Mihai Goțiu

Uitați de studiul de impact pe reducerea CAS! Cui să-l ceri? (Prostia la putere)

Pe bune, sunt unele momente în care îmi vine să dau shutdown la tot: online, radio, televizor. La presa tipărită nici nu mai e nevoie – oricum mi-e greu să trec pe lângă chioșcul lui Șoni, să-i văd mimica tristă și resemnată în fața unei tarabe pe care ziarele au devenit la fel de rare precum mamuții pe aleea din fața blocului meu din Grigorescu. Aș tăia orice legătură cu informația (nu cu textele ori emisiunile care încearcă să ne ducă de nas – prin natura profesiei sunt vaccinat la astea din urmă). Aș vrea să pot închide tot, pentru a nu năvăli peste mine acea informație, aparent minoră, care îți dă toată ziua peste cap, nu ți-o mai poți scoate din minte și tot programul pe care ți l-ai făcut s-a dus pe apa Someșului. Și nu dezastrele, tragediile, mizeriile cotidiene sunt cele care îmi declanșează lehamitea, ci prostia. Și mai cu seamă acea prostie care ajunge la Putere. Care Guvernează. Acea prostie împotriva căreia, au spus-o alții, și zeii luptă în zadar…

Uite ce m-a iritat azi într-un asemenea hal încât să mă deturneze de la cele obișnuite. Vestea că pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost readusă în discuție povestea amendării șoferilor care iau autostopiști. Nu e o glumă, pentru proiectul ăsta de ordonanță chiar vreau să văd studiile de impact într-o măsură mult mai mare decât cel pentru reducerea CAS. Dar studiu de impact, nu bla-bla-urile care sunt trecute în nota de fundamentare (aici). Poftim ce scrie în documentul semnat de patru miniștri, mari și lați: Ioan Rus de la Transporturi, vicepremierul Liviu Dragnea, Gabriel Oprea de la Interne și Robert Cazanciuc de la Justiție:

”În ultima perioadă de timp se constată existenţa unor practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fapt care afectează în mare măsură atât transportul local cât și transportul județean de persoane, aceste practici ilicite determinând efecte negative majore asupra activității economice a întreprinderilor autorizate, asupra bugetului de stat prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport rutier de persoane neautorizate, cât și asupra siguranței circulației rutiere. De asemenea, aceste practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor pune în dificultate asigurarea unui mediu concurenţial corect pe piața transportului rutier de persoane”.

Nu zău, ”în ultima perioadă”? Păi se face autostopul cam de când s-a inventat mașina (dacă n-or fi existat ”blatiști” încă de pe vremea diligenței).”Diminuarea veniturilor la bugetul de stat”? Cu cât fraților? Să ne uităm și la capitolul ”Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung (pe 5 ani)”, din aceeași notă de fundamentare. Ce cifre găsim aici: liniuță, liniuță, liniuță, liniuță, liniuță… Le-am numărat: sunt 138 de liniuțe și o mențiune la final: ”Proiectul de act normativ nu se referă la acest subiect”. Păi cum nu se referă ”la acest subiect”, când un pic mai sus, în același document, argumentul impactului asupra bugetului e folosit în favoarea introducerii amenzii!!! Oare cine nu înțelege limba română: eu sau cei patru miniștri care își asumă două lucruri care se bat cap în cap într-un document de fix 5 (cinci) pagini, și ăla cu tabele, cu multe paragrafe și cu aldine, să nu fie greu de citit?

Acuma hai să spun ce mă aștept eu să citesc într-un studiu de impact financiar asupra bugetului (și aș dori ca domnul Ioan Rus, om de afaceri de succes, să mă contrazică). Număr de persoane care circulă cu autostopul, sume medii/kilometru plătite de autostopiști (și câți nu plătesc, de fapt, ”ia-mă, nene”, fiind mai mult un fenomen social, nu economic) și sume neîncasate de firmele de transport autorizate (auto, feroviare sau companii aeriene) dacă respectivii ar circula ”cu bilet”. Mai apoi cât la sută din costurile acelor bilete se vor regăsi în bugetul de stat.

După care mai vreau un studiu sociologic în care să aflu câți dintre autostopiști NU ar mai circula cu autocarul, trenul sau avionul, dacă n-ar mai avea varianta autostopului. În copilărie și în studenție, chiar și în primii ani de muncă, am circulat cu autostopul. Apoi am luat persoane la autostop (și nu contra-cost). Au fost bunicuțe sau bunici care își vizitau copiii și nepoții de la oraș sau în satele vecine ori care încercau să ajungă cu o găleată de mere ori de cireșe sau cu un sac de fasole, să le vândă la un colț de stradă ori într-o piață ceva mai aglomerată. Vara au fost adolescenți în drum spre munte sau spre mare. În timpul anului universitar, studenți care merg acasă la sfârșit de săptămână sau se întorc la școală. Nu e niciun secret: dacă nu ar avea varianta autostopului, cei mai mulți ar renunța la aceste călătorii, pentru că nu și le-ar permite. Și atunci vreau o continuare a studiului de impact financiar din care să vedem cât ar pierde hotelurile, pensiunile, restaurantele, festivalurile de vară, primăriile stațiunilor dacă și-ar reduce numărul de turiști. Implicit, cât s-ar pierde la bugetul de stat.

Ar fi inuman din partea mea să solicit și un studiu sociologic care să pună în balanță toate efectele negative ale reducerii mobilității fie și doar cu câteva procente (faptul că bunicii și părinții ar renunța la vizitarea nepoților și copiilor, că studenții ar ajunge mai rar acasă, că prietenii și rudele s-ar vedea mai puțin, că mulți nu și-ar mai permite scurte vacanțe). Să vedem până la capăt, ieșim pe plus sau ieșim pe minus? Atât ca impact bugetar, cât și ca impact social. Despre ”siguranța circulației” mai adaug un lucru: când un șofer ia un autostopist, tendința e de a ridica piciorul de pe accelerație: fie că devine mai responsabil, fie pentru că îi face plăcere să socializeze și nu mai are motive să gonească precum un apucat.

Nu e cazul să aduceți în discuție ”rechinii”. Cei care trăiesc din asta, făcând drumuri între localități mai mari apropiate (să zicem Cluj-Turda). Nu sunt adeptul evazionismului financiar. Dar nu sunt ăștia ”marii rechini”. N-au case, vile ori Mercedes A Class la scară. Sunt oameni care au reușit cumva să-și cumpere o mașină sau un microbuz la mâna a doua, pe care le vor pune pe butuci într-un an sau doi de ”taximetrie”. Și care, dacă nu ar face asta, cel mai probabil ar șoma și ar avea de încasat ajutoare sociale (că tot vorbim de impactul asupra bugetului). În fine, OK, vrei să-i pui să plătească niște taxe, vrei să-i oprești pe cei care fac asta cu niște hârburi care pun viața în pericol (a lor, a pasagerilor, a celorlalți participanți la trafic). În regulă, fă o normă care să-i vizeze doar pe ăștia (pui acolo specificația ”în mod constant” ori ”care realizează venituri în mod constant”, dublezi sau triplezi amenda dacă mașina nu are verificările tehnice făcute etc.). Sunt (maxim) vreo câteva zeci de ”rechini” pe ruta Cluj-Turda, vreo câteva zeci de ”rechini” pe Arad-Timișoara, vreo câteva sute (exagerez, desigur) pe la București ori în alte orașe. Nu ai nevoie de mai mult de o lună sau două să rezolvi problema lor, dacă chiar doar pe ”rechini” îi vizezi, nu întregul fenomen ”ia-mă, nene”.

Mă rog, poate greșesc eu. Poate autostopiștii se vor buluci să circule cu autocarul, trenul sau avionul după introducerea amenzii. Poate vor continua să-și viziteze în același ritm rudele sau să meargă în vacanțe. Poate la bugetul de stat se vor strânge sumele necesare pentru 100 de kilometri de autostradă, 10 spitale și 10 școli. Poate că ”rechinii” sunt cu miile și cu zecile de mii și nu știu eu. Dar știți ce: puneți pe masă studiile alea de impact financiar și social care să-mi dovedească faptul că nu am dreptate. Că eu sunt prostul, că degeaba am circulat și am luat oameni la autostop că nu am înțeles nimic din fenomen și știți voi mai bine cum stă treaba. Convingeți-mă cu cifre, studii și argumente că aveți dreptate, nu cu trei tâmpenii pe care le dictați unei secretare, între două călătorii cu Merțanul ori cu avionul. Arătați-mi că nu cu păreri se conduce o țară.

Vă mirați poate de ce m-a prins în așa hal flama pe treaba asta cu autostopul. Păi nu fiți surprinși. Vrem să vedem (și să vedem pe bune) studiile de impact financiar ale reducerii CAS. Păi la ce Dumnezeu să ne așteptăm, când pe bune nu se poate face nici măcar un studiu de impact care să lămurească cum stă treaba cu amendarea șoferilor care iau autostopiști? Câștigăm sau pierdem? Păi dacă nu ești în stare de atâta lucru și te apuci să legiferezi după ureche o chestie minoră, cum să am încredere în tine că știi ce spui (nu spui doar ce știi) atunci când e vorba de efectele unei măsuri precum reducerea CAS? Scrisesem deja un text despre reducerea CAS, dar rămâne în păstrare, nu se perimează. Ar fi absurd să discutăm rezolvarea unor ecuații cu mai multe necunoscute, comportamente de afaceri, reacții sociale etc. cu niște persoane care nici măcar un abac nu sunt în stare să folosească….

P.S. Și știți care e culmea? Tâmpenia asta cu amendarea șoferilor care iau autostopiști a mai fost pusă o dată în dezbatere publică (la sfârșitul anului trecut) și a fost retrasă în urma reacțiilor stârnite. Asta e o altă chestie de care mi-e lehamite: adică au încercat o dată și n-a mers, dar revin vara, când lumea e în vacanțe, poate-poate trece neobservată. Să le mai repet că prostia e maximă? Că e taman sezonul când se circulă cel mai mult cu autostopul?

Apropo, știți pe la ce festival cântă vara asta ”Sarmalele reci”? Că aș face autostopul până acolo, să ascult piesa asta:


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

6 thoughts on “Uitați de studiul de impact pe reducerea CAS! Cui să-l ceri? (Prostia la putere)

  1. Csaba

    Astepti prea mult. Iar legea nu cred nu se refera la autostop cu fete hot sau fara si cu rucsac pe spate directia Vama veche, Ci la altceva. La tara si nu numai, se practica lung si lat acel „autostopism” prin care unii cu masina fara nici o autorizatie transporta persoane de la un orasel mic la ei la sat. Cred ca la asta se refera. Si crede-ma sunt unele orase in care un sofer face 2 3 drumuri intr-o singura directie de iesire din oraselul respectiv, si sunt mai multi soferi. Nu stii cum e masina lor uneori, si daca esti autostopist (e vina ta daca mori ca el nu are planetarele la loc, sau e nervos)/ Circulam des catre Oradea asa. Des? Cam totdeauna :).
    Idea si dorinta nu este proasta, insa cum pui in aplicare asa e totul si totul alta interbare :).

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @Csaba: cu tâmpenia asta au ieșit la înaintare și la sfârșitul anului trecut și au retras-o după ce reacții au primit; dacă i-ar fi vizat doar pe ”rechini” ar fi schimbat propunerea, să fie clar;
      stiu fenomenul de la Cluj (se practică pe traseul Cluj-Turda), sunt maxim 10 care fac asta (nici n-ar exista cerere mai mare – autostopiștii nu circulă cu rechinii), pe lângă localități mai mici nu există, că nu prea e cerere (asta funcționează între două orașe ceva mai mari, între care se face navetă); pe ăștia îi pot opri în maxim o lună (cu 2-3 flagrante, ”clienți” sub acoperire care îi înregistrează pe șoferi când iau banii – și e evaziune deja, nu e nevoie de altă lege, se duce vestea și se termină și cu ceilalți)

      Reply
  2. Csaba

    inteleg perfect ce spui… da, applicarea legii curente lipseste nu o lege noua. da ai dreptate!

    Reply
  3. kerberus

    CE SUFLETE MURDARE DE MINISTRI! Pacat de timpul dvs., domnule Gotiu pentru aceasta demonstratie impecabila! Se vor face de ras si de revolta antisistem!
    Ar fi mai folositor sa demonstram excesele fiscalizatoare ale statului, model imprumutat, ca functie opresiva si abandonul obligatiilor corelative fata de sarmanul cetatean fiscalizat, traind de azi, pe maine!
    Fiscalizarea galetilor de fructe si legume ale taranilor ar reprezenta fata oribila a statului modern, dupa ce observi ce costuri de transport trebuie sa suporte prin acciza la combustibili!
    In fond inca o norma inaplicabila decat … la nevoie, aruncata in pletora de reglementari absurde din Romania, multe necunoscute de aproape nici un judecator!
    Valul uasecist al noilor cadre, printre care si Rus, prezinta aceasta gena recesiva a represiunii celorlalti! In fond ,cei cu adevarat valorosi refuzau sa participe, sa fie alesi, in regimul comunist.
    Ma tem ca , in masura in care statul se afirma prin functiile tot mai opresive, cei merituosi vor sta in continuare deoparte!

    Reply
  4. Pinno

    Social democratii putred de bogati au grija sa-si faca „optimizare fiscala” (a se citi ascunderea veniturilor de tot felul!). De unde bani? De la amarasteni!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *