Romania Curată

UBB Cluj: ”Nu se justifică schimbarea în grabă a Legii Educației. Se încurajează mediocritatea, concurența neloială, abuzuri”

”Prezenta Ordonanță de Urgență a Guvernului referitoare la educație nu-și justifică emiterea în mare grabă, fără consultarea temeinică a cadrelor didactice, a conducerilor universităților”, se arată într-un comunicat de presă al Universității Babeș-Bolyai (UBB) Cluj, semnat de către rectorul Ioan-Aurel Pop și președintele Senatului, Ioan Chirilă.

Fragmente din comunicat:

”Legile noi și modificările legilor vechi sunt menite, conform exigențelor funcționării societății, să conducă la optimizarea vieții comunitare. În acest context, însă, Conducerea Universităţii Babeş-Bolyai (UBB) constată cu preocupare că modificările legislative repetate, la intervale de timp scurte, sunt nu doar lipsite de rezultate pozitive, dar pot conduce la marasm și incertitudine. În ciuda unor schimbări necesare în actuala Lege a Educației, prezenta Ordonanță de Urgență a Guvernului referitoare la educație nu-și justifică emiterea în mare grabă, fără consultarea temeinică a cadrelor didactice, a conducerilor universităților. UBB și-a exprimat întotdeauna interesul pentru participarea la dezbaterile publice pe probleme legate de educație. Era firesc să fi fost consultată și în legătură cu această ordonanță și antrenată în elaborarea prevederilor sale.

Permisivitatea largă, posibilitatea de a opta între anumite variante reprezintă câteva noutăți din OUG nr. 49/2014 care, la prima vedere, cresc autonomia universitară, ceea ce este mereu, ca principiu, de dorit. Dar, în condițiile lipsei unei finanțări a învățământului superior românesc pe baza unor criterii ferme de performanță, neasumarea clasificării existente sau a uneia noi în raport cu rezultatele din procesul de cercetare științifică și de educație, multe dintre aceste modificări ale legii creează în România premisele unei egalizări a universităților, ce nu se legitimează prin rezultate. Se creează, astfel, posibilităţi de afirmare a concurenței neloiale, de încurajare a mediocrității, de scădere a standardelor profesionale și chiar de manifestare a unor abuzuri.

De aceea, Conducerea UBB are câteva serioase motive de îngrijorare, printre care se numără:

crearea unui sistem paralel de educație, bazat pe standarde duble, în ceea ce privește învățământul de stat și învățământul privat; acest sistem paralel este destinat, în mod clar, favorizării, fără justificări legate de creșterea standardelor de calitate, a universităților particulare, care s-au dovedit, în mare măsură, și în trecut, promotoare ale unei calități scăzute a instruirii și educației, adevărate „fabrici de diplome”, emise sub egida MEN;

favorizarea unui regim discriminatoriu între universitățile de stat și cele private, cu permisiunea ca cele din urmă să recurgă la metode nedemocratice, incorecte, neacademice; evidente sunt în acest sens prevederi variate, de la exercitarea pe timp nelimitat a funcțiilor de conducere până la organizarea programelor de studiu și la promovarea persoanelor în funcții didactice;

– prefigurarea cadrului legislativ pentru ca structurile, funcțiile, mandatele și orice alte aspecte din funcționarea universităților particulare să depindă exclusiv de deciziile interne ale acestor universități, fără obligativitatea corelării acestor decizii cu prevederile LEN 1/2011; ordonanța ar fi trebuit să specifice în mod clar necesitatea respectării standardelor impuse de legislația în vigoare și de regulamentele emise de Minister și de instituțiile cu rol de reglementare și control subordonate acestuia;

conturarea riscului decredibilizării instituțiilor universitare în ansamblul lor, prin organizarea unor forme de instruire difuze și care nu sunt clar specificate și diferențiate, menite să semene confuzie între școli cu denumiri omonime (de exemplu, colegiile), dar care în mod evident au un statut și un rol diferit;

existența unor ambiguități în ceea ce privește sistemul de pregătire didactică a viitorilor profesori, ceea ce induce pericolul formării de profesori cu minimă pregătire, fără vocație și fără cunoștințe de specialitate și psiho-pedagogice; totodată, ambiguitățile legate de pregătirea psiho-pedagogică a viitoarelor cadre didactice pot duce la îndepărtarea studenților valoroși de cariera didactică și de instituțiile din România;

existența unor premise pentru diminuarea calității doctoratelor, în condițiile în care toate universitățile au posibilitatea să organizeze studii de acest nivel, fără discernământ, fără ierarhie, fără disociere între o formă de doctorat sau alta; riscul de a scădea exigența, în anumite universități, pentru forma de doctorat cu frecvență redusă;

reintroducerea, prin prezenta OUG, a unor pârghii pentru prelungirea sine die a unor funcții de conducere din universități; se prefigurează din nou perspectiva gravă a autoritarismului, amenințând astfel însăși esența acestor instituții care există de circa un mileniu, cu statutul de comunități ale magiștrilor și discipolilor;

redeschiderea – prin prevederile privind absența prerogativei de putere publică pentru funcțiile de conducere din universități – a posibilității cumulului funcțiilor de conducere academică cu cele politice, fapt care, așa cum a dovedit experiența recentă din multe universități, poate da naștere unor situații grave de inechitate, de abuzuri de putere, de sfidare la adresa democrației și a autonomiei universităților;

diminuarea importanței examenului de bacalaureat, prin organizarea unei sesiuni speciale a acestuia, ceea ce nu poate conduce decât la minimalizarea importanței respectivului examen, ajuns să fie repetabil până în momentul în care toți candidații îl vor fi promovat; astfel, această măsură poate conduce la scăderea generală a nivelului de pregătire preuniversitară a viitorilor studenți.”

Comunicatul integral poate fi citit aici.

Citește aici și poziția rectorului Universității de Vest Timișoara, pe aceeași temă.

Universitatea București s-a pronunțat deja pe subiect de săptămâna trecută. Detalii aici.

Săptămâna viitoare, Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, se va întâlni cu reprentantul Alianței pentru o Românie Curată, Alina Mungiu-Pippidi, pentru a afla de ce societatea civilă respinge modificarea în regim de urgență a Legii Educației. Amănunte aici.

Semnează și tu, aici, scrisoarea prin care Victor Ciorbea este invitat să atace la Curtea Constituțională modificarea ”de urgență” a Legii Educației.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “UBB Cluj: ”Nu se justifică schimbarea în grabă a Legii Educației. Se încurajează mediocritatea, concurența neloială, abuzuri”

  1. Pinno

    Se aude ca:
    Ministerul (lipsei de) Educatie sau Guvernul (caci sint atit de smecheri!) la presiunea universitatilor private vor elabora o reglementare prin care universitatile isi pot infiinta colegii unde sint admisi si absolventii fara bacalaureat!!! O noua taraba de diplome!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *