Cristian Ghingheș

Trenurile periurbane ar putea fi finanțate prin POIM 2014-2020

Astăzi am participat la Comitetul de Monitorizare al Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM), unde SAR este membru cu drept de vot din partea societății civile, iar una dintre cele mai importante decizii care au fost adoptate în cadrul întrunirii este mandatarea autorității de management din cadrul Ministerului Transporturilor să înceapă discuțiile cu Comisia Europeană pentru modificarea POIM 2014-2020 astfel încât să poată finanța proiectele de dezvoltare a transportului feroviar periurban de pasageri.

În cadrul multor planuri de mobilitate urbană durabilă ale municipiilor din țară, trenurile periurbane ocupă un rol important în ierarhia soluțiilor existente pentru preluarea fluxurilor de călători din zonele funcționale și limitrofe ale marilor orașe.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară realizează un studiu de sustenabilitate și eficientizare a rețelei feroviare din România, finanțat prin POIM. Acest studiu a fost demarat în septembrie 2018 și vizează analiza de stare a rețelei feroviare, necesarul de întreținere, analiza traficului, analizele cost-beneficiu pentru fiecare linie și necesarul de investiții. Chiar dacă va fi finalizat abia la începutul anului 2020 și s-au scurs doar câteva luni de la începerea lui, analizele preliminare confirmă necesitatea investițiilor în dezvoltarea mobilității feroviare periurbane de pasageri care sunt prevăzute deja și în planurile de mobilitate urbană ale unor mari municipii din România.

Primăria municipiului Cluj-Napoca și-a manifestat deja intenția față de autoritățile centrale că și-ar dori să solicite finanțare pentru un proiect de dezvoltare a transportului feroviar periurban de pasageri, inclusiv materialul rulant aferent. Pentru zone precum Floreștiul se potrivește numai bine o astfel de intervenție.

Am îmbrățișat cu mare interes această idee în primul rând ca student al Masterului de mobilitate urbană (MMU) la UAUIM căci crearea unei astfel de măsuri specifice în POIM ar deschide calea finanțării unor proiecte care ar putea să transforme naveta celor care locuiesc în jurul marilor orașe într-o plăcere. Sper ca reprezentanții Comisiei Europene să își dea acordul, iar eligibile să fie și realizarea ori modernizarea unor mici gări urbane cu facilități de park and ride, bine conectate la transportul public. Totuși, revin la obsesia mea: să fie introduse obligații asumate privind respectarea planurilor de mobilitate urbană de către autoritățile locale care să vină la pachet cu posibilitatea accesării unor finanțări pentru astfel de proiecte prin POIM.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Trenurile periurbane ar putea fi finanțate prin POIM 2014-2020

  1. OPERATORU sa fie PUBLIC, ca nu e profitabil?

    E posibil. Faci una sub pasaj, la Narcisa – peroanele au fost, ideea e veche – alta pe la Avicola, alta prin Gheraiesti, la CIC in dreptul Metro… insa trebuie ca sa le si opereze cineva. Un operator feroviar cu materialul rulant aferent, respectand standarde si regula de a fi PROFITABIL care poate si aduce navetisti la CENTRU, intr-un timp rezonabil cu un orar adaptat, din Adjud pana in Roman! (30-45 de minute indiferent de vreme si de anotimp nu e asa de mult, cand te gandesti ca in Bucu mergi cu masina de acasa la servici injur de 3 ore pe sens)

    Reply
    • Marog

      Nu a putut functiona atunci cand intreaga infrastructura a fost modernizata – la sfarsitul anilor 80 -, deoarece traficul era intens atunci pe MAGISTRALA 500 – inclusiv trafic international consistent! Bacaul avea un TABEL cat un sfert din Gara de Nord, fara trenurile de marfa, si tindea sa ajunga Brasovul. Daca Letea si-o fi pastrat infrastructura si daca nu distruge nimeni infrastructura feroviala a CICului, cu o investitie pe la Gheraiesti, de ce nu. Repet, insa, ca NU sunt bani la Buget nici macar pentru o REGIE de transport in comun, inca din vremea lui Zeghelariu, si doar un investitor serios poate crea, eventual aduce un operator care sa-i aduca forta de munca acolo unde are nevoie – inclusiv de la distante apreciabile pe linie modernizata. In Germania uneori gasesti loc de munca si la 100 de km de casa, insa pe autostrada faci injur de o ora!

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *