Andreea Petrut

Studenții, profesorii și societatea civilă reîncep lupta pentru Universități Curate! Miercuri lansăm ediția a treia a CUC. Implică-te și tu!

Miercuri (27 mai)  dăm startul oficial al celei de-a treia ediții a Coaliției pentru Universități Curate, proiect în cadrul căruia vom evalua și monitoriza a integritatea și buna guvernare în universitățile publice, vom căuta soluții la problemele identificate și vom demasca public neregulile găsite. Promitem să nu iertăm nimic! Și ne bazăm și pe implicarea voastră!

***

Sistemul de învățămant e la pământ, credeți-mă pe cuvânt” este mesajul de protest care a fost afișat acum 3 ani de o studentă a Universității Babeș-Bolyai la festivitatea de  absolvire a facultății. Mesajul ei surprinde trista realitate a sistemului nostru de educație, distrus în cei 25 de ani de guvernare iresponsabilă, în care studenții, elevii, uneori și profesorii și societatea per ansamblu devin victime ale proastei guvernări care se reflectă în instituțiile publice românești, inclusiv la nivelul universităților.

nicoleta dobritoiu

Foto: Facebook

Suntem conștienți de problemele sistemului de învățământ superior, pe o parte dintre ele le-am adus în atenția publică acum 5 ani în cadrul primelor două ediții ale proiectului Coaliția pentru Universități Curate (CUC) ale cărui rezultate pot fi consultate aici. Am demonstrat atunci că integritatea universitară este una dintre problemele majore ale sistemului de educaţie şi că se circumscrie problemei generale a corupţiei, universitățile fiind transformate în fabrici de diplome din care sunt aproape nelipsite cazurile de corupție, nepotism, clanuri de familie, avansările nebazate pe merit, lipsa transparenței, slaba performanță academică, iar regulile privind plagiatul sunt complet ignorate. La acestea se adaugă și problemele generale ale învățământului superior și cercetării științice, precum slaba finanțare, abandonul, neactualizarea conținutului de studiu și a metodelor de predare, politizare, desființări de instituții fără argumente valide, ordonanțe de urgență care modifică Legea Educației peste noapte fără consultarea actorilor și multe altele.

Aceste probleme nu pot rezolvate prin acțiune individuală, ci prin alianțe între organizațiile, grupurile și persoanele direct interesate de remedierea problemelor anterior menționate. De la acest principiu a luat naștere Coaliția pentru Universități Curate, care în acest an reunește deja 10 Organizații și 9 personalități de înaltă ținută academică și morală pentru care integritatea în educație constituie o prioritate și care vor face front comun împotriva abuzurilor, ilegalităților și  comportamentelor imorale practicate în mediul universitar românesc.

Miercuri (27 mai)  dăm startul oficial al celei de-a treia ediții a Coaliției pentru Universități Curate, proiect în cadrul căruia vom evalua și monitoriza a integritatea și buna guvernare în universitățile publice, vom căuta soluții la problemele identificate și vom demasca public neregulile găsite. Promitem să nu iertăm nimic!

Ne începem treaba încă de la lansare, așa că tot miercuri, în cadrul aceluiași eveniment vom prezenta Topul transparenței paginilor web a universităților și vom discuta pe tema integrității și bunei-guvernări în universități studenţi, profesori, membri ai organizaţiilor non-guvernamentale și jurnalişti.

Vă așteptăm alături de noi, fie că sunteți studenți, profesori sau cetățeni care mai au un gram de speranță că putem ridica sistemul de învățământ de la pământ și că împreună putem construi universități curate, în care integritatea să constituie o valoare fundamentală.

Evenimentul  de lansare se va desfășura pe data de 27  mai  2015, începând  cu  ora  10:00 la  Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, Șoseaua Panduri nr. 90, fiind realizat cu sprijinul Asociației Studenților din Facultatea de Psihologie și Știintele Educației, Facultății de Psihologie și Știintele Educației și al Universității din București.

Acesta face parte din proiectul „Schimbarea mediului universitar prin implicarea studenților şi schimbul de bune practici” realizat ”, co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă și care durează 2 ani. Societatea Academică din România (SAR), alături de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) și Federația Studenților din Elveția (VSS-UNES-USU).

 ***

Organizatii membre ale Coalitiei pentru Universitati Curate (la 21 mai 2015):

  • Societatea Academică din România (SAR)
  • Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)
  • Federația Națională Sindicală „Alma Mater” (Alma Mater)
  • Liga Studenților Români din Străinătate (LSRS)
  • Centrul pentru Politici Educaționale (CPE)
  • Grupul pentru Reformă și Alternativă Universitară (GRAUR)
  • Centrul pentru Studiul Democraţiei
  • Fundaţia CAESAR
  • Centrul Euroregional pentru Democraţie (CED)
  • Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)

Lista completa a membrilor Juriului Coalitiei pentru Universitati Curate:

  • Academicianul Lucian-Liviu Albu este director al Institutului Național de Prognoză al Academiei Române și profesor la Academia de Studii Economice.
  • Dr. Liviu Giosan este membru fondator și a fost președinte al Ad-astra. E geolog și cercetător permanent la Woods Hole Oceanographic Institution
  • Prof. Dr. Radu Gologan este profesor la Universitatea din București și coordonatorul lotului român de olimpici la matematică.
  • Prof. Dr. Mircea Miclea este profesor la Departamentul de Psihologie al Universității Babeș-Bolyai și director la Centrul de Psihologie Cognitivă Aplicată. A fost ministru al educației.
  • Prof. Dr. Alina Mungiu-Pippidi este titularul catedrei de democrație la Hertie School of Governance din Berlin și creatorul ”ANTICORRP”, cel mai mare proiect european FP7 în științe sociale.
  • Prof. Dr. Andrei Pleșu a fost rectorul fondator al Colegiului Noua Europa, ministru al Culturii si Externelor şi profesor de filosofie la Universitatea din București.
  • Conf. Dr. Răzvan Bobulescu – Facultatea de Fizică, Universitatea din Bucureşti, Preşedinte de Onoare al Federaţiei Naţional Sindicale „Alma Mater”
  • Prof. Dr. Ioan Bruckner – Profesor Medicină Internă al Universităţii de Medicină, membru al Academiei Române de Medicină
  • Prof. Dr. Stere Gulea – Regizor, Profesor la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografie “I.L Caragiale”

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

12 thoughts on “Studenții, profesorii și societatea civilă reîncep lupta pentru Universități Curate! Miercuri lansăm ediția a treia a CUC. Implică-te și tu!

  1. Suciu Adelina

    Invatamantul de calitate este punctul de plecare pentru o societate moderna. Trebuie revizuita scara valorilor autentice. Acum, poate fi studenta si …. bunica , daca achita la casierie ( din pensie) , taxa de studii. Dupa absolvire, cei care au doar diploma si …. atat, dau „din coate ” in continuare pentru a ocupa un loc de munca sau o pozitie sociala pe care „si-o cumpara”. Asa s-a ajuns sa ne conduca ” parlamentul rusinii” !!! Trebuie sa se trezeasca tinerii! Sa nu neglijeze astfel de aspecte pentru ca nonvalorile nu stiu decat ca trebuie sa ajunga in fata!
    Felicitari initiatorilor acestui demers!

    Reply
  2. IULIAN ARTENE

    Romania Curata – poate va ganditi si la celelalte segmente ale sistemului de invatamant.Din cite ma pricep „filmul „se rupe in clasele 5 – 8.Materie multa,programa aiuritoare,materii fara rost.Cel mai rau este la limbile straine unde se studiaza dupa manuale create pentru nwstivi.
    Ce ziceti ???
    Poate va ganditi sa faceti o evaluare a situatiei – pentru cca.70% din studenti parintii au fost cei care au ‘pompat „cu meditatii.
    Ar fi ???

    Reply
  3. DRAGULANESCU NICOLAE

    CALITATEA EDUCATIEI – inseamna, in general, gradul de adecvare a EDUCATIEI la cerintele tuturor STAKEHOLDERS-ILOR [incepand cu angajatorii, educabilii – elevi, ucenici, studenti, absolventi – corpul didactic, finantatorii (perintii), comunitatea, etc. si abia apoi Ministerul educatiei cu numeroasele sale agentii, actionarii/ proprietarii scolilor/ universitatilor private, etc.]…
    Pseudo-modelul asigurarii calitatii educatiei adoptat in Romania prin faimoasele OUG 75/2005 si Legea 87/2006 privind asigurarea calitatii educatiei
    1. ARE IN VEDERE DOAR INTERESELE MECT, ARACIS si ARACIP (chipurile decurgand din cerintele europene!) , simuland interesul pentru cunoasterea si satisfacerea cerintelor celorlalte parti interesate dar uzurpand conceptele esentiale („asigurarea calitatii” si „standard”) din documente internationale binecunoscute (carora li se atribuie alte semnificatii, ad-hoc, ce demonstreaza ignoranta, limitele si confuziile autorilor), dar si neglijand numeroase alte concepte specifice.
    2.DISPRETUIESTE PREMEDITAT/ INTENTIONAT CERINTELE SI REACTIILE MEDIULUI DE AFACERI (in care urmeaza sa lucreze absolventii scolilor si universitatilor noastre) , definind cerinte artificiale de „asigurare a calitatii educatei”, total diferite de cele aplicabile in mediul de afaceri, desi conceptele, principiile, metodele, tehnicile si instrumentele sunt comune, iar elevii si studentii de azi sunt angajatii de maine…
    Sa ne mai miram deci ca numeroase diplome si certificate emise de scoli si universitati romanesti NU AU CORESPONDENTA IN COMPETENTE (cunoastinte, deprinderi si atitudini/ comportamente) necesare angajatorilor
    DECI CURATENIA TREBUIE SA INCEAPA SI IN CEEA CE PRIVESTE MIMETISMUL SI SIMULACRELE DIN FUNCTIONAREA ARACIP SI ARACIS!!!… Mentioneza ca pana si unii dintre autorii OUG 75/2005 au recunoscut in articolele publicate de ei (in engleza, fiind doar pentru uzul oficialitatilor UE si CEE!), ca „asigurarea interna a calitatii in universitatile romanesti a esuat”! Altfel spus ca „ne facem ca facem, in continuare, asigurarea calitatii educatiei”, desi in mod deosebit de birocratic, fie prin munca suplimentara, neplatita si inutila a unora, fie pe bani multi – obtinuti din credite rambursabile si din taxe!..
    PANA CAND?????????????????????????????????????????

    Reply
  4. intransigent

    Dar cum de lipseste EduCer din lista organizatiilor component ??????????
    E drept, aceasta asociatie a fost compromisa de insesi lipsa de character a „sefilor” ei, dar mi-e greu sa cred ca aceiasi sefi au renuntat la prilejul de a-si mai face putina reclama !

    PS. Ma astept ca acest mesaj sa fie „moderat”. Atata paguba ! Realitatea, trista, legata de EduCer ramane aceeasi.

    Reply
  5. Gheorghe

    A II-a campanie pentru universitati curate! E de jale! Incepeti cu o campanie de inchidere a fabricilor de diplome. Apoi una de „eliberare a serbilor” adica de de-feudalizare a universitatilor ramase. Nu mai inventati roata. Fortati pe fiecare domeniu trei programe analitice (top 3 in lume). Puneti fonduri la dispozitie si faceti un concurs „pe bune” pentru a trimite cel mai bun cadru didactic la un an de specializare in domeniul/pe cursul ales, incluzind networking cercetare etc. Apoi aduceti-l inapoi in tara si faceti-l profesor. Implementati meritocratia si darimati imbecilo-cratia actuala din universitati. E simplu dar nu cred ca veti reusi pentru ca pe linga faptul ca mama prostilor e tot timpul gravida, in tara asta s-a molipsit si mama excrocilor de aceeasi „boala”.

    Reply
  6. George Liviu Teleoacă

    Determinant este și conținutul învățământului nostru, așa încât el trebuie să fie în pas cu rezultatele cercetărilor internațioanale pentru a veni apoi cu propriile sale contribuții.
    Învațământul nostru trebuie să formeze specialiști care să participe cu soluții proprii la edificarea Europei Unite, altfel suntem ca și inexistenți.
    În tot ceea ce avem de făcut, învățământul și cercetarea trebuie să pornească de la recentele constatări făcute pe plan internațional, care arată că la Dunărea de Jos se află fundamentele culturii europene, de unde și serioasele obligații ce ne revin. A se vedea https://www.youtube.com/watch?v=FQN9Z6WIw0I, cu atenție după minutul 12:50. Sau http://www.nytimes.com/2009/12/01/science/01arch.html
    Cu mult interes trebuie abordate și concluziile la care a ajuns profesoara Carmen Huertas în interviul său https://www.youtube.com/watch?v=mefscTninTQ, cu atât mai mult, cu cât în final ne cere să parcurgem pașii întrebărilor în legătură cu originea limbilor romanice.
    În perspectiva îndreptărilor, ce se împun în reformularea identității națioanale, a venit timpul să citim așa cum au fost consemnate constatările lui Teofilact Simocata, martor ocular al evenimentelor de la sfârșitul secolului VI, atunci când se spune că ar fi venit slavii la Dunărea de Jos. Pentru istorici, pentru lingviști, ca și pentru noi toți textul său din ISTORIE BIZANTINĂ Buc.1985 arată clar :
    p.63 Cap.III, 4,7 Oastea getică, adică trupele sclavinilor, prădau puternic ținuturile Traciei …
    p.126 Cap. VI, 6,14 Priscus n-a răspuns în pripă, ci a spus numai că a pornit război împotriva sclavinilor, deoarece prin tratatele și înțelegerile cu avarii nu era să înceteze și războiul cu geții.
    p.136 Cap. VII, 2,5 Romanii n-au cutezat să se apropie de barbari, adică de geți (căci acesta era numele vechi al barbarilor ce duceau prada …2,2 șase sute de sclavini care duceau o pradă romană bogată) și n-au trecut la încăierare, deoarece se temeau de sulițele aruncate de barbari, din întăritură. Așadar, sclavini era noul nume al geților de la Dunărea de Jos, iar Florin Curta cu THE MAKING OF THE SLAVS din anul 2001, traducerea APARIȚIA SLAVILOR în anul 2006, susține cu argumente arheologice afirmația lui Teofilact Simocata.
    ATENȚIE!!! Promovarea sistematică și viguroasă a argumentației științifice prin Universitate, ca și prin învățământul de toate gradele, râmâne singurul răspuns corect la malițizitatea agresivă a unora cum ar fi și sociologul Claude Karnoouh, care nu se sfiește să ne arunce în lume zicând: „în contextul globalizării, România și românii nedeveniți națiune mai au o singură alternativă: patria Terra și patriotismul planetar.” (conform lui Nicolae R. Dărămuș http://www.kmkz.ro/de-pe-teren/reportaje/dupa-15-ani-in-romania-sociologul-francez-claude-karnoouh-da-un-raport-asupra-postcomunismului-si-alte-eseuri-incorecte-politic/)
    Ceea ce nu știe, însă, domnul Karnoouh și nu știu mulți alții este faptul că locuitorii României reprezintă cea mai veche națiune a lumii, care gestinează de mai multe mii de ani Vatra Tradiției Primordiale. Pentru importanța ei a se vedea în limba română Jean Tourniac „Melchisedec sau Tradiția Primordială”.
    DA, SUSȚIN CURĂȚIREA ERORILOR DIN UNIVERSITĂȚI !!!!!!!!!!!

    Reply
  7. Ioan Somesan

    De ce oare sa nu incepem cu GRADINITA CURATA? Si sa continuam pana la inclusiv universitatea curata?
    E evident ca e (mult) mai important ce facem cu copii nostri pana la varsta de 18 ani.
    O educatoare sau o invatatoare cu probleme poate face mult mai mult rau unui copil decat un profesor in universitate.
    Deci ce ziceti? de unde sa inceapa curatenia in invatamant?

    Reply
  8. ion

    Ar fi bine sa incepeti cu PROIECTELE EUROPENE in universitati. Cine le-a cistigat, in cate programe au putut fi simultan, ce salarii au avut (sute de milioane pe luna), ce efecte (de regula 0) au avut aceste programe.

    Reply

Lasă un răspuns la IULIAN ARTENE Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *