Adrian Popescu

Strategie pe hartie sau angajament ferm? Avem Strategie Nationala Anticoruptie

Hotararea Guvernului privind aprobarea Strategiei Nationale Anticoruptie (SNA) a fost publicata in Monitorul Oficial. Documentul elaborat de Ministerul Justitiei se concentreaza pe preventie si educatie in institutiile publice si propune, printre altele, teste de integritate in institutiile de stat, autoevaluari in fiecare institutie, linii telefonice directe unde cetatenii sa sesiseze neregulile, ridicarea imunitatii parlamentarilor sa se faca in maxim 72 de ore, avocatii-parlamentari sa nu mai aiba voie sa ofere consultanta juridica institutiilor de stat, transparenta in achizitiile publice, standarde de cost, „liste negre” cu firmele prinse cu nereguli in derularea unor contracte, modificarea Constitutiei pentru ca averea sa nu mai aiba caracter licit.

In plan penal, judecatorii si procurorii trebuie sa se concentreze pe confiscarea bunurilor rezultate in urma infractiunilor, in conditiile in care acum inregistram o rata de 10% de colectare a acestor venituri la bugetul de stat.

Guvernul va trebui sa aloce banii necesari pentru punerea in aplicarea a acestei strategii, numai in 2012 fiind necesar peste un milion de euro.

Strategia se adreseaza tuturor institutiilor publice reprezentand puterea executiva, legislativa si judecatoreasca, autoritatilor locale, mediului de afaceri si societatii civile.

Ministerul Justitiei sustine ca momentul adoptarii de noi legi anticoruptie a fost deja depasit si este acum nevoie de implementarea legilor intr-un mod coerent si organizat. Societatea Academica din Romania s-a implicat activ in redactarea documentului, iar opinia publica a fost tinuta in permanenta la curent cu eforturile sale.

Ce propune SNA

– schimbarea de abordare cu privire la promovarea integritatii institutionale. Conducatorii institutiilor trebuie sa ia masuri de concrete de descurajare a actelor de coruptie, prin implementarea codurilor etice, punerea in aplicare a standardelor de control intern/managerial si eficientizarea mecanismelor administrative de sanctionare, protectia avertizorului de integritate, managementul vulnerabilitatilor specifice fiecarei institutii;

– in institutiile publice se vor organiza teste de integritate, folosite cu succes in cazul angajatilor din Ministerul de Interne. In functie de rezultate, se va elabora o metodologie unitara care sa fie ulterior implementata de toate institutiile publice;

– se urmareste realizarea la nivelul fiecarei institutii/autoritati a unei autoevaluari periodice (semestriale) privind nivelul de utilizare si eficienta a masurilor anticoruptie. Autoevaluarea va viza masuri precum declararea averilor, respectarea regulilor privind cadourile, managementul conflictelor de interese, incompatibilitatile, codurile etice si deontologice, transparenta
decizionala, accesul la informatii de interes public, gestionarea fondurilor publice, achizitiile publice, repartizarea aleatorie a dosarelor sau a sarcinilor de serviciu, procedurile de selectie si promovare a personalului;

– aceasta autoevaluare va fi dublata de un mecanism constand in misiuni tematice de evaluare efectuate de catre echipe mixte, constituite din experti ai diferitelor institutii publice si organizatii neguvernamentale. Acest tip de evaluare va viza inclusiv modul concret de aplicare a masurilor preventive, precum protectia personalului din institutiile si autoritatile publice care semnaleaza incalcari ale legii si consilierului de etica/integritate si, daca este necesar, formularea de propuneri pentru consolidarea statutului lor juridic. Acest mecanism va prelua bunele practici in materie consacrate la nivelul GRECO, ONU si OCDE;

– operationalizarea de sisteme telefonice de tip call – center care sa faciliteze sesizarea iregularitatilor si a posibilelor fapte de coruptie;

– strategia considera ca politicile „anti-mita” nu vor fi eficiente daca nu exista un mesaj clar dat de administratie de la nivelul cel mai inalt, ca mita nu este tolerata.
– cresterea transparentei finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale, prin asigurarea publicitatii surselor de finantare a activitatii partidelor politice si a cheltuielilor efectuate; stabilirea si aplicarea unor norme maximale privind afisajul electoral stradal; aplicarea de sanctiuni disuasive pentru oferirea de cadouri/foloase materiale in schimbul voturilor;

Consolidarea integritatii in randul membrilor Parlamentului

– modificarea Regulamentelor Camerei Deputatilor si Senatului si a altor acte normative in materie, in sensul de a pune pe ordinea de zi a primei sedinte in plen cererile de ridicare a imunitatii parlamentarilor si solutionarea acestor cereri in termen de cel mult 72 de ore;
– interdictie pentru avocatii parlamentari de a da consultanta sau de a reprezenta in orice fel autoritati publice sau entitati economico/financiare cu capital majoritar de stat;
– adoptarea codului etic al membrilor Parlamentului;

Educatie anticoruptie la toate nivelurile

Noua strategie pune accent pe educatia anticoruptie, ca o masura de a preveni si combate acest fenomen prezent in toate straturile societatii romanesti.

In fiecare institutie va fi desemnat un consiler de etica sau integritate, care va avea misiunea sa-i instruiasca si sa-i informeze pe ceilalti angajati despre riscurile coruptiei.

De asemenea, angajatii vor participa la cursuri anticoruptie, dar si cele privind normele etice si de conduita.

Un rol important il va avea si educarea publicului, pornind chiar de la organizarea de cursuri in scoli, pentru promovarea unui comportament de recunoastere si respingere a coruptiei, inclusiv prin parteneriate scoala – comunitate – familie.

Marea problema sunt banii pentru implemantarea strategiei

Implementarea SNA se va realiza in limitele si coordonatele aprobate prin Strategia fiscal-bugetara pentru anii 2012-2014.

Finantarea se va asigura prin bugetele institutiilor implicate, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de buget aprobate potrivit legii, cu exceptia AEP, ANRMAP si Consiliului Concurentei.

Per total, pentru implementarea SNA se prevad cheltuieli de aproape 5 milioane de lei in anul 2012 si cate 2,3 milioane de lei pe an in perioada 2013-2015.

Din acesti bani, peste 2,28 milioane de lei pe an sunt destinati cheltuielilor de personal prilejuite de aplicarea SNA in perioada 2012-2015, conform notei de fundamentare.

SNA prevede suplimentari bugetare si la Consiliul Concurentei, care ar avea nevoie de inca 1,1 milioane de lei pentru cheltuieli de personal, in vederea suplimentarii cu 10 posturi.

“Consiliul Concurentei, in cadrul Strategiei Nationale Anticoruptie, necesita personal specializat avand o inalta calificare profesionala, intrucat activitatea de identificare si instrumentare a intelegerilor anticoncurentiale, precum si de combaterea concurentei neloiale este una complexa, iar la nivelul Consiliului Concurentei se inregistreaza, in prezent, un deficit de personal, pentru realizarea sarcinilor asumate in cadrul SNA”, se arata in nota de fundamentare.

Astfel, Consiliul Concurentei are nevoie de inca 4 inspectori de concurenta-asistenti, cu un salariu lunar brut de circa 6.300 de lei, si de 6 inspectori de concurenta principali, cu salarii brute de cate circa 7.800 de lei pe luna.

De asemenea, la Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), sunt necesare suplimentari bugetare si mai mari, de circa 3,5 milioane de lei.

Astfel, strategia aprobata de Guvern prevede ca “pentru atingerea obiectivelor specifice pre
vazute (…) se apreciaza ca absolut necesara suplimentarea numarului de posturi pentru personalul cu atributii de verificare ex-ante si ex-post a procedurilor de achizitie publica cu 14 posturi de consilier superior”.

Pentru aceasta este nevoie de o suplimentare bugetara cu 835.536 lei la cheltuielile de personal.

Credeti ca exista destula vointa politica pentru ca Strategia sa se transforme in legislatie coerenta si concreta anticoruptie sau exista riscul sa ramana un simplu document folosit ca exercitiu de imagine? Strategie pe hartie sau angajament ferm?

Cititi si:
STRATEGIA NAŢIONALĂ ANTICORUPŢIE PE PERIOADA 2012 – 2015
PLANUL NAŢIONAL DE ACŢIUNE PENTRU IMPLEMENTAREA STRATEGIEI NAŢIONALE ANTICORUPŢIE PE PERIOADA 2012-2015
INVENTARUL MĂSURILOR PREVENTIVE ANTICORUPŢIE ŞI INDICATORII DE EVALUARE
HOTĂRÂRE privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie pe perioada 2012 – 2015


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Strategie pe hartie sau angajament ferm? Avem Strategie Nationala Anticoruptie

  1. Victor Olaru

    Marea problema nu sunt banii pentru implemantarea strategiei, ci faptul ca din strategie lipseste o masura eficace si anume prevederea ca functionarii publici; care nu au aplicat legea, sa fie destituiti, fara drept, pe viata, de a mai ocupa o functie remunerata din fonduri publice. Le-ar ramane libertatea sa lucreze in mediul privat.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *