Mihai Goțiu

ȘTIAȚI CĂ în Franța ești plătit dacă mergi la serviciu pe bicicletă? Ce prevede legea intrată în vigoare în această vară

În timp ce: la București, primarul suspendat Sorin Oprescu s-a aflat în conflict permanent cu bicicliștii, refuzându-le până și dreptul de a participa la marșuri în care cer mai multe piste; la Timișoara, primarul Nicolae Robu a interzis circulația bicicletelor prin centrul orașului; la Cluj, societatea civilă a obținut cu greu salvarea unui culoar pentru o viitoare pistă de biciclete pe malul Someșului; situația nu e cu deloc mai trandafirie nici în alte orașe din România, ei bine, în tot aceste timp, în Franța a intrat în vigoare o lege prin care angajații sunt plătiți pentru fiecare kilometru pe care îl parcurg pe bicicletă între domiciliu și locul de muncă!

”Bicicleta e bună pentru sănătate, dar și pentru buzunar. În 18 august, lLegea tranziției energetice a fost publicată în Jurnalul oficial (echivalentul Monitorului oficial – n.r.) din Franța și a intrat în vigoare. Conform textului, salariații care merg la serviciu pe bicicletă (electrică sau nu) vor primi o indemnizație pentru fiecare kilometru parcurs, dacă angajatorul se implică în acțiunea de tranziție energetică. Această compensație financiară, similară cu cea existentă în Belgia din 1999, se înscrie în lupta împotriva încălzirii climatice, prin Legea tranziției energetice.”, notează Le Figaro*.

Deocamdată, legea nu prevede o sumă precisă pentru indemnizație, aceasta urmând să fie prevăzută printr-un decret de aplicare a legii până la începutul anului viitor. Suma luată în discuție în acest moment este cuprinsă între 12 și 15 eurocenți pe kilometru, după ce, în cadrul unui experiment desfășurat ca test anul trecut, pe parcursul a șase luni, s-ar plătit aproximativ 25 de eurocenți pe kilometru. Astfel, un participant la experiment, care a străbătut zilnic 14 kilometri (locuind la 7 km față de locul de muncă – o distanță medie între locul de muncă și domiciliu și în orașele mari din România) a încasat 50 de euro pe lună.

Participanții la experiment au apreciat latura sportivă și beneficiile pentru sănătate. Conform raportului Agenției de Mediu și de Control Energetic, experimentul a permis reducerea cu 50% a numărului persoanelor fără activitate fizică, de la 34 la 17%. Singurul minus e faptul că noii cicliști erau aproape în întregime persoane care utilizau înainte transportul în comun pentru a merge la serviciu. Numai 5% dintre participanți au renunțat la automobilul propriu în favoarea bicicletei.

În ceea ce privește întreprinderile, acestea vor beneficia, din ianuarie 2016, de o reducere la impozite dacă vor pune la dispoziția salariaților biciclete pentru deplasările cotidiene de la domiciliu la locul de muncă. Firmele vor fi scutite de cotizațiile sociale vărsate pentru indemnizația kilometrică a salariaților. Totuși, pentru întreprinderi sistemul nu va însemna o scutire totală, acestea trebuind să plătească o sumă participativă în fiecare lună (conform lui Christian Gioria, referent la Indiggo – o societate de consiliere și inginerie a dezvoltării durabile).

Cum funcționează indemnizația kilometrică?

În urmă cu o lună, ministrul francez al Ecologiei, Ségolène Royal a afirmat că mersul la serviciu cu bicicleta ar putea să-i aducă utilizatorului între 12 și 15 eurocenți pe kilometru. Cuantumul indemnizației și unele condiții de aplicare a legii vor fi fixate prin decret înainte de sfârșitul anului.

Cotidianul Le Figaro a făcut analiza legii, pentru a vedea exact ce prevede aceasta:

Indemnizația kilometrică e o obligație pentru angajator? 

Conform Codului muncii, angajatorul preia în întregime sau parțial cheltuielile angajaților care se deplasează cu bicicleta electrică sau non-electrică spre locul de muncă.

Cum se calculează indemnizația kilometrică? 

Dacă pentru un automobil indemnizația kilometrică se calculează în funcție de puterea fiscală a vehiculului (care cuprinde puterea motorului în cai-putere, consumul, costul combustibilului), pentru o bicicletă ea ar putea lua în considerare prețul bicicletei și uzura.

Dacă se rambursează kilometri parcurși pe bicicletă, se rambursează și abonamentele pentru bicicletele închiriate de la primărie (sistemul Vélib’)? 

Deocamdată neprecizat, se așteaptă decretul de aplicare a legii.

E avantajos să folosești bicicleta? 

Pentru 6 km parcurși cu bicicleta, indemnizația lunară ar însemna între 14,40 și 18 euro pe lună. Nu e mult, dar suma crește odată cu numărul de kilometri parcurși. Totul depinde de suma pe kilometru, esențială pentru a incita angajații a trece la biciclete. Dacă suma e inferioară la 25 eurocenți pe km, ca în testul din 2014, s-ar putea ca legea să nu aibă același efect, susțin unii analiști. Dar măsura se vrea și ecologică. Spiritul legii e să incite oamenii să utilizeze transporturile ²verzi². Avantajele se măsoară și în efectele asupra sănătății utilizatorilor. Conform raportului Agenției de Mediu și de Control Energetic, ²în peste 40% din cazuri, bicicleta e considerată ca utilă pentru sănătate și în 15% din cazuri e evidențiată partea relaxantă² a mersului pe bicicletă.

Indemnizația e impozabilă?

Indemnizația kilometrică e scutită de impozitul pe venit, iar firma este scutită de cotizațiile sociale. Întreprinderile care pun la dispoziția angajaților biciclete vor beneficia și ele de o reducere de impozite.

*Sursa: Le Figaro (aici și aici). Traducere din limba franceză: Mia Coroș (Grupul Roșia Montană Paris).


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “ȘTIAȚI CĂ în Franța ești plătit dacă mergi la serviciu pe bicicletă? Ce prevede legea intrată în vigoare în această vară

  1. Costin

    Sorry. Un mare fasss. Am facut si eu experimentul acum cativa ani(tot 7 km). Am ajuns in întârziere mereu, rupt de oase, si puteam a transpiratie nasol. Îmi trebuiau haine de schimb asa de multe încât consumul de electricitate pentru spălarea rufelor era mai mare decât motorina pentru naveta. Ca sa nu mai zic ca-ti blestemi zilele când te ploua, lipsa unui portbagaj etc.
    Bicicleta este doar un simplu mijloc recreativ si nimic mai mult.

    Reply

Lasă un răspuns la Moisi Petruta Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *