Alina Mungiu-Pippidi

Societatea civila in lupta cu piata

Lupta cu pretul benzinei e foarte induiosatoare, desi montata de televiziuni in mare masura. Ca si lupta algerienilor, tunisienilor si egiptenilor cu pretul la orez sau la zahar. Elementul care ma induioseaza este cel de reclamare a unei demnitati pierdute – acesta e intotdeauna de sustinut. Elementul care ma deprima este cel de a lupta cu morile de vint, pentru ca nu dictatorul fugit al Tunisiei si nici ministrul roman al Economiei, al carui nume l-am uitat, daca l-oi fi stiut vreodata, sint cei capabili sa influenteze aceste preturi.

Tot vreau sa va povestesc – nu ajung – despre cum am vazut eu pe 6 ianuarie o barca pneumatica cu cinci tunisieni in ea (si trei canistre de combustibil), o barca de doua persoane care avea deja un colt scufundat si din care unul dintre ocupanti scotea apa cu singura sticla de plastic pe care o aveau. Faceam din intimplare parte din mia de oameni aflata pe un vas gigantic si bine luminat care tinea sub lumina reflectoarelor aceasta coaja de nuca pornita sa strabata distanta de apa dintre Africa si Europa. La bord nu ii luam, ca eram teritoriu Italian, si ne-am uitat la ei pret de jumatate de ora asteptind sa vedem daca se scufunda – pina a aparut un elicopter al pazei de coasta spaniole care ne-a zis sa-i dam drumul ca se ocupa ei mai departe. Cum, nu am idee, au pus un reflector pe ei a carui lumina am mai vazut-o dupa aceea vreo ora cu binoclul, dar nu aveau loc de cinci oameni in elicopter. In ce priveste vaporul meu european, pe acesta gongul pentru cina a batut cu jumatate de ora intirziere si oameni in frac si femei trecute cu decoltee de matase neagra au avut despre ce vorbi la cina.

Asta e disperare adevarata, si nu stiu cum va rezista Europa noastra diferentei de nivel de trai cu vecinii. Intelegeti acum mai bine de ce nu ne iau in Schengen? Dar daca amaritii de tunisieni isi risca viata plecind intr-o barca gonflabila de doi in noaptea mediteraneana, soferii nostri nu sint disperati. Daca ar fi, consumul de benzina ar scadea si atunci pretul ar mai da si el inapoi. Dar cum la nici o crestere de pret consumul nu a scazut semnificativ si lumea continua sa se traga toata ziua cu masina pe la noi, pretul creste si va mai creste, ca are cine sa-l dea. Nu am auzit pe nimeni sa traga pe dreapta macar de la un drum ca sa faca economii. Si totusi acesta ar fi singurul fel de a influenta piata – ca altfel taxele sint sub media europeana, deci statul nu poate face mai nimic.

Nu imi ies din minte canistrele din barca tunisienilor. Ma intreb daca era motorina sau benzina si cit or fi economisit ca sa cumpere pret de un drum din Tunisia in Spania, ma bucur de revolutia lor prin Facebook, dar stiu ca vor fi dezamagiti: poti cistiga lupta cu tirania, dar nu pe cea cu piata.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

8 thoughts on “Societatea civila in lupta cu piata

  1. John Doe

    In afara subiectului (ma scuzati va rog):
    Un ilustru contemporan concluziona intr-un articol aparut la inceput de 2010:

    Eu cred ca a mai trecut un an si tot nu l-am gasit.
    Plecand de la aceasta idee, nu credeti ca ar fi o idee sa realizati si o rubrica pentru propunerea de proiecte/programe nationale? Dintre ele, sa se aleaga unul si acela sa fie sustinut de „Romania Curata” cu toate resursele de care dispune. Acesta ar fi adevaratul test de vointa si putinta.

    Reply
  2. dana64

    Gresiti doamna! De aceea este frumos acest protest. Ca nu s-a nascut dintr-un trust media. Iar de la proprietarii acestora nu e ca purtem astepta mare “expunere”. Adevarul Holding este un trust care traieste pe bani din petrol, de pilda. Pe de alta parte, mai este si “oftica” mass-media ca, uite, gogomanii astia de telespectatori-cititori au avut tupeu sa faca ceva de capul lor. Poate ca abia acum se vede puterea “underground” a internetului.

    Reply
  3. klaus_brasov

    In principiu, aveti dreptate. Totusi, sa nu uitam ca intotdeauna ”este loc” de nuante. Nu sunt analist in domeniu, dar stiu ca de cate ori a crescut pretul barilului, a crescut si pretul la pompa. Invers insa, nu! Niciodata, scaderea pretului petrolului nu a determinat o scadere a pretului benzinei.
    Imi aduc aminte de un comentariu facut de CTP (deloc cel mai apreciat de mine analist roman) atunci cand – in plina criza – si-a cumparat ”adidasi” de firma la un pret pe jumatate cat era cu un an in urma…: profitul trebuie ca era imens, daca isi permit sa injumatateasca pretul de vanzare. Cu siguranta, sint domenii si domenii, dar societatea de consum in care traim se pare ca pactizeaza sau accepta cu prea mare seninata / inconstienta decalajul, uneori foarte mare, intre valoare si pret. Piata este piata, adevarat, dar parca si consumatorii au cam adormit si cumpara orice si la orice pret, numai pentru ca au bani.
    Pe de alta parte, unde este lista cu cei care cumpara mai putin

    Reply
  4. John Doe

    Comentariul meu anterior a aparut incomplet; il reiau, cu speranta corectarii:
    Un ilustru contemporan concluziona intr-un articol aparut la inceput de 2010:
    „Nu ne putem salva decât prin proiectul nostru pentru viitor.”
    Eu cred ca a mai trecut un an si tot nu am gasit acel proiect.
    Asadar, nu credeti ca ar fi o idee sa realizati si o rubrica pentru propunerea de proiecte/programe nationale? Dintre ele, sa se aleaga unul si acela sa fie sustinut de „Romania Curata” cu toate resursele de care dispune. Acesta ar fi adevaratul test de vointa si putinta.

    Reply
  5. gogu

    Dana64 crede ca doar mobilizarea pe internet a contat.Asa a inceput protestul.Imaginile cu benzinariile blocate de cei care protestau in acest fel au fost preluate in primul rand de televiziunile de stiri in toate jurnalele zilei si asa au aflat peste 2 milioane de oameni despre ce se intampla.Mult mai mult decat pe internet.Asa a ajuns toata tara sa afle ,prin urmare nu minimalizati televiziunile care v-au maximizat vizibilitatea:)

    Reply
  6. Albert O. Hirschman

    Doar ca in Romania nu este vorba despre „societatea civila vs. piata” ci despre „consumatori vs. piata” (spre deosebire de Tunisia unde este vorba despre „societatea civila vs. puterea”).
    Altfel, sunt convins ca mi-ati citit cartea („Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States” (1970), Cambridge, MA: Harvard University Press

    Reply
  7. Stefani Claudiu

    E adevarat ca nu te poti lupta cu piata altfel decat influentand cererea sau oferta insa eu cred ca este vorba si de o contributie a statului la aceasta crestere a pretului crburantului. Este vorba daca informatia este corecta de creşterea accizei sau introducerea unei taxe noi. În plus se pare ca firmele care vand carburanti au facut o intelegere pentru a pastra pretul ridicat. Aici statul, adica Consiliul Concurentei poate face o ancheta pentru a vedea daca actorii economici respecta regulile jocului. În rest în ceea ca ma priveste am redus consumul de combustibil renuntand la anumite deplasari cu masina personala. De exemplu pana de curand sotia se deplasa cu masina personala in interes de serviciu de la Abrud la Alba Iulia o data pe saptamana, de aproape o luna foloseste mijloace de transport public. Eu am inceput sa merg mult mai des pe jos. Am indemnat de asemenea prietenii sa procedeze la fel. Nu cred ca suntem singurii care facem asta asa ca ma astept sa scada consumul. Dac

    Reply
  8. Sile

    Dar poti invata regulile ei si te poti folosi de ele.Si vad ca asta incercati dvs. sa-i invatati pe oameni niste lucruri elementare.Laudabil.Tineti-o asa . O zi buna !

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *