Se aplica legea conflictului de interese la fondurile europene? Cazul Bostina si asociatii

Deşi există o legislaţie a conflictelor de interese în gestionarea banilor europeni, unii dintre greii evaluatori de cereri de finanţare nu se sfiesc să îşi ofere serviciile de consultanţă celor interesaţi să depună proiecte pentru fonduri europene nerambursabile. Este vorba de Confero Finance (fosta Boştină and Associates Financial Consulting S.R.L.), una dintre firmele care oferă asistenţă tehnică pentru evaluarea proiectelor aferente POS CCE şi POS DRU. În acelaşi timp, însă, firma se recomandă şi potenţialilor beneficiari pentru servicii de consultanţă şi asistenţă legală în pregătirea proiectelor pentru accesarea de fonduri nerambursabile, dar şi pentru implementarea proiectelor finanţate din fonduri nerambursabile pe teme variate, de la agricultură, mediu, dezvoltarea resurselor umane, turism, dezvoltarea afacerilor şi, da, chiar şi administraţie publică locală.

Conform sitului propriu, Confero Finance au mai multe proiecte unde, printre altele, oferă servicii de “asigurare de expertiză privind verificarea administrativă a cererilor de rambursare primite direct de la beneficiari cât şi cele aferente Centralizatoarelor Cererilor de Rambursare transmise de OI, asigurarea de expertiză privind misiunile de verificare la faţa locului, verificarea eligibilităţii şi evaluarea tehnică şi financiară a cererilor de finanţare propuse, participarea la reuniunile comitetului de selecţie, participarea la vizitele pe teren pentru proiectele selectate spre finanţare, asistenţă în contractarea proiectelor şi soluţionarea eventualelor contestaţii” pentru POS DRU şi pentru POS CCE.

Este adevărat că o bună carte de vizită a unui consultant pentru fonduri structurale presupune familiarizarea sa cu practica, nu doar cu teoria acestor fonduri. Ca potenţial beneficiar, îţi doreşti ca persoana care îţi scrie proiectul sau care se va ocupa apoi de implementarea lui să fii avut de-a face cu astfel de fonduri în trecut, să poţi avea încredere că se va putea descurca prin iţele birocratice şi de management şi că te va ajuta să realizezi ce ţi-ai propus. Pericolul este însă ca această experienţă să saboteze proiectul sau cererea de finanţare.

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora prevede că “persoanele fizice sau juridice care participă direct în procesul de verificare/evaluare a cererilor de finanţare nu pot fi solicitanţi şi/sau nu pot acorda servicii de consultanţă unui solicitant” (Art.10, prgr1, vezi mai jos). De asemenea, acestea nu pot fi angajate într-un proiect cu fonduri structurale decât după 12 luni după ce acesta a demarat (Art.12, prgr1, vezi mai jos).

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ Nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora M.Of. nr. 461 din 30.6.2011

SECŢIUNEA a 2-a
Reguli în materia conflictului de interese
Art. 10
(1) Persoanele fizice sau juridice care participă direct în procesul de verificare/evaluare a cererilor de finanţare nu pot fi solicitanţi şi/sau nu pot acorda servicii de consultanţă unui solicitant.
(2) Încălcarea prevederilor alin. (1) se sancţionează cu excluderea solicitantului din procedura de selecţie.
(3) Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia să solicite instanţei anularea contractului/acordului/deciziei de finanţare care a fost încheiat/emisă cu încălcarea prevederilor alin. (1).
Articolul 13
(1) Beneficiarii persoane fizice/juridice de drept privat nu au dreptul de a angaja persoane fizice sau juridice care au fost implicate în procesul de verificare/evaluare a cererilor de finanţare în cadrul procedurii de selecţie pe parcursul unei perioade de cel puţin 12 luni de la semnarea contractului de finanţare.
(2) Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia să solicite instanţei anularea contractului de finanţare care a fost încheiat, în cazul încălcării prevederilor alin. (1).

Vă invităm să citiţi în continuare despre celelalte contracte pentru servicii de consultanţă atribuite prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice de Autorităţile de Management unor operatori privaţi pentru asistenţă tehnică aferentă evaluării proiectelor depuse la Programele Operaţionale. Situaţia în care se află Confero Finance, evaluatori şi consultanţi pentru fonduri UE, este poate doar unul dintre cazurile de acest gen. Vă invităm să citiţi în continuare despre celelalte contracte pentru servicii de consultanţă atribuite prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice de Autorităţile de Management unor operatori privaţi pentru asistenţă tehnică aferentă evaluării proiectelor depuse la Programele Operaţionale. Dacă descoperiţi că o altă firmă din lista de mai jos este de asemenea implicată în proiecte cu bani europeni, ca beneficiar sau consultant, aşteptăm cu interes să ne scrieţi.

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a realizat două achiziţii publice pentru servicii de consultanţă în domeniul evaluării pentru Programul Operaţional Regional, atribuite astfel:

– consorţiilor formate din SC Ernst &Young SRL si Agriconsulting Europe SA, Louis Berger SAS (Franţa) şi SC PricewaterhouseCooper Management Consultants SRL şi SC Interdevelopment SRL, SC Fichtner Environment SRL şi FICHTNER Water and Transportation GmbH, valoare totală a contractului: 10.827329.57 RON fără TVA
– companiilor ERNST and YOUNG S.R.L., Bostina & Associates Financial Consulting S.R.L. si KPMG ROMANIA S.R.L., valoarea totală a contractului: 11,077,983.87 RON fără TVA .

Ministerul Administraţiei şi Internelor a realizat patru achiziţii publice pentru servicii de consultanţă în management şi servicii conexe pentru în procesul de evaluare şi selecţie a proiectelor aferente Programului Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative, atribuite astfel:

– SC GLOBAL CONSULTING and EXPERTIZE SRL, valoarea totală a contractului: 315.000 RON fără TVA
– GLOBAL CONSULTING and EXPERTIZE S.R.L., valoarea totală a contractului: 570.367 RON cu TVA inclus
– HR INVESTMENT and CONSULTING S.R.L., valoarea totală a contractului: 356.050 RON fără TVA Moneda: RON fără TVA
– Mobius Solutions S.R.L., RELIANS CORP S.R.L., BUSINESS AND STRATEGIES IN EUROPE (Belgia) şi GLOBAL CONSULTING and EXPERTIZE S.R.L., valoarea totală a contractului: 4.753.800 RON fără TVA

Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale a realizat o achiziţie publică pentru servicii de consultanţă în management şi servicii conexe pentru în procesul de evaluare şi selecţie a proiectelor aferente Programului Operaţional Dezvoltarea Resurselor Umane, atribuit OVE ARUP and PARTNERS INTERNATIONAL LTD (Marea Britanie), valoarea totală a contractului: 6950450 RON fără TVA.

Ministerul Mediului a realizat o achiziţie publică pentru servicii de consultanţă în management şi servicii conexe pentru în procesul de evaluare şi selecţie a proiectelor aferente Programului Operaţional Mediu, atribuit INTERDEVELOPMENT S.R.L. (România), valoarea totală a contractului: 5. 720. 017. 63 RON cu TVA inclus.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii nu a realizat nici o achiziţie publică pentru servicii de consultanţă în procesul de evaluare şi selecţie a proiectelor aferente Programului Operaţional Tran
sport.

Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri a realizat două achiziţii publică pentru servicii de consultanţă în management şi servicii conexe în procesul de evaluare şi selecţie a proiectelor aferente Programului Operaţional Creşterea Competitivităţii Economice, atribuite astfel:

– SC BOSTINA and ASSOCIATES FINANCIAL CONSULTING SRL (România), valoarea totală a contractului: 638.625. 00 RON fără TVA.
– SC BOSTINA and ASSOCIATES FINANCIAL CONSULTING SRL (România), valoarea totală a contractului: 2.261.159 RON.

Ministerul a realizat de asemenea o achiziţie publică pentru acordarea de asistenţă tehnică in vederea “asigurării unui proces calificat si transparent de evaluare din punct de vedere administrativ, al eligibilităţii şi tehnico economică a propunerilor de proiecte care corespund obiectivelor Axei prioritare 1 a POS CCE”, contract atribuit SC ROMACTIV BUSINESS CONSULTING SRL si SC ROMAIR CONSULTING SRL, valoarea totală a contractului: 1.323.265 RON.

Oare câţi dintre beneficiari sunt informaţi că riscă anularea contractului sau excluderea lor din procedura de selecţie dacă nu se protejează împotriva conflictului de interese, atunci când contractează servicii de consultanţă? (şi câte contracte ar trebui deja anulate deoarece au încălcat prevederile legale? Dumneavoastră, stimaţi cititori, cunoaşteţi astfel de situaţii?

Articol
publicat in cadrul proiectului “Proasta guvernare
in cheltuirea banului public in Romania intre anii 2004 si 2012
“, derulat de SAR cu sprijinul financiar
al Open Society Foundations.


Recomandări

2 thoughts on “Se aplica legea conflictului de interese la fondurile europene? Cazul Bostina si asociatii

  1. marii cai albastrri

    Domnul Bostina este un puscarias condamnat de catre Iccj sectia penala definitiv. Decanul baroului Bucuresti, domnul Iordachescu se face ca ploua desi Legea nr. 51/1995 impune ca sa fie dat afara din avocatura domnul BOSTINA fiind condamnat definitiv pentru o infractiune in legatura cu profesia.

    El este ruda cu constantin Bostina inalt nomenklaturist inainte de 89. De aceea e si abonat la atatea contracte publice.Totodata e si pricipala pila si deschizator de drumuri in sistem a lui Bogdan Buzaianu, geniul rau de la Energy Holding.

    Reply
  2. ramona

    Parerea mea e ca sint si cazuri mai rele. Dar lumea care stie nu vrea sa spuna…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *