Romania Curată

SCRISOARE DESCHISĂ a Coaliției pentru Universități Curate către Ministrul Educației, prof. univ. dr. Adrian Curaj, pentru eradicarea plagiatului în universitățile din România

Plagiatul a devenit o plagă a mediului universitar românesc din cauza lipsei unor reglementări clare de prevenire și de pedepsire. Legea Educației Naționale a fost mutilată în ultimii ani prin ordonanțe de urgență și alte acte normative, care au relaxat condițiile necesare conducerii doctoratelor și, implicit, au promovat impostura. Acuzațiile de plagiat s-au axat pe persoane publice cunoscute, de la premierul Victor Ponta la vicepremierul Gabriel Oprea sau ministrul Petre Tobă. Chiar dacă presa a semnalat plagiatele politicienilor, nu trebuie să ne limităm doar la aceste cazuri în evaluarea plagiatului în universitățile românești.

Plagiatul afectează credibilitatea instituțiilor de învățământ din România. Se impun măsuri clare și ferme pentru prevenirea plagiatului și pentru pedepsirea, inclusiv prin prevederi clare ale Codului Penal, a actorilor vinovați de plagiat, adică autorul, profesorul coordonator și instituția de învățământ. Nu este suficientă doar pedepsirea autorului, pentru că fără responsabilizarea profesorilor coordonatori nu va fi eficientă nicio măsură antiplagiat.

Totodată, lipsa unor standarde de performanță academică pentru producțiile științifice a determinat scăderea calității cercetării din România. Evaluarea criteriilor de performanță academică pentru acordarea titlurilor universitare se face în acest moment pe baza unei simple socoteli contabile, ceea ce a generat eludarea calității în favoarea cantității și, implicit, încurajează plagiatul.

Coaliția pentru Universități Curate salută decizia ministrului educației de a revoca Comisia Națională de Etică și propune Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice adoptarea în regim de urgență a unor reglementări clare împotriva plagiatului, care să se aplice indiferent de statutul instituției de învățământ – civilă sau militară, publică sau privată, respectiv a autorului acuzat de plagiat – civil sau militar, simplu cetățean sau demnitar.

I. Reformarea criteriilor de acordare a titlului de doctor abilitat și a dreptului de a conduce doctorate:

  1. analizarea criteriilor de acordare a dreptului de conducere a doctoratelor în fiecare domeniu și adoptarea unor criterii clare în funcție de principiile exigenței academice și a integrității universitare, după o analiză a criteriilor similare din celelalte state ale Uniunii Europene;
  2. amendarea LEN pentru obținerea titlului de doctor abilitat prin pregătirea și susținerea publică, cu o comisie internațională formată din specialiști în domeniul respectiv, a unei lucrări științifice ca teză de doctorat de abilitat, fără eludarea celorlalte criterii de performanță academică.

II. Reformarea CNATDCU:

  1. reducerea numărului membrilor acestei instituții;
  2. revocarea din funcție a tuturor membrilor și refacerea comisiilor prin numirea specialiștilor strict pe criterii profesionale și excluderea ingerințelor politice;
  3. fiecare membru al CNADTCU ar trebui să îndeplinească minim triplul punctajului necesar abilitării pentru credibilizarea deciziilor instituției;
  4. redefinirea competențelor comisiilor CNATDCU în raport cu necesitatea reformării urgente a învățământului superior, cu respectarea autonomiei universitare.

III. Stabilirea unor standarde minime de performanță academică în fiecare domeniu:

  1. înființarea unor comisii de specialitate, formate din membri ai comunității academice din țară și din străinătate, pentru fiecare domeniu, care, într-un termen rezonabil, să adopte standardele minime care califică o lucrare științifică, indiferent de dimensiunea și formatul ei (articol, studiu sau carte);
  2. acordarea unor competențe CNATDCU sau altei instituții pentru analiza respectării acestor standarde minime de performanță academică în cazul unei sesizări;
  3. stabilirea cadrului legal pentru implementarea standardelor minime de performanță academică.

IV. Publicarea on-line a tuturor tezelor de doctorat:

  1. publicarea obligatorie a tezei cu cel puțin 30 de zile înainte de susținere pe pagina de internet a școlii doctorale într-o secțiune specială dedicată tezelor în curs de susținere;
  2. elaborarea unor instrumente pentru posibilitatea sesizării plagiatului sau a nerespectării standardelor de performanță academică și obligativitatea analizei acesteia de către comisia de doctorat implicată;
  3. publicarea obligatorie a tezelor de doctorat pe termen nelimitat pe o pagină de internet gestionată de Ministerul Educației, într-o bază de date liber accesibilă, cu respectarea dreptului de autor, într-un format care să permită citarea lucrării respective.

V. Verificarea obligatorie antiplagiat a tezelor de doctorat:

  1. obligativitatea verificării fiecărei teze de doctorat înainte de susținere pe un site specializat, gestionat de Ministerul Educației, accesibil gratuit;
  2. publicarea raportului verificării antiplagiat pentru fiecare teză;
  3. crearea unor instrumente de completare a verificării automate.

VI. Realizarea unei proceduri simplificate pentru retragerea titlului de doctor în cazul plagiatului:

  1. simplificarea procedurii de retragere a titlului de doctor în cazul unui plagiat dovedit de către Comisia de Etică a universității care a acordat respectivul titlu, indiferent de funcția și poziția publică, respectiv politică a celui acuzat;
  2. crearea unui instrument de sesizare, analiză și rezolvare în cazul în care există suspiciuni de pactizare a Comisiei de Etică cu persoana acuzată de plagiat;
  3. completarea Codului Penal cu articole clare care definesc și încadrează juridic plagiatul, respectiv pedepsele posibile.

VII. Măsuri punitive împotriva autorului plagiatului:

  1. retragerea imediată a titlului de doctor în științe imediat după ce a fost dovedit plagiatul de către instituția care l-a acordat;
  2. în cazul în care instituția refuză, Ministerul Educației, să dețină autoritatea de a anula titlul respectiv;
  3. obligarea vinovatului să returneze toate avantajele materiale directe obținute în urma titlului obținut prin plagiat;
  4. anularea tuturor avantajelor, funcțiilor și gradelor didactice obținute prin plagiat;
  5. demiterea autorului plagiator din orice post universitar pentru totdeauna, atât din învățământul public, cât și din cel privat, indiferent dacă este instituție civilă sau militară.

VIII. Măsuri punitive împotriva profesorului coordonator al tezei plagiate

  1. anularea definitivă și irevocabilă a dreptului de a conduce doctorate în orice domeniu pentru profesorul coordonator a cel puțin două teze dovedite ca plagiat;
  2. obligarea coordonatorului de doctorat să returneze orice avantaje materiale dobândite de pe urma coordonării tezei de doctorat dovedite ca plagiat.

IX. Măsuri punitive împotriva instituției de învățământ superior care a acordat titlul de doctor pe baza unui plagiat:

  1. desființarea Școlii doctorale care a gestionat pregătirea și susținerea a cel puțin trei doctorate dovedite ca plagiat.
  2. interdicția înființării unei alte școli doctorale într-un domeniu similar de către instituția de învățământ superior respectivă pentru cel puțin 5 ani.

X. Asigurarea transparenței școlilor doctorale:

  1. obligativitatea instituțiilor de învățământ superior de a publica lista actualizată a conducătorilor de doctorat în fiecare școală doctorală, cu CV-ul aferent, inclusiv lista publicațiilor științifice;
  2. obligativitatea instituțiilor de învățământ superior de a publica lista actualizată a studenților doctoranzi, pe școală doctorală și conducător de doctorat, cu indicarea subiectului tezei în pregătire;
  3. obligativitatea instituțiilor de învățământ superior de a publica lista tuturor persoanelor care au obținut doctorate începând cu anul 2000, cu indicarea coordonatorului, a titlului tezei, a anului susținerii și a bibliotecii unde poate fi consultată.

XI. Acțiuni de prevenție și educare

  1. introducerea unui curs obligatoriu în toate universitățile pentru studenții anului I (ciclul licență), în toate domeniile de studiu, care să dezvolte competențe privind: modul de redactare a lucrărilor științifice și citare, metode de cercetare, etică în cercetare, integritate universitară;
  2. introducerea cursurilor de etică profesională în cadrul modulelor pentru formarea inițială a personalului didactic.

Sperăm ca aceste propuneri, amendate cu sugestiile pe care le așteptăm din partea mediului academic în urma dezbaterii publice, să fie abordate cu responsabilitate de către reprezentanții Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice.

Totodată, lansăm public către ministrul educației, dl. prof. univ. dr. Adrian Curaj, propunerea de a fi organizate urgent de către MENCS dezbateri publice, mese rotunde și conferințe cu societatea civilă în general și cu mediul universitar în special pentru a identifica cele mai bune soluții pentru reformarea învățământului universitar din România și pentru eradicarea plagiatului.

6 Decembrie 2015

Coaliția pentru Universități Curate

Subscriu și semnează (listă deschisă):

  1. Marius Diaconescu, coordonator proiect
  2. Alina Mungiu Pippidi, președinte SAR
  3. Andrei Pleșu
  4. Radu Gologan
  5. Liviu Giosan
  6. Gabriel Bădescu
  7. Ion I. Bruckner
  8. Radu Ionescu
  9. Asociația Informația în Interesul Public
  10. Daniela Alexe
  11. Centrul pentru Politici Educaționale
  12. Mihai Goțiu, coordonator editorial România Curată

***

IMPORTANT: Lista de semnături este deschisă. Puteți semna aceste revendicări, cu nume și prenume (opțional și calitatea sau dacă semnați în numele unei organizații, asociații, grup informal etc.), la secțiunea ”comentarii” de mai jos.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

69 thoughts on “SCRISOARE DESCHISĂ a Coaliției pentru Universități Curate către Ministrul Educației, prof. univ. dr. Adrian Curaj, pentru eradicarea plagiatului în universitățile din România

  1. alinaMP

    Si retragerea ministrului Toba
    Ne dam seama ca e o problema mai vasta asta cu impostura academica si acesta e doar inceputul. Toate solutiile astea sunt deschise discutiilor. Dar ca sa nu uitam, va rog sa semnati aici si pentru retragerea imediata a dlui Apud Mininistru Toba, nu ca ar trebui sa stie normele de citare academica, si pentru ca prin titlul de doctor pe care il are pretinde in mod fraudulos ca are vreo acreditare academica. Pana o rezolvam cu plagiatul si scolile doctorale, cere odata cu mine premierului Dacian Ciolos sa il inlocuiasca pe chestorul minstru Toba. Domnule chesor, faceti situatia sefului guvernului penibila, va rog sa va retrageti fara sa mai asteptti vreun verdict, teza dvs e suficienta…
    Alina Mungiu-Pippidi

    Reply
    • Me

      @ alinaMP … exista vreo institutie a statului/privata, insarcinata cu verificarea tezelor de doctorat, care sa fi facut public cele semnalate de dumneavoastra vizavi de Ministrul Toba? sau, dupa cum imi atragea atentia colegul d-stra, Mihai Gotiu, orice denigrare a unei persoane este interzisa (coform jurisprudentei CEDO) si in consecinta eliminata dintre comentariile online … sau la „ai casei” nu se aplica?

      Reply
      • Mihai Gotiu

        @ Me: nu îmi atribuiți lucruri pe care nu le-am spus: ce am spus e că nu se aprobă la comentarii acuzațiile (nu ”denigrările”) care nu se pot verifica (de către RC), fie din cauze externe, fie din lipsă de resurse; în cazul ministrului Tobă articolele de pe RC fac trimitere directă către acuzațiile de plagiat de pe Press One (unde sunt prezentate față în față pagini întregi din cele două lucrări)

        Reply
        • Me

          aaa…ma scuzati … D-ul Adrian Curaj a desfintat CNE … asa mai inchide gura celor care vad evidentul … bravo Curaj bravo … nu ti-o veni si randul tau !!!

          Reply
        • Me

          CNE … a avut anumite pronuntari pe anumite teze in contradictoriu cu alte autoritati (CNATDC, etc.) … dar oare trebuia desfintat sau sa se faca curat in acea institutie?

          Reply
        • Ion ion

          Ehe ,mister Gotiu ,ce frumos ,oho, chiar superb ,cea ce se propune ,numai ca totul face parte dintr-un plan de creare a emotiei,se dau 2-3 nume de la adversar nu-i asa??? si dai si arunca in caruta tone de masuri ce nu se vor lua niciodata,dar s-a indeplinit planul de „murdarire „Ai nostrii bineinteles ca nu apar printre cei „citati”ce amnezie frate.Curat murdar”Rusine.

          Reply
  2. ionita ion

    In propunerile Dumneavoastra nu va referiti la modul de organizare a stagiului de doctorat. Este imposibil ca un un tanar iesit de pe bancile facultatii, si inscris imediat la doctorat, sa poata elabora o teza, care sa respecte criteriile amintite, intr-o perioada de trei ani. Ca atare, ar trebui facute unele schimbari si la cerintele de acordare a titlurilor didactice. Ma refer la cele de asistent si lector universitar, care impun titlul de doctor.
    De asemenea, implicarea conducatorului de doctorat in orientarea cercetarii doctorandului sa poata fi verificata si responsabilizata pe parcurs. Apropo, ca respect acordat, si deci de responsabilitate, acum denumirea nu mai este de ,, conducator” ci de indrumator. O asemenea titulatura, coborata la rangul celei date la lucrarea de licienta cred ca-l implica mai putin in calitatea tezei.

    Reply
  3. Stefan Dorondel

    Sunt de acord cu aceste cereri, inclusiv cu retragerea domnului Toba din guvern. In plus, ar trebui ca pentru fiecare disciplina cercetatori/profesori din tara si mai ales din strainatate sa intocmeasca o lista cu jurnalele de top in care un candidat la pozitia de prof/CS I ar trebui sa publice macar 2 articole. Nu se poate continua cu distinctia actuala (ISI/non ISI) pentru ca s-a umplut tara de profi/CS II-CS I a caror dosar se bazeaza pe studii publicate in reviste ISI romanesti. In plus, citarile. Eu stiu legiune de colegi care sunt CS II/CS I cu mai putin de 10 citari. Inadmisibil! Eu as sugera sa nu se admita nici un dosar pentru pozitiile superioare fara macar 30-40 citari in afara (nu doar ISI ci si in teze de doctorat, in carti publicate la edituri prestigioase, in articole stiintifce BDI). Cine nu are 30-40 citari in afara nu poate sa fie prof/CS I.

    Reply
  4. Stefan Marincea

    Este o initiativa excelenta. Ca fost membru al unei comisii a CNATDCU, am vazut pe viu diferentele fata de tezele din vest. Este greu de crezut ca in anumite domenii se vor gasi cercetatori (profesori) care sa intruneasca un punctaj egal cu triplul necesar pentru abilitare. Cred insa ca este cazul ca Guvernul sa se hotarasca daca este tehnocratic si promoveaza meritocratia (promovare curriculara) sau este politico-tehnocratic. Multi oameni de valoare nu vor sa intre in lumea politicului, dominata de compromisuri (ma exprim academic) si nu se vor implica daca schimbarile se fac doar la varf. De exemplu, in cercetare, se scot la concurs posturile de directori a 45 de institute dupa un HG (73/2015) care subordoneaza alegerea candidatilor vointei unor functionari publici (atacat dealtfel in contencios administrativ de… sindicate). Cred ca actul in sine nu este prea legal (nu se poate utiliza un normativ atacat in contencios), dar se face dovada ca ceea ce s-a intamplat cu politizarea unor institutii de invatamant superior se poate extinde. Pe cand o Academie politizata?

    Reply
  5. Terzi Petre

    Sustin in intregime SCRISOARE DESCHISĂ a Coaliției pentru Universități Curate către Ministrul Educației, prof. univ. dr. Adrian Curaj, pentru eradicarea plagiatului în universitățile din România.
    Eu am absolvit Politehnica in anul 1960, si mi-am sustinut teza de doctorat in anul 1972. Din sectia Masini Termice, a fac, de Mecanica, cu cca. 60 de studenti la repartizare a fost oprit ca asistent, un student care a repetat anul II, Cazan Gheorghe, fost student muncitor, adica absolvent al unor cursuri de doi ani, care echivala liceul, evident daca de regula erai absolvent de scoala profesionala iar la admitere concurau pe o lista separata. Acesta a fost sistemul de recrutare in invatamantul superior, instaurat, dupa instalarea lui Ion Iliescu, ca presedinte al Asociatiei Studentilor din Romania, imediat dupa revolutia maghiara anticomunista din oct 1956, declansata de studentii din Budapesta. Deci hotaratoare era nu pregatirea profesionala, ci originea muncitoreasca. Eu am ajuns asistent cu jumatate de norma in toamna anului 1966, si am putut sustine examenul de admitere la doctorat la Prof.emerit. dr. doc. Dorin Pavel, considerat azi, tatal hidroenergeticii romanesti, a carui statue strajueste cladirea Fac. de Energetica. Pentru ca lucram si in productie, am avut acces la colocviul de admitere pentru ca, noua lege doctorala aparuta in 1966, care a inlocuit fosta lege de provenienta sovietica, prevedea ca cel putin 20% din doctoranzi sa provina din productie. Prof.emerit. dr. doc. Dorin Pavel, era cunoscut de o integritate proverbiala, fiind absolvent al Technische Hohschule, Stomungsmaschinen Facultet din Zurich. A fost perioada cand admiterea la studii doctorale, a fost exclusiv pe criterii de competenta profesionala, cunostintele de limba rusa, si filosofie marxist leninista fiind eliminate. Dupa 1974, pentru sustinerea colocviului de admitere a fost introdusa conditionarea de a avea aprobatea comitetelor judetene PCR. . Eu ca basarabean nu as fi avut nici o sansa, daca nu prindeam fereasra anilor 1966-74. Documentarea din literatura de specialitate internationala era deosebit de dificila, intrucat foarte putine reviste de specialitate din vest, intrau in bibliotecile Academiei Romane si a Institutului de Documentare Tehnica, (infiintat dupa dupa 1948), continuand-se sa existe abonamentele la revistele sovietice si tarile din lagarul socialist. Totusi, Biblioteca Academiei, era abonata la o revist-compendiu: Compte Rendu, in care se publicau sumarele majoritatii revistelor stiintifice din vest, si adresele autorilor. Metoda folosita de mine, era sa expediez autorului articolului, o vedere din Romania, cu rugamintea de a-mi trimite un extras al articolului sau. Cu aceste extrase ma prezentam la conducatorul de doctorat, dupa ce in prealabil le citeam si impreuna hotaram, aspectele care trebuiau citate, cu mentionarea in bibliografie a titlului articolului, revista in care a fost bublicata, cu locul, anul si luna aparitiei si paginile. Plagiatul in scoala romaneasca de hidroenergetica, era o notiune de neconceput, teza de doctorat, trebuind sa dovedeasca capabilitatea de a desfasura o activitate de cercetare independenta, cu rezultate originale, precum si capabilitatea de a coordona programe proprii de cercetare, in care se angrenau si alti colaboratori. Domnilor in ce timpuri am ajuns sa traiesc ? Proliferarea unor studii doctorale superficiale, in ultimii 25 de ani, ca o continuare a politicii communist-bolsevice de promovare in invatamantul superior, constat acum, ca a capatat proportii catastrofale, aducand titlul de doctor in derizoriu. Vorba lui Caragiale, din aceasta dilema greu se va putea iesi, pe durata actualei generatii de absolventi din invatamantul superior “de cumetrie” in care sub inteleapta conducere a lui Ion Iliescu s-a ajuns aici ! Dumnezeu sa aiba grija de “gradina Maicii Domnbului” ajunsa pe mana unor ticalosi kominternisto-bolsevici, travestiti in social-democrati ! ! Prof.dr.ing. Terzi Petre – Desemnat ” Man of Year 2009 -for Romania ” , de cate American Biographical Institute, Inc. – Host of The Worldd Forum, University of CAMBRIDGE, England.

    Reply
  6. Livia Elena Floti

    Sunt perfect de acord cu toleranta zero la plagiat si la incompetenta!
    Sustin propunerile facute de Coalitia pentru Universitati Curate!

    Numai asa se curata societatea de hotie si incompetenta si se reformeaza, instituindu-se o mentalitate constructiva, corecta, propice rezultantelor trainice si cinstite, obtinute prin munca si contributia proprie a fiecarui roman!
    Succes!

    Reply
  7. Ionel LUPU

    Sunt de acord cu propunerile incluse in SCRISOAREA DESCHISA !!!!!!!!!… Trebuie sa raspunda toti cei implicati in acordarea unui titlu de doctor in stiinte !!!!!!!!!…….Trebuie verificate toate tezele de doctorat obtinute de catre politicieni si de catre militari……. si recuperate sumele suplimentare incasate pe langa salariu………..

    Reply
  8. Petre T Frangopol

    De acord cu scrisoarea deschisa. Sugerez sa se tina cont si de observatiile judiciaose din comentarii

    Reply
  9. Dorin Popescu

    Sa se revina pe cat posibil la vechea comisie CNADTCU desfiintata, sau macar sa se aduca oameni de calitatea celor care o compuneau.

    Reply
  10. Drobot Radu

    Felicitari pentru masurile propuse si ep care le sustin in totalitate.
    Totusi, lupta antiplagiat nu trebuie sa se rezume numai la tezele de dcotorat. Sunt si articole stiitifice (inclusiv publicate in Proceedings-uri ale unor Conferinte cotate ISI) care au indice de similaritate de peste 50% si care in Comisiile de Etica ale universitatilor nu sunt incriminate de plagiat.
    Ideea care se vehiculeaza in presa, dupa desfiintarea Comisiei de Etica a Ministerului, ca universitatile sa examineze prin Comisiile de Etica proprii suspiciunile de plagiat constituie o cale sigura pentru musamalizari la nivel local. Acuzatiile de plagiat trebuie verificate de comisii externe, formate din specialist care nu au legaturi directe cu autorii suspectati de plagiat. Plata comisiei trebuie facuta de autorii care au plagiat, in cazul in care plagiatul se confirma, sau de reclamant(i) daca acuzatia respectiva este calomnioasa.
    Consecintele morale, profesionale sau financiare in caz de plagiat nu trebuie conditionate de depunerea de catre partea vatamata a unei ssesizari. Lipsa reclamatiei a fost evocata in unele cazuri de plagiat drept argument pentru stoparea actiunilor improtriva autorilor plagiatului. Daca s-ar accepta aceasta idee, ar insemna ca se pot plagia fara consecinte legale lucrari ale unor autori decedati.
    Cu stima si urari de succes in normalizarea vietii stiinifice din Romania.

    Reply
  11. LIANA SAXONE-HORODI

    Am citit cu mare atenție atât CRITERIILE cât și COMENTARIILE și nu am găsit nicăieri ÎNTREBAREA
    ”CE FACEM CU DOCTORATELE CARE S-AU DAT PÂNĂ ACUM ÎN MOD FRAUDULOS ?”.
    Titlurile de DOCTOR s-au înmulțit ca ”ciupercile după ploaie”:
    CUM mai putem diferenția un DOCTOR care a muncit din greu ca să merite acest titlu și un DOCTOR care a „primit” titlul ?

    Reply
  12. Ioana Pintilie

    Subscriu initiativei Coalitiei pentru Universitati Curate de a eradica plagiatul in universitatile romanesti.

    Reply
  13. ANA CIUCAN TUTUIANU

    Plagiatul e furt. Si furtul trebuie pedepsit .Nu e nimic de comentat aici. Semnez.

    Ana Ciucan Tutuianu

    Reply
  14. Un Profesor fara 10 articole ISI PRIM AUTOR NU poate fi conducator de doctorate.

    Un Profesor fara 10 articole ISI PRIM AUTOR NU poate fi conducator de doctorate. Daca nu o sa intelegeti ca problemele vin de la calitatea conducatorului de doctorat o sa aveti tot timpul doctoranzi mutanti care vor produce alti pui.

    Toate dosare de profesor trebuie reverificate si unii scosi din sistem. Nu ai prim autor pa lasa pe altii. Adica se plateste in RO sa fii pus pe articole in tara asta fara sa muncesti. Contra bani te pune lumea pe articole pe tot felul de chestii care nu are treba cu experienta ta si laboratorul tau. Se dau titluri de Prof si doct pe articole care nu au de a face cu domeniul XXX.

    Treziti-va schimbati acesti profesorii fara articole ISI si o sa aveti doctorate fara plagiere!!!!!! Ce invata un doctorand de la un profesor care nu a scris in viata lui un articol prim autor???? Cum ii ceri unui doctorand sa scrie articole cand tu nu ai scris NICIODATA ci doar te-au pus altii.

    Reply
  15. Alfred Vespremeanu-Stroe

    Initiativa CUC este legitima si sunt de acord cu majoritatea propunerilor (deci semnez)!

    Am insa cateva comentarii:
    1. „Marea problema a lumii academice (romanesti) NU este plagiatul, ci compilatia. Faptul ca sunt trecute drept lucrari de cercetare originala niste insailari de idei ale altora” (Marcus Solomon). Nu vom faci niciun progres major, daca ne vom alege DOAR cu o evitare a plagiatului de catre doctorand. Ceea ce ne intereseaza este impunerea unor standarde de calitate tezei propuse spre sustinere: a) prin analiza oferita de Comisia de doctorat; b) prin publicatiile derivate din teza.

    2. Cred ca reforma trebuie sa vizeze in primul rand calitatea conducatorilor de doctorate si a referentilor. Aici am 2 propuneri concrete:
    a) toti referentii sunt doctori abilitati sa indrume teze (= sunt ei insisi coordonatori de doctorate; in prezent pt a fi referent e suficient ca este lector sau CSIII; eventual facut acum 10 ani cand nu exista niciun standard serios);
    b) Referentii sunt alesi automatizat (de catre un soft, pe baza domeniilor de competenta) din cadrul Registrului National al Referentilor. In felul acesta rezolvam cealalta problema: vesnica numire pe baza de simpatii si reciprocitati.

    3. Daca s-ar aplica intocmai propunerile CUC, ar trebui desfiintate aproape toate scolile doctorale (de traditie) din Romania, intrucat sunt cu mult peste 3 teze plagiate/scoala, daca e sa luam chiar si numai ultimii 5 ani.

    4. Nu cred ca membrii CNATDCU trebuie sa depaseasca de 3 ori standardele de abilitare. Sunt domenii in care gasim doar 1 sau 2 persoane cu un astfel de punctaj. Probabil e suficient sa indeplineasca standardele de abilitare (=Prof/CSI) DAR acestea trebuie revizuite prin inasprire si prin introducerea unui numar minim de citari (exclus autocitari).
    Do not forget: Citarile sunt de departe c.m.obiectiv criteriu, ele au o importanta egala si pentru domeniile in care nu exista inca reviste ISI sau sunt f. putine.

    Reply
  16. Viorel Blujdea

    De ce i-ati acceptat la programul doctoral d-lor profesori? De ce i-ati lasat sa copieze? Ei veneau de pe strada si vroiau o masina mai buna, un sofer, girofaruri. Sunteti vinovati pe jumatate.

    Reply
  17. Marian Ivan

    Sunt sceptic asupra vointei d-lui Ministru Curaj de a implementa fie si 25% din solicitarile scrisorii.
    Dl. Curaj e din SISTEM…
    Dar scrisoarea e utila fiindca traseaza directia luptei crancene cu SISTEMUL pe care va trebui sa o duca urmatoarea generatie de universitari / cercetatori onesti.

    Reply
  18. Ion

    Si eu cred ca punand niste criterii foarte dure pentru conducere de doctorat (ca ale desteptului de funeriu) si cu salariile de mizerie de acum vom incuraja foarte mult tinerii… Acum vorbind serios: Una e sa opresti hotia (ca asta inseamna plagiat) si ala e sa ne intoarcem la masuri ca ale lui funeriu. De ce nu adoptam sisteme din vest in care orice doctor poate fi conducator de doctorat si sa dovedim exigenta la sustinerea tezei (verificare obligatorie plagiat + criterii minime). Toate insa fara bani NU inseamna nimic. Nu ii poti cere unui conferentiar sa faca performanta cu 400 euro net pe luna. Nu ii poti cere unui tanar sa faca performanta cand bursa lui nu e nici macar 200 euro. Treziti-va! Asta e lumea universitara romana reala. Sistemul trebuie ridicat gradual si cu investitii serioase.

    Reply
  19. Evaluarea tuturor profesorilor

    Lucrarile PRIM AUTOR (10) trebuie sa faca dovada CV-lui personal + citarile fara autocitari in cazul celor care conduc doctorate si referentilor. Toata lumea complecteaza online CV-ul si softul trage linie. Restul e abureala daca faceti asta o sa aveti calitate. Referentii trebuie alesi de soft si exclusi cei din acelasi oras, parteneri de proiect cu conducatorul de doctorat.

    Titlurile de Prof trebuie reevaluate urgent e bataie de joc ce este in sistem. Nu evaluam dreptul de conducere de doctorat dar el este profesor fara publicatii si platit bine mersi de facultate. Faceti o interfata online sa o complecteze toti si o sa va cruciti ce oameni platiti de ani de zile de la buget.

    Teza sa fie scrisa doar cu lucrarile publicate ISI. Altfel sa scriem sa fie numar de pagini….

    Un doctorat refuzat sa aduca penalizari asupra conducatorului si referentilor de doctorat. Astia iau banii, mai participa si la cheful pe banii doctorandului care nu ia doctoratul in urma evaluarii la comisiile de specialitate.

    Pensionarii care sunt platiti din proiecte de cecetare trebuie sa nu mai poata participa la aceste fonduri de binefacere.

    Reply
  20. vila rodica

    eu cred ca 90% din doctoratele acordate sunt plagiate! da este foarte corect sa analizam si sa verificam !

    Reply
  21. Dan Fetcu

    O initiativa imperioasa,pentru un mediu academic (public si privat) si un sistem educational,in ansamblu,asanate de impostura.Dupa un necesar „triaj epidemiologic” in spatiul universitar,poate ca ar scadea si inflatia de „doctori” din Camera si Senat…

    Reply
    • DUMITRU Gheorghe

      Cred ca sunt necesare si actiuni mai viguroase, mai vizibile. Cum ar fi, spre exemplu, un miting de protest in fata guvernului, cel putin, daca nu si in fata parlamentului si a presedintiei.

      Cred ca sunt necesare si actiuni mai viguroase, mai vizibile. Cum ar fi:

      1. un miting de protest in fata guvernului, cel putin, daca nu si in fata parlamentului si a presedintiei.

      2. incurajarea celor care au fost plagiati, sa faca plangere penala impotriva plagiatorului. Ba chiar, avertizarea lor, ca prin neadresarea unei plangeri penale catre politie sau procuratura, se fac vinovati si ei de incurajarea plagiatorului. Va spun ca functioneaza. Personal, in 2009, am facut o asemenea plangere penala doar pentru 6 pagini de plagiat, si am obtinut rezultate concrete, din partea procurorilor. Practic procurorul a confirmat ca ” numita … a savarsit infractiunea prevazuta de art. 141 din Legea nr.8/1996″ si a dispus urmatoarele:
      a). Scoaterea de sub urmarirea penala….
      b). Aplicarea sanctiunii administrative a amenzii in suma de 1000 lei, numitei….
      Fata de aceasta solutie puteam sa fac contestatie, numai ca mi s-a facut mila de plagiatoare si am considerat ca aceasta lectie i-a fost de ajuns.

      3). o alta actiune care si-ar putea dovedi eficienta, ar fi popularizarea negativa a doua liste :
      – una, cu numele conducatorilor de doctorate plagiate
      – si alta cu numele membrilor comisiilor care au acordat titlul de doctor, pentru teze plagiate.
      Aceste liste sa fie actualizate permanent si sa fie trimise atat ministerului cat si universitatilor in cauza.

      4). in sfarsit, o actiune indirecta, pe care o poate initia oricine –- deci nu numai cel plagiat (care, in unele cazuri, (vezi cazul ponta !!!????), ar putea fi chiar cel care i-a scris teza plagiatorului––
      este de a face denunt penal impotriva plagiatorului. Care, daca a lucrat la stat (cum sunt majoritatea), de la obtinerea titlului de doctor si pana in prezent a primit 15% in plus la salariu. Venit pe care procuratura va trebui sa-l verifice daca a fost cuvenit sau nu, iar pentru aceasta va trebui sa verifice daca respectivul a plagiat sau nu. Asta ar insemna ca procurorul de caz va trebui sa intreprinda demersul pe care l-ar intreprinde in cazul unei plangeri penale ( care, se stie, trebuie facuta DOAR/EXCLUISIV de cel care este plagiat), numai ca acest demers poate fi stimulat de oricine, printr-un denunt penal.

      Reply
  22. Vasile Banici

    Subscriu.
    In domeniul tehnic importura este o problema foarte mare.
    Multi profesori de la Politehnica traduc [prost] lucrari occidentale si apoi le semneaza fara a cita nici o sursa.

    Reply
  23. Nicolae CAZACU

    Este necesar să fie verificate toate tezele de doctorat care au fost susținute începând din 1946. Pentru că există domenii în care doctoranzii de atunci au devenit doctori doar datorită “susținerii” pe care le-a acordat-o sistemul!

    Reply
  24. Romulus Dima

    Sustin cele mentionate in Scrisoarea deschisa, precum si multe din propunerile aparute in comentariile de pana acum.

    Reply
  25. BUTNARIU Monica, doctor abilitat (2013), Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a Banatului ”Regele Mihai I al României”din Timişoara

    Sustin propunerile.

    Reply
  26. Pingback: SCRISOARE DESCHISĂ a Coaliției pentru Universități Curate pentru eradicarea plagiatului în universitățile din România – Centrul pentru Politici Educational

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *