Romania Curată

Scrisoare catre managerii de presa

Stimată Doamnă Director,
Stimate Domnule Director,

Ne adresăm dvs. în numele unei coaliții a societății civile care urmărește creșterea încrederii publicului în mass media. Coaliția reunește mai multe ONG-uri care lucrează deja de mai mulți ani pe teme de bună guvernare și presă și care au inițiat acțiuni, unele de impact, legate și de zona parlamentară sau administrativă. Astăzi vrem să ne ajutați să oprim și poate să redresăm declinul încrederii în presă printr-o primă acțiune simplă: transparentizarea surselor de finanțare ale mass media.

Datorită progresului tehnologic și unor inițiative privind transparența la nivel european, apare din ce în ce mai multă informație despre sursele de finanțare ale presei – în scurt timp vor fi date publicității un raport privind achizitiile publice de publicitate și unul realizat de RISE Project, cuprinzînd date din zone pînă de curînd obscure privind publicitatea de stat sau acționaratul off-shore. De asemenea, discuțiile despre independența editorială au atins un maxim în acest an dublu electoral și nu sînt de natură să crească încrederea în mass-media.

De aceea, credem că o soluție simplă, de natură să risipească o parte din această neîncredere, este publicarea voluntară, pe siteul oricărei publicații, a acestor informații minimale:

–    Structura acționariatului instituției media până la nivel de persoană fizică și juridică, asociat sau acționar;

–    Lista tuturor clienților de publicitate care contribuie cu peste zece la sută la bugetul publicației, iar in cazul in care niciunul nu contribuie cu peste zece la sută, lista primilor 20 de clienți ca valoare a contractelor de publicitate pe anul precedent;

–    Balanța pe anul precedent cu cifra agregată a veniturilor si cheltuielilor;

–    Datoriile istorice la bugetul de stat la 31 decembrie, anul precedent;

–    Persoana din cadrul redacției căreia i se poate adresa cineva care se consideră lezat (numele și poziția), ca treaptă de mediere înainte de a se adresa CNA sau instanței civile, cu date complete de contact (adresa poștală, email, telefon);

– Lista tuturor publicațiilor editate de persoana juridică respectivă și lista altor servicii audiovizuale oferite.

Rugămintea noastră este să publicați aceste informații pe site-ul dvs în termen de 30 de zile de la data primirii acestei scrisori. După șaizeci de zile, chiar dacă nu auzim nimic de la dvs. vom publica lista presei transparente și a presei netransparente.

Odată publicate, recomandăm actualizarea acestor informații la un interval de șase luni, sau ori de câte ori este cazul. Sugerăm postarea acestor informații la secțiunea „Despre noi” a site-ului sau echivalentul acesteia, eventual prin click pe logo-ul campaniei.

Vă mulțumim pentru contribuția dvs. la crearea unei prese mai transparente. După publicarea acestor informații pe site-ul dvs., ne va face plăcere să vă trimitem insigna de susținere a Coaliției pentru o Presă Curată.

În numele Coaliției pentru o Presă Curată
Societatea Academică din România (SAR) – raportor naţional Freedom House
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) – membru al IFEX si Global Forum for Media Development
Active Watch – publică anual raportul FreeEx privind libertatea presei în România şi este membru al rețelelor Reporters sans Frontieres și IFEX.

Alina Mungiu-Pippidi
Președinte SAR

Vezi aici lista celor care s-au alăturat Coaliției pentru o Presă Curată

 Aderă completând datele publicației: AICI

Susțineți inițiativa și semnați scrisoarea folosind formularul de comentarii de mai jos.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Scrisoare catre managerii de presa

  1. un roman din strainatate

    Referitor la „mecanismul” de SUSTINERE a „Romania Curata” din coltzul dreapta-jos al paginii

    De ce cereti bani pentru sustinerea acestei miscari ? In autodescrierea de la inceput facuta de A. Mungiu-Pippidi, ea spune clar ca aceasta intreprindere civica nu se plateste, nu are sponsor, deci ramaneti consecventi daca vreti sa fiti credibili !
    Asadar, daca e sa fie 100% voluntariat, cei care se implica direct, atunci ei si numai ei sunt donatori, de timp sau bunuri etc.
    Altfel deveniti suspiciosi !

    Reply
  2. un roman din strainatate

    Revin cu o completare, poate nu a fost prea clar motivul interventiei mele dinainte.
    Deci, in plus de faptul ca va contraziceti cand vorbiti de voluntariat (pentru ca va laudati ca faceti munca voluntara, dar cereti „pomana prin click”), mecanismul asta de donatori anonimi prin internet nu e curat, nu e transparent, ok ? Oricine poate da bani prin paypal, va aranjaza, dar ce facem cu transparenta ?
    Voluntariatul nu inseamna sa dai bani in mod anonim !

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *