Cristian Ghingheș

Școala altfel: cum facem elevii să nu stea acasă?

Mai tinerii parteneri de la Consiliul Județean al Elevilor (CJE) Timiș își încep anul în forță, publicând astăzi un ghid de bune practici pentru implementarea programului național Școala altfel, care nu doar că ne arată care este perspectiva elevilor timișeni asupra programului devenit deja tradiție, ci ne furnizează și un ansamblu de resurse și recomandări pentru realizarea unor activități care să satisfacă nevoile și dorințele beneficiarilor primari ai educației, elevii.

Echipa noastră se întreabă, însă, care este procentul de obiective atinse prin intermediul acestui program național, ținând cont de faptul că mulți dintre elevi îl privesc ca pe o prelungire a vacanței, nicidecum drept o perioadă prielnică prin care aceștia pot dobândi noi abilități și competențe, prin intermediul componentei nonformale.

În acest sens, suntem de părere că, odată ce această componentă esențială în parcursul educațional al fiecărui elev este valorificată, scopul inițial al programului va fi îndeplinit. Atât timp cât încă vor exista cadre didactice care vor considera că misiunea Școlii Altfel este aceea de a recupera orele pierdute la clasă, obligând beneficiarii educației să îngurgiteze noțiuni teoretice care nu au nicio aplicabilitate în cotidian, cerințele elevilor nu vor putea fi împlinite.

Acest raport, întocmit de executivul structurii de reprezentare a elevilor timișeni, prezintă perspectiva a peste 400 de elevi înregistrați într-o unitate de învățământ preuniversitar din județul nostru. Raportul este menit să deservească tuturor actorilor implicați în elaborarea programului la nivel școlar, de la diriginți și până la elevi reprezentanți.

Ce arată raportul:

  • cea mai întâlnită activitate este excursia cu clasa în alte orașe ale țării;
  • 40% dintre elevi afirmă că organizatorii activităților nu țin cont de părerea lor;
  • peste 20% dintre respondenți fie stau acasă, fie participă rareori la activități;
  • există licee în care se țin simulări pentru Bacalaureat în zilele dedicate programului Școala altfel.

Ce vor elevii?

  • 33,9% au optat pentru proiecții de film;
  • 19,3% pentru workshop-uri de educație sexuală;
  • 14,9% pentru dezbateri;
  • 13,2% pentru ateliere de educație juridică;
  • 8% pentru activități de ecologizare.

Recomandările CJE Timiș privind programul Școala altfel:

  • dacă sunt efectuate vizite cu clasa, acestea să fie realizate în baza unui sondaj la care elevii să se implice, să desemneze ei înșiși destinații care le trezesc dorința de cunoaștere, iar obiectivul turistic să fie ales într-un mod democratic;
  • organizarea unor întreceri sportive;
  • elevii să fie implicați mai mult în procesul decizional: sondaje online, chestionare în clase, dezbateri la nivelul instituției de învățământ;
  • realizarea unor parteneriate cu organizații de profil, care să le prezinte elevilor beneficiile voluntariatului, dar și să realizeze workshop-uri pe diverse teme de actualitate, precum cetățenia activă și nevoia de implicare civică.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Școala altfel: cum facem elevii să nu stea acasă?

  1. Dumitru

    In rezumat : niste elevi ar vrea sa chiuleasca de la matematica, fizica si romana ca sa se uite la filme (33.9%) si sa afle cum se face sex corect (19.3%). Iar un autor de la Romania Curata s-a gasit sa-i ia in serios.

    Eu zic asa – prin articolul asta, chiulul si-a castigat „ses lettres de noblesse”. Cred ca ar trebui sa devina o stiinta sociala separata, si sa poti sa-ti dai si doctoratul in chiul. Sincer, daca as fi putut, si eu si eu as fi facut-o, decat sa ma chinui atata timp pentru un doctorat in informatica.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *