Cristian Ghingheș

Cum scapă niște penali din bătătura mea după modificarea Codului Penal

Astăzi, Camera Deputaților a votat proiectul de modificare a Codului Penal, la doar o zi distanță după aprobarea în Senat, dezincriminând parțial abuzul în serviciu (va fi infracțiune doar dacă e pentru sine, pentru un membru al familiei sau pentru afini), exceptând infracțiunile de spălare de bani și constituire de grup infracțional organizat de la confiscarea extinsă,  eliminând complet neglijența în serviciu și reducând considerabil termenele de prescripție.

Vă voi expune un caz real (deci nu vă relatez din povești, ci dintr-o experiență trăită direct la sursă) ca să vă dați seama concret cum destui domni și doamne scapă de răspunderea penală dacă această lege odioasă votată astăzi va ajunge în Monitorul Oficial și automat să producă efecte juridice.

Context: anual, la nivelul autorităților locale, municipalități și județe, se acordă finanțări nerambursabile ONG-urilor pentru activități non-profit în baza Legii 350/2005, prin concurs de proiecte. Există metodologie generală, ghiduri de finanțare pe fiecare domeniu în parte (sport, social, educație, tineret, mediu – în funcție de prioritățile politice decise de respectiva primărie sau respectivul consiliu județean), comisii de evaluare, punctaje, contestații, deci practic o întreagă procedură competițională asemănătoare unei licitații.

Fapta: în loc să constate rezultatele comisiilor de evaluare și să aprobe proiectele câștigătoare în ordinea punctajelor, așa cum prevede Legea 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, un primar și un viceprimar de mare oraș din România bagă proiectul în Consiliul Local și, prin amendamente, ciuntesc documentul astfel încât să intre la finanțare alte proiecte și cu alte sume, neținând cont de punctajele comisiilor, deci de concursul de proiecte. Așadar, aleg ei proiectele care trebuie finanțate și cu cât. Sumele direcționate după bunul plac se ridică la câteva sute de mii de lei. Ridicatorii de mână de partid din consiliul local sunt de acord și ei, măgăria trece și încep să se desfășoare proiectele și să se facă plățile.

Dosarul: DNA este sesizată, deschide dosar și începe să cheme martori la audieri. Unii dintre ei devin suspecți. Infracțiunea cercetată în rem este, desigur, cea de abuz în serviciu, căci s-au acordat finanțări nerambursabile și s-au făcut plăți către niște ONG-uri cu încălcarea legii 350/2005, neținându-se cont de rezultatele inițiale ale concursului de proiecte desfășurat și finalizat prin rapoartele comisiilor. Infracțiunea e săvârșită în plenul Consiliului Local, principalele probe fiind scrise cu cerneală: procesul verbal al ședinței, proiectul de hotărâre și hotărârea de Consiliu Local. Ziua, ca hoții.

Dezincriminarea: conform noii definiții, abuzul în serviciu există doar dacă se obține un folos material doar pentru sine, soț, rudă sau afin până la gradul II inclusiv. În speța de mai sus, foloasele sunt pentru niște persoane juridice, deci adio răspundere penală căci infracțiunea pentru care DNA a deschis dosar, ce să vezi, nu va mai exista pentru că a fost restrânsă. Cum bine spun colegii de la APADOR-CH, abuzul în serviciu a devinit infracţiune de corupţie în familie.

Concluzia: liber la acordat finanțări și contracte prin încălcarea legii atâta vreme cât nu e pentru respectivul funcționar ori pentru soț, vreo rudă sau vreun afin până la gradul II inclusiv!

Acum înțelegem cu toții ce înseamnă „vreți să mai fiu președintele vostru?”. Președintele lor, al politicienilor și demnitarilor care vor să scape basma curată în urma hoțiilor pe care le produc sau pe care le girează.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

3 thoughts on “Cum scapă niște penali din bătătura mea după modificarea Codului Penal

  1. Mircea Popescu

    REPREZENTANTII ALEGATORILOR AU PUS IN FAPT VOINTA ACESTORA.

    CAND TARICEANU SI DRAGNEA VOR AJUNGE LA CAPAT ALEGATORILOR LE FOR FI FOST SATISFACUTE TOATE DORINTELE.

    CEL MAI MARE OM DIN TARA ESTE TARICEANU. VA AVEA STATUI SI POPORUL II VA INCHINA ODE.

    Reply
  2. Buba Libre

    DUPA AFIRMATIA LUI DRAGNEA CA NU VREA SA PLECE CA PROSTUL DIN VIATA SI FUNCTIE CE SE POATE SPUNE DESPRE TARICEANU?

    Reply
  3. CMC

    Caz interesant, dar sunt si niste observatii:
    1. De ce trebuie neaparat sa fie caz penal?
    2. Nu exista posibilitatea contestarii in contencios si in civil?
    3. Daca s-ar imputa consilierilor pierderile suferite de solicitanti si cheltuielile de judecata, s-ar gandi de doua ori.
    4. Poate ar trebui modificate codurile civile si de contencios ca asa ceva sa se judece foarte repede.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *