SAR și ANOSR solicită Guvernului să urgenteze demararea evaluării școlilor doctorale

Societatea Academică din România (SAR) și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită Guvernului României, Ministerului Educației Naționale și Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS)  să urgenteze demararea procesului de evaluare a școlilor doctorale.

În ședința Guvernului de vineri, 4 august, s-a decis că școlile doctorale îşi menţin acreditarea până la realizarea procesului de evaluare periodică, dar nu mai târziu de 1 octombrie 2019. Potrivit reprezentanților Guvernului “Extinderea temporară a acreditării şcolilor doctorale până la realizarea procesului de evaluare periodică, dar nu mai târziu de 1 octombrie 2019, era necesară pentru ca acestea să poată organiza examene de finalizare a studiilor doctorale şi să poată emite diplome şi titluri universitare recunoscute de către Ministerul Educaţiei Naţionale, acestea două reprezentând atribute specifice ale acreditării, conform cadrului normativ în vigoare”.

SAR și ANOSR consideră că este necesară începerea de urgență a procesului de evaluare a școlilor doctorale astfel încât, la începutul anul universitar 2019, toate școlile doctorale din România să fi trecut de acest proces și să nu mai fie necesară extinderea temporară a prezentei acreditări pentru aceste instituții.

Reamintim că deși Legea Educației Nr.1/2011 prevede evaluarea școlilor doctorale, acest fapt nu s-a realizat până în prezent, determinând astfel lipsa unor sancţiuni concrete pentru şcolile doctorale care încalcă în mod flagrant normele etice din cercetarea științifică şi nu produc performanţă relevantă şi recunoscută la nivel internaţional.

 


Recomandări

2 thoughts on “SAR și ANOSR solicită Guvernului să urgenteze demararea evaluării școlilor doctorale

  1. La Lucarne de la Nuit

    Nu școlile doctorale încalcă “în mod flagrant normele etice din cercetarea științifică”. Și nu ele sunt cele care nu fac performanță: la nivelul lor se cumulează performanța indivizilor. Fac performanță, respectă sau nu etica coordonatorul de doctorat și tezarul. Iar dacă undeva este un coordonator de doctorat bun și nu sunt destui pe domeniul lui, nu poate funcționa școala doctorală, deci nici el nu poate conduce teze.
    În ordinea firească a lucrurilor, mai întâi trebuie să ieșim din rahatul ăsta levantin și abia apoi să facem performanță internațională și relevantă, pe deasupra. Dacă facem cercetare ce-ar putea deveni abia ulterior relevantă, cu regrete, nu se poate acum.
    Ce se întâmplă acum este să se pună în competiție liberă INDIVIZII de la noi cu ORGANIZAȚIILE (structurile rodate de cercetare) din Occident. (O falacioasă confuzie de scară peste care trec cu alegrețe chiar persoane cu mărturisite convingeri liberale și deci religie pentru individ.) Este lesne de ghicit ce se va întâmpla. Nu cred că s-a semănat destul pentru a fi atât de pretențioși acum, la cules (mă refer la calitatea științifică, nu la plagiat care-i o crimă).
    Evaluarea (care culminează cu autoevaluarea) este victoria logicii mercantile asupra libertății. Știu că sună cam aiurea în România, dar așa e. Exist ca să mă conformez, să mă pliez unei norme fără să-mi pun niciodată întrebarea dacă-i bine sau nu. Și trăiesc cu ideea că dacă mă conformez întrutotul, într-o zi îi voi concura pe cei care-mi impun normele acum. Oare?
    Și nu știu cine sunt ANOSR și de ce au (are) solicitări care exced sfera studenției. Este o organizație a studenților sau un think-tank de elaborare a strategiilor și politicilor educaționale? Care-i marele câștig al României dacă se desființează (pentru foarte mult timp) niște școli doctorale, ulterior și masteratele de sub ele? Se va face economie (momentană, aparentă majoritar și doar de bani), veți spune.
    Este foarte ușor să iei sistemul de educație și să-l așezi pe patul lui Procust, pentru ajustare. Dar nu i-a dat nici unui deștept din minister sau guvern prin cap să meargă la Bruxelles și s-o spună cu curaj polonez: dacă nu vreți o Europă cu două viteze, dați-ne un grant serios (să zicem că s-ar fi numit TRANSFER TEHNOLOGIC ȘI DE KNOW HOW PENTRU RIDICAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI UNIVERSITAR ROMÂNESC) și oameni buni de la voi să fie locomotive. Pentru că suntem în retard.
    Desființați școlile doctorale și vom ajunge o țară eminamente consumatoare, cu o mână de universitari performanți, emerși prin strădaniile lor pur personale, predând în tot atâtea universități câte avea România în interbelic, nelegați de nici un sector de cercetare extra-universitară (mort deja), în mijlocul unei turme agățată de telecomandă ca înnecatul de pai și bolnavă de analfabetism funcțional cronic și epidemic. De ce se comportă statul cu propriile-i universități ca mâna invizibilă, când el ar trebui să fie forța unificatoare și care să arate direcția? Când comunicarea a devenit atât de facilă, nu putem avea o structură națională, trebuie să avem peste tot școli doctorale ? Când se cere flexibilitate, construim sau lichidăm structuri. Iar cele care rămân, să fie beton și pentru vecie, dacă se poate!

    Avem niște hoți și trebuie să bombardăm orașul, cam așa puneți problema. Avem, da, niște (mulți) hoți dar sunt așa de ușor de prins, pentru că urmele lor sunt online, în dosarele de promovare din arhivele universităților și de la CNATDCU, în bibliotecile de depozit!
    Știm ce vrem, de fapt? Un sistem în care abia se-adună conducători pentru câteva școli doctorale de Biologie, dar plini de chimiști performanți în condițiile în care chimia aplicată e quasi-absentă. Radem o școală doctorală la SRI (sau cum i-o mai fi zicând) pentru c-a încăput pe mâinile unor impostori (ar trebui judecați pentru înaltă trădare) și-apoi ce facem? Angajăm mercenari să se ocupe de siguranța națională? Îi excludem pe specialiștii din umanioare din comisii naționale și școli doctorale pentru că lucrările lor despre cultura română sunt rareori acceptate în publicațiile cotate ISI? Știți câți doctori și conducători de doctorat în arhitectură avem? Și toate orașele noastre arată ca niște bazaruri de kitch-oșenie arhitectonică.

    Ne facem că nu observăm cum s-a schimbat lumea, cum s-au accelerat toate procesele și cât de în urmă suntem față de cei pe care-i luăm de model. Ne prefacem că nu simțim uriașa presiune așezată de cursa tehnologică (alimentată frenetic de cei care-o conduc), pe noi, cei din lumea a doua și a treia. Este-o mare prostie să credem că, pentru a-i ajunge, avem de făcut niște ajustări ale sistemului. Nu-i vom ajunge niciodată – eventual elitele noastre vor ajunge să lucreze pentru ei devenind astfel tot mai mult elitele lor. Ne îndreptăm spre o segregare drastică a omenirii cu garanția (expirată deja demult) a valorilor democratice, drepturilor omului, pieței libere etc. Dar asta-i altceva …

    Cu regret o spun, ca unul care-a văzut inerția și încăpățânarea de catâr cu picioare de plumb a sistemului universitar românesc, de la RC/SAR/CUC mă aștept la altceva decât scoaterea unor iepurași precum ANOSR, ProDemo, Asociația elevilor etc., din jobenul unor granturi pe care le derulează.

    Reply
  2. Nelu Stiuca

    SAR și ANOSR “NU” TREBUIE sa solicite Guvernului revaluarea școlilor doctorale CI SA IMPUNA ACESTUIA cu perseverenta CRITERILE si CONDITIILE ce trebuie indeplinite de catre aceste SCOLI.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *