Mihai Goțiu

Reducerea TVA și a fiscalității, în general. Darul grecesc și ultima mârșăvie de supraviețuire a Guvernului Ponta

UPDATE: Premierul Victor Ponta a anunțat,astăzi (marți), scăderea TVA la 9% la toate produsele alimentare, la băuturile nealcoolice și la serviciile de alimentație publică, începând de la 1 iunie 2015. Pentru reducerea TVA la 20% în celelalte domenii, a anunțat o nouă dată – 1 ianuarie 2016. Reducerea TVA la alimente la 9% e dintr-un alt film decât reducerea generalizată de la 24% la 20%. Textul de mai jos a fost scris (și publicat) înainte de a se schimba modificarea.

***

text inițial

Să nu ne îmbătăm cu apă călâie și să cădem în capcana reducerii TVA-ului, a altor taxe, dar și a așa-numitului excedent bugetar trâmbițat de Victor Ponta. N-au să scadă prețurile cu 4%, crescând astfel puterea de cumpărare a oamenilor, cu efecte asupra producției de bunuri și servicii, implicit cu apariția de noi locuri de muncă în domeniul privat producător al acelor bunuri și servicii. Asta e teoria, care sună bine, mai ales în ajun de Paște, când bugetele familiale se diminuează considerabil și e perfectă iluzia unor economisiri viitoare. Doar că…

… doar că sectoare importante continuă să fie subfinanțate. De la educație, cercetare, cultură și sănătate și până la investițiile în infrastructură – cele care ar crea în cel mai rapid mod și cât se poate de direct noi locuri de muncă. Nu mai e o glumă și niciun reproș: sub amenințarea DNA, cheltuirea banilor publici s-a blocat în România. Că se fură (mult) mai puțin e bine, dar că pe termen mediu și lung asta înseamnă stagnare (chiar regres), pierderea de oportunități de dezvoltare și creșterea (nu reducerea) decalajului care ne menține pe ultimele (două) locuri în țările UE în mai toate domeniile enumerate mai sus.

Faptul că te lauzi că ai excedent de 2 miliarde de lei (deși nu ți-ar lua nimeni gâtul nici la un deficit controlat) într-o țară suferindă de subfinanțare nu e o performanță, ci o dovadă de incapacitate. Mă rog, nu doar a Guvernului Ponta – că n-are exclusivitate PSD nici la penalii din ministere ori din fruntea primăriilor și a consiliilor județene, și nici la direcționarea banilor către SRL-uri de casă, pe bază de comision de partid, fapt care a dus la dispariția firmelor care, la o adică, ar putea aplica să câștige corect contractele de achiziții. Doar că problema asta a firmelor s-ar putea rezolva destul de rapid: atâta timp cât prea multe afaceri de apartament au câștigat ani la rând contractele publice, capitalizându-se și dezvoltându-se DUPĂ ce câștigau respectivele contracte și pe baza lor, același fenomen s-ar putea repeta, dar de data aceasta pe bune, fără șpagă și comision de partid, iar de inițiativă, inteligență și expertiză antreprenorială nu ducem lipsă (că nu mai suntem în situația de la începutul anilor 90, proaspăt ieșiți din comunism, când ni s-a livrat ”scuza” că doar securiștii care s-au ocupat de comerțul exterior al RSR și doar bișnițarii știau să facă afaceri).

Ar mai fi nevoie doar de voință politică și, da, de miniștri și funcționari publici neșantajabili, fără schelete și tablouri de Picasso în dulap, care să elaboreze norme care să încurajeze astfel de inițiative. Și tot de voință politică pentru a rezolva (printre altele) problema primăriilor și a consiliilor județene care au rămas fără șefi (mai exact, fără persoane cu putere de decizie). Până ieri erau cinci județe fără președinți de CJ, și altele în incertitudine. De ieri, cel puțin pentru 30 de zile, municipiul Constanța și Sectorul 5 din Capitală au fost blocate și ele de suspendarea primarilor. În primele cazuri zice legea (și există deja o decizie a Tribunalului Cluj în acest sens) că trebuie organizate alegeri generale anticipate. În celelalte cazuri (în care suspendarea e temporară) nu există regulamente care să arate clar cine preia TOATE atribuțiile primarului/ președintelui de CJ, pentru a ieși din blocaj. De ce nu reprezintă toate acestea o prioritate pentru Guvernul Ponta?

Răspunsul e cinic. Pentru că dincolo de incapacitate, mai avem și rea-voință la mijloc. Un fel de politică a pământului pârjolit și a fântânilor otrăvite. Daruri cu iz de pomeni electorale Ponta nu mai poate face – pe de o parte, și-au dovedit limitele anul trecut (oamenii le-au luat, dar tot nu au votat Ponta, existând însă chiar și excepții în care le-au refuzat), pe de altă parte, există și riscul ca procurorii să meargă pe urma acestor daruri. Și fie că vorbim de anticipate, fie de alegeri la termen peste un an (locale) și un an și jumătate (generale), lui Ponta îi e destul de clar că PSD-ul e pe trend descendent și că va pierde nu doar la centru, ci, mai ales, în teritoriu (sursa puterii PSD). Și asta nu pentru că PNL-ul ar avea vreun merit deosebit (dimpotrivă, singurul ”merit” al PNL-ului e că frânează căderea PSD). Astfel, Ponta își joacă ultima carte (mizerabilă). Reducerea taxării (TVA + Codul fiscal), măsură mai degrabă pupulistă decât populară la ora asta, nu va face decât să-i lase pe cei care vor veni cu bugetele secătuite, punându-le în față alternative perdante: fie măsuri nepopulare de creștere a taxelor, fie funcționarea pe bugete care nu au capacitatea de a susține investițiile, educația, cercetarea, cultura, sănătatea.

Nu, nu le plâng de milă celor care vor prelua puterea de la PSD. Dacă vor puterea, e responsabilitatea lor de a găsi soluții pentru a ieși dintr-o asemenea situație. Mă sperie însă stagnarea care rezultă din darul grecesc al Guvernului Ponta. Faptul că ai bani de cheltuit într-o țară în care sunt atâtea domenii care au nevoie de acei bani (evident, la modul cel mai legal și onest), dar nu o faci, e o răfuială nu cu adversarii politici, ci cu toți cetățenii români. Cu locurile lor de muncă, cu sănătatea și cu educația lor.

P.S.: Da, există cel mai probabil mii de firme mici și mijlocii, care se zbat să funcționeze legal și corect, pentru care reducerea TVA ar reprezenta o gură de oxigen. Cu ce la ajută însă dacă la nivelul întregii economii vor fi mai puțini bani de cheltuit? Când plăcinta e mai mică, cred că e destul de evident că și feliile care ar reveni fiecăruia sunt mai mici. Și cum feliile erau, oricum, mici, eventuala economisire a diferenței de TVA tot pe stomacul aproape gol se va face.

P.S.2: Și, totuși, dacă Guvernul tot trimite în Parlament măsurile pentru reducerea fiscalității, de ce nu publică și studiile de impact pe care se bazează? Că poate are dreptate, și va curge lapte și miere de acum înainte, și nu ne dăm noi seama.

 


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

8 thoughts on “Reducerea TVA și a fiscalității, în general. Darul grecesc și ultima mârșăvie de supraviețuire a Guvernului Ponta

  1. Nicolae Dorobantu

    Reducerea taxelor si impozitelor intr-o „tara” ultraimpozitata si aflata intr-o profunda recesiune economica cu venituri ale populatiei in scadere an de an reprezinta o necesitate imediata, altfel ne indreptam spre explozia sociala care bate la usa iar exemplul Ucrainei sau Siriei sunt reale nu iluzii.
    Reducerea TVA la mancare la 9% spre exemplu in cea mai saraca tara din europa si cu cea mai mare impozitare la alimente nu este un dar grecesc ci o urgenta.
    Dar scaderea cu doar 4 puncte procentuale intradevar nu reprezinta o scadere reala si nu o sa se vada in preturi ci probabil pe termen scurt si mediu o sa intre in buzunarul corporatiilor ce detin monopoluri gen companiile din telefonie unde un abonament de 5 Euro o sa fie acelasi si dupa scaderea TVA iar diferenta intra direct in buzunarul corporatiei.
    Scaderea trebuie sa fie si mai mare, TVA-ul trebuie adus undeva la maxim 14% atat cat poate suporta o economie distrusa de corporatii precum Romania.
    In Romania se fura acum cel putin la fel de mult ca inainte. Este o minciuna ca se fura mai putin, in principal multinationalele nu sunt verificate de nimeni iar diferenta intre banii pe import si banii scosi din tara este uriasa neputand fi justificata dar nu este nici impozitata de nimeni si nici verificata de nici o institutie a statului. A doua parte o reprezinta coruptia locala care nu pare a avea absolut nici un fel de probleme cu televizarea DNA, exemplu scurt fiind sectorul 6 unde se dau niste tunuri la pus iarba cu preturi de 113 milioane lei noi plus autorizatii de constructie pe absolut toate parcelele libere de teren care mai aveau ceva verdeata in momentul de fata de pana si vanghelie plange de invidie. Probabil aceeasi situatie fiind in toate sectoarele iar cu banii furati numai din capitala putand fi dublate salariile in intreg sistemul sanitar plus educatie fara probleme.
    Deci abordarea ca reducerea TVA la mancare la 9% reprezinta o „marsavie” este total gresita si aduce oprobiul majoritatii cititorilor. Insa scaderea TVA la 20% este o marsavie pentru ca este mult prea mica ca sa se vada in scaderea preturilor si o sa aduca profituri uriase pentru mafia mocopolurilor corporatiste.
    O alta „marsevie” adevarata si reala o reprezinta marirea impozitelor pe apartamente si terenuri cu sume uriase ce o sa duca din nou la scaderea veniturilor populatiei incepand cu 1 ianuarie 2016.

    Reply
  2. Tess

    ok.. inteleg ca scaderea tva-ului e o manevra politica.. dar tva-ul trebuia scazut demult.. sau ma rog, readus la cel initial dinaintea crizei.. nu scad preturile?.. fa o comanda pe amazon si o sa-ti scada preturile!.. mi se par aberante discutiile pe marginea scaderii tva-ului.. daca nu eram oi, pentru scaderea tva-ului trebuia iesit demult in strada.. populatia se zbate intr-o saracie lucie iar tva-ul e aproape 25% aproape cel mai ridicat din europa.. este scandalos.. trebuie readus la macar 19% si de aici putem porni cu alte discutii: daca sa mai scada sau care alte taxe scad/cresc, strategii etc.. iar data viitoare cind mai cresc aberant taxele din motive de criza, sa se motiveze clar de catre cei care le fac si sa se stabileasca un termen de valabilitate: cit timp vor sta marite taxele respective, iar la expirare, sa revina la loc ori, daca trebuie mentinute la un nivel ridicat, sa se remotiveze nevoia de crestere iar guvernul respectiv sa-si asume cresterea.. nu creste bou’-boc tva-ul, prostii platesc forever iar psd le mentine, are excedent si totul e ok..

    Reply
  3. gbrl

    nu e chiar asa. o scadere a TVA doar la alimente, la 9% nu e chiar atat de dureroasa:
    1. alimentele reprezinta cam 30-40% din cosul de cumparaturi, deci reducerea cu 15% a TVA-ului pt alimente, cred ca se va resimti in buzunar. (nu pretindem ca de maine alimentelor le vor scadea pretul cu 15%, in nici un caz).
    2. pe aceasta zona avem o evaziune fiscala foarte ridicata. o incapacitate totala de a controla traficul de alimente, nu doar din Turcia cum se stia pana acum, dar si din Italia si alte zone. In piete, chioscuri, restaurante, emiterea bonurilor fiscalte este de la putin probabila pana la inexistenta.
    3. cu reducerea TVA de 15%, cum evaziunea e chiar pe TVA in aceasta zona, cred ca agricultorii nostrii vor beneficia de aceasta reducere. (se vor egala preturile, probabil cu vreo reducere de 10%, care va lasa marja care se „castiga” ilicit dintr-un TVA ridicat, va beneficia agricultorii autohtoni).
    4. pe zona alimentara este cam singura in care reusim, catusi de putin sa facem concurenta producatorilor externi.
    Mai exista probabil si alte avantaje. Vezi un produs care ca achizitie intra-comunitara vine fara „sarcina” TVA-ului, dar la vanzare e purtator de TVA, in orice caz, pentru aceste produse ne convine un TVA cat mai redus.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ gbrl: cu varianta cu reducerea TVA la alimente la 9% și amânarea celorlalte reduceri pe 1 ianuarie 2016 s-a venit astăzi, după ce publicasem deja textul; da, se schimbă datele problemei, dar numai parțial, pt. că nu TVA e cel care blochează produsele alimentare românești în piețe și supermarketuri; cum noi nu avem decât o firavă industrie alimentară de preparate și semi-preparate (mai ales pe partea de legume, fructe, cereale) s-ar putea ca efectul să fie minor

      Reply
  4. Tempor

    Iminentele alegeri anticipate determina politicienii (indiferent ca sunt cei de la putere sau din opozitie) sa actioneze rapid. Cea mai buna campanie electorala este aceea de a-si afisa brusca compasiune fata de saracia existenta, generata tot de politicieni, si aruncarea perversa pe piata a ideii, cu punerea in aplicare, a scaderii preturilor la alimente.
    Au rupt, inainte de termen, din codul fiscal aceasta parte de scadere a TVA-ului la alimente pentru intrajutorarea „saracilor” pentru ca la venirea termenului de aplicare, sa demonstreze cat de necesare sunt cresterea impozitelor, gazelor, energiei electrice si gasirea de noi taxe care sa se aplice tuturor.
    Cei imbogatiti „fara numar, fara numar” isi vor etala din nou iscusinta antreprenoriala de oameni prosperi tot pe carca saracilor.
    Si daca tot brusc au constatat ca sunt foarte multi bani in plus de nu stiu ce sa faca cu ei, au ajuns la concluzia ca trebuie o scadere brusca de la 24% la 9% (nu o scadere cu 5-10% ci cu 15%) pentru ca supermarketurile sa aiba loc pentru sporirea profiturilor cu cel putin 5% caci o scadere cu numai 10% a pretului la raft va fi sesizata de cumparator ca o scadere semnificativa.
    Pe micii fermieri, care au productii mici si limitate, aceasta scadere a TVA-ului nu ii va imbogati deloc. Din contra, din 2016 incepand cu cresterea impozitelor vor fi sufocati complet.

    Reply
    • Tempor

      Vacile si alte animale ale fermierilor vor manca tot cu TVA de 24%!? Sau furajele concentrate intra tot la categoria alimente cu TVA 9%?

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *