Mihai Dragos

Rectorul UBB, despre „încrederea ridicată” a Universităţii din Reşiţa: „E ca și cum ai compara un gazon englezesc cu o poieniță improvizată”

Scandalul de la Universitatea Eftimie Murgu (UEM) Reșița a scos la iveală numeroase probleme: trafic cu lucrări de licență, examene promovate contra favorurilor sexuale, favorizarea unor studenți, funcția de președinte al Senatului ocupată de un condamnat penal definitiv pentru complicitate la trafic de influență șamd. Consultând site-ul ARACIS, România Curată a aflat că UEM a primit calificativul ”grad de încredere ridicat” (cel mai mare posibil), la evaluarea din 2010. În acest context, România Curată le-a solicitat rectorilor de la mai multe universități din România să răspundă la câteva întrebări legate de evaluarea și clasificările care se fac între instituțiile de învățământ superior. Vă vom prezenta aceste poziții, pe măsura primirii răspunsurilor.

Rectorul Universităţii Babeş-Bolyai (UBB) Cluj, istoricul Ioan-Aurel Pop, atrage atenţia că acest fel de clasificare a universităţilor reprezintă un egalitarism periculos şi păgubos. Clujeanul face şi o comparaţie plastică: „Este ca și cum ai compara un gazon englezesc, îngrijit de trei sute de ani, cu o poieniță improvizată într-o curte modestă”. Pop vine cu unele soluţii:  asanarea întregului sistem prin stabilirea de universități capabile de cercetare avansată și de acordarea tuturor gradelor universitare (licență, masterat, doctorat, post-doctorat, educație continuă etc.), de universități apte să confere gradele de licențiat și masterat și, în fine, a celor destinate doar licenței. El consideră că şi finanțarea trebuie făcută în consecință.

România Curată: Credeţi că este o situaţie normală ca universităţi în care se descoperă adevărate reţele de corupţie universitară, cum este cazul recent al Universităţii Eftimie Murgu din Reşiţa, să aibă acelaşi grad de încredere alocat de ARACIS ca instituţia pe care o conduceţi?

Ioan-Aurel Pop: Nu, categoric! Este absolut clar pentru orice analist corect că fără clasificarea universităților se ajunge la un egalitarism periculos și păgubos pentru întreg învățământul superior românesc. Nu era nevoie să se releve situațiile de corupție rușinoase date publicității recent pentru a se accepta ideea că nu există grad de încredere egal între universitățile de mare performanță și prestigiu și unele universități create oriunde oprește „acceleratul”, fără pregătire, fără personal adecvat, fără preocupare pentru etică și deontologie. Este ca și cum ai compara un gazon englezesc, îngrijit de trei sute de ani, cu o poieniță improvizată într-o curte modestă!

România Curată: Consideraţi că Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice şi alte instituţii, precum ARACIS, sunt interesate şi fac destul pentru a descuraja astfel de practici şi a încuraja universităţile care îşi doresc un învăţământ de calitate?

Ioan-Aurel Pop: Nu se face destul! Marile universități cu performanțe deosebite la nivelul posibilităților din România, mai ales cele din Consorțiul „Universitaria” (UBB, UB, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Universitatea de Vest, ASE), au atras atenția de mai multe ori asupra pericolelor sistemului nostru egalitarist. Am propus de mai multe ori Ministerului și ARACIS soluții de redresare care au rămas fără urmări. ARACIS nu poate funcționa eficient câtă vreme – contrar prevederilor legii – are monopolul asupra evaluării și acreditării programelor de învățământ superior.

România Curată: Ce schimbări aţi propune în sistemul de educaţie pentru a descuraja fabricile de diplome, corupţia universitară şi a încuraja calitatea? Dacă aţi făcut astfel de propuneri decidenţilor, care a fost reacţia acestora? Ce şanse credeţi că sunt ca măsuri ferme în acest sens să fie luate în viitorul apropiat?

Ioan-Aurel Pop: Schimbări se pot propune multe, fiindcă suntem într-un moment de cumpănă. Cele relevate recent în presă despre situația de corupție și de încălcări ale legii din unele instituții de învățământ superior aruncă o lumină proastă asupra întregii comunități academice din România. Ceea ce este nedrept și neadevărat! Există și entități care generalizează pe nedrept, blamând decenii și chiar secole de muncă onestă și performantă pentru pregătirea superioară a tinerilor români. Avem universități din România în care învață cu mare succes tineri români și străini, universități cu branduri adevărate și cu performanțe de nivel internațional. Soluțiile sunt simple: asanarea întregului sistem prin clasificarea universităților, prin stabilirea de universități capabile de cercetare avansată și de acordarea tuturor gradelor universitare (licență, masterat, doctorat, post-doctorat, educație continuă etc.), de universități apte să confere gradele de licențiat și masterat și, în fine, a celor destinate doar licenței. Apoi este nevoie de o finanțare în consecință. Nu se pot da banii la fel peste tot, fiindcă performanța nestimulată slăbește, iar plata eșecurilor duce la plafonare și la pagube ireparabile. În fine, trebuie reorganizate toate structurile, de la specializări și departamente până la structura facultăților. Toate acestea trebuie luate pe rând, analizate și întreprinse. Nu văd, momentan, șanse prea mari de a începe repede schimbările iterate mai sus, dar trebuie să insistăm, să semnalăm disfuncționalitățile, să cerem schimbarea. Vom încerca, de la nivelele relevate mai sus, să facem planuri alternative, supuse atenției organelor de decizie. Educația superioară trebuie să rămână în centrul preocupării oricăror decidenți de la nivelul statului. Altminteri, compromitem viitorul și vom plăti pentru aceasta!

***

Citește și:

Scrisoare din Australia: ”Pentru un singur lucru pot să mulțumesc UEM Reșița, că m-a ajutat, prin scârba provocată, să am curajul să mă urc într-un avion cu trei copii sub patru ani și să încerc să trăiesc o altfel de viață”

Asta e România Universitară? Cazul James Bond de Banat

Caracatița din fabrica de diplome de la „Universitatea“ din Reşiţa, condusă de Doina Frunzăverde, nevasta baronului local. Episodul al doilea, cu nume, prenume și fapte


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Rectorul UBB, despre „încrederea ridicată” a Universităţii din Reşiţa: „E ca și cum ai compara un gazon englezesc cu o poieniță improvizată”

  1. Tempor

    Incep reclamele comerciale!?
    Mult timp nici o diploma universitara de pe la noi nu a fost recunoscuta in occident.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Tempor: asta cu ”mult timp nicio diplomă universitară de pe la noi nu a fost recunoscută în occident” e o exagerare – problema a fost, în perioada de exil din cauza comunismului, că nu se putea face dovada diplomei, că statul român nu elibera acte doveditoare, și cei din vest nu știau dacă diplomele prezentate erau contrafăcute sau nu; de-asta se dădeau examene de atestare (pentru cine terminase pe bune facultatea în Ro, nu era o așa mare problemă să ia examenele alea), mă rog, situația a diferit de la un domeniu la altul

      Reply
      • Tempor

        Recent am lucrat alături de voluntari din Olanda. Au fost şi fete tinere, frumoase care dădeau la lopată alături de bărbaţi. Văzând în primul rând că o fată este cu mâna pe lopată şi că lucra din greu fără să vrea să se odihnească am încercat să explic, conform teoriilor cum este mai uşor. Totul a fost uşor până am dat de prima piatră, urmată de a doua, a treia … ajungând din nou să dăm din greu la lopată.

        Reply

Lasă un răspuns la Tempor Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *