Vasile Ernu

Pentru cine sînt „şcolile bune” de la oraş? Prioritate pentru „cei de la vile” în faţa celor „de la bloc”.

Ştiu că nu vă place să auziţi asta. Dar asta e meseria mea: să vă spun lucrurile care nu vreţi să le auziţi. Pe Dragnea şi Firea e cel mai comod să-i înjuri. Dar să ne punem puţin oglinda în faţă. Osea nu-mi dă pace.

Teza: lupta anticoruţie aşa cum se duce în România este un dezastru anunţat pentru că luptă împotriva efectelor nu a cauzelor şi bătălia nu e împotriva corupţiei ci e o bătălie pentru monopolul asupra corupţiei, o bătălie pentru putere şi resurse. Anticorupţia la noi a devenit o „măciucă propagandistică”. Din păcate.

Să vă dau al 1001 exemplu.

În Bucureşti sînt cîteva şcoli publice foarte bune. Sau hai să le zicem bine cotate, de prestigiu. Cu rezultate. Toată „lumea bună” care nu intră în upper class (cei cu 15.000 euro taxa pe an) se bat pe ele. Şcolile au un număr limitat de locuri.

Dar la presiunea „lumii bune” – educate, cu ceva bani, cu joburi ok şi care luptă de zor cu corupţia şi care vor o ţară ca afară – şcolile fac diverse scheme ca să ofere locuri: mai multe schimburi, clase mai mari etc. Nu poţi lăsa „lumea bună pe dinafara”. Cum ajung copiii „corect” acolo? Sînt alte scheme. Orice părinte le ştie. Dar tace. Rezistă fiecare cum poate.

Însă cum „lumea bună” nu prea mai stă în zona „şcolilor bune” pentru că s-au mutat în ghetourile de lux asta produce tot mai multe probleme. Ghetourile de lux nu au şcoli. De ce? Ohohoh e o altă porblemă cît casa pentru că în ghetourile de lux e „stat minimal” iar „mîna invizibilă” nu rezolvă anumite lucruri. Şi atunci cu maşina şi spre şcoala bună de stat. Şi vin tot mai mulţi copiii spre aceste şcoli însă şcolile nu sînt „de gumă”. Au limite fizice.

Care este atunci soluţia? Noua schemă a „lumii bune”?

Îmi explică un amic care stă la 3 blocuri de o „şcoală bună”.

Sînt născut din tată în fiu aici. Toţi am mers la şcoala aceasta: eram arondaţi legal cum se face. Atunci erau mai mulţi copii decît acum. Logic ar fi fost să mărească teritoriul arondat şcolii. Ce au făcut însă ăştea? Au micşorat an de an teritoriul arondat şcolii. De ce? Nu pentru că sînt mai mulţi copii în zonă ci la presiunea părinţilor „de la vile” (ăia din „lumea bună” din ghetourile de lux) au micşorat teritoriul arondat ca să aibă prioritate în faţa copiilor „de la bloc”. Eu nu mai pot să-mi duc copilul la şcoala din spatele blocului pentru că nu mai sînt arondat aşa cum tradiţional am fost arondaţi generaţie de generaţie. Şi ştii cine a făcut presiune asupra scestor schimbări? Cei care vorbesc la deschiderea oficială despre „vrem o ţară ca afară” şi „jos corupţii”. Cam asta e.

Am încheiat citatul. Libertate, egalitate, fraternitate dar nu pentru toţi. Vrem şcoli bune doar pentru unii? Sau ne luptăm să avem cîte mai multe şcoli bune?

Nu judec pe nimeni eu doar ridic o problemă. Bătălia e însă în altă parte. Şi gîndiţi-vă ce se întîmplă mai jos. Nu vreţi să ştiţi.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

10 thoughts on “Pentru cine sînt „şcolile bune” de la oraş? Prioritate pentru „cei de la vile” în faţa celor „de la bloc”.

  1. Dumitru

    Foarte bun articol, care identifica una din problemele Romaniei de azi : sentimentul de indreptatire al unora (traducere tentativa din englezul „entitlement”). Ca in America Latina, o minoritate simte ca este indreptatita sa obtina ce e mai bun. De ce ? Pentru ca „ei sunt elita”. De ce ? Pai… pentru ca XXX. Iar XXX poate fi inlocuit de fiecare cu ce-i place (pentru ca am bani, pentru ca am ajuns sef de craca intr-o multinationala, pentru ca sunt patron de ceva, pentru ca am BMW/Audi/whatever, pentru ca…). In mare, daca in Romania nu te simti „entitled” e nasol. Pentru ca iti vine mai greu sa furi de la ceilalti. Poate chiar ai remuscari, si asta se simte.

    Reply
  2. ian

    poate nu oi vrea tu ernule sa judeci pe nimeni – dar multi te vor judeca pe dumneata :) … sau nu: noroc cu bulele in care traiesc cei de care faci vorbire…o bula foarte rezistenta…antifonata…climatizata…binemeritata.

    Reply
  3. Catalin

    E complet aiurea! Pai in „ghetourile de lux” nu sunt blocuri. Si oricum, ca sa intre „cei de la vile” trebuiau sa extinda arondarea, nu s-o reduca!
    In afara de asta, de unde stie asa-zisul „parinte” ca fix cei care „vor o tara ca afara” stau in vilele alea? E prieten cu ei si acestia i-au facut confidente?
    Asa-zisa „marturie a parintelui” e complet ilogica deci, dpdv al meu, e mincinoasa!

    Reply
    • laur22

      Cataline deci cei din Pipera din noile ansambluri rezidentziale unde isi duc copii la scoala ?

      Logic cei din Paradisul Verde – Corbeanca gen Razvan Simion unde si-au dat copii la scola ?

      Hai „logicule” …… zi-mi shi mie unde ?

      Altminteri da Bucurestiul e un fel de Shenzhen (care a aparut din malastina din neant adica in ultimii 40 de ani) shi nu exita multzi locuitori la a 3-a generatzie localnici.
      Shi inainte de a exita blcurile actual nu a existat nimic, a fost pustiu nu asha ?
      Nu au exista niste case in care au locuit niste oameni carora mai apoi li s-au dat apartamente exact in blocurile construite in locul caselor lor.

      E minunat cum reusheshti tu sa nu vezi shi sa nu gandesti ceea ce tu decizi ca nu vrei sa existe.

      Reply
  4. BobTheGreat

    Draga domnule, ati ridicat o problema foarte sensibila… Bravo. Pe de alta parte, ca pot sa spun doar ca imi plac nespus aceste articole, asezonate cu „marturii” ale celor oropsiti. In special partea cu „Sînt născut din tată în fiu aici” e grozava!!! Sint chiar curios, oare cite generatii au locuitul in acel bloc construit de Ceausescu prin anii 70-80?!

    Reply
  5. AlternisSermonibus

    Daca problema e una sistematica, acest lucru nu poate fi argumentat pe baza acestui articol, avem o singura sursa si se refera la o singura scoala.

    1. Ori legea e gresita pentru ca le permite scolilor sa isi micsoreze teritoriul. Caz in care trebuie ridicata aceasta problema si discutata.
    2. Ori cetatenii din comunitate nu verbalizeaza aceste ingrijorari.

    Oricum ar fi, mi se pare ca solutia ar trebui sa plece de la comunitate. As vrea sa vad mai multe surse sa inteleg ce au facut parintii de langa scoala ca sa ii traga de maneca pe responsabili. Am asa impresia ca in general exisa o stare de apatie, pentru ca e mai usor sa dai vina pe sistem. Dar daca e comunitatea ta care e afectata, de ce nu te implici, la nivel de comunitate?

    Reply
  6. Teo

    Dragi romani, implicati-va politic daca puteti sau macar oferiti-va voluntari pentru partidele si miscarile politice pe care le simpatizati. Si/sau donati organizatiilor in care credeti, indiferent de sume. Toate conteaza si toate se aduna. Nimic nu se poate schimba fara oameni, timp si bani. Faceti-o, e un moment bun pentru a incepe sa ne implicam mai mult, noi toti. E momentul pentru fiecare din noi sa facem pasi intr-o directie buna, nu-i lasati pe altii sa faca pasi intr-o directie gresita in timp ce voi ati stat si nu ati facut nimic.

    Reply
  7. R

    Segregarea este inerentă capitalismului (sau caricaturii de capitalism de la noi). Ca s-o facă suportabilă celor de jos, politicienii ar trebui să procedeze la oarece redistribuire, ca să-și poată permite orice locuitor de la bloc să cumpere un flacon de soluție anti-păduchi atât de frumos recomandată de reclamele tv zilele astea. Și ca să nu se sperie tinerii lupi liberalo-darwiniști, ale căror comentarii aristocratice lucuiesc pe această platformă la subsolul a numeroase articole, e vorba de a crea condițiile pentru a forma și scoate potențialul din resursa umană. Pentru că trebuie să fii prost să ții în foame copiii, doar de dragul competiției. Nici prea uman nu e, nici etic, nici creștinesc, nici musulman etc. Ura împotriva lor, indirectă, inconștientă deci neapăsătoare, dovedește sindromul Ivan-suit-pe-divan, crescut la bloc și ajuns la multinațională, deci „la vilă”.
    Faceți politică, nu numai bani, pentru că dacă nu, lupii mascați în politicieni vor avea ei grijă de banii voștri!

    Reply
  8. SOCRATE

    SISTEMUL DE INVATAMINT din Ro se afla in cadere libera si incurajeaza analfabetismul precum si distribuirea de diplome de liicenta si doctorat contracost sau in mod ilegal, la tarbe, dar si certificate de studii de toate tipurile, impostorilor si cretinilor care pe baza lor pot inclusiv sa predea “prostologia” in institutiile de invatamint, inclusiv cel superior sau datorita sistemului politic clientelar TICALOSIT sa ajunga in functii IMPORTANTE de decizie publica unde, din lipsa de potential stiintific, genereaza contraperformanta, prostie si implicit regres pentru viitorul natiunii romane. Aceste fenomene conduc in mod dramatic la dezvoltarea imposturii IMORALITATII si CORUPTIEI in Romania, cu toate consecintele sale nefaste “impostura si diletantismul genereaza coruptie si invers”.
    Slaba calitate a invatamintului romanesc nu poate fi sesizata si remediata de politicieni, fosti sau actuali securisti stalinisti ori guvernanti deoarece in majoritatea cazurilor copiii acestora invata si studiaza inca de la varste fragede -GRADINITA- in strainatate, cei mai multi cu finantare indirecta din banii publici. Cei care isi dau copii de mici la studii in afara tarii si au o parte a familiei stabilita in strinatate nu pot invoca motive serioase credibile pentru a face politica in Romania decat ca EXCROCI. Obiectivul lor de baza este sa-si umfle conturile cu bani furati pe toate caile posibile din societatea romaneasca contribuind din plin la instaurarea sclavagismului modern in Ro.
    Foarte multi SUBMEDIOCRI sau SEMIDOCTI dintre parlamantari, guvernanti, oameni din administratie, justitie, ordine publica si aparare, animati de rautate, lacomie sau/si grandomanie, desi cerintele functiilor publice pe care se regasesc nu pot fi satisfacute intr-un mod onorabil, din diverse motive subiective inclusiv din INCOMPETENTA, acestia primesc sume BUGETATE importante de bani de pe urma titlurilor de doctorat (PLAGIATORI) si a catedrelor universitare (de stat sau particulare) pe care si le atribuie in mod abuziv si fictiv, bineinteles in virtutea functiilor detinute (unora dintre ei li se platesc intr-o zi cursuri de predare ce depasesc 24 de ore). Acesta este modul MAFIOT de actiune(operare) ce contribuie la fatalmentarea sau la decaderea actului de invatamint si totodata la ineficienizarea functiilor publice si decredibilizarea institutiilor statului de drept si prabusirea ROMANIEI.
    Actiunile aventuroase, infantilice si iresponsabile intreprinse IN DOMENIILE INVATAMINTULUI SI SANATATII in perioada postcomunista (care au vizat doar estorcarea pe variate cai a banului public) de catre diverse grupuri mafiote au ca rezultat pe termen lung, condamnarea viitorului natiunii la incultura, lipsa de vigoare regres economico-social si la disparitia natiunii romane.
    Institutiile statului sunt neperformante datorita dominarii lor de catre impostori, semidocti, submediocritati (cei valorosi ori specialisti adevarati, unii din motive de umilire altii din lacomie au trecut de partea celor care dauneaza interesului societatii ori s-au oferit cu orice risc sa slujeasca criminalitatii) sau clanuri constituite pe baza diverselor principii neortodoxe. In majoritatea situatiilor acestea functioneaza dupa cum le dicteaza interesele nelegitime , mai ales in cazul celor cu atributii de reglementare si de aplicare a legii care au inventat “FURTUL LEGAL”. Aceste anomalii sau aberatii dovedesc ca Romania ar fi tara fara rost ori ca n-ar avea nici un orizont pentru viitor. Mecanismele generate de institutiile “hibrid” (comunisto-capitaliste) ale statului experimentate de majoritatea romanilor le-au produs acestora mari deziluzii si grave dezamagiri, umilinta si dispret. Esecurile Romaniei, reflectate in lipsa de reactie si subrezenia institutiilor sale fundamentale ce mimeaza democratia au generat inclusiv atitudini de respingere, fata de integrarea definitiva, din partea unor conducatori ai statelor membre ale U.E.

    https://pressone.ro/academiile-de-intretinuti/

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *