Ororile din Berevoiești și tribalismul nostru cel de toate zilele

Berevoiești nu e nici Triunghiul Bermudelor, nici Pădurea Baciu de lângă Cluj, pentru a căuta răspunsuri paranormale la orbirea care a făcut ca ani la rând să nu se vadă ororile care aveau loc acolo. Eventual îi putem cere lui Radu Jude să-și coloreze filmul ”Aferim!”, iar lui Florin Lăzărescu să adapteze nițel dialogurile, că, iaca, povestea filmului lor nu e de acum un veac și jumătate, ci de astăzi și, din păcate, și de mâine.

Desigur, cel mai simplu să explicăm inexplicabilul ar fi să căutăm să punem totul în cârca autorităților și a disoluției statului și a instituțiilor sale. Nu e greu de înțeles că un stat care nu și-a pedepsit la vreme infractorii le-a transmis un semnal de încredere să meargă mai departe și i-a descurajat pe cei care, la o adică, ar fi recurs la instituțiile lui pentru a reclama crimele din Berevoiești. Când un stat îi permite unui tâlhar să fure nu ca în codru, ci CODRUL CU TOTUL (!), tâlharul va merge mai departe și se va îndemna și la alte nelegiuiri (nu e deloc întâmplător faptul că una dintre principalele munci la care erau puși sclavii din Berevoiești a fost furtul masiv de lemne – de pe urma hoției masive se îndestulau o mare parte a șefilor de diferite instituții publice din zonă, creându-se astfel complicitatea care îi făceau să închidă ochii și la alte infracțiuni).

Dar asta ar fi explicația care ne-ar lăsa să dormim liniștiți, împăcați cu gândul că tribalismul din Berevoiești ar fi doar o stare de excepție, o barbarie absolut îngrozitoare, dar, totuși, necaracteristică pentru întreaga societate, în ansamblul ei, și pentru fiecare dintre noi, în parte. Așa să fie oare? Oare nu trăim într-o țară în care la Baia Mare, oraș care candidează la titlul de Capitală Europeană a Culturii, s-a construit un zid, care să-i separe pe ”albi” de ”negri”? Și nu s-a apucat primarul maramureșean să fenteze niște studenți de la Arte Plastice să deseneze zidul ăla frumos, ca să-l declare ”operă de artă” pentru a nu putea fi demolat? L-au pus oare la zidul infamiei oamenii din localitate pe acel primar? Vezi să nu, mai abitir l-au votat la alegeri, chit că primarul era, la rândul lui, după cel puțin un rând de ziduri și de gratii! Pentru cei mai mulți dintre băimăreni, zidul ăla colorat a făcut din primarul lor un erou, campionul lor!

Să nu ne iluzionăm că Baia Mare ar fi undeva în Nordul în care agăți harta în cui, că n-au fost prea mulți nici clujenii care să iasă în stradă când colonia de pe Coastei a fost mutată, în mijlocul iernii, în niște containere de dezastru, la marginea gropii de gunoi din Pata Rât și a fost nevoie de energia și determinarea uriașă a unor activiști și sufletiști să-i facă măcar pe o parte dintre concitadini să treacă peste preconcepții și să se implice în schimbarea lucrurilor  (și, pentru a înțelege cât durează un asemenea proces: în ciuda eforturilor reale din ultimii ani, clujenii sunt încă departe, în marea lor majoritate, să empatizeze cu cauza romilor de la Pata Rât, dar măcar s-a făcut primul pas, cel în care în anumite medii sociale și instituționale rasismul nu mai e dezirabil). Apoi, nici timișorenii n-au avut vreo treabă că primarul lor reales are amendă de la CNCD pentru declarațiile lui (că dacă PNL și-ar fi respectat auto-asumatele criterii de integritate, Robu nici n-ar fi putut candida). Iar la București, campionul evacuărilor de pe Vulturilor, Robert Negoiță, a zburdat și el la noile alegeri locale.

Ce legătură au toate acestea cu Berevoiești? Păi au. Pentru că în toate aceste cazuri (și multe altele) mesajul care s-a transmis e că romii (și săracii, în general, că nu doar romii sunt victime) sunt persoane fără drepturi, oameni înafara societății. De ce ar fi apelat victimele de la Berevoiești ori rudele acestora la instituțiile publice pentru a fi apărate, când în fruntea acestor instituții ajung oameni care sunt răsplătiți (prin vot) de societate, pentru abuzurile împotriva lor? Dacă Berevoieștiul s-a transformat într-un trib cu ”legi” pe care jurnaliștii de la Dicovery nu le mai găsesc nici într-o junglă uitată de Dumnezeu e pentru că, într-adevăr, instituțiile publice s-au volatilizat în zonă. Dar acest lucru a fost posibil pentru că nu a existat nicio presiune publică să acționeze altfel. Dimpotrivă, zi de după zi și an după an adunăm cazuri în care persoane cu comportament discriminatoriu și/sau rasist au ajuns să fie valorizate în societate. Avem responsabilitatea de a nu mai susține asemenea personaje? Ar fi de dorit. În caz contrar, să nu ne mai revoltăm însă când asemenea istorii se repetă.

Cei care nu fac nimic, nici măcar acel simplu gest de a nu mai vota și susține personaje cu atitudini și gesturi discriminatorii și rasiste, să nu arate cu degetul către alții – sunt complici ai călăilor de la Berevoiești.

Tribalismul de la Berevoiești nu s-a născut peste noapte, ca urmare a activității unor dezaxați mintal, ci este creația și urmarea unei cereri sociale. Cererea unei societăți care își dorește să-i vadă pe toți sărmanii țării adunați și aruncați în spatele unor ziduri, în colonii care nu se văd și în care nimănui nu-i mai pasă ce se întâmplă, ce legi se aplică sau nu se aplică. De-asta zic că tribalismul de la Berevoiești nu e doar despre ”alții”, ci despre fiecare dintre noi.


Recomandări

13 thoughts on “Ororile din Berevoiești și tribalismul nostru cel de toate zilele

  1. adam

    Statul “roman” a fost infiintat in 48 ca o grupare de represiune impotriva poporului roman. Si-a pastrat caracterul chiar si in acest moment.
    Din pacate caracterul tribal al etniei respective a fost pastrat, ocrotit si folosit de catre “statul roman” impotriva poporului roman. Securitatea si militia foloseau din plin aceasta etnie ca sursa de informatii si mai apoi ca sursa de profit. In loc de integrare s-a dorit tinerea in saracie lucie a acestei etnii.
    La fel se petrece cu intregul popor in acest moment. Sintem un popor de sclavi in totalitatea sa intrebuintati de catre “statul roman” in folos propriu sau inchiriati pentru scopurile de profitabi!itate extrema monopolurilor corporatiste!
    Sintem o tara sclavagista in integralitatea ei!

    Reply
    • Mihai Gotiu Post author

      @ adam: caracterul tribal nu are legătură cu etnia, ci cu disoluția instituțiilor statului în zonă, care a permis ca fiecare să aplice ”legea” proprie; în asemenea colonii, problema e sărăcia, nu etnia;
      atâta timp cât există români ”albi” care votează primari care susțin formarea unor asemenea colonii, asemenea cazuri vor persista, pentru că nu există nicio presiune care să ducă la schimbare

      Reply
  2. adam

    “Statul” permite aceste atrocitati, absolut de acord, acesta este si rolul acestui “stat” in realitate, dar clanul etnic care profita de pe urma sclavilor nu este absolut deloc sarac!

    Reply
  3. bogdan

    Si noi suntem mofturosi. Am vrut stat minimal si meritocratie. Acuma, cand le avem, nu ne mai convine.

    Reply
  4. Ionas

    Romania involueaza rapid.
    Ne place sa credem ca daca facem parte din UE suntem deja occidentalizati.

    Nu am vazut studii privind cele 2 -3 Romanii reale:
    una intracarpatica, modernista, cu populatie mare parte din migratia internna.
    O alta Romanie extracarpatica aducind a ev mediu tarziu si care pentru totdeauna va fi inapoiata- oricite automobile de lux sau autostrazi vor fi, adica mostenirea asiatica a stapinilor turci
    Vezi partea de sud a Italiei stapinita pina la 1100 AD de catre Bizant si care a suferit schimbari imense fata de nordul normal ( se poate gasi si acolo un Berevoiesti)- o tara cu 2 sisteme sociale.
    O alta Romanie este Bucurestiul, asemanator cu Cairo sau Teheran dar care se vrea comparat cu Paris sau Viena

    Reply
  5. Ion Podocea

    Cred că exagerați, puțin spus exagerați, când aplicați populației unei țări, câteva concluzii pe care le extrageți dintr-un caz particular, chiar dacă acesta este oribil. Cum cred că exagerați când glosați pe tema rasismului. Pot să afirm că americanii sunt un popor de demenți când un dement intră într-o școală și omoară la întâmplare copii și profesori? Pot afirma că toți americanii sunt rasiști când sunt omorâți doi negri de polițiști albi? Pot afirma că danezii sau norvegienii sunt criminali când niște demenți au în pivniță zeci de cadavre? Pot afirma că francezii, englezii sunt rasiști când niște imbecili afirmă că suntem țigani și hoți?
    În curând cred că se va afirma că vinovați de tot ce este urât în această țară sunt președintele țării și evident PNL. Nu vă revoltați! Sunt sigur că știți despre ce vorbesc.

    Reply
    • Mihai Gotiu Post author

      @) Ion Podocea: când personaje ca și Cherecheș, R. Negoiță ori Robu sunt realese (și sunt realese cu scoruri consistente) în ciuda acțiunilor lor (de fapt, mai degrabă pt. asemenea acțiuni), unde e exagerarea?

      Reply
  6. Ion Podocea

    Domnule Gotiu, faptul că mule personaje certate cu legea au fost alese și realese este o situație care dă măsura nivelului politic și cultural al societății noastre. Dar nu trebuie să generalizăm. E adevărat, nu toți politicienii sunt niște neprihăniți ca cei pentru care ați făcut propagandă. Glumesc, evident. Mai ales că eu însumi am semnat pentru ei la capitală deși nu i-am votat.
    p.s. sunteți cumva de la Cluj? Îmi aduc aminte că clujenii au votat, nu o dată, cu un personaj sinistru care vopsea totul în culorile naționale. Cu toate acestea nu am considerat niciodată că toți clujenii sunt niște troglodiți. Din potrivă. Admir foarte mulți intelectuali clujeni, oameni de mare calitate morală și intelectuală. Pe unii dintre ei i-am cunoscut personal și am putut discuta situația din Cluj la ora aceea.

    Reply
    • Mihai Gotiu Post author

      @ Ion Podocea: și la primul, și la ultimul mandat, acel personaj a câștigat la Cluj la limită, în turul al II-lea, n-a făcut majoritate din primul tur (cei amintiți în articol nu aveau nevoie de al doilea tur); așadar exista un echilibru și doar faptul că n-a avut contracandidați puternici i-a asigurat majoritatea simplă (Funar și-a câștigat al treilea mandat cu aproximativ 26-27% din numărul total al clujenilor cu drept de vot); în cazul lui Cherecheș, Negoiță sau Robu majoritatea nu poate fi pusă în discuție – asta nu înseamnă că toate persoanele din localitățile respective sunt responsabile, ci doar faptul că nu există o presiune publică de schimbare și nici nu va exista atâta vreme cât va exista o majoritate liniștitoare care votează asemenea personaje; știu că e greu, și eu am tras personal suficiente ponoase (inclusiv am avut parte de plângeri penale și procese și atacuri mizerabile) în perioada în care îl criticam pe Funar și el era pe val, dar dacă eu și mulți alții nu ne-am fi asumat aceste ponoase, probabil că și acum nu s-ar fi schimbat nimic în Cluj; dacă minoritatea din localități ca Baia Mare, Tm, București și multe altele o să tacă în continuare, va rămâne veci pururi minoritate și nu se va schimba ceva

      Reply
  7. Ion Podocea

    Din păcate majoritatea decide deși , în istorie, s-a dovedit că minoritatea a dus la progres. Trebuie să constatăm că și dictatura majorității poate fi nedemocratică. Și vin să adaug mai ales în țările în cre timp de o jumătate de secol a fost o crâncenă dictatură care a reușit, în mare parte, să distrugă gândirea ca formă de activitate civică

    Reply
    • Mihai Gotiu Post author

      @ Ion Podocea: minoritatea duce la progres doar dacă își asumă riscurile implicării și susținerii ideilor progresiste

      Reply
  8. Nina balerina

    Minoripermiteti sa reformulez domnule Gotiu: minoritatea duce la progres doar dacă își asumă riscurile implicării și susținerii ideilor bune/destepte/intelepte/eficiente sau cum doriti Dvs. Doar pentru ca sunt “progresiste” niste idei nu garanteaza vre-un progres.

    Reply
  9. Marcel Soviani

    Cam intortocheat tot articolul.
    Deoarece trăiesc în afara hotarelor românești, îmi este greu să mă raportez la anumite evenimente românești fără o prealabilă introducere. Articolul începe cu Berevoiești fără să definească despre care din el e vorba? Despre cel făcut renumit in anii ’90 de Băcanu în România Liberă? Adică de cel cu rîpa plină de dosare ale Securității? Ori e vorba despre celebrul târg de cai din Berevoiești? Cel cu exhibiții de cai care ar indigna ong-urile dedicate protecției animalelor. Sau e vorba de cel populat cu o minoritate etnică cu obiceuri ce indignează legile unui stat european?
    Constat insă cum autorul, fără să facă introducerea de rigoare mă transplatează in Baia Mare, la Cluj ori Timișoara, acuză de rasism pe români, și-mi lasă sentimentul că aș trăi intr-un ghetou din Oakland lângă Berkeley, ori intr-un proiect londonez cu populație eteroclită adusă din Africa ori țari musulmane.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *