Mihai Goțiu

O idee gratis pentru Ponta, cu care PSD să câștige alegerile de anul viitor. Ce poate face cu 200 de oameni pregătiți și motivați bine

Recunosc, am fost prins în offside la începutul săptămânii, când scriam despre reducerea generalizată a TVA de la 24% la 20%, apreciind că asta e doar o măsură populistă și o dovadă a incapacității Guvernului de a investi în domeniile subfinanțate în România (infrastructură, educație, sănătate, cercetare, cultură etc.). Câteva ore mai târziu, Victor Ponta anunța că reducerea se referă doar la alimente (pe tot lanțul), și nu la 20%, ci la 9%. Ei, asta e cu totul altceva. În primul rând că o reducere cu 15% a TVA pe întreg lanțul alimentar, da, ar trebui să se vadă și în scăderea prețurilor. Asta e o veste bună pentru o mare parte a populației pentru care coșul alimentar reprezintă principala cheltuială: în timp ce pe unii îi va ajuta să-și asigure o masă decentă, altora le va disponibiliza fonduri și pentru alte produse (nealimentare), cu efecte în lanț asupra întregii economii, crescând cererea și, în cele din urmă, producția de bunuri și servicii (cu cât și în ce măsură vom vedea, că studiu de impact, evident, ar fi prea mult să cerem de la vreun guvern al României).

În toată această poveste, există însă, după cum au remarcat majoritatea comentatorilor (de la stânga, dar și de la dreapta) care susțin măsura și un punct nevralgic: producătorii agricoli autohtoni care își valorificau produsele în cea mai mare măsură informal. Aceștia se confruntau oricum cu concurența agriculturii subvenționate decenii la rând de UE și cu practicile deloc oneste ale importatorilor și supermarketurilor (e strigător la cer exemplul scăderii bruște a prețului roșiilor din supermarketuri vara, sau a merelor toamna, când pe piață apar roșiile, repectiv merele autohtone – în mulți ani, aceste scăderi bruște au fost și de peste 50%). Cu TVA-ul redus, nu e greu de presupus că asemenea practici se vor înmulți. Asta în condițiile în care ceea ce vinde un țăran autohton în două-trei luni de sezon la piață sau chiar intermitent (în piețele volante) reprezintă poate și mai bine de jumătate din venitul de subzistență pe un an al unei familii din mediul rural. Și cum până în 2021 nivelul subvențiilor agricole în România doar ce va ajunge din urmă media europeană, ce să mai vorbim de recuperat decalajul (asta e, așa prost s-a negociat acum 10 ani), și cum se mai și anunță impozite suplimentare pe terenul nelucrat, pentru o mare parte a țăranilor români viitorul nu sună deloc bine. Doar dacă…

… doar dacă Ponta și PSD-ul nu-și pun în gând să câștige, împotriva tuturor previziunilor, alegerile locale și generale de anul viitor. Acuma, cred că și-au dat și ei seama în toamna anului trecut că nu mai ține cu plasa cu zahăr, făină și ulei, nici cu popii și nici cu alte mizerii și/sau daruri electorale. Însă poate să țină cu măsuri concrete, în beneficiul oamenilor. Ideea pe care i-o livrez acum gratuit lui Ponta costă mai puțin decât miile și zecile de mii de banere electorale, milioanele de fluturași, sutele și miile de spoturi difuzate pe la televiziuni, agenții de publicitate și PR. Ba, mai mult, nu trebuie să fure ca să aibe de unde plăti toate aceste eforturi de campanie. Așadar, ce poate să facă Ponta și PSD, cât mai sunt la guvernare, în mod cât se poate de legal și pe bani publici.

Într-o primă fază sunt selectați vreo 200 de oameni (câte cinci pentru fiecare județ), plus vreo 10-20 de birocrați care să coordoneze programul. Absolvenți de agronomie, de drept, de economie sau, pur și simplu, persoane cu studii superioare cât de cât. Acești 200 de oameni sunt băgați într-un training intensiv, de 2-3 luni (perioadă în care sunt și plătiți). În perioada asta sunt puși să învețe (dar pe bune, că scopul nu e să obțină diplome, ci să plece apoi pe teren) tot ce înseamnă creditare/finanțare pentru agricultură, de la nivel european la nivel național și, mai apoi, care sunt avantajele unei cooperative/asociații (nu CAP-uri), cum se valorifică produsele agricole, ce hârtii trebuie să întocmești ca să faci o asemenea asociație, de ce ai nevoie să deschizi o fabrică de semi-preparate și preparate alimentare (conserve, dulcețuri, siropuri, lactate și brânzeturi etc.), de unde poți obține finanțare pentru așa ceva, de ce hârtii și de unde poți obține finanțare ca să-ți faci o mică firmă de colectat produse agricole, ce reguli trebuie să îndeplinești pentru a ajunge în supermarketuri cu produsele și cum să negociezi cu acestea. Toate informațiile de mai sus nu sunt secrete de stat și există deja exemple de succes în România de astfel de ferme, asociații, micro-întreprinderi de procesare și oamenii de acolo trebuie aduși să predea la training. Totul e să accelerezi multiplicarea unor astfel de exemple, că ăsta e scopul final. Ei bine, după ce i-ai pregătit (2-3 luni intensiv e mai mult decât suficient), pe cei 200 îi trimiți pe teren. Îi mai înarmezi și cu materiale informative. Îi pui să bată sat cu sat județele din România. Și opt ore pe zi să nu facă altceva decât să se întâlnească cu țăranii. Și să le explice cum se fac lucrurile, de ce au nevoie, care le sunt beneficiile și că au (încă) o bogăție nici pe sfert valorificată la potențialul maxim. Celor 200 de oameni le dai (net) 1.000 de euro/lună, diurnă, transport și cazare. Și un bonus de succes de, să zicem, 5.000 de euro pentru fiecare asociație/cooperativă cu minim 20 de membri la a cărei înființare ajută. Iar bonusul pentru obținerea unei finanțări pentru deschiderea unei micro-întreprinderi de prelucrare a produselor agricole poate urca și mai mult, în funcție de finanțarea obținută (care poate fi și de 2-3 milioane de euro).

Dacă ți-ai făcut treaba cum trebuie (ai selectat bine oamenii și i-ai pregătit bine), după un an poți avea vreo 400 de asociații/cooperative noi în mediul rural (câte zece în fiecare județ și, în medie, câte două de fiecare om de teren) și 40 de micro-întreprinderi noi (una per județ, și una la 5 oameni de teren). E o țintă, zic eu mai mult decât rezonabil de atins. La 20-30 de oameni/asociație sau micro-întreprindere ai un minim de 10.000 de oameni ocupați (și chiar și fiscalizați, și munca lor, și producția care intră în circuit). Plus mulți alții care vor beneficia indirect.

Vreo 4 milioane de euro te-ar costa salariile (cu tot cu taxe și impozite, pe care oricum le recuperezi), 4 milioane de euro ar fi bonusurile de succes și vreo 2-3 milioane alte cheltuieli. Să fim generoși și să mergem la 15 milioane de euro (deși, la sânge, probabil ar fi suficientă și jumătate din suma asta). Adică mai puțin decât spun procurorii că ar fi furat Mazăre și Vanghelie din doar două tunuri. Ca să nu vorbim de Microsoft. După un an evaluezi și vezi dacă mai e necesar să finanțezi proiectul încă un an. Oricum, mai mult de doi, maxim trei ani, nu trebuie finanțat un astfel de program, pentru că după ce treci de câteva zeci de asociații într-un județ și câteva micro-întreprinderi, efectul de multiplicare vine de la sine (în Rimetea, jud. Alba, agroturismul a început cu un restaurant și o pensiune în 1999, după ce consătenii au văzut că merge, după zece ani erau deja mai bine de 50 de pensiuni înregistrate oficial, bașca alți săteni care mai oferă în sezon camere). Totul e să ajungi la masa critică necesară multplicării.

Bun, bun veți spune, dar ce garanție am avea că un astfel de program n-ar face altceva decât să umple stomacul a două sute de fomiști din armata de partid a PSD, iar proiectul s-ar realiza doar de formă? Sincer, nicio garanție reală, ci doar una care ține de Ponta și de PSD și de voința lor de a câștiga alegerile. Că dacă dau încă o țeapă, efectul electoral va fi nul. Dacă reușești însă, într-un singur an, să ocupi 10.000 de oameni în mediul rural și să le asiguri venituri constante, câștigi mai mult decât cu plasele și cu popii (că și în cazul lor se aplică multiplicarea). Ca idee, la sfârșitul lui 2013 și primele luni din 2014, când s-au format și au început să se activeze grupurile din diaspora care au făcut diferența și au declanșat valul care l-a măturat pe Ponta în noiembrie, au fost și mai puțini.

Acuma, bani sunt (că tot se laudă Ponta că are excedent bugetar), suma s-ar recupera și dacă un sfert din targetul de mai sus s-ar realiza, 200 de oameni nu cred că ar fi imposibil de găsit. Singurul lucru care ar mai fi necesar ar fi dorința lui Ponta și a PSD-ului de a câștiga alegerile de anul viitor. De a le câștiga pe bune, că, după cum s-a probat, cu șmecheria nu mai ține.

P.S.: Evident, ideea e la primul draft și suportă îmbunătățiri. Ce vreau însă să subliniez e faptul că în domeniul agricol există un potențial economic uriaș nevalorificat. Efortul pentru a porni acest motor de dezvoltare este, însă, minimal, și nu trebuie să așteptăm ”investitori străini”. Trebuie lucrat mai mult doar pe informare și pe depășirea barierelor birocratice. Și mult mai multă muncă de teren. Totul e de a accelera multiplicarea fermelor, asociațiilor și micro-întreprinderilor din industria alimentară pentru care avem deja modele autohtone. E vorba ca de la câteva zeci să pui umărul să se ajungă mai repede la câteva sute. Apoi creșterea va fi progresivă, prin contagiune.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

18 thoughts on “O idee gratis pentru Ponta, cu care PSD să câștige alegerile de anul viitor. Ce poate face cu 200 de oameni pregătiți și motivați bine

  1. Adrian

    Asocierea se face de la sine, fara indrumatori, daca spiritul comunitar/comunal isi revine dupa tavalugul comunist/comunizant. Daca tot ati dat exemplul cu rosiile si merele, sa nu uitam si prunele care se pastreaza mult mai greu, si de aceea trebuie stocate sub forma de tuica, nu ca ar fi zone intregi din tara de bautori inraiti. Creditul agricol nu merge fiindca nu exista garantia proprietatii , cartile funciare fiind sistematic discreditate de politruci.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Adrian: nu se face de la sine nimic, din păcate, e nevoie de modele, de expertiză (mai ales pe partea birocratică și juridică); în plus, există marea problemă a fostelor cooperative comuniste, care și-au însușit și proprietatea și apoi și munca țăranilor – e nevoie să li se explice oamenilor care sunt diferențele;
      altfel, cu cărțile funciare nu e peste tot la fel – în Transilvania și Banat funcționează de aproape 300 de ani

      Reply
      • Adrian

        Daca mergeti la banca cu un extras de cf „veche”, chiar „convertita” de pe hartie, nu faceti mare branza. Se vor cere cartoanele galbene post-revolutionare (pe cand o analiza serioasa asupra consistentei juridice a acestora? fara interferente de genul asa a decis curtea suprema, in sectii unite, desi la acea vreme legea curtii supreme nu prevedea organizare (sistematica) ori vreo competenta in acest sens pentru sectiile unite, iar o analiza sumara a declaratiilor de avere si/sau interese ale unor magistrati care au participat la acele „dezlegari” e mai mult decat edificatoare in raport cu „solutiile” rezultate), mai nou intabulate peste (s-a inventat sintagma „prin suprapunere”) evidenta cartilor funciare „vechi”. Sau poate doar in zona de interferenta Banat-Transilvania se intampla chestiile astea :) , or fi functionarii cf din zona izbiti de ambiguitatea zonei…

        Reply
        • Mihai Gotiu

          @ Adrian: în sistemul CF (din fostul Imperiu) e suficient extrasul de CF, tocmai pt. că toți proprietarii se pot verifica în urmă până pe la 1700 toamna; nu se poate pune problema de dubii ci doar, cel mult, de abuzuri flagrante (inginerii ăia austrieci care au făcut cadastrul au știut ce au făcut, că nu e vorba doar de cine la cine a trecut proprietate, ci și descrierea exactă a acesteia); Regatul e mai problematic, unde s-au făcut reconstituiri pe bază de ”martori”

          Reply
  2. dan L

    aiurea, in primul rand trebuie sa scapam de asa zisii birocrati/ indrumatori, astia in primul rand incurca si birocratizeaza tot ce exista, oameni se pot organiza, pot sa se adapteze, pot sa puna in practica, dar birocratia si asa zisele legi care sunt in favoare de fapt sunt in defavoare , totul este numai pt a servi masa mare de birocratii puturosi, cel mai proaspat si elocvent caz – anaful, nu mai dezvolt subiectul ca nu are sens, despre celellate institutii ar fi nevoie poate de 1/3 si ca angajatii birocratii cel mult 1/3 atunci poate ca ar fi echitabil in rest numai putori birocrate care te invata asa cum stiu ei cel mai bine, cum este cel mai corect si toate prostiile care le viseaza

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ dan L: ăsta ar fi unul din scopurile proiectului – printre altele tocmai de partea birocratică ar trebui să se ocupe și să o rezolve ”cei 200”

      Reply
  3. IAD

    Prea mult efort fără rezultate ACUM! Asta o poate face doar unul care este intersat într-adevăr… Un patriot, parcă aşa se cheamă!

    Reply
  4. Gheorghiu Petru

    Este o idee practica, posibil de imbunatatit pe parcurs si care merita a fi preluata – ca tinta economica- si in programul alternativ de guvernare al PNL.Principala problema pt. reala dezvoltare a regiunilor rurale( implicit a agriculturii ) consta in situatia inca neclara a cadastrului ( de verificat si aici ce tunuri s-au dat, intrucat realizarea cadastrului general al tarii- fotoaerometric – trebuie incheiata de ani buni, fonduri existand suficiente, dar rezultatele sunt nule).

    Reply
  5. Alec

    Domnilor ,in Romania ,chiar ideile bune duc la lucruri proaste,pentruca mentalitatea oamenilor este gresita.Dupa 25 de ani de tranzitie ,romanii sau scarbit de nereusitele reforme ale clasei politice.Cetatenii capabili ,pleaca din tara ,pentruca vad ca nu vor avea viitor bun ,nici ei si nici copii lor.Bajbaiala politicienilor a dus la decredibilizarea clasei politice ,care este pusa pe capatuiala.Voi nu vedeti ca romanii numai au incredere in clasa politica ,care lucreaza numai pentru interesul lor,iar pe cel al cetatenilor il lasa pe locul doi.Milioanele de tineri plecate cu familii,cu tot nu se mai intorc in tara pentruca ,dupa o sedere de peste 10 ani,in tarile care le asigura salarii si pensii bune,ei stiu ca ai lor copii nu vor sa se mai intoarca in tara ,iar pensiile lor numai pot fi sustinute in tara.Cred ca in tara numarul pensionarilor va creste ,iar cei ce le sustin pensiile,vor scadea continuu.PSD ,CONTINUATORUL PCRului, DISTRUS ECONOMIA TARII SI NU CRED CA CEI PLECATI DIN TARA ,MAI POT FI PACALITI DE PROMISIUNILE NEONORATE ALE POLITICIENILOR.

    Reply
  6. Alec

    Am plecat din tara,dupa 13-15 iunuie 1990, pentruca am constatat ca, lucrurile nu vor merge intr-o directie buna. Aveam 30 de ani lucrati deja in tara,am mai lucrat inca 20 de ani in tara care ma primit,iar pensia de aici este de 6 ori mai mare decat cea din tara. Am urmarit situatia din tara si am constatat ca lucrurile in tara se schimba cu viteza melcului ,adica doi pasi inainte si trei inapoi.UE ,trage semnalul de alarma,dar noi ne incapatanam sa nu ne indreptam.Vedem cum ne pleaca cei mai capabili,doctori,asistente ,tineri la studii,care nu se mai intorc,ingineri si muncitori capabili, iar politicienii nu se trezesc.Aceste lucruri de care nu tinem seama ne vor costa enorm in viitor.Am mers in tara ,de mai multe ori si am plecat cu un gust amar,pentruca am constatat ca tara sa mafiotizat,politicienii sau asociat cu interlopii si fura banii din bugetul statului,incredintand ,cantractele statului la oamenii care ,le dau 20 % din valoare. Au trecut 25 de ani si averile celor prinsi de justitie ,nu se confisca.ROMANIA A AJUNS IN SITUATIA TARILOR DIN SUD AMERICA,UNDE LUCRURILE AU SCAPA DE SUB CONTROL.TREBUIE SA SE IA MASURI DURE PENTRU A REVENII IN RANDUL TARILOR DEMOCRATICE DIN UE.CRED CA REFORMELE DIN CLASA POLITICA SI MUNCA VA MAI SALVA TARA DELA DEZASTRU.TREZITI-VA ROMANI ACUM CAND MAI AVETI O SANSA .UE INCA VA MAI TOLEREAZA.

    Reply
  7. Alex mahulet

    Ok eu am fugit din Ro in1987 si am ajuns in Canada in 1988 deci hai so scurtez acum traiesc pe coasta de west in regiunea Okanagan care este mare producatoare de fructe si aici producatorii au cooperative de ani de zile sint Packing Houses cum zicem noi acolo fructele de la fermieri sint sortate conform standarurilor de aici si apoi vindute la Supermarketuri si peste hotare si au eticheta BC fruit si lumea stie de unde produsul si chiar daca costa citiva centii in plus lumea cumpara ce este produs LOCAL asa se face agricultura si noi aici in BC avem taxe 0% pentru toate produsele alimentare si 0% pentru rechizite de scoala impozitul pe venit este cam la 50% dar vad pe ce se duce ……Va multumesc Alex

    Reply
  8. Romeo

    In aceasta ecuatie, Protectia Consumatorului ar avea o vorba grea de spus, cred…Cred ca multe dinprodusele de import sunt modificate genetic, au continuturi ridicate de pesticide sau de late diverse otravuri care fac ca in luna decembrie sa mananci rosii sau pepene rosu. Este o crima sa se distruga productia proprie de legume si fructe mai ales ca cele de import au TOATE gust de…papura.

    Reply
  9. Milutzu

    Nu pare o idee deloc rea. Imi aduce aminte de un program chinezesc de prin anii ’50 cand cateva mii de omuleti au fost pregatiti in „tainele” medicinei traditionale chinezesti si trimisi prin sate sa mai ordoneze treburile. Programul a fost un succes total. Morala este ca cu vointa, pregatire si „spate” (chinezii l-au avut pe Mao) nimic nu este imposibil. Este nesemnificativ faptul ca tratamentul cu ierburi in loc de medicamente si acupunctura (care nu prea este considerata a avea suport stiintific) a fost mai putin eficient decat un tratament alopat si o bloc operator complet echipat, pur si simplu a fost atinsa acea „masa critica”. Care sunt deosebirile intre noi si chinezi? Vointa politica, in primul rand, ca vointa individuala ar fi din belsug. Pregatirea unor indivizi care pot fi realmente pregatiti (transparenta in selectia lor, examen la sfarsitul perioadei de pregatire). Si, in fine, dar nu in ultimul rand, logistica (care poate fi franata de birocratie, cum spunea cineva inaintea mea) cu tot ce presupune aceasta, bani, promovare, planuri si fonduri post-program (cred ca ce se intampla dupa terminarea programului este la fel de important ca si programul in sine) etc. Un alt cititor puncteaza taxele. Pai, ca sa nu se supere EU prea tare, fie scoatem o mica taxa colaterala din lantul producator autohton-desfacere, fie punem o taxa de „gunoi” pe produsele de import care intra in aceasta categorie. Solutii sunt multe, ideea este minunata si extrapolabila altor domenii. Ma intreb, insa, Ponta va „pune botul”? Ca pana acum n-a facut decat sa demonstreze sistematic incapacitatea de a face ceva productiv.

    Reply
  10. doru agricultoru

    eu ma chinui sa pun la punct pe 2,7 ha, o afacere cu sfecla rosie si hrean, pe care sa le prelucrez intr-o fabricuta langa ogor..pai sfecla rosie cu hrean, in proportii diferite se poate consuma la: fripturi, mititei, cartofi copti, prajiti, branza de oaie ca-i grasa, paine prajita cu icre sau branza de oi, peste prajit, peste la cuptor..apoi, sfecla rosie si hreanul sunt bune la combaterea racelilor, gripei, ajuta sistemul circulator, sistemul nervos, combate bolile ficatului si ale bilei…

    Reply
  11. Petre

    Mihaita ! Ideea ta nu este rea. sunt curios care partid o va prelua ! Eu vreau sa precizez ca alta este planul lui Ponta:
    Oare mai trebuie ca PNL sa preia guvernarea? Ponta face acum eforturi disperate sa repete tactica „pamantului parjolit” a guvernarii Tariceanu,avand pe acesta ca sfetnic, cu noul cod fiscal, incercand sa bage „o pisica moarta” in viitoarea guvernare PNL, Romanii nu trebuie sa uite ca taierile de salarii si cresterea cu 5 procente a TVA-ului din anul 2010, au fost o consecinta directa a deficitului bugetar de 9% lasat de guvernul Tariceanu, in conditiile in care cresterea economica raportata a fost de cca. 8%.! Ponta, in stilul cinic specific, se face ca nimeni nu mai tine minte asta ! Acum opinia publica din tara noastra, ar putea fi mult mai informata decat altadata !! Este strigator la cer cum de la tribuna Consiliului National PSD, se face ca nu observa dezastrul care se prefigureaza la Instititul Cantacuzino, obiectiv de importanta strategica si singurul de acest profil din Europa de Sud-Est, care ar putea avea soarta OLTCHIM-ului, CFR Marfa, Moldomin, Uzinei de apa grea din Turnu -Severin, MECEL, RAFO, etc, etc, … Asa ca , Sorry ! Daca asta nu este tradarea intereselor nationale, atunci ce este ? Pai trebuie sa fii un „pareorolog” sub mediocru, ca sa nu vezi alaturi de toate astea si ca, actualul parlament majoritar ales pe listele USLsi PDL, a devenit caduc si ilegal, in urma radierii din registrul formatiunilor politice a USLsi PDL, ceeace face posibila imediat a alegerilor anticipate. Dar „Noul PNL”, se abtine sa apeleze,la aceasta varianta, in conditiile in care Ponta tine oastatec, statul cu ajutorul Parlamentului ilegitim, tergiversand, elaborarea noului cod electoral si revizuirea constitutiei cu luarea in considerare a referendumului valabil din 2009, care ar putea fi aplicate numai dupa un an de la aprobare. Este evident ca alegerile pe baza actualului cod electoral, va duce la o compozitie asemanatoare parlamentului. Acest terorist Ghevarist nu are nici un temei sa acuze o asa zisa “lovitura de stat” din partea lui Basescu de data asta. cum se screme s-o faca, cu ajutorul A3, RTV si mai nou si REALITATEA TV. De fapt Ponta desfasoara acum adevarata lovitura de stat, tinand ostateca Romania. iar cu ajutorul lui Dragnea, Plumb, si altii, intreg PSD-ul, dupa recenta sedinta a Consiliului National, cand a luat astatec intregul PSD, cu baroni cu tot. ! Ar fi cazul sa demisioneze tot Guvernul, in bloc ! Altfel risca sa fie judecati pentru tradare nationala si pentru terorizm social ! Numai ca Florica si Codruta, se razbuna pe cei care le-a dexvaluit idila !
    Acum dupa incercarea fortarii aprobarii in parlament a noului Cod Fiscal, fara un studiu de impact, si in mod marsav, fara o dezbatere publica strict necesara, cred ca PNL, trebuie sa renunte la tentativa de preluare a guvernarii, si sa lase guvernul Ponta sa-si rupa singur gatul ! Dar va fi vai de Romania, si nivelul de trai a romanilor in anii urmatori ! Dealtfel intreg guvernul in frunte cu Ponta, risca sa fie judecati pentru tradare nationala si pentru terorizm impotriva propriului popor ! Electoratul cat de cat informat incepe sa afle ca „realizarili” s-au obtinut cu pretul suspendarii majoritatii investitiilor noi, si asigurarea sumelor necesare de la buget, pentru atragerea de noi fonduri europene. Romanii trebuie sa afle ca cresterea ponderii fondurilor absorbite, asa zisele „marete realizari” ale ministrului Teodorrvici, sunt de fapt proiecte finantate de guvernul Boc, care nu s-a grabit sa returneze salariile taiate pe timp de criza in care guvernul Tariceanu este de fapt vinovatul, si a preferat sa asigure banii pentru noi absorbtii de fonduri europene ( bani gratuiti ), tendinta speculata de adeptii ghevarismului-pontist din parlament, ca sa tranteasca guvrnul MRU. Acum se vede ca pentru aceste optiuni „criminale ale lui Teodorovici sub obladuirea lui Ponta, acesta a a fost promovat ca ministru de finante. Veti vedea ce solutii „inteligente” financiare va nascoci. Vai de Romania si natia romana. . Presedintele Iohannis si noul PNL, trebuie sa dezvaluie marsaviile guvernului Ponta care repeta politica lui Tariceanu, si sa nu taca suspect, facand pe „mortul in papusoi” cum spune moldoveanul. Varainta ca sa-l lase pe Ponta sa guverneze „asa cum si-a asternut” si PSD sa piarda cu succes si alegerile din 2016, pentru multi ani in viitor, mi se pare a fi o obtiune periculoasa si perdanta de aceasta data pentru Iohannis si PNL ! Vom trai si vom vedea !

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *