Mihai Dragos

Nu transformați Guvernul României în piedestalul securistului care ne avizează legile!

Guvernul României are în vedere legalizarea posibilității ca președintele Consiliului Economic și Social (CES), cel mai important for consultativ al Parlamentului și Guvernului, să își prelungească mandatul la nesfârșit, în anumite condiții. Actualul președinte este Florian Costache, despre care Curtea de Apel București a spus într-o decizie irevocabilă că a fost „agent al poliției politice comuniste” și care a fost numit sugestiv în presă „securistul care ne avizează legile”.

Florian Costache

Consiliului Economic și Social este format din reprezentanți ai sindicatelor, patronatelor și societății civile, care ar trebui să dețină președinția prin rotație, câte patru ani. Deși trebuia să își încheie mandatul în 2013, la termen, Florian Costache exercită în continuare funcția de Președinte CES și ar vrea să continue cel puțin până în septembrie 2017, când are cărțile făcute pentru a ajunge Președinte al Asociației Internaționale a Consiliilor Economice și Sociale și Instituțiilor Similare (AIECESIS) – funcție pentru care trebuie să fie în continuare Președinte CES.

Societatea civilă trebuia să facă parte din CES încă din 2013 (când trebuia să preia locurile Guvernului ca urmare a schimbării legii), alături de sindicate și patronate, însă a reușit să își intre în drepturi abia în 2017. Până atunci, constituirea noului Plen și demararea alegerilor pentru funcția de președinte a fost blocată prin tot felul de tertipuri, astfel încât timp de aproape 4 ani cel mai important organism consultativ, prevăzut de Constituție, a funcționat cu altă structură decât cea prevăzută de lege. Pentru deblocare au fost necesare alte 3 modificări legislative (o lege în 2015, o ordonanță de urgență a guvernului în 2016 și încă o modificare prin legea de aprobare a ordonanței în 2016).

Chiar și după constituirea plenului și funcționarea lui după noua structura și în pofida prevederilor legale explicite conform cărora mandatul președintelui încetează la data constituirii noului Plen, Costache a continuat să exercite aceste atribuții, spunând că trebuie să rămână ordonator principal de credite până la alegerea unui nou președinte. Alegerea se poate face doar cu votul a cel puțin 3/4 din membrii Plenului și o astfel de majoritate nu a fost întrunită până acum.

După ce societatea civilă a cerut Ministerului de Finanțe să clarifice dacă dl. Costache mai poate exercita atribuțiile de ordonator principal de credite având în vedere că legea spune că mandatul i-a expirat, au început să apară probleme cu efectuarea plăților de către acesta. Sesizând problema și dorind să evite un blocaj financiar al instituției, Guvernul a început să se pregătească să rezolve situația!

Numai că rezolvarea gândită până acum, din câte am reușit să aflăm, este să emită o OUG care să îl lase pe Costache să rămână ordonator principal de credite și deci conducător al instituției până când va chiar fi ales noul Președinte! Cum perspectiva ca o majoritate de 3/4 din membrii CES să nu se formeze nu e atât de complicat de imaginat, domnului Costache ar putea să îi fie deschisă ușă pentru păstrarea funcției până la alegerile AIECESIS, folosind practic o instituție constituțională după bunul plac și pentru propriul interes chiar și la 4 ani de când mandatul trebuia, în mod normal, să îi înceteze!

Soluții mai bune sunt, ca de exemplu reducerea majorității stabilite pentru alegerea președintelui sau stabilirea unui ordonator principal de credite dintre vicepreședinți (fiecare parte având câte unul), pe perioada în care funcția de președinte este vacantă, prin hotărâre a Plenui sau a Biroului Executiv. În acest fel, situația ca domnul Costache sau orice alt viitor președinte CES să poată fi menținut la nesfârșit în funcție de o pătrime plus unu din membrii Plenului ar fi cu adevărat imposibilă și tot circul ar lua sfârșit.

Mingea este la fileul Guvernului, încă nu este luată o decizie și apelul meu este unul extrem de simplu:

Domnule Prim-ministru Sorin Grindeanu, domnilor miniștri, nu transformați Guvernul României în piedestalul securistului care ne avizează legile!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Nu transformați Guvernul României în piedestalul securistului care ne avizează legile!

  1. JENEL

    UNA SI MAI DEOCHEATA.
    Fostul șef al Inspectoratului de Jandarmi Hunedoara, ajuns senator PSD dovedeste ca nu are discernamnt.
    CE N-A INTELES ACEST „minunat profesionist” INITIATOR AL LEGII DE MODIFICARE A Legeii nr. 550/2004 a JANDARMERIEI, DUPA CE S-A PENSIONAT (tocamai ca si ceferistul care a batut zeci de ani cu ciocanul la rotile trenului) ESTE FAPTUL CA IN Franta jandarmeria are competenta TERITORIALA DIFERITA FATA DE ALTE FORTE DE ORDINE publica CUM AR FI POLITIA. In Franta Jandarmeria actioneaza numai in anumite zone montane si rurale.
    Jandarmeria Româna, prin structurile specializate, functioneaza conform prevederilor legii sale organice (Legea nr. 550/2004, privind organizarea şi funcţionarea Jandarmeriei Române).
    In 1990 fostele „Trupe de securitate” (cu competente, superioare, asupra fostei militii) din M.I. au fost transformate printr-un simplu act normativ (Hotărârea de Guvern nr.0749 din 5 iulie 1990) in „Comandamentul Trupelor de Jandarmi”.
    Acest „departament” mentine continuu fata de Politia Romana o anumita stare de rivalitate, nascuta din dorinta „jandarmilor neresemnati dupa cele intimplate in 1989” de a redobandi (din superioritatea avuta fata de politisti in vechiul regim) cat mai multe competente materiale si teritoriale in domeniul sigurantei si ordinii publice.
    Situatia a fost intretinuta ori amplificata si de unii factori de decizie ai puterii politice si cei ai puterii rezervate, care in cele din urma au dovedit, ca de fapt, in sens, democratic sunt ostili eficientizarii sistemului de ordine publica,
    Drept urmare institutia I.G.J.R. si-a atribuit si prevazut in mod hazardant si abuziv cat mai extinse competente in domeniul sigurantei si ordinii publice.
    Cu ocazia UNEI MODIFICARI LEGISLATIVE ESTE NECESARA si reproiectarrea schemei organizatorice. Este necesar sa fie excluse din functionarea I.G.J.R. conflictele de competenta (materiala si teritoriala) existente, respectiv, fata de politia de ordine publica, cea judiciara si locala (comunitara), de SPP si SRI si in acelasi timp sa fie externalizate actvitatile care sunt pretabile si aduc prin aceste operatiuni eficienta jandarmeriei.
    CINE SA MAI DEA LUMINA VIITORULUI NEAMULUI ROMANESC .ACEST GENERAL DE PAIE FACE ROMANIA DE RASUL LUMII.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *