Noul Regulament pentru elevi: aveți dreptul să vă conformați!

Unul dintre ultimele documente semnate de fostul ministru al Educației, Remus Pricopie, pe 15 decembrie 2014, a fost Regulamentul de Organizare și Funcționare al Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP), care a fost publicat marți și în Monitorul Oficial. Alexandru Bajdechi a trimis redacției România Curată un comentariu în care prezintă cele mai controversate puncte ale Regulamentului, dar și faptul că președintele Consiliului Național al Elevilor a ținut secrete consultările avute cu ministrul pentru ca documentul să nu poată fi contestat. Comentariul lui Alexandru Bajdechi îl puteți citi mai jos. Titlul aparține redacției (România Curată).

***

În spațiul public atenția este concentrată pe legea Big Brother însă un amănunt a scăpat din atenția opiniei publice: regulamentul de organizare și funcționare al unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP). De ce ar fi acest regulament așa de special în primul rând ? Pentru că legile Big Brother sunt nimic pe lângă prevederile acestui regulament care ignoră inclusiv tratatele internaționale la care România a aderat.

Elevii nu sunt Charlie! Ce spune Constituția și ce a semnat Pricopie

ARTICOLUL 30

(2) Cenzura de orice fel este interzisă.

(3) Libertatea presei implică şi libertatea de a înfiinţa publicaţii.

(4) Nici o publicaţie nu poate fi suprimată.

Libertatea de exprimare, Constituția României

Art. 136 (2) În cazul în care aceste reviste/publicaţii conţin elemente care afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea şi moralitatea, drepturile şi libertăţile cetăţeneşti sau prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului intern al unităţii de învăţământ preuniversitar, directorul poate propune consiliului de administraţie suspendarea redactării şi difuzării acestora şi, ca urmare, le poate suspenda temporar sau le poate interzice definitiv (s.a.).

Cu prima parte a normei trebuie să fim de acord deoarece are ca izvor Constituția, dar nu vi se pare ciudată partea a doua ? Hai să ne reamintim ce zice Constituția: Cenzura de orice fel este interzisă (art. 30, alin (2))! În acest caz se poate ajunge foarte ușor la un abuz, fiind lăsată la discreția directorului (cu un consiliu de administrație docil, din care nu face parte un reprezentant al elevilor) să suspende orice fel de acțiune publicistică. Cunoașteți publicații ale elevilor cumva? Sincer nu cred că există pentru că și acest segment a fost monopolizat de directori care au făcut Revista școlii, evident sub coordonarea unui profesor care nu va permite ca elevii să scrie ce vor. Are dreptul un elev să-și facă o revistă în care să critice directorul și/sau consiliul de administrație? Da. Va putea oare? Nu. Cred că am demonstrat de ce această prevedere din ROFUIP intră chiar în contradicție cu Constituția, ceea ce e foarte grav. Un ministru al educației a dat un ordin prin care drepturile fundamentale ale omului sunt îngrădite. Mai menționez că art. 120 din ROFUIP ar trebui să asigure elevilor toate drepturile constituționale. Cam tristă ipocrizia…

Ia statutul, nu-i statutul

Când s-a adoptat Legea Educației în anul 2010, s-a convenit ca elevii și studenții să aibă câte un statut distinct în care să se menționeze toate drepturile și îndatoririle (pentru elevi) sau obligațiile (pentru studenți). Nu vreau să mă concentrez pe diferența dintre îndatorire și obligație însă trebuie menționat că elevii au îndatoriri pentru că fac parte din învățământul obligatoriu iar studenții obligații deoarece acest tip de învățământ este unul facultativ iar studenții semnează un contract de studii și își asumă obligațiile din contract. Dacă ministerul face confuzia, deși în lege nu este făcută, între îndatoriri și obligații înseamnă că școala ar putea să execute silit elevul să învețe. Sună foarte aberant, de aceea trebuie sesizată eroarea gravă făcută de minister. Cum să execuți silit elevul să învețe? Poate ne lămurește domnul Cîmpeanu dar nici dumnealui nefiind doctor în drept sarcina rămâne la aceeași direcție juridică a ministerului care a avizat un asemenea regulament.

Statutul elevului trebuie să fie un document distinct, așa s-a urmărit, așa trebuia făcut. Dacă cercetăm după metoda teleologică (adică a scopului urmărit), ne punem întrebarea: De ce s-a menționat în Legea Educației că trebuie adoptat un statut al elevului și după adoptarea acestuia se realizează regulamentele școlare? În mod cert, nu pentru a ajunge în situația actuală. Cui i se adresează acest statut al elevului? Profesorilor? Părinților? Nu. Elevilor! Primul pas în realizarea dreptului este conformarea, or dacă elevii nu au cum să își citească drepturile și îndatoririle cum să-și formeze conduita pe care o dorim? De aceea era necesar un document distinct de 15-20 de pagini în care să fie incluse absolut toate drepturile, fie că decurg din tratatele internaționale, Constituția României, legea educației sau legea  privind drepturile copiilor. Acest ROFUIP are 79 de pagini. Îl va deschide vreodată un elev? Nu cred. După cum se observă, până cum și în continuare, fac trimiteri la articole din ROFUIP, deoarece statutul elevului nu există, lucru ce încalcă dispozițiile art. 80 alin. (2) din Legea educației, motiv numai bun pentru anularea ROFUIP în instanță.

Asociere și reuniune

Noul ROFUIP, ca și vechiul ROFUIP încalcă legea în privința asocierii. Deși Constituția prevede limitarea dreptului fundamental la asociere și întrunire numai în cazurile de siguranță națională și regulilor necesare într-o societate democratică, ROFUIP lasă acest drept la discreția directorului. În fine, regulamentul condiționează constituirea unei asociații de aprobarea directorului, lucru care încalcă O.G. 26/2000 privind asociațiile și fundațiile.

Privarea de libertate

ROFUIP stabilește că elevii nu pot părăsi unitatea de învățământ fără avizul profesorului de serviciu. Prevederea e din start ilegala, pentru că reprezintă o privare ilegală de libertate (Art. 205 C.Pen.). Pedeapsa pentru privarea ilegală de libertate este de 1 și 7 ani de închisoare. Dacă persoana vătămată este minoră atunci pedeapsa este între 3 și 10 ani de închisoare. Cine va plăti pentru eroarea asta? Ministrul, directorii sau profesorii de serviciu?

Elevii, paznicii școlilor

Prin noul ROFUIP, elevii sunt obligați să devină paznicii școlilor. Da, pentru asta plătim taxe și impozite, ca elevii să devină paznici. Spunea cineva că lipsește practica? Poate mulți își vor descoperi vocația de bodyguarzi, că e la modă, nu?

Protestele – interzise

Protestele nu se pot desfășura dacă afectează activitatea la ore. Cum se traduce asta nu îmi dau seama, însă în mod cert reprezintă o metodă de intimidare pentru elevi de a nu-și manifesta libertatea de întrunire, drept fundamental.

Contractul educațional – o aberație

Dacă ai drepturi și îndatoriri stabilite prin ordin de ministru, pentru ce să mai închei un contract? Nimeni nu poate fi obligat să încheie un contract, deci acest contract este inutil. Ne place birocrația. De asemenea contractul nu respectă regimul actelor semnate de minor. Începând de la vârsta de 14 ani, minorul poate semna acte de conservare (să-și prezerve un drept), de administrare (valorificarea drepturilor) și dispoziție de mică valoare (nu poate vinde decât bunuri de mică valoare). Aceste prevederi din Codul Civil au fost ignorate complet de minister. Cu așa juriști, nu mă mir.

Manualele școlare – uitate

Ministrul Educației a comis o gravă abatere aprobând acest regulament. Față de draftul pus pe site-ul MEN acum câteva luni, acest regulament adoptat nu mai are inclusă prevederea referitoare la manualele școlare. Există o problemă. Ministerul Educației, deși este obligat de lege, refuză să acorde manuale școlare elevilor de clasa a XI-a și a XII-a. Nu se mai putea ascunde de această obligație și a descoperit o metoda ingenioasă, să tacă. Recunosc că sunt impresionat de viclenia celor din MEN în defavoarea elevilor.

Consiliul Elevilor

Consiliul Elevilor este reglementat prin ROFUIP. De ce nu îmi dau seamă dar tocmai mi-a demonstrat că este o structură vasală ministerului. Au introdus o prevedere că nu poți fi reprezentant al elevilor dacă nu ai notă peste 9 la purtare. Pentru mine, din acest moment, Consiliul Elevilor a devenit atât în fapt cât și în drept o jucărie a ministerului și nu mai are nici un fel de respect. Cine crede în independența lui ar trebui să se trezească din vis.

Cine e de vină? Bajdechi!

Toate aceste idei reprezintă doar o parte din problemele ROFUIP. Pentru că trebuie să existe și un vinovat, recunosc că eu sunt vinovatul. Cel puțin așa spune președintele Consiliului Național al Elevilor, Eduard Mititelu, care își anunță colegii de victoria obținută împotriva oamenilor răi ca mine care o să moară cu legea în brațe.

regulament 2

În final, vă invit să citiți pentru a compara regulamentul ministerului cu statutul elevului elaborat de Asociația Elevilor din Constanța (aici).


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

39 thoughts on “Noul Regulament pentru elevi: aveți dreptul să vă conformați!

  1. Coca Gherghescu

    Trebuie schimbată trupa care se ocupă de regulamentele şcolare şi, dealtfel, de tot ce ţine de învăţământul preuniversitar. Pentru moment, elevul e privit doar ca sursă financiară pentru cei din sistem, şi se trage de el în fel şi chip. Nu mai e de mirare că unii abandonează.

    Reply
  2. paul

    Cetăţenii au eşuat în a-şi crea sistemul de care au nevoie, în schimb se pare că sistemul reuşeşte din ce în ce mai bine să-şi modeleze cetăţenii de care are nevoie.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ paul: faptul că există încă reacții la un asemenea regulament, venite tot din partea unor tineri care până mai ieri erau elevi, dovedește că nici sistemul n-a reușit în totalitate ;)

      Reply
  3. Cristian Ioan

    Daca ar fi fost vorba de un CONTRACT, atunci nu trebuia semnat (deci discutat, negociat, aprobat) de AMBELE parti?!
    Referitor la ” Acest ROFUIP are 79 de pagini. Îl va deschide vreodată un elev?”, doar o observatie punctuala: anul trecu am mi-am scanat carnetele de note de la scoala generala, de la sfarsitul anilor’60! La inceputul carnetului sunt doua pagini cu indatoririele elevilor din perioada comunista: „regulamentul” este succint, si permanent disponibil pt consultare, deoarece trebuia sa ai la tine carnetul de note!
    Asta era pe atunci … acum, chiar cu cele mai bune intentii, de obedienta abosluta fata de Autoritate, cum poti sa respecti un regulament de 80 de pagini?!

    Reply
    • Alexandru Bajdechi

      Ar fi un contract de adeziune si totusi, nu poti fi obligat sa aderi la el. Iar legat de numarul de pagini, exact :)

      Reply
  4. Olivia

    Domnii care au scris articolul cu siguranta ca nu lucreaza in invatamant. M-a intrigat faptul ca ei considera lipsire de libertate faptul ca elevii au indatorirea de a frecventa scoala si de a pleca doar cu acordul profesorului de serviciu din incinta scolii. De ce credeti ca incalca vreun drept al copilului? Daca suntem angajatii unei societati, oricare ar fi ea, inclusiv agenti de vanzari, care nu sunt restrictionati de munca la sediul unei firme, nu avem indatorirea de a ne anunta seful unde ne aflam si ce facem? Sau daca muncim intr-o unitate, pe orice post, putem pleca oricand dorim? Cand ne angajam consideram incalcare a drepturilor noastre faptul ca trebuie sa respectam un program de minim 8 ore la locul de munca? Parerea mea este ca articolul, probabil scris cu bune intentii, nu prea e gandit…

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Olivia: elevii nu sunt ”angajați”; un contract de muncă presupune o relație pe verticală, cu șefi și subalterni; în învățământ e nițel pe dos – că ”angajatorii” sunt elevii și părinții lor, iar profesorii sunt angajații; la o adică, maxim se poate pune regula de ”a informa” profesorul de serviciu că iese din incinta școlii, nicidecum că obțină acordul (ceea ce ar însemna că profesorul de serviciu ar avea dreptul să interzică elevilor să iasă din incintă)

      Reply
      • Ultor

        Da, dar cine-si asuma responsabilitatea pentru siguranta elevului ( care e minor) , pe perioada cat acesta e plecat din scoala? Fiinca o sa vina parintele si o sa spuna ca el a trimis copilul la scoala, dar a ajuns in baruri (oricum pline de elevi..). Eu sunt de accord cu aceasta libertate, cu conditia ca scoala sa fie derobata de reaspunderea privind elevul in afara scolii. Si apropos, mai informati-va, in alte state se inched chiar si salile de clasa cand se suna de intrare…

        Reply
        • Mihai Gotiu

          @ Ultor: la liceu, elevul are deja mai multe drepturi decât minorul sub 14 ani; da, e evident că școala nu poate fi ținută să răspundă pentru ceea ce face un elev dincolo de incinta școlii; cât despre școli care își închid sălile de clasă după ce sună de intrare ar fi două lucruri de spus: 1) dacă suntem inteligenți preluăm lucrurile bune, nu și prostiile 2: tare mi-e că și acolo sălile de clasă se închid ca să nu mai intre întârziați (care ar putea deranja ora), nu ca cei prezenți să nu mai poată ieși

          Reply
      • Luchian Mihaela

        Atunci profesorii sa nu mai fie trasi la raspundere cand elevul pateste ceva rau tocmai pentru ca a parasit incinta scolii. Sa se creeze un echilibru intre drepturile elevilor si indatoririle profesorilor. In rest numai de bine!

        Reply
    • Mihaela

      Perfect de acord cu domnul Gotiu. Ati inteles exact invers relatia dintre profesor si elev. E foarte usor sa vezi un tanar sau un copil ca fiind inferior sau incapabil sa ia niste decizii de zi cu zi si sa ii limitezi libertatile. Si imi dau seama e mai usor sa il controlezi asa, cu reguli de genul acesta. Dar daca e asa e anost sa relationezi cu elevii nu te mai faci profesor, iti alegi alta meserie. Mi s-a parut groaznica comparatia elevilor cu angajatii cu atat mai mult cu cat ati dat inteles ca lucrati in invatamant. Acestia vin la scoala sa se formeze din foarte multe puncte de vedere, vin la scoala ca sa isi formeze un viitor si dumneavoastra ii comparati cu muncitorii? Sunteti responsabila sa le asigurati o educatie, de aceea sunteti platita de parintii lor prin impozite. Copii ar trebui sa vina la scoala cu placere, nu sa se simta ca la inchisoare. Sunt multe motive pentru care un elev ar parasi incinta scolii si poate ca nu e mereu timp sa ceri voie profesorului de serviciu. Iar daca nu iti da voie iti incalca un drept. Daca e vorba de o urgenta medicala? O problema in familie? Sunt profesori care au antipatii personal e fata de unii elevi si normal ca ar abuza de functia lor. Sistemul nostru de invatamant mai are mult pana va fi cu adevarat in folosul elevilor .

      Reply
    • daniela s

      Dăăă!!! Asta e diferenţa dintre adulti si copii. Noi trebuie sa facem sau nu ceva-uri, avem multe reguli de respectat si multi d*** de inghitit! Nu trebuie sa-i supunem si pe copiii nostri acelorasi reguli stupide!

      Reply
  5. KERBERUS

    Nu stiu cum e regulamentul asta, dar in anii comunismului la 36+0 de absente EXMATRICULAREA!
    Am avut colegi exmatriculati carora li s-a frant viata pentru 10 zile absentate,
    efectele unui regulament CRIMINAL, IRESPONSABIL!
    Asta a fost mult mai mult decat consecintele unei infractiuni, pentru adolescenti!
    Sper sa nu mai fie asa!
    Cel mai dureros este faptul ca adolescentul, la varsta celor mai reale si sincere revolte din viata, este un obiect foarte fragil, din cauza aberatiilor unui regulament scolar criminal…

    Reply
  6. George Petrineanu

    Wow, Revista Scolii ” afectează siguranţa naţională”! Mai lipseste un schimb de experienta la Putin.

    Cum e cu serbarile scolare sau cele de gradinita?
    Daca îi trece prin cap vreunui scolar sa arate degetul? E bagat direct la „ordine publică, sănătate şi moralitate”?

    Macar perechea Ceausescu punea sa-i dea bine cu spray dezinfectant pe scolari inainte de pupare. Curat sanatate.

    Serios vorbind, e multa lume acolo sus care nu si-a luat pastilele.

    Reply
  7. Elena

    Ce alternativa ar avea parintii care nu sunt de acord cu un astfel de „model” de educare gen FERMA ANIMALELOR dar nu au posibilitati financiare sa-si dea copiii la o scoala particulara cu un regulament de organizare si functionare care ar corespunde asteptarilor lor ? sa ne educam copiii acasa ? in familie ? ca odinioara?
    Asta in eventuala fericita situatie in care parintii isi mai dau seama ce se mai intampla cu copiilor lor…

    Reply
  8. Ionel

    Toata aceasta problema cu ROFUIP, drepturile elevilor, Constitutia Romaniei si Declaratia Universala a Drepturilor Omului pleaca din faptul ca invatamantul este OBLIGATORIU prin lege. Insasi aceasta obligativitate de a frecventa scoala poate fi considerata un abuz asupra libertatii individuale. Educatia ar trebui sa fie doar GRATUITA insa nu si OBLIGATORIE. Daca procedam asa vom avea in clasa elevi motivati pentru au venit acolo sa invete, iar daca nu au venit acolo ca sa invete ci ca sa faca alte activitati ii putem trimite in locatiile unde isi pot satiface placerea de a face ceea ce isi doresc. In toata aceasta relatie elev-scoala trebuie stabilit foarte clar rolul parintelui elevului. Suntem intr-un moment crucial al invatamantului din Romania. Va sfatuiesc sa renuntati la OBLIGATIVITATEA invatamantului si atunci veti avea un invatamant de calitate.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Ionel: e obligatoriu pentru stat să-l asigure, nu pentru elevi; nu există vreo sancțiune pentru abandon școlar (alta decât cea care ți-o aplică viața, mai târziu)

      Reply
      • Ionel

        Multumesc.
        Esti absolut sigura ca termenul „obligatoriu” din Legea Educatiei Nationale (http://www.edu.ro/index.php/base/frontpage)

        Art. 16 (1) Învăţământul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţământul primar şi cel gimnazial. Învăţământul liceal devine obligatoriu până cel mai târziu în anul 2020.

        se refera la faptul ca este obligatoriu de stat sa il asigure gratuit si nu la faptul ca elevul este obligat sa il frecventeze?

        Multumesc pentru lamuriri.

        Reply
        • Alexandru Bajdechi

          Asta cu obligativitatea invatamantului trebuie privita in sensul urmarit iar sensul urmarit este sa asigure sanse in viata tuturor copiilor si sa sanctioneze parintii care, din prostie, ar distruge viata copiilor.

          Reply
          • Ionel

            Multumesc Alexandru.
            As fi preferat ca legea sa fie mai clara in privinta obligativitatii, mai exact cine ce obligatie are.
            Si apoi, eu in lege nu am gasit nici o sanctiune pentru parintii care nu-si trimit copiii la scoala. Tu stii vreo una?
            Cu multumiri.

  9. geo

    Spre a discuta cu cartile pe fata, expun din Legea nr. 1/2011.

    Art. 16. – (2) Obligaţia de a frecventa învăţământul obligatoriu de 11 clase, la forma cu frecvenţă, încetează la vârsta de 18 ani.

    Art. 25. – (1) Formele de organizare a învăţământului preuniversitar sunt: învăţământ cu frecvenţă şi învăţământ cu frecvenţă redusă.
    (2) Învăţământul obligatoriu este învăţământ cu frecvenţă. În mod excepţional, pentru persoanele care au depăşit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei, învăţământul obligatoriu se poate organiza şi în forma de învăţământ cu frecvenţă redusă, în conformitate cu prevederile unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

    Art. 79. – (1) Beneficiarii primari ai învăţământului preuniversitar sunt antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii.
    (2) Beneficiarii secundari ai învăţământului preuniversitar sunt familiile antepreşcolarilor, ale preşcolarilor şi ale elevilor.
    (3) Comunitatea locală şi societatea, în general, sunt beneficiari terţiari ai învăţământului preuniversitar.

    Art. 86. – (1) Unităţile de învăţământ încheie cu părinţii, în momentul înscrierii antepreşcolarilor, respectiv a preşcolarilor sau a elevilor, în Registrul unic matricol, un contract educaţional, în care sunt înscrise drepturile şi obligaţiile reciproce ale părţilor. Contractul educaţional-tip este aprobat prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului şi este particularizat, la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin decizia consiliului de administraţie.
    (2) Nerespectarea prevederilor contractului educaţional-tip de către unitatea de învăţământ este sancţionată de inspectoratul şcolar, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
    (3) Părintele sau tutorele legal este obligat să ia măsuri pentru şcolarizarea elevului, pe perioada învăţământului obligatoriu.

    Art. 95. – (1) Inspectoratele şcolare judeţene şi Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu personalitate juridică, având în principal următoarele atribuţii:
    d) asigură, împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, şcolarizarea elevilor şi monitorizează participarea la cursuri a acestora pe durata învăţământului obligatoriu;

    Asta a fost cel mai mare cusur al legii lui funeriu: nu poate fi aplicata decat dupa un nr. imens de ani in care trebuie elaborate o sumedenie de norme inferioare. imi aduc aminte numai de tarasenia cu Curriculumul naţional si munca patriotica la ordin!

    Reply
    • Ionel

      Multumesc.

      „Art. 86. –
      (3) Părintele sau tutorele legal este obligat să ia măsuri pentru şcolarizarea elevului, pe perioada învăţământului obligatoriu.”

      Sanctiuni in caz de nerespectare a citatului de mai sus stii cumva sunt trecute in lege?

      Multumesc.

      Reply
  10. geo

    Bineinteles!

    Art. 360. – (1) Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
    a) nerespectarea dispoziţiilor art. 86 alin. (3), din culpa părintelui sau a tutorelui legal instituit, cu amendă cuprinsă între 100 lei şi 1.000 lei ori cu muncă echivalentă în folosul comunităţii, prestată de părinte sau de tutorele legal;

    (2) Constatarea contravenţiei şi aplicarea amenzilor contravenţionale prevăzute la alin. (1) lit. a) se fac de către persoanele împuternicite de primar în acest scop, la sesizarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.

    Reply
    • Alexandru Bajdechi

      Eu stiu ca contraventiile se stabilesc prin lege sau hotarare de guvern, nu prin ordin de ministru.

      Reply
      • geo

        Art. 360. este din Legea nr. 1/2011.
        Problema mea este ca nu sunt sigur ce inseamnă „şcolarizare”, deşi termenul este utilizat în lege de 47 de ori şi mă tem că nu chiar cu acelaşi înţeles… Aş fi tare curios să cunosc opinia Consiliului legislativ.
        Motivul îl constituie dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor:
        „Art. 3. – (1) Actele normative prin care se stabilesc contravenţii vor cuprinde descrierea faptelor ce constituie contravenţii şi sancţiunea ce urmează să se aplice pentru fiecare dintre acestea”.
        Definiţiile on-line ale termenului „şcolariza” nu m-au luminat ,cu atât mai mult cu cât există si termenul „educatie”.

        ȘCOLARIZÁ, școlarizez, vb. I. Tranz. A încadra, a atrage în activitatea de școlar, a înscrie la o școală (1). – Din fr. scolariser (după școală și școlar). -DEX2009.
        ȘCOLARIZÁ vb. tr. a încadra în activitatea de școlar, a instrui, a pregăti în școală. (după fr. scolariser) MDM 2000.

        Reply
        • Ionel

          Dar daca copilul nu vrea si nu vrea sa vina la scoala? Culpa tot a parintelui va fi?
          Ma gandesc ca daca un copil sustine sus si tare ca el nu vrea (sau nu mai vrea) sa mearga la scoala, iar parintele nu are decat optiuni limitate de coercitie (adica de masuri ce poate lua), tot parintele va fi gasit vinovat ca odrasla lui nu vrea sa mearga la scoala?

          Multumesc

          Reply
          • geo

            cred ca circuitul odraslei in natura/societate ar fi: absente-avertisment-absente-exmatriculare-reinmatriculare la alta scoala-absente-exmatriculare-evaluare psiho-reinmatriculare scoala speciala/ajutatoare-absente-scoala de corectie ori evaluare instanta-socola ! :)

  11. Sen

    Am reusit sa termin de citit acest nou ROFUIP.

    Senzatia este de inec.

    Asadar functionam dupa: O Lege, UN ROFUIP si UN ROFUI (care va fi elaborat pe baza ROFUIP).

    Continua sa apara reglementari stufoase, adevarata literatura beletristica avand pretentii normative. Romania, ca toata Uniunea Europeana, se sufoca sub povara propriei biblioteci de acte normative, adica sub povara suprareglementarii.

    Nu am vazut reglementat nimic despre comportamentul elevilor IN TIMPUL ORELOR, adica exact acolo unde se petrece transferul de cunostinte si se produce actul de educatie, unde elevii nu invata pentru ca sunt indisciplinati.
    MEN inca nu realizeaza ca nivelul scazut al pregatirii elevilor se datoreaza indisciplinei din clasa in timpul orelor de curs. In timpul orelor elevii vorbesc unii cu altii, fac glume, vorbesc fara sa li se permita acest lucru de catre profesor, nu iau notite, nu participa, nu isi aduc cele necesare pentru ora, deranjeaza alti copii, etc.

    MEN pare sa nu realizeze la ce nivel s-a ajuns cu hartuirea elevilor intre ei (bullying) si nu vine cu nici o reglementare in acest sens. Nu prevede astfel de situatii desi se stie ca exista conflicte intre elevi – marturie sunt situatiile in care parintele elevului hartuit este nevoit sa vina la scoala pentru a il pune la respect pe elevul hartuitor.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Sen: adică ar fi nevoie de regulament guvernamental pentru modul în care se desfășoară orele??? :)))

      Reply
  12. Misu

    Sa inteleg, d-le Bajdechi, ca faceti parte din Biroul Executiv CNE? Asta pentru ca, din cate vad, conversatia pe care o afisati in acest articol, pare a fi luata de pe un grup privat de discutii si nu de pe profilul personal de facebook…

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Misu: Facebook este spațiu public: „Reteaua de socializare Facebook nu poate echivala, sub aspectul controlului mesajelor difuzate cu o casuta postala electronica. Profilul sau personal pe Facebook chiar daca este accesibil doar prietenilor adica unui grup restrans de persoane, tot public este, oricare dintre <> putand distribui informatiile postate de titularul paginii, aspecte pe care reclamantul le cunostea” – decizie a Curții de Apel Târgu Mureș, menținută de Înalta Curte

      Reply
  13. Misu

    Scuze, m-am exprimat gresit, nu ma intereseaza modul in care d-nul a obtinut informatia, voiam sa stiu doar apartenenta sa la Biroul Executiv CNE, pentru ca discutia pare sa faca referire la faptul ca prin ROFUIP au reusit sa-si reglementeze ceva ce tine de structura lor. Avand in vedere ca ROFUIP-ul a fost pus in dezbatere publica si putea fi atacat serios inainte de aprobare, iar la elaborarea sa banuiesc ca au participat pe langa elevi si asociatiile de parinti, sindicatele, s.a., care au avut probabil posibilitatea de a consulta juristi, ma intreb care este interesul de a arunca cu piatra in niste copii care nu au cunostinte juridice, sunt voluntari -nu primesc salarii, se ocupa in timpul lor liber de acea structura iar o victorie oricat de mica in negocierile alea este un motiv de lauda pentru ei? Noi, adultii nu avem nimic sa ne reprosam?

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Misu: după cum arată inclusiv conversația de pe Facebook, au fost discuții care nu au fost chiar atât de publice; iar rezultatul se vede: prevederi absolut aberante care au rămas în regulament

      Reply
  14. Brates Alexandru

    Articolul 119 si articolele 220+ referitoare la transferurile „beneficiarilor primari ai educatiei” se bat cap in cap din cauza exprimarii defectuoase . Articolul 119 ii da parintelui/tutorelui minorului dreptul de a alege parcursul pentru copil. In momentul in care un CA se pronunta asupra unei solicitari care tine de acest parcurs, orice opozitie nemotivata este desfiintata de insusi acest ROFUIP. Astfel categoriile acceptate pentru transferuri sunt in fapt irelevante , fiind ignorate cu desavarsire prin prezenta articolului 119, care , parerea mea, are si o justificare morala si constitutionala, copilul fiind crescut de parinti, nu de sistem. Un regulament care ar insinua o decadere din drepturi a parintilor nu este o chestiune dezirabila …

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *