Catiusa Ivanov

MOBILIZARE: Strada e a noastră. A oamenilor, nu a maşinilor. Marş de protest

Vrei un oraş pentru oameni, nu pentru maşini? Te-ai săturat de maşinile parcate aiurea pe trotuar? Eşti solidar cu persoanele cu dizabilităţi pentru care o ieşire în oraş reprezintă un calvar, din cauza lipsei infrastructurii adecvate? Atunci eşti aşteptat sâmbătă, 19 iulie, începând cu ora 11, la marşul “Oraș <accesibil> pentru oameni”, dedicat drepturilor pietonilor din Capitală.

Marșul va avea ca punct de plecare Piața Universității (zona statui) și se va încheia în Piața Victoriei, pe traseul: Piața Universității, Bulevardul Nicolae Balcescu, Strada C.A. Rosetti, Bulevardul Magheru, Piața Romană, Bulevardul Lascar Catargiu, Piața Victoriei. Organizatorii marșului sunt ActiveWatch, OPTAR (Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România) și ONPHR (Organizaţia Naţională a Persoanelor cu Handicap din România).

„Considerăm că lipsa de accesibilizare a spațiului public aduce grave prejudicii calității vieții pentru toți locuitorii orașului, diminuează posibilitatea de integrare socio-economică a persoanelor cu dizabilitati și este un impediment major în calea conceptului de îmbătrânire activă. Principala problema identificată este nerespectarea Legii 448/ 2006 (actualizată în ianuarie 2008) și a Normativului privind adaptarea clădirilor civile și spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap. În ciuda existentei acestor legi, autoritățile din București nu au elaborat încă un plan de accesibilizare a orașului, iar numeroasele lucrări de reabilitare pe care le derulează nu respectă condițiile privind accesibilizarea”, susțin organizatorii.

Aceștia au făcut recent un experiment ce a avut că obiect traversarea intersecției de la Piața Universității de către o persoana în scaun rulant și au ajuns la concluzia că infrastructura urbană este dezvoltată preponderent pentru tranzitarea orașului cu autoturismul. „Am constatat că platformele pasajului nu sunt funcționale în week-end, cheia aflându-se în posesia personalului administrativ angajat de Primăria Municipiului Bucureşti, care nu era la post în ziua experimentului. Astfel, am fost nevoiți să mergem mai mult de 1 km pentru a traversa intersecția”, mai spun organizatorii marșului.

Alte probleme identificate de ONG-uri sunt: nu este respectată înălțimea de maxim 2 cm a bordurii în zona intersecțiilor (pe Soseanua Pantelimon, unde tocmai se amenajează spațiul public, coborârea este de  11 cm), asfaltul este, în multe zone, plin de gropi, unele trotuare sunt prea strâmte pentru a permite accesul unei persoane în scaun rulant, parcarea autoturismelor pe trotuar obturează circulația pietonilor pe trotuar (una dintre aceste zone critice este chiar trotuarul din fata Primăriei Generale), continuitatea trotuarului este afectată de chioșcuri și mobilier stradal, semafoarele nu sunt accesibilizate pentru persoane cu dizabilitati vizuale, marcajele tactile, acolo unde există, sunt un pericol pentru persoanele vârstnice, fiind desprinse de trotuar.

Organizatorii și susținătorii marșului vor depune la primăriile de sector, Primăria Generală și Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale scrisori deschise pentru a solicită măsuri urgente pentru soluționarea acestor probleme.

Foto și Video de la acțiunea ”Tu ești traficul”, din 26 aprilie. Sursa: Optar.ro (aici)

tu_esti_traficul800

 


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

11 thoughts on “MOBILIZARE: Strada e a noastră. A oamenilor, nu a maşinilor. Marş de protest

  1. CetateanuX

    Va plac foarte mult, observ, titlurile alarmiste. 90% din tot ceea ce reclamati, indreptatit dealtfel, nu are nicio legatura cu masinile, ci cu primariile si administratiile care ar trebui sa se ocupe ca marcajele sa fie realizate corect, bordurile sa fie la inaltimile reglementate, si asa mai departe. Ma mir, cu toate acestea, ca nu protestati si impotriva RATB care nu pune la dispozitie mijloace adecvate pentru utilizarea transportului in comun (din ce am inteles, unele persoane asteapta ore in sir un autobuz cu dotarile necesare functionale).
    Cu toate astea, titlul face referire la masini. Personal, ca sofer, mi-a ajuns. Nu primaria e de vina, nu proasta sistematizare e de vina… nu… in opinia multora de vina sunt soferii si masinile lor. De parca noi am putea sa ne facem locuri de parcare in plus sau am putea circula prin aer. Ce uitati cu totii e ca soferii platesc mai mult decat un pieton pentru strazile pe care merge toata lumea prin taxele din benzina, prin roviniete, prin impozite si asa mai departe. Si cu toate astea, soferii nu protesteaza in strada pentru ca, spre exemplu, Calea Victoriei pierde 2 benzi. Nu… tot pietonii protesteaza cu orice mica ocazie li se ofera. Macar protestati impotriva cui trebuie si nu impotriva cui se afla la indemana… Altfel, zi buna si sanatate!

    Reply
    • Mihai Gotiu

      nu e în text vreo referire la șoferi, ci la mașini; șoferii sunt și ei, la rândul lor, pietoni; în plus, toate orașele mai din Vest au înecput în ultimii ani politici care să favorizeze traficul pietonal, al bicicliștilor și transportul în comun, și nu circulația cu mașini personale;
      au avut (și au de câștigat) toți: din punct de vedere a sănătății, al reducerii stresului, al poluării, inclusiv cei care continuă să conducă mașini personale (dacă sunt dispuși să plătească ”taxe de centru”) și care au parte acum de un trafic mult mai puțin aglomerat;
      da, dezvoltarea transportului în comun reprezintă o soluție; nu, parcări în centru nu sunt o soluție (asta nu face decât să continue să ”atragă” mașini în centru – e un lucru care în alte locuri a fost înțeles și există regulamente de urbanism prin care construirea de parcări în zonele centrale sunt descurajate)

      Reply
      • Alex

        De acord ,bine argumentat ! Trebuie descurajat cu orice pret traficul cu turisme ,mai ales în centru !

        Reply
  2. Adina Gatea

    Absolut de acord cu reducerea traficului in centru si nu parcarilor in centru, dar ce facem cu parcarile din cartiere, din zonele de locuit. Aceste parcari sunt promise in fiecare campanie electorala si apoi uitate (ca dealtfel toate promisiunile de campanie). Nu sunt de acord cu precizarea ca in text se face referire la masini, nu la soferi. Acele masini sunt parcate de soferi, soferi ajunsi de multe ori la limita nervilor, cautand un loc de parcare atunci cand vin seara de la serviciu. Nu sunt fan condus, de cate ori pot utilizez transportul in comun, dar uneori este absolut necesara utilizarea masinii personale, si atunci este foarte frustrant sa cauti zeci de minute in sir un loc de parcare sau sa fii nevoit sa parchezi la distante f.mari de casa. Ca de multe ori se aduc in discutie efectele nu cauzele. Adevarat, sunt masini parcate aiurea, care blocheaza cai de acces importante, unele sunt parcate de persoane cu lipsa de bun-simt crasa, dar marea majoritate a soferilor parcheaza unde pot de nevoie si fara exagerare uneori din disperare. Mi se par mult mai importante cauzele care genereaza aceste efecte: lipsa parcarilor, in special a celor pe mai multe nivele, si un transport in comun deficitar, pe langa lipsa de educatie civica ( in definitiv scoala nu mai „educa”, scoala are grija ca orice elev sa invete „romana” si matematica”, nimic altceva nu conteaza, dar divaghez, asta este deja alta discutie)

    Reply
  3. Haussman

    Nu vă e ruşine să dati vina pe şoferi şi pe maşini pentru că nu aveti spatiu de plimbare? Nu vedeţi că primăriile se folosesc de voi ca să angajeze noi cheltuieli pentru reducerea carosabilului intr-un oraş unde numai o maşină din 6 are un spaţiu de parcare adecvat? Credeţi că eu ca şofer care plăteşte impozit pe maşină, acciză pe benzină, rovinietă, căruia îi ridică maşina prietenul lui Piedone pentru că e parcată la mai puţin de 25 de metri de intersecţie şi care trebuie să plătesc 600 de lei ca să o recuperez, o să ies in stradă pentru ca din banii mei să se reducă din carosabil pentru ca să aibă trotuar suficient să se cace câinii pietonilor, care pietoni nu platesc nici o taxă? De ce incercaţi sa chinuiţi nişte oameni care au constiintă civică si plătesc taxe şi nu vă îndreptaţi către cei pe care i-aţi ales şi care s-au imbogăţit din situaţia asta? Argumentul că aşa e în vest a fost folosit pentru privatizări frauduloase, pentru tunuri din bani publici, pentru tot felul de amăgeli, acum îl aud pentru restricţionarea accesului maşinilor. Aş fi de acord cu aşa ceva dacă soluţiile copiate din vest ar funcţiona aici. Dar nu funcţionează. La noi transportul public este o calamitate socială. Urcaţi in autobuz şi vedeţi câtă lume plăteşte bilet. Eu ca cetăţean nu vreau să merg în acelaşi vehicul de transport în comun cu indivizi care nu respectă aceleasi norme sociale ca mine. Nu vreau să merg cu indivizi care put, care vorbesc urât şi tare, care spun tâmpenii în gura mare, care fură din buzunare. Nu vreau să mă imbolnăvesc de gripă, de pneumonie, de vărsat, de hepatită, pentru ca lânga mine tuseste un nesimţit care nu pune mâna la gură. Nu vreau să călătoresc în căldură excesivă sau în curent, în picioare, atârnat de o bară şi împins în toate direcţiile de alţii care nu-şi pot menţine echilibrul. Voi vreţi o utopie care vă gâdilă plăcut suficienţa, cu preţul trimiterii în iad a unor cetăţeni nevinovaţi, care vor să trăiască civilizat. Colac peste pupăză mai trebuie să şi plătească pentru asta din banii lor. Aduceţi voi bani de acasă ca să plătiţi pentru bariere şi borduri noi. Ce sunteti voi, comunişti? Neocomunişti? Vreţi să faceţi bine cu forţa? O mână de oameni care se complac în a maimuţări pe cei pe care ii admiră, şi îi desconsideră pe ceilalţi? Credeţi că deţineţi adevărul? Fiindcă aşa aţi văzut la Londra sau la Amsterdam? Păi aţi văzut voi băltoace pe trotuar la Amsterdam? Aţi văzut căcaţi de câine pe trotuar la Londra? De ce vreţi voi să mă siliţi să fiu pieton în Bucureşti? Sper să aveţi parte de vreme rea, să vă muşte nişte maidanezi şi să vă facă la buzunare…. să vedeţi ce plăcut e să fii pieton….

    Reply
    • Niculae Radulescu-Dobrogea

      Gargara ieftina ! Ce-ati facut dvoastra, practice, in acest sens ? Daca nimic, lasati-o mai moale. Si veniti la mars…

      Reply
      • Mihai Gotiu

        domnule Niculae Rădulescu-Dobgrogea: ca jurnalist, în primul rând, difuzez informația despre marș – iar acesta este deja un lucru practic; apoi am fost la destule marșuri (îndeosebi de la Cluj, că aici locuiesc, dar, când s-a nimerit nu le-am ratat nici pe cele de la București sau Viena) ; la fel au făcut-o cei mai mulți dintre prietenii RC, iar o parte dintre ei sunt deja, la ora asta, la marș

        Reply
    • Daniel

      Domnule Haussman, inteleg ca solutia propusa de Dvs., este sa marim suprafata carosabila, astfel incat sa poata circula cu autoturismul personal un numar cat mai mare de persoane. Este usor de intuit cum ar fi viata intr-o asemenea metropola.

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *