Cristian Ghingheș

Mesajul plin de revoltă al unei absolvente a Facultății de Arte și Design din Timișoara

Într-o postare care până la această oră a adunat sute de reacții, Medeea Stark, absolventă a Facultății de Arte și Design (FAD) din cadrul Universității de Vest Timișoara la specializarea Conservare-restaurare, povestește de ce nu participă la festivitatea de absolvire, cei 3 ani de facultate lăsând-o cu „o scârbă desăvârșită și cu o profundă dezamăgire și durere în suflet”, cauzate de faptul că și-a dorit să învețe în acest domeniu care o atrage și că în cele din urmă „sistemul corupt nu i-a permis acest lucru”.

Vă recomandăm să citiți toată această scrisoare deschisă pentru că sunt multe lucruri de învățat din ea:

Profesorii in generala mi-au cerut bani de “meditatii” pentru a putea participa la expozitii, vitale pentru formarea unui tanar artist. Ulterior la liceu, mutandu-ma din Bucuresti la Arad, diriginta mi-a spus ca nu primeste bucuresteni in grupa ei de design textil. Astfel, visele unui copil s-au spulberat unul dupa altul. Acasa, desi mi s-a spus mereu ca acestea sunt nedreptati, parintii mi-au explicat mereu ca nu e bine sa fac reclamatie pentru ca o sa se rasfranga asupra mea, va trebui sa ma mut din clasa, din scoala, voi avea note scazute, etc. Dar acum am ales pentru prima data sa vorbesc, de azi #numairezist.

Am absolvit o facultate de arte plastice, specializarea Conservare-restaurare, in care mi-am pus sperenta ca ma va ajuta sa imi dezvolt pasiunile si sa imi aprofundez cunostiintele deja existente in domeniu. Ce am primit de fapt? O institutie deorganizata, cu o conducere careia nu ii pasa de studenti, un boitcot adus profesorilor care chiar incearca sa faca ceva pentru studenti, conditii proaste de lucru.

Doresc prin acest mesaj sa atrag atentia asupra mai multor aspecte si intamplari petrecute in acesti 3 ani de studii. Voi incepe cu primul an de studii, licenta, in care mi s-a spus foarte clar ca eu nu pot primi nota 10 la examenul de desen deoarece, spre deosebire de colegii mei, eu am absolvit liceul de arta si realizarea temei este mult mai usoara pentru mine decat pentru ceialalti colegi care abia acum invata bazele desenului. Fiind vorba despre invatamantul superior, nu inteleg de ce se invata bazele desenului abia acum. Daca urmezi o facultate politehnica, nu inveti un an de zile tabla inmultirii. De ce la arte ar fi altfel? Am fost socata sa vad ca nivelul de studii in anul I la o facultate de arta este comparabil cu nivelul de clasa a-X-a de la liceu. A urmat deci un an de zile in care nu am progresat deloc in domeniul restaurarii, am facut ore intregi de desen si pictura, repetand astfel ce am invatat la liceu.

Facultatile nu au suficienti studenti si nu conteaza calitatea, ci cantitatea. Profesorii trebuie sa ramana in functie pentru a avea salarii exorbitante si nu au niciun pic de decenta vizavi de faptul ca se ocupa de formarea unor tineri, iar acesta este motivul pentru care majoritatea luam decizia de a pleca din tara. Aici nu esti lasat sa evoluezi. Aceasta sectie functioneaza in halul asta doar pentru a nu fi taiata de la buget. Nu s-au investit deloc bani, ba mai mult, toate scaunele din atelierul de restaurare sunt rupte, nu vorbesc de faptul ca facultatea nu ofera fonduri pentru cumpararea de materiale, substante si aparatura, atat de importante in restaurare, pe care de multe ori profesorul nostru trebuia sa le aduca de acasa. Ba mai mult, viata studentilor este pusa zilnic in pericol de un resou subred pe care incalzim substante deosebit de inflamabile, atelierul de restaurare nu este dotat nici macar cu un extinctor, asa cum prevad normele impuse de ISU, uar spatula electrica am vazut doar in poze pe internet. Trecand peste toate acestea, unii profesori nu se obosesc sa isi tina cursurile cu doi studenti, care isi doresc sa aprofundeze si sa se perfectioneze in specializarea care ii pasioneaza. Mai mult decat atat, studentii de multe ori sunt lasati in situatii critice in care nu stiu cum sa actioneze asupra obiectelor, fiind “certati” a doua zi de catre profesorul cu care au curs.

Dorinta de aprofundare a studiului m-a facut sa aplic pentru o bursa Erasmus in Germania, decizie luata in momentul in care am realizat ca e singura mea sansa sa invat ceva in facultate. Dupa un an de zile, m-am intors in tara cu media 10, note oferite in urma unor examene severe si nu doar din pix cum se practica la FAD Timisoara, iar cu toate acestea nu am fost eligibila pentru primirea unui loc in camin pentru ca secretara nu incarcase la timp notele mele pe platforma UVT-ului (care, apropo, nu merge niciodată), evident, urmand inca o serie de reclamatii si amenintari.

Ulterior, am aplicat si pentru bursa de perfomanta UVT, avand o medie de peste 9.80 si activitati de voluntariat. Totusi, mi s-a spus de la secretariat ca avand activitati extracuriculare in Germania acestea nu pot fi calculate la punctajul pentru bursa de performanta, fiind vorba aici de 2 expozitii si o practica de curatoriat.

Exista animozitati intre profesori care se rasfrang zilnic asupra studentilor, mi-a fost impus un anume coordonator, pe care in momentul in care l-am refuzat, alegand tocmai profesorul care mi-a fost alaturi si care s-a straduit pentru cei doi studenti care vin la cursuri, am fost amenintata ca voi avea suprize la licenta. SI CE MAI SURPRIZA AM AVUT!

La sustinerea licentei, am fost intrebata “in ce mod a fost transportata lucrarea mea, icoana de patrimoniu din sec. XVIII de la Manastirea Tismana” si cine mi-a dat voie sa folosesc pigmenti in lucrare, in urma acestor doua intrebari nota mea fiind scazuta de la 10 la 9,66. Aceste doua intrebari nu reflecta in niciun fel contributia si studiul asupra lucrarii mele. Au fost doua intrebari care vizau direct profesorul meu coordonator.

Momentul care m-a socat a fost marti, 10.07.2018, cand la aflarea rezultatelor am descoperit ca am cea mai mica nota din clasa. Ma intreb cum este posibil, fiind singura din clasa mea care a terminat un liceu de arta si care a avut activitati notabile in domeniul picturii, sa fiu singura din clasa care a luat nota 9. De asemenea, ceea ce este de mentionat este faptul ca am avut colegi care au primit mereu note mari in examene, fara ca macar sa fie prezenti. Desi aveau cate 3-4 restante in momentul depunerii licentei si nu au fost deloc la facultate in 3 ani de zile, acestia au primit in mod ilegal note de trecere si au intrat in licenta, avand ulterior o nota mai mare decat a mea sau a colegei care a muncit la fel de mult ca mine.

Ceea ce poate nu intelegeti e ca la facultatea de arte si daca se inscrie un labrador la Conservare-restaurare tot media 10 o sa o aiba. Ei bine, eu am primit 9 pentru ca nu mi-am ales coordonatorul impus.

Ne-am obisnuit sa tacem din gura si sa nu vorbim despre ceea ce ni se intampla in scoli si in facultati. Facultatea de Arte și Design a pierdut astazi un student bun si pasionat care a stat zile intregi in atelier din pasiune pura. Nu ma intereseaza nici macar diploma de la absovire, conducerea facultatii ar trebui sa constientizeze ca distruge tinere talente, omoara sperante si ne taie aripiile ingradindu-ne atat creativitatea cat si sansa la dezvoltare.

Vi se pare normal ca un student eminent, fapt demonstrat de notele si activitatile mele, sa fie neindreptatit la asa un nivel incat sa fie impins sa paraseasca Facultatea de Arte si Design din Timisoara si sa isi continue studiile in afara tarii, sa aprofundeze si pentru a primi coordonarea necesara? Vi se pare normal sa tineti in functii persoane care dau dovada de incompetenta si lipsa de psihologie pedagogica si care distrug viitorul unor tineri care chiar au resursele intelectuale suficiente pentru a aduce cinste facultatii noastre? Credeti ca este normal sa promovati generatii intregi de studenti care abia stiu sa scrie si sa citeasca si sa marginalizati adevaratele valori ale instutiei noastre?

Stiu, si tu ai trecut prin nedreptati si probabil ti se pare aberant mesajul asta, ti se pare ca asa stau lucrurile si nu le putem schimba. Primul pas pentru a schimba ceva e sa avem curajul de a vorbi cand vedem astfel de nedreptati. De azi #numairezist si la fel ar trebui sa faci si tu!

În ultimul raport ANOSR, Universitatea de Vest Timișoara apare ca fiind una dintre instituțiile de învățământ superior din România cu cele mai multe drepturi ale studenților încălcate. Sper ca acest mesaj cutremurător al Medeei să îi pună pe reprezentanții timișoreni ai studenților la treabă, astfel încât problemele de la Facultatea de Arte și Design din Timișoara să nu mai omoare speranțe și să nu mai taie aripi ale tinerilor talente pasionate de ceea ce vor să facă și să învețe. Noi suntem alături de ei!

În așteptarea rezultatelor, vă reamintim că în urma analizei noastre a raportului ANOSR, Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu în legătură cu nerespectarea drepturilor studenților în universități.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

16 thoughts on “Mesajul plin de revoltă al unei absolvente a Facultății de Arte și Design din Timișoara

  1. Dumitru

    Cred ca o pot intelege pe aceasta studenta. Doua experiente proprii :

    1. Bacalaureat, proba orala de fizica. Primesc subiectul, il rezolv. Profesoarele spun ca e gresit. Eu spun ca e bine, si propun sa verificam pe baza manualului. Eu am dreptate. Ele imi spun ca primesc nota 9. Eu intreb de ce noua si nu zece. Raspuns : daca am nevoie de 10, sa cer frumos. Am refuzat sa ma milogesc, am ramas cu 9.

    2. Facultate, examen de statistica. Profesorul ne spune ca se va intoarce la ora X cu corectia si notele, pentru a le discuta inainte de a le trimite la secretariat (practica curenta pe vremea mea). La ora X+1 aflam ca notele erau deja la secretariat. Profesorul se ascunsese intr-o sala ca sa nu-l gasim. I-am spus ca nu se comporta ca un profesor. Dar tot am ramas cu nota mica deja trecuta (nu foarte, dar totusi…).

    Si aici e vorba de materii tehnice, intr-o facultate unde consider ca am avut per total profesori exceptionali. Nici nu vreau sa ma gandesc la coruptia si arbitrarul de la uman din universitati de provincie. Deja, de pe la profilele economice bucurestene am niste povesti de sta pisica-n coada.

    Reply
  2. Criss

    In UVT exista extrem de multi profesori care nu sunt specialisti in domeniul in care profeseaza si la nivelul fiecarei facultati exista situatii in care drepturile studentilor sunt incalcate. Tin sa completez faptul ca locurile de cazare sunt repartizate „cui trebuie”. In anul 1 de masterat, cu o medie de admitere de 10 si activitati de voluntariat am fost repartizata in cel mai mizer camin pe motiv ca sunt anul 1 si nu avem dreptul sa stam in camine de doua persoane. Totusi, aveam colegi care stateau in aceste camine fara sa aiba dreptul legal ( o medie egala sau mai mare cu a mea). De note nici nu mai zic… Se dau pe ochi frumosi si cui stie sa taca si sa fie supus. Degeaba esti bun daca nu cunosti pe cine trebuie…

    Reply
  3. vel

    Dincolo de componenta politică bătătoare la ochi, mie mi se pare importantă această idee: vi se pare corect ca după ce suntem la coada cozii să nu fim în stare să ne folosim resursa umană, cea mai prețioasă? Culmea e că de vreo 25 de ani rectorii, decanii, directorii de departament depun planuri de management. Despre managementul resursei umane nu întreabă nici dracu’, iar unii cheia de boltă a managementului lor este sfânta improvizația de moment. De nepotism nu se poate vorbi pentru că el este ca aerul: peste tot. La improvizație obligă în bună măsură chiar conducerea ministerului, ale cărei direcții strategice se schimbă la maximum 4 ani o dată.
    Sunt curios dacă veți primi vreun drept la replică din partea facultății, ori măcar un rând de la un profesor care are curajul să scrie două vorbe despre caz.

    Reply
  4. Student

    Aşa e în arte, dacă nu bei şi nu fumezi împreună cu profesorii eşti pus la zid şi nebăgat în seama!!

    Reply
  5. universitar

    Imi pare bine ca tot mai multi studenti vorbesc despre despre situatiile pe care le intampina. Sper ca pe langa un #metoo al studentilor din Romania sa aiba loc si unul al universitarilor – profesori, asociati, doctoranzi (fie el si anonim!) – pentru ca, spre diferenta de studenti, ei sunt mai aproape de centrele de putere si pot spune de ce sistemul de invatamant romanesc a ajuns asa cum este astazi. Orice universitar stie lucruri precum faptul ca titulari devin doar cei cu pile bune, cu putine exceptii, oportunisti si submediocri dpdv profesional (doar ei se acomodeaza practicii obedientei, servilismului); ei mai stiu ca in cazul in care critici „managementul” nu mai vezi promovare (in cel mai bun caz) si te expui la mobbing (in cel mai rau caz); ca rectorii, decanii, sefii de departament au ajuns sa formeze o clica care nu e prea diferita de cea pe care o vedem in Parlamentul Romaniei, doar ca nu este la fel de vizibila si a reuseste sa isi mentina aparenta legitimitatii . Va incurajez sa investigati, chiar incepand cu Consortiul Universitaria, care pretinde ca i se cuvine intr-o proportie sporita bugetul alocat universitatilor si sustine ca promoveza „performanta”, cand, de fapt, tolereaza si acopera in mod constant abuzul endemic al profesorilor aflati in functii de conducere. Important pentru ei este doar sa nu ajunga informatiile in spatiul public.

    Reply
  6. Spânu

    Amintiti-va de 90 si de „noi muncim, nu gandim”! Atunci s-a sadit ce recoltam acum. Totul e praf, improvizatie, contraselectie (asta pe langa furturile la nivel inalt) si, la nivel societal, ne ducem tot in jos, chiar daca aparent mai progresam, pe ici pe colo. Pariez ca, din milioanele de romani care si-au luat si-si iau lumea-n cap, multi o fac nu [numai] din saracie, cat de scarba caci, se pare, nu avem leac.
    Uitati-va cine e in fruntea tarii, la primarii analfabeti aflati deja la al treilea, al patrulea mandat si ne dam seama de ce si scoala e ruina.

    Reply
  7. romanulcelnaiv

    Dramatic este că după 29 de ani de regim zis democratic, persoanele care totusi vor sa scoata la lumina situatia existentă în universitati evita sa-si scrie numele adevarat. Evident ca nu de tema sau rusinea colegilor. Domnilor, este frica sa nu ai repercusiuni din partea sefilor de catedra, decanilor, rectorului…Repet, FRICA DE REPERCUSIUNI. Cei ce ajung sa comenteze aici, au curajul de a spune ceva. Cei care nu au curajul aleg sa plece din tara. De ce frica de repercusiuni intr-o tara democratica? In Universitate vii cu pasiune si pleci cu scârbă. Salarii mari pentru „dinozauri” si acceptabile pentru cei inclusi in clica dinozaurului, iar eficienta este zero. Pentru restul este umilire permanenta, excluziune și devalorizare. Universitatile reprezintă ultimele bastioane ale comunismului si daca nu am dreptate rog sa ma criticati. Schema a ramas aceeasi, oamenii care conduc aceste institutii au perpetuat aceeasi mentalitate. Organele de control, gen ARACIS au in componenta aceeasi tip de oameni. Ministerul Invatamantului este surd și fara reactii prompte. Chiar și Societatea Academica s-a aliniat si ea servilismului…chiar daca pe site-ul dv. uneori vrea să demonstreze ca este prezenta. Invatamantul superior romanesc este o drama. As dori ca Romania Curata sa publice o situatie statistica privitoare la numarul de cadre didactice in relatie de filiatie cu parinti cadre didactice. Este plin sistemul. Când vom avea curajul sa ne afisam numele, va incepe momentul schimbarii. ”EU REZIST” cu aceasta ar trebui să înceapă. Pana atunci totul este o crâcnire în spatele unui pseudonim aparținând unui individ frustrat. Aceasta este eticheta pe care o primim din partea celor ce tin invatamantul superior pe „spatele dânșilor”.

    Reply
  8. ciprian

    De aceea consider ca participarea la portile deschise este foarte importanta. Universitatile care nu pot bifa aceasta actiune inseamna ca nu au ce arata. Sunt unele facultati mai bune si altele mai slabe. Dar viitorul student poate sa aleaga facultatea.

    Reply
  9. absolventa

    True story:
    Licenta la arte = doua probe:
    1. proba ANONIMA de verificare a cunostintelor (6 ore)
    2. sustinerea lucrarii de diploma (cea la care muncim un an)
    Intre cele doua probe -> media generala.

    Colega de mai sus a luat 9,66 la sustinerea lucrarii de diploma (doi de 10 si un 9) si nota 9 (adica 3 note de 9) la proba ANONIMA. Asta inseamna ca nimeni din comisie nu a stiut ale cui sunt lucrarile. Poate colega a avut o zi mai slaba. Se intampla tuturor (eu am luat putin peste 8). Media generala a colegei a fost 9,33. Daca asta este medie mica de licenta… Sunt sigura ca daca nota era 10 nu scria nimic pe pagina de facebook. Profesorul coordonator probabil a tinut-o numai in note de 10 toata facultatea pentru a-si salva spatele si acum, cand s-a intalnit cu o comisie noua, din alti profi, care i-au dat 9, fata s-a suparat si a zis… na las` ca va arat eu voua. Eu am terminat o alta specializare si nu pot fi de acord cu ea. Generalizarile dauneaza foarte mult, in orice domeniu. Pentru mine au fost 3 ani minunati. Asta e opinia mea.

    Reply
      • ana

        Sectia foto video, Facultatea de Arte si design din Timisoara.
        Nu aveam un calculator la care sa lucram, profesorul Stelian Acea, un jeg de om si un jeg de profesor nu ne-a invatat nimic. Daca dai licenta din video si nu foto nenea Acea nu lasa sa iei 10. Doar 9.

        Macar mi-am umplut timpul si am fost la faculatate :)))
        De rasul plansul lumii.

        Reply
        • Nad

          Dar cine ești tu Ana? Te-ai umplut de ura și ai dat pe lături; cu accent pe cea de a doua litera. Daca al tău caracter ar fi unul imaculat ai fi fost mai domoala in a ta înverșunare. Gândește-te că ai fi tu profesor și ai fi nevoita, pentru a-ți mulțumi toți studenții să-ti calci pe principii, personalitate, gusturi dobândite prin educație indelungata și să accepți orice, doar pentru a nu-i descuraja pe așa zisii copilasi vulnerabili la stres, nedreptăți și frustrare. Pentru un tânăr libertatea in drepturi poate fi fatală societății. Un personaj îndârjit că tine, in momentul in care s-ar vedea cu drepturi depline ar fi in stare de reale nenorociri…
          Nici un om (nici macar supraom) nu poate satisface dorințele tuturor, nu poate împăca pe toată lumea, așa dar nici un profesor nu poate scoate genii din toți studenții săi și în consecință nu ii poate evalua la fel.
          Calmeaza-te și gândește-te cum ar fi fost sa fii studenta la educație fizica și în ziua probei de sport sa îți vina problemele lunare…mare ghinion!

          Reply
  10. Fla

    Horror, been there done that. Eu in schimb am fost ultima generatie care a prins Design Multimedia….. era o fucking gluma, puteam sa ii invatam noi pe profesori illustrator si photoshop, si pe multi chiar si desen. Trecand peste asta, dupa 3 ani nu mi-am lasat nicio restanta de pe un an pe altul, vine vremea licentei, ajung sa prezint lucrarea, m-au intrebat de 3 ori cum ma cheama uitandu-se dubios la foaia de notare, imi trece nota. Plec acasa, long night de gaming, la 8 dimineata suna telefonul fix (2008), nu raspund, ca deh, cine sa ma caute la ora asta. Sunt chemat la telefon. Buna ziua, v-am sunat de urgenta sa va anuntam ca licenta dumneavoastra a fost anulata….. WHAT THE ACTUAL F*CK? fug repede la faculta sa vad care e buba, cica aveam 2 restante din primul an, ma interesez; restantele erau la niste lucrari pe care le aveam si in 2008 pe pc, una din ele chiar la profesorul coordonator, ma trimite repede acasa sa ii aduc lucrarea, vin cu ea pe stick, ii arat lucrarea, Profesorul: „pai cum ai restanta la asta ca eu ti-am dat 10?” DUDE!!!!!!!!! l-ai trecut in f*cking agenda pe care ai schimbat-o anul viitor fmm, si uite asa nu a mai trebuit sa mai dau o data licenta, a trebuit doar sa astept luna februarie sa se oficializeze nota, (sa tinem cont ca mai erau inca 3 zile de licenta in care puteau sa ma lase sa mi se treaca notele deja existente dar uitate intr-o agenda veche). Si uite asa nu m-am mai bagat la master ca mi-am pierdut anul cu colegii cu care eram si intre timp am inceput sa lucrez ca si graphic designer si nu am mai fost curios de niciun master, chiar daca poate nu ma ajuta, ar fii fost un achievement pt sufletul meu, but NOPE.

    Reply
  11. Nad

    Hmmmm
    Voi copilasi ai acestor zile parcă ați rămas in clasele primare când toți elevii la sfârșitul scolii, indiferent că au avut doar I-uri și S-uri primesc diploma și coroniță pentru merite deosebite. Serios?…pentru a nu-i demoraliza…hilar de-a dreptul. Se pare că mulți nu au depășit acel nivel.

    Reply
  12. Nad

    Cred că acești copilasi nu au depășit nivelul claselor primare, când toți elevii, indiferent de I-urile și S-urile de peste an, la finalul scolii primesc diplome si coronițe pentru merite deosebite.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *