Mihai Dragos

Membru fondator al ARC, numit consilier prezidențial pe problemele Educației și Cercetării

Administrația Prezidențială a anunțat astăzi (luni, 29 iunie), numirea Ligiei Deca în funcția de consilier de stat la Departamentul pentru Educație și Cercetare. Ligia Deca este membru fondator al Alianței pentru o Românie Curată (ARC).

Calitatea educației și centrarea acesteia pe student, finanțarea, angajabilitatea absolvenților și recunoașterea studiilor în afara granițelor, printre prioritățile pe care le-a susținut în carieră

Ligia Deca a coordonat în perioada 2010 – 2012 Secretariatul Bologna, calitate în care a pregătit Conferința Ministerială Bologna, evenimentul în cadrul căruia se dă direcția învățământului superior european pentru următorii ani. Chiar dacă poziția nu este una de decizie, șeful Secretariatului Bologna intermediază comunicarea între factorii de decizie, elaborează documente de lucru, integrează feedbackurile primite și este responsabil de pregătirea de analize și evaluări care informează deciziile luate. Printre prioritățile stabilite în Conferința Ministerială Bologna, în coordonarea Ligiei, putem găsi finanțarea învățământului superior și a cercetării, centrarea educației pe student, asigurarea calității și creșterea angajabilității, precum și instrumente care să ducă la o recunoaștere internațională rapidă a studiilor în Spațiul European al Învățământului Superior. Înainte de a coordona Secretariatul Bologna, Ligia Deca a fost Președinte al Organizației Europene a Studenților (ESU) și a negociat direct cu decidenții europeni în numele a peste 40 de federații naționale studențești și a peste 11 milioane de studenți din Europa.

Experiență în analiza de politici publice

În ultimii ani, Ligia a ocupat poziția de expert pe politici publice în cadrul Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării. Deși nici în această calitate nu a avut un rol decizional, Ligia a influențat înțelegerea reformelor din România de către experți și decidenți, este coautor al unui volum comprehensiv referitor la reformele educaționale făcute de România în perioada 2009 – 2013 și a avut contribuții majore în mai multe studii care au atras expertiză internațională și au fost publicate de jurnale și edituri prestigioase. Susținătoare a elaborării de politici publice pe bază de dovezi ale eficienței lor, Ligia a fost adept al unei atitudini sincere (și deci critice) și a susținut scoaterea gunoiului de sub preș în privința problemelor sistemului de învățământ superior prin publicațiile realizate, atrăgând deseori nemulțumirea șefilor politici. Nu s-a rezumat însă la a critica și, cu ajutorul colaboratorilor din țară și a experților internaționali a oferit și soluții, majoritatea așteptând însă și acum un Ministru și un Parlament care să renunțe la reforme din pix și părerisme și să le pună în practică.

Fostă activistă pentru educație și susținătoare a bunei guvernări universitare

Pasiunea Ligiei pentru învățământul superior s-a făcut cunoscută încă din perioada studenției, când a ocupat funcția de Președinte al Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR). În acel context a coordonat campania „Give me 5%”, în urma căreia Guvernul a alocat, încurajat și de o situație economică favorabilă, cel mai mare buget pentru educație – peste 5% din PIB, a inițiat alături de colegii ei primele dezbateri despre procesul Bologna și inițiat bătălia pentru adoptarea unui Statut al Studentului, adoptat însă abia 6 ani mai târziu, în 2012. A fost de asemenea timp de 6 luni coordonator al Coaliției pentru Universități Curate.

***

Ligia Deca, la lansarea României Curate, 12 noiembrie 2010


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

3 thoughts on “Membru fondator al ARC, numit consilier prezidențial pe problemele Educației și Cercetării

  1. DRAGULANESCU NICOLAE

    Intr-adevar – este o VESTE EXCELENTA!
    SPER SA SE REMARCE PRIN ACELEASI DINAMISM, SPIRIT CRITIC SI CONSTRUCTIV BINE CUNOSCUTE DE MINE
    O cunosc pe Ligia de cand era studenta si a participat – alaturi de alti studenti activand in asociatiile lor (Traian Bruma si altii) – la unul din cursurile de intiere in MANAGEMENTUL CALITATII destinate studentilor si prezentate de mine. Ligia Deca a absolvit Universitatea Maritima din Constanta, cu specializarea: inginerie maritima. Apoi a urmat cursurile unui masterat in management portuar si maritim. Inca din facultate s-a implicat in organizatiile studentesti, cand a fost vicepresedinte al Ligii Studentilor din Universitatea Maritima.
    In „spiritul lucrului bine facut” (atat de NECESAR in Romania de azi dupa un sfert de veac de NONCALITATE) , Ligia ar putea actiona – impreuna cu adevaratii profesionisti in Managementul calitatii – in scopul inlocuirii actualei abordari amatoricesti si plina de erori conceptuale, confuzii si lacune ale asa-zisei ASIGURARI A CALITATII IN EDUCATIE promovata prin Legea 87/2006 (conceputa de neprofesionisti si aprobata de alti neprofesioniste) ….
    Rezultatele se vad si se simt :
    – Dupa 10 ani de MIMETISM si SIMULACRE, nu exista ASIGURAREA INTERNA A CALITATII in scolile si universitatile noastre (asa cum au recunoscut in comunicari destinate strainatatii chiar autorii legii 87/006!!!) – cu unele putine exceptii…
    – BIROCRATIA MONUMENTALA implicata de actuala abordare damboviteana este respinsa pe drept cuvant de cadrele didactice, elevi si studenti… Cauzele si efectele acestor situatii au fost descris in sute de articole, comunicari, dizertatii si chiar teze de doctorat – dar Comisiile de invatamant din Parlament si MECT ignora aceasta situatie gravissima (AVAND IN VEDERE SI IROSIREA A ZECI DE MILIOANE DE EURO PE ACTIUNI DE FATADA, fara impact si departe de ceea ce se face in statele dezvoltate pentru asigurarea calitatii)
    – Conceptul ASIGURAREA CALITATII a fost la noi uzurpat din mediul de afaceri (devenind in educatia romaneasca un simplu slogan politicianist fara continut practic) , acordandu-i-se in Legea 87/2006 o cu totul alta semnificatie caci mediul educational trebuie sa mearga pe o cale, cu totul originala, (desi conferintele ministrilor educatiei din E27 au stabilit exact contrariul!!)

    Mentionez – si Ligia trebuie sa stie foarte bine – ca legi similare Legii 87/2006 si organisme similare ARACIP nu exista in alte state membre ale CE/UE !!!! Mai mult, versiunea in romana a cerintelor ENQA fata de ARACIS (celebrul document ESG care a generat multe confuzii si la noi) a fost tradusa de Liga Studentilor fara interventii critice… Daca ar fi colaborat cu profesionistii calitatii din Romania, traducatorii nostri ar fi putut afla ca francezii au denumit conceptele promovate si definite de ENQA ca fiind „asigurarea calitatii” si „standard” prin „garantia calitatii” si „referential”. …
    Sper ca Ligia sa-si aminteasca de faptul ca spiritul „lucrului bine facut” inseamna de fapt adecvare la cerintele aplicabile – deci CALITATE !!!!!!!! Aceste cerinte se refera la toate partile interesate (si nu doar la MECTS, ARACIS, ARACIP ca in prezent, angajatorii, educabilii si parintii lor dar si cadrele didactice fiind apriori ELIMINATI din stabilirea cerintelor si evaluarea reactilor…De aceea avem NONCALITATE in educatie – consecinta principala fiind inadecvarea ofertei noastre educationale la cerintele pietei fortei de munca din Romania….
    A BON ENTENDEUR SALUT!

    Reply
  2. maria

    Ok.Felicitari pentru numire,dar intreb cine se va ocupa si de invatamantul preuniversitar?Se va numi altcineva?Aici.in preuniversitar sunt probleme serioase .

    Reply
  3. Petru Gheorghiu

    Iata o actiune excelenta, care ne da sperante ca vom realiza ROMANIA LUCRULUI BINE FACUT !

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *