Master Planul General de Transport sau cum să dai vrabia din mână pe cioara de pe gard (I)

Pornind de la poziţiile publice ale actorilor la nivel european din sectorul feroviar – Comunitatea Europeană a Căilor Ferate (CER), Uniunea Internațională a Căilor Ferate (UIC) și europarlamentarul german (MEP) Michael Cramer, șeful Comitetului pentru Transporturi al Parlamentului European –, autorul acestei secțiuni din Raportul anual al SAR pe 2017 pune la îndoială felul în care întârziatul Master Plan General pentru Transporturi (MPGT) planifică și prioritizează investiții în infrastructura de transport (rutier, feroviar, naval, aerian, și intermodal) de aproximativ 42 mld euro din fonduri europene și naționale până în anul 2030. MPGT alocă +23,6 mld euro pentru sectorul rutier și +13.9 euro mld pentru cel feroviar.

Surprinzătoare nu este doar cifra pentru sectorul rutier – mai mare decât toate celelalte moduri de transport la un loc – cât alocarea proiectelor în timp. Cele mai mari investiții în sectorul rutier vor începe în 2016 și vor dura până în 2020, urmate de perioada 2021-2025. Dacă aceeași abordare o vedem și în privința transportului maritim și aerian, pentru feroviar majoritatea investițiilor vor începe după 2021, multe chiar din 2025.

Există proiecte feroviare care încep din 2031, deși Master Planul (modelarea sa) are ca scop, în mod normal, perioada de până în 2030. Deci sectorul feroviar are de facto o alocare financiară semnificativ mai slabă: cele aproape 14 mld euro sunt până în 2036. Proiectele din domeniile rutier și feroviar ce ar fi trebuit începute în 2016 sunt zeci de lucrări de construcție de autostrăzi și drumuri expres ori modernizări de căi ferate, adică sute de km de infrastructură pe an: autostrăzile Sibiu-Pitești, Craiova-Pitești ori Sibiu-Brașov; liniile ferate Predeal-Brașov, Brașov-Sighișoara, etc.

Mai există câteva zeci de lucrări de o amploare semnificativă în celelalte sectoare care încep sau ar fi trebuit începute tot în 2016. Multe nu sunt  nici măcar în stadiu de proiect, în adevăratul sens. Experiența de până acum arată că nici statul român, nici firmele private, străine sau românești, nu sunt capabile de asemenea performanțe în doar 3 ani, deci master planul este din start nerealist, va distruge căile ferate fără să pună autostrăzi în loc și ar trebui revizitat.

Semnalul de alarmă

În decembrie 2016 a fost dat publicității nou-aprobatul MPGT, document care conține măsuri care ar putea agrava și mai mult situația sectorului feroviar din țară. În plus, autostrăzile așteptate riscă să dureze ceva vreme.

Știrea a apărut în contextul în care mari actori din domeniul feroviar la nivel european și mondial – Comunitatea Europeană a Căilor Ferate (CER), Uniunea Internațională a Căilor Ferate (UIC) și europarlamentarul german (MEP) Michael Cramer, șeful Comitetului pentru Transporturi al Parlamentului European – au trimis autorităților române scrisori prin care își manifestau îngrijorarea față de prevederile MPGT[1].

În esență, problemele ridicate sunt următoarele:

  1. tăierea a aproximativ 40% din infrastructura feroviară a țării;
  2. nerespectarea legislației europene privind coridoarele de transport transeuropene (TEN-T), axele de transport prioritare în UE, pentru care sunt alocate fonduri de ordinul miliardelor de euro;
  3. continuarea „spargerii” companiilor feroviare, mai exact a CFR Infrastructură, prin înființarea unei alte structuri care să controleze investițiile în domeniul infrastructurii feroviare;
  4. înființarea unei alte structuri – Autoritatea Națională Feroviară – în cadrul Ministerului de Transport care să „păstorească” toate aceste schimbări.

Pentru clarificare, MPGT planifică și prioritizează investiții în infrastructură de transport (rutier, feroviar, naval, aerian, și intermodal) de aproximativ 42 miliarde euro din fonduri europene și naționale până în anul 2030. Necesitatea acestei evaluări survine atunci când reprezentanții unuia dintre cele 4 mari sectoare de transport reclamă că acest document nu face decât să distrugă sectorul feroviar.

Una dintre veșnicele problemele ale României este insuficienta dezvoltare a infrastructurii de transport. Dar „atenția” sporită din partea comunității internaționale de profil înseamnă că în acest document există niște prevederi cu totul neobișnuite, în ciuda faptului ca Ministrul Transporturilor a negat cu vehemență aceste declarații venite din partea reprezentanților sectorului[2].

În primul rând, pentru accesarea acestor fonduri europene pentru transport între 2014-2020, toate investițiile semnificative trebuie să respecte un plan general de lungă durată. Este o condiționalitate ex-ante pentru a accesa fondurile europene prin POIM. Ca urmare, responsabilii din Ministerul Transporturilor, împreună cu compania de consultanță anglo-americană AECOM, au pregătit MPGT, pentru a încerca să acopere nevoile pe termen lung (implementarea actuală a proiectelor putând depăși acest termen). Deși pregătirea acestui document a început din aprilie 2012, finalizarea și aprobarea s-au realizat abia în toamna anului trecut, deci undeva spre jumătatea perioadei de finanțare 2014-2020.

 [1] Informația aparută în Jurnalul TVR, 8 decembrie 2016, disponibilă la http://stiri.tvr.ro/autoritatile-ar-renunta-la-mare-parte-din-infrastructura-feroviara–scrie-in-master-planul-de-transport–bruxelles-ul-reactioneaza_812315.html. Documentele prezentate publicului pe site-ul organizației Club Feroviar, disponibile la http://clubferoviar.ro/master-planul-general-de-transport-din-romania-criticat-de-institutiile-si-asociatiile-de-cale-ferata-europene/

[2] Comunicat de presă al Ministerului Transporturilor, 9 decembrie 2016, disponibil la http://mt.gov.ro/web14/spatiul-media/comunicate-de-presa/1388-09122016; Declarație publică a Ministrului Transporturilor, Sorin Bușe, 8 decembrie 2016, Jurnal TVR, disponibil la http://stiri.tvr.ro/autoritatile-ar-renunta-la-mare-parte-din-infrastructura-feroviara–scrie-in-master-planul-de-transport–bruxelles-ul-reactioneaza_812315.html

VA URMA


Recomandări

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *