Romania Curată

Legea anti-ONG aprobată de Comisia Juridică a Senatului lasă loc de abuz împotriva ONG-urilor din România

Am fost consternați să constatăm că pe data de 29 mai 2019 Comisia Juridică a Senatului a întocmit Raport de admitere pentru Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii (L 169/2019), inițiată de dl. deputat Liviu Pleșoianu.

La doar trei zile de la momentul electoral în care cetățenii au transmis un mesaj clar, incontestabil, pentru destinul european al României, Comisia Juridică promovează netransparent această inițiativă care urmărește să restrângă spațiul de acțiune civică și libertățile fundamentale ale cetățenilor.

Propunerea legislativă introduce o serie de criterii noi în baza cărora o asociație sau fundație poate fi dizolvată. O bună parte a prevederilor propunerii legislative sunt redundante. Cea mai mare parte a faptelor care conduc la dizolvarea unei organizații, conform propunerii legislative, sunt deja reglementate de Codul Penal sau alte legi, așa cum se constată chiar în punctul de vedere al Guvernului sau în cel al Consiliului Economic și Social. În același timp, o prevedere precum dizolvarea organizației atunci când aceasta urmărește “un alt scop decât cel pentru care s-a constituit”, presupune o evaluare subiectivă și lasă loc de abuz sau hărțuire.

Amintim că membrii Comisiei Juridice care au votat pentru raport de admitere, au ignorat chiar avizul negativ al colegilor lor din Comisia pentru Drepturilor Omului.

Noi, organizațiile semnatare, interpretăm raportul de admitere ca fiind o nouă încercare de a afecta libertatea de asociere și spațiul civic de participare pe care îl au la dispoziție cetățenii României și invităm membrii Senatului să respingă propunerea legislativă la momentul la care aceasta va ajunge pe agenda plenului Senatului.

De asemenea, îi invităm pe membrii legislativului care reprezintă coaliția aflată la guvernare să accepte că o bună parte din eșecul ultimului scrutin electoral se datorează și modului în care au antagonizat o bună parte a societății, luând decizii împotriva principiilor democrației și statului de drept.

Dezbaterea proiectului de lege, ca de altfel întreaga activitate a Comisiei Juridice a Senatului, este marcată de opacitate. Comisia nu publică niciodată minutele ședințelor și nu informează despre poziționarea membrilor și votul fiecăruia. Niciodată nu este clar care sunt proiectele de lege de pe agendă ce vor fi efectiv discutate într-o ședință, și Comisia nu invită pro-activ actorii sociali interesați direct de un proiect sau altul. Faptul că acest proiect de lege a fost dezbătut  de membrii comisiei fără ca aceștia să discute cu organizații neguvernamentale reprezintă o sfidare la adresa cetățenilor ce s-au prezentat în număr mare la vot și a societății în ansamblul ei.

Semnatari
Centrul pentru Inovare Publică
CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
APADOR-CH, Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România, Comitetul Helsinki
Asociaţia CIVICA
Centrul FILIA
Asociația pentru Tehnologie și Internet ApTI
Asociația Civică Miliția Spirituală
Atlatszo Erdely Egyesulet/Asociația Transilvania Transparentă
Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
ActiveWatch
Societatea Academică din România


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

5 thoughts on “Legea anti-ONG aprobată de Comisia Juridică a Senatului lasă loc de abuz împotriva ONG-urilor din România

  1. Dumitru

    Gasesc acest articol cel putin la fel de netransparent ca propunerea legislativa. Dintre toate propunerile din lege, una singura este detaliata. Si chiar pentru asta mie nu mi se pare clar ca este fundamental rea. O asociatie pentru „protectia animalelor” n-ar trebui sa se implice in demonstratii „pentru democratie”… Sau daca asta nu convine, atunci faceti lobby pentru introducerea unei notiuni de ONG generalist in lege. Bineinteles, cand faci asta e evident ca ai creat de fapt un partid politic pe ascuns.

    Apoi : poate criteriile pentru desfiintare sunt neclare, dar atunci propune ceva in loc, nu fi Gica Contra.

    Reply
  2. Adrian

    „În același timp, o prevedere precum dizolvarea organizației atunci când aceasta urmărește “un alt scop decât cel pentru care s-a constituit”, presupune o evaluare subiectivă și lasă loc de abuz sau hărțuire.”

    Abuz și hărțuire, de ce? Poate trebuia dezvoltat. După părerea mea, pentru că se suprapune peste alte norme (de control) generale. E clar că o instanță jud. putea și fără acest text să constate, în urma unei evaluări desigur (considerate) subiective intrinseci actului de judecată că organizația (de orice natură) „una zice, alta face”. Ceea ce se poate întâmpla și la servicii, partide etc. unde prin natura lucrurilor probabil intenția ar trebui prezumată.. (spre deosebire de ong)

    Reply
  3. TILICA

    SUNT MAI MULT DECAT NECESARE ALEGERI PARLAMENTARE ANTICIPATE PE PRINCIPII PROGRESISTE ……

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *