Cristian Ghingheș

Cu ministrul Cuc în frunte, avem 43 de kilometri de autostradă-muzeu care nu pot fi deschiși din cauza circului dintre stat și constructor

La ora la care publicăm acest articol, în vestul României avem 43 de kilometri de autostradă finalizați și pe care nu se circulă. Este vorba despre loturile 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj-Deva (A1), astfel fiind pusă în pericol viața a mii de persoane ce sunt nevoite să parcurgă aglomeratul DN68A.

Pentru ambele tronsoane recepția lucrărilor a fost programată marți, 12 august. Fiind prezentă ieri pe ambele tronsoane, comisia de recepție a dat undă verde pentru lotul 4 (constructor UMB), în timp ce pentru lotul 3 (constructor Comsa-Teloxim Con-Aldesa-Arcadis Eurometudes) a fost luată decizia, conform unui comunicat transmis de CNAIR aseară, „să nu fie începută recepția din cauză că nu au fost îndeplinite condițiile tehnice necesare”. Ulterior, comunicatul CNAIR a fost șters de pe site-ul oficial al companiei și modificat pe paginile de Facebook, lucru care din start ar trebui să ne pună pe gânduri.

În prezent nu se poate deschide nici măcar lotul 4 întrucât bretelele rutiere se află pe lotul 3. Totuși, e foarte curios (și probabil se vor scrie zeci de pagini în instanță la ulterioarele claimuri pe această temă pe care tot statul român le va plăti pentru propria-i incompetență) cum inginerul de șantier, cel care supervizează lucrările, s-a trezit în ultima clipă că există probleme pe porțiunea executată de spanioli.

Dacă Sorin Scarlat (directorul general al CNAIR) a declarat că „deocamdată am început recepția lotului IV, urmează și lotul III”, iar purtătorul de cuvânt al companiei de drumuri Alin Șerbănescu a spus că „nu a început recepția pe lotul 3, consultantul fiind cel care a recomandat să nu se înceapă recepția”, ministrul Răzvan Cuc i-a contrazis pe aceștia din urmă venind cu detalii din procedura de recepție: „Pe anexa de la fișa de recepție sunt anumite neconformități. Compania va da termene de remediere de 5, maxim 10 zile. Dacă nu se vor face aceste remedieri intrăm în procedura de reziliere”. Deci unde este adevărul?

Totuși, care sunt aceste probleme de calitate identificate la fața locului astfel încât să nu poată fi deschisă circulația și pornit tot acest circ care include chiar și extinderea garanției, pe cheltuiala constructorului spaniol de pe lotul 3, de la 4 la 10 ani? Micile ravelări din taluz, disfuncționalitățile la garduri sau… iarba netunsă, invocate toate de CNAIR public și in raport? Să fim serioși, acestea sunt chestiuni ce pot fi remediate în câteva zile, cu circulația deschisă! Merită să puneți viața și sănătatea a mii de persoane în pericol pentru astea?

foto: Ionuț Ciurea, API, via forumul PeUndeMerg

Nu aș vrea să mă înțelegeți greșit, departe de mine să țin partea vreunui constructor, fie străin, fie român, mai ales că în ultimele luni, ca membru în Comitetul de Monitorizare al POIM din partea SAR, le-am solicitat în mod expres celor de la CNAIR să mai lase circul cu miniștri care rup de formă contracte în fața camerelor (vezi Răzvan Cuc) sau care să invite pe șantier ambasadorii țărilor de unde provin anumite firme (vezi Lucian Șova) și să aplice prevederile contractuale (penalizări, avertismente etc.) constructorilor care nu-și fac treaba. ZERO sancțiuni aplicate până acum, ăsta a fost răspunsul primit de SAR ca urmare a unei solicitări în plenul CM POIM.

Comisia de recepție nu ar fi fost prezentă ieri pe șantierul lotului 3 dacă inginerul de șantier, Hill International, n-ar fi acordat anterior zilei de ieri un raport pozitiv pentru lucrările executate. Cineva i-a făcut să se răzgândească și să modifice raportul astfel încât să vedem cu toții că nu ar fi întrunite condițiile pentru recepție. Să ne uităm puțin în lege ca să ne prindem de diversiunea reprezentanților statului român care miroase a șantaj pe alocuri.

Conform art. 8 al HG 845 pentru aprobarea Regulamentului privind recepția construcțiilor din domeniul infrastructurii rutiere și feroviare de interes național, executantul (Comsa) termină lucrările, face toate testările, notifică dirigintele de șantier (consultantul – Hill), iar apoi dirigintele de șantier confirmă beneficiarului (CNAIR) dacă toate condițiile de recepție sunt sau nu întrunite. Dacă da, beneficiarul programează data și locul pentru întrunirea comisiei de recepție. Așadar, cineva s-a răzgândit – dar oare de ce?

Avem toate elementele să considerăm că mărul discordiei nu este reprezentat de micile problemele de calitate pentru care în mod nejustificat se cere extinderea garanției de la 4 la 10 ani (pentru chestiuni ce pot fi făcute în 5-10 zile, termen de remediere indicat astăzi chiar de Răzvan Cuc sub sancțiunea rezilierii contractului), ci de ecoductul 2 suplimentar de pe lotul 3, ridicat cu bună credință de constructor pentru că a fost prevăzut de acordul de mediu și ulterior autorizat, probabil înțelegându-se la nivel neoficial cu CNAIR în ceea ce privește contractarea acestuia.

Încă de vara trecută, Asociația Pro Infrastructură a avertizat că al doilea ecoduct nu a fost inclus în niciun contract până la acel moment, acest lucru neîntâmplându-se nici până în prezent. CNAIR ar vrea să recepționeze niște lucrări de câteva milioane fără să le plătească? Așa pare.

Un astfel de document n-ar avea de ce sa fie semnat, din cate stiu eu, de vreme ce ei nu progreseaza cu lucrarile la lotul 3, deci oricum n-ai avea ce trafic sa descarci de pe acea portiune de sosea. Noi le tot spunem constructorilor ca degeaba fac nodul, daca nu termina lotul. Dar ei insista pe nod si pe plata lui”, declara pentru Ziare.com Alin Serbanescu în iunie 2018.

CNAIR-MT joacă acum tare și, cu prețul unor multe zile în care am putea să avem o autostradă de 43 de kilometri la care doar să ne uităm, fiind pusă viețile oamenilor în pericol pe DN68A, pare că pun constructorul în fața unei alegeri pe care unii ar numi-o șantaj: ori 10 ani garanție în loc de 4 (că uite, ți-am găsit probleme atât de grave încât le-ai putea remedia în 5-10 zile), ori recepționăm acum -poate parțial că să dăm drumul măcar la lotul 4- (că avem nevoie de puncte politice) și mai vedem noi ce facem cu ecoductul.

Facem un apel la oficialii din CNAIR să dea dovadă de înțelepciune și să deschidă acești 43 de kilometri pe care se poate circula în condiții de siguranță, lasând orgoliile și mai ales încetând să mai ascundă incompetența de la nivelul companiei. Nu aveți un ecoduct contractat, acceptați asta și căutați soluții legale, fără războaie de imagine și circoteci ministeriale!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

5 thoughts on “Cu ministrul Cuc în frunte, avem 43 de kilometri de autostradă-muzeu care nu pot fi deschiși din cauza circului dintre stat și constructor

  1. Indie

    Ar trebui sa scrieti mai des pe infrastructura! Uite asa am aflat ce e cu “autostrada muzeu” dintre Deva si Lugoj. Sunt ok si baietii de la API, dar prea panicarzi uneori.

    Reply
  2. iron

    „…astfel fiind pusă în pericol viața a mii de persoane ce sunt nevoite să parcurgă aglomeratul DN68A”

    Uite asa se induce hastag neuronului avid cititor de „stiri” (evident falsa) premisa ca Cuc ar fi „responsabil” de vreun accident auto, iar intre „responsbil” si „criminal” hastag neuronul nu poate distinge…:)

    Reply
  3. Adrian

    Problemele tehnice apărute în presă sunt legate de calitatea materialelor de construcție. Verificați, așadar, trasabilitatea acestor produse. PUBLICAȚI REZULTATUL ANALIZEI. E de știut dacă li(ni) s-au băgat pe gât anumite firme/rețele locale.

    Reply
  4. ionas

    Portiunea aia de autostrada se va deschide poate impreuna cu inaugurarea celor 10 km de tuneluri, adica peste 4-5 ani.
    Acum citiva ani pe portiunea invecinata Simeria – Orastie s-a tasat o parte din cauza materialului de proasta calitate impus constructorului

    Reply
  5. Mihai

    Cateva dintre personajele implicate in proiect din partea Angajatorului (CNAIR) s-au mutat „cu toate” in curtea celui care face revendicarile in numele Constructorului. Statul pierde.
    CNAIR ar trebui daramata si refacuta de la 0!!!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *