Alina Mungiu-Pippidi

Impotența administrativă la români

Refuzul absolut de a se exercita al unei autorități iresponsabilizată prin opțiune proprie și emasculată prin exercițiul îndelungat al abținerii produce săptămâna asta pe față rezultate care nu sunt încurajatoare deloc. Anume, DNA a trebuit să alerge după edituri academice acreditate, după membrii comisiilor din administrația penitenciară și profesorii supervizori ai temelor alese de deținuți, deoarece niciun fel de alți factori mai direct implicați nu au vrut să facă nimic.

Puteau face ceva?

Desigur.

Editurile acreditate depind de un organism (CNCSIS) care era semiautonom la vremea acreditării, între timp e controlat complet de Ministerul Educației. Nici vara trecută, și nici acum, sub doi miniștri diferiți ai Educației, nu a fost trimis Corpul de control la editura din Craiova care a publicat albumul familiei Becali (poze cu ceva text ca legendă) drept lucrare științifică. Nu s-a propus ca atare nicio acțiune administrativă. S-a așteptat să vină DNA, dar cu excepția situației lui Becali, în care individul a povestit exact și câți bani a dat, DNA va munci din greu, și nu totdeauna cu succes, ca să dovedească profit necuvenit, când era administrativ mult mai ușor să arăți că aceste cărți nu sunt academice, în primul rând că autorii nu aveau vreo calificare în acest sens și să anulezi acreditările, dând sancțiuni sau înlocuind pur și simplu pe cei care au lăsat situația să se întindă. Bilă neagră: Miniștrii Educației și secretarii de stat pe domeniu.

Comisiile de eliberare condiționată sunt numite și pot fi revocate de autorități. De la prima interpretare absurdă a legii (semnalată de Marian Zulean acum un an de zile, anume că o persoană fără nici o acreditare academică, incapabilă în libertate să producă o lucrare științifică deoarece nu are pregătirea și certificarea, devine brusc capabilă în pușcărie, fără Internet și bibliotecă, dar cu aceleași studii precare de bază, cel puțin conform acestor comisii), nici Autoritatea Națională, nici șefii ei de la Ministerul Justiției nu au cercetat și sancționat comisiile astea, au lăsat lucrurile să meargă mai departe. Raluca Prună e prima care a comandat un raport de anchetă, dar se puteau lua măsuri înainte de eliberarea scandaloasă a lui Cătălin Voicu, măsuri administrative. DNA nici nu va putea dovedi că aceste comisii au luat mită, deci mecanismul administrativ era singurul care putea rezolva ceva. În tot acest timp s-au bătut câmpii despre schimbări legislative, întărind și mai mult impresia eronată că e o fatalitate să le dăm drumul la toți pe legea actuală, mă înțelegeți, dacă există posibilitatea legală ca un analfabet să scrie o lucrare științifică, oamenii, că sunt directori de închisoare, judecători, profesori sau miniștri, nu se pot opune, trebuie anulată acea posibilitate legală. Bilă neagră: șefii Administrației Naționale a Penitenciarelor, miniștrii Justiției.

Dar, minune! Legea asta cu posibilitatea mică ce devine probabilitate mare nu funcționează și invers. Pentru că posibilitatea legală existentă ca Senatele universităților să-i disciplineze pe profesorii care își dau mâna cu infractorii, ca ministrul Educației să disciplineze pe universitățile care vând diplome și pun parafe pe opera lui Becali și Voicu, iar Ministerul Justiției să puna șaua pe stafful penitenciarelor nu are aceeași soartă. Astea nu mai sunt inevitabile consecințe ale legii, ele devin, dimpotrivă, incertitudini ale legii, a cărei practică se poate ca atare reformula așa: numai infractorii pot folosi la maxim posibilitatea legală, statul o folosește la minim sau deloc în favoarea sa, statul are nevoie de o lege la lege care să afirme că legea se și aplică, pentru că, spre deosebire de infractor, care acționează până la ultimul pas în interesul său, administratorii statului, politicieni sau tehnocrați, rar găsesc curajul să facă măcar pasul întâi în apărarea statului și ar vrea o lege care să se aplice singură, ca ei să nu aibă, Doamne ferește, vreun risc de luat.

Asta e definiția impotenței administrative la români. Vasile Dâncu ar trebuie să își dea seama că țării nu îi trebuie alt Institut Național al Administrației (am fost aproape la crearea primelor trei școli de administrație, păreau foarte promițătoare acum cinsprezece ani), nici a unei noi entități care să înlocuiască Agenția Națională a Funcționarilor Publici (va ajunge la fel în șase luni), ce să mai vorbim de o școala de politici publice (nu vă ajung câți impostori aveți deja care umplu asemenea școli și câte diplome distribuie…), ce îi trebuie administrației din România sunt niște administratori, iar ce le trebuie lor e un transfer de organe.

***

PS: Când eram tineri studenți la medicină, neștiind cum să mai speriem din mulții alcoolici megalomani care ne veneau în garda de la spitalul Universitar de Psihiatrie Socola, colegul meu și cu mine îi amenințam că vor ajunge impotenți dacă nu se lasă de băut. Nu mă întrebați ce cred azi, când în România academia salvează pușcăria ca regulă, dar TRU e ocupat apărând Europa de viol și Mihai Gâdea pe copiii români de regele Norvegiei.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

19 thoughts on “Impotența administrativă la români

  1. Don

    Poate ca emasculatia aceasta administrativa provine si din faptul ca functionarii publici au devenit mai toleranti, mai umani mai umili si empatizeaza cu cei aflati la ananghie si carora ar trebui sa le aplice sanctiuni, in contextul vietii socio- economice actuale din Romania.

    Reply
  2. anamaria

    Administratorii statului au aceeași calitate umană cu infractorii. Se ascund cu toții după argumentul că ”legea permite” – să-și rezolve pe ici-pe colo câte un interes, desigur, fiecare în ograda lui. Și-atunci cum să ridice piatra? Nu e mai ușor (și mai sigur) să te ascunzi după creștinescul ”oameni suntem”?…

    Reply
  3. gonzi

    corect, noi n avem stat, nu poate asigura aplicarea legilor cu buna credinta, functionarii nu se simt „de partea statului”, ei joaca pentru cei care fura. nu poti sa stai doar in DNA, asta trebuie sa fie ultima solutie. de ex, si in romania e interzisa pedeapsa fizica ptr copii (cam ca in norvegia), dar cine da doi bani pe asta. cam nasol..

    Reply
  4. florin

    pe gadea nu-l iau in seama, ca nu merita..daca face referire la Regele Norvegiei, e tolomac rau! Majestatea Sa, Regele e chiar nobil in comportament si nu are legatura cu problemele aparute in familiile romanesti de acolo, sau mixte..toata stima pentru Regele Norvegiei, Olav al V- lea parca..daca nu-i asa imi cer scuze! gadea e inadmisibil de mincinos! e sub orice discutie! In ceea ce-l priveste pe Traian Razvan Ungureanu, sunt de acord cu ce scrie in ultimul articol…in general sunt de acord cu domnia sa, fiind un vechi cititor al sau, de pe vrema cand scria la ,,viata studenteasca”, in general, articole sportive!!!

    Reply
  5. florin

    Nu stiu cu ce se ocupa ANFP ?!!
    Puscariasii trebuiau sa scrie lucrari STIINTIFICE !!Asta e beleaua.Ca asa povesti sau amintiri poate scrie orice semianalfabet.Nu despre asta era vorba in lege.
    Smecherasii au pervertit legea si cei ce si-auluat banutii tac deocamdata.
    Banul fi-rar el de ban a stricat tarisoara asta.
    Bine,nici nu era greu….coruptia a fost si pe vremea otomanilor si pe vremea comunistilor si acum cu libertatea asta prost inteleasa a fost dusa la maximum.

    Reply
  6. Munteanu

    De acord doamna Mungiu ! Ca electronist si eu sunt foarte indignat ca analfabetii au calculatoare. Pentru ei a fost scris sistemul de operare Windows care permite analfabetilor sa opereze calculatorul fara sa scrie selectand niste desene colorate cu soarecele. Ce fac cu ele analfabetii e alta mare problema caci analfabeti fiind le lipseste si educatia si cultura tehnica si stiintifica deci probabil receptioneaza video on-line de la playboy.com. A fost atfel creata o industrie de calculatore care nu calculeaza dar datorita lor a devenit Bill Gates miliardar si Elena Udrea, Stolojan, Basecu, Boc milionari.

    Reply
  7. Mihalcean

    Multumesc doamna Mungiu pentru inca un articol de exceptie, drept la tinta.
    Ma tot gandesc daca neamul romanesc mai are vreo speranta sa se insanatoseasca.
    La multi ani in 2016, multa sanatate si astept cu interese articolele dumneavoastra.

    Reply
  8. ILINCA

    I(NCO)MP(E)OTENTA administrativă la români = dovada „impotentei” in toate sectoarele vietii economico-sociale din societatea romaneasca postcomunista.

    Reply
  9. Dezideriu Dudas

    Pai daca are chichirez “bratul Borcea” …, de ce atata galceava impotriva lui “Borcea” ?

    Din serialul post-decembrist “Nema Putirinta Administrativa”

    P.S. Pentru “transferurile” mentionate, ce-o mai fi facand “dom’Mitica” ( aici, merg si cei din “Liga lu’ Caragiale”… ) ? Asta om adevarat, stiinta intruchipata, putirinta decibelica maxima, vitejie garantata. In afara de “brutarie”, nu se sperie de nimic. Da’ s-a adaptat omu’. Faina curata, calitatea I ! “Esalonul interzis” inainte, apoi esalonul 3, 2…si-a dreaku’ dom’Mitica, n-a ca “are voie” sa nici n-apara vreodata in “primul esalon”, intotdeauna de “pus la zid” ( -ul “bratariei” )in tarile care nu se mai suporta ! La’ ca ne suporta altii, ca unde mai gasesc asa “fraieri”…

    Reply
  10. AlinaP

    Absolut de acord cu doamna Mungiu. Din pacate, aceasta „impotenta administrativa” asociata cu corespunzatoarele bilele negre poate fi generalizata de la primari, ministri, sistem medical, invatamant, etc. pana la presedentie. Oare exista un sistem administrativ ce merge bine in Romania? Cand oare meritocratia o sa-si ia locul in sistemul administrativ?

    Reply
  11. alinaMP

    Cine trebuia sa interpreteze legea corect si nici sa nu ia in discutie albumul lui Becali este Adm Nat a Penitenciarelor, care depinde de Min Justitiei, trebuiau schimbati. La guvern sunt planuri legae de ANFP, agentia fct publici, ea insasi cu rol in implementare prin monitorizarea lor, nici acolo niciodata nu se face nimic, nu e sanctionat nimeni, etc….

    Reply
  12. Adrian

    Ce parere are Romania Curata despre comisiile propuse de fricosul Curaj ?
    Ce actiuni concrete va initia Romania Curata vazind ca in comisii sunt impostori, corupti si likele ?

    Reply
  13. Dezideriu Dudas

    @ alinaMP

    De acord cu comentariul dvs, asta insa neansemnand ca schimba cu ceva cele scrise de dvs. in material ( e drept, aici nu putea fi o disonanta ), nici cele scrise de ceilalti comentatori ( platforma fiind deschisa, intotdeauna exista un echilibru, nu ca la „baietii destepti”, unde exista doar opinile „pro” si „avioanele”, tocmai pentru a se legitima opiniile „oficiale” prin logica inversa – aici, „primul pe ramura”, Tismaneanu…), nici macar cele scrise de mine, intr-o licenta mai „banditeasca” ( „la banditi” in schimb, „primii pe ramura”, Goma si Tudoran…), asemanatoare oarecum cu ce acea manipulare, „de bine”, pe care o foloseati la SOCOLA….

    Reply
  14. Dan Plesoianu

    Si toate acestea pentru ca omul nou, creat cu multe eforturi (demne de o cauza mai buna) in comunism, are drept trasatura principala (si crez national) descurcareala (smechereala), iar respectul fata de munca si lucrul bine facut (in care intra si respectul pentru crearea si aplicarea legii), se afla pe undeva, pe ultimul loc, in panoplia principiilor de viata.
    Daca romanasul ar avea ca principiu de viata (de morala) pe primul loc respectul pentru lucrul bine facut (dar nu numai la nivel declarativ, ca dl. Iohannis, pina acuma), restul situatiilor s-ar rezolva de la sine !!! Si crearea unor legi bune, si respectarea si aplicarea lor, si viata de zi cu zi. Ei bine, acest aspect moral – dragostea fata de lucrul bine facut ! – ar trebui trimbitat la toate colturile, la toate posturile, tot timpul. Numai ca delasarea romaneasca, lipsa de seriozitate, va face misto si bascalie foarte repede si de aceasta campanie, daca macar ar exista.
    E pacat ca sintem asa, pentru ca sint totusi destul de multi oameni (dar nici pe departe suficienti, procentual) care sint altfel, si care se implica in schimbare.
    Respectul pentru lucrul bine facut – sau, cu alte cuvinte, corectitudinea in comportament – ar duce si la intelegerea faptului ca daca cineva te plateste pentru a-ti folosi serviciile, tu, ca persoana, trebuie sa iti dai silinta de a indeplini fisa postului. Acest lucru nu se intimpla in Romania, ba chiar dimpotriva, din pacate, cu toate ca este un lucru foarte simplu de inteles.

    Reply
  15. Valeriu Durac

    Aveți perfectă dreptate doamnă Mungiu,toți funcționarii statului român sunt mai apropiați de infractori decât de aplicarea legilor.Asta deoarece noi nu mai avem oameni de stat,vă rog să-mi dați și mie unsingur nume de om de stat de pe scena politică românească sau din rândul înnalților funcționari ai statului român.Eu personal nu am nici un exemplu pe care vi-l aș putea da la ora actuală.Cred că ar trebuii să importăm măcar câțiva miniștrii cheie de prin statele în care legea se aplică unitar,nu preferențial ca la noi.Cred că ar trebuii să importăm,ministrul justiției,internelor,procuror șef și măcar câte un subaltern al acestora pentru fiecare județ.Cu putregaiurile noastre care ocupă aceste funcții de peste 25 de ani o să ajungem cea mai umilită colonoie de pe planetă, și asta deoarece nu axistă o lege a responsabilității care să sancționeze dur orice încălcare a legii și pe toți cei ce colaborează cu infractorii sub o formă sau alta.

    Reply
    • parker

      Degeaba importam oameni profesionisti pt ca partidele conduc tara si la cel mai mic gest de reforma care le afecteaza puterea si banii fac o motiune de cenzura si… la revedere”, Punem noi un om de partid care sa faca politica partidului, adica sa dijmuiasca , contractele publice pt pusculita de partid. De asemenea , tot aud despre necesitatea depolitizarii institutiilor publice. Nu se va face niciodata pt ca sponsori pt partid vor fi atata timp cat partidul ofera la schimb functii . Ce altceva ar mai putea oferi partidul daca nu ar fi aceste functii in toate institutiile?

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *