Alina Mungiu-Pippidi

Guvernul pe bază de merit, la Sfântu Așteaptă?

Nu știi dacă să râzi sau să plângi când vezi la TV imagini de la revolta populară din Liban care cere aruncarea afară a întregii clase politice și un guvern de tehnocrați pe bază de merit.

Pacea în Liban (ca și în Bosnia) a fost obținută acum câteva zeci de ani prin invitarea tuturor facțiunilor să împartă guvernarea. Eliberarea din funcție a unui prim ministru care reprezintă o facțiune este o formă de dezechilibru a acestui aranjament care a intrat în manualele de politologie ca ”guvernare consensuală”. Cu toate păcatele lor, cei care ocupă poziții în Liban sunt în capul unor piramide de patronaj ale unor partide etnice și/sau confesionale, care distribuie pozițiile și funcțiile publice clienților lor. E o soluție infinit mai bună decât să ai un singur grup care să aibă totul.

Evident, soluția nu mai corespunde așteptărilor create de oameni ca noi, care au promovat universalismul etic, adică o distribuție a resurselor publice care nu ține seama de grupuri si tratează impersonal și egal pe fiecare cetățean. În orașele mari s-a creat un electorat pentru universalism etic, gata să se bată în stradă cu vechile grupări de partid. Nu doar în Liban.

Dar cine să pună în practică universalismul etic? Țările noastre nu au moștenit de undeva o birocrație impersonală de roboți orbi la interesul privat, toți cei din administrație sunt numiți pe criterii clientelare mai devreme sau mai târziu. Unii sunt poate mai competenți ca alții prin natura poziției lor publice, dar per total nu au nimic de a face cu birocrațiile de calitate descrise de mine în În căutarea bunei guvernări, create de monarhii europeni ca să colecteze taxe mai bine sau să treacă de la armate prost conduse de aristrocrați la armate conduse de profesioniști. Democrațiile tinere nu construiesc guverne obiective și birocrații autonome față de interesul privat. Nu există stimulente în acest sens, decât poate marile amenințări existențiale, cum a fost în Estonia sau în Georgia. Nu ne e frică de ruși destul încât să construim guverne și birocrații performante.

Propusul guvern Orban la noi e altă ilustrare. Merita destabilizată țara pentru a aduce la putere o colecție de oameni ca garnitura propusă? Nu avea și Guvernul Dăncilă pe unii care nu își plăteau impozitele pentru casele de 900 m2, erau plătiți de formă pentru slujbe pe care nu le prestau și își făcuseră studiile la universități particulare și programe postuniversitare SNSPA și colegii de apărare/securitate? E așa o mare diferență între Raluca Turcan și Ana Birchall sau între precedentul și nou propusul ministru al Sănătății etc? Pozițiile din establishmentul de securitate iarăși merg la establishmentul din securitate/generali/oameni de ai lui Adrian Năstase, ca să nu mai spun că și oamenii pe post de societate civilă tot din acea zonă vin.

E colecția asta de liberali cu merite modeste, adăugată la butoniera stabilimentului de siguranță națională, un guvern pe merit? E măcar un guvern liberal???

Are PNL măcar o propunere cum să facem tranziția spre merit sau ce își propune e doar să dea afară pilele PSD ca să le înlocuiască cu pilele liberale, mai ales la Externe, unde întotdeauna e bătaie mare, în companii de stat etc?

Ca și în Liban, lumea vrea și la noi altă clasă politică, și se resemnează cu Orban ca tranziție. Dar ca și acolo, aceea nu există, pentru că țara nu are asociațiile din care să poți face o structură corporativă, care să reprezinte profesiuni, regiuni, partide cu bază de masă, etc.

Nu are decât cine a fost iute de picior să se autopropună cererii, adică pe USR, condus de un trio care a luat contracte publice de la Dragnea, Vâlcov, Interne și servicii. Răscoliți site-ul USR și veși vedea că nici acolo nu există nici cea mai mică idee concretă cum se pune în practică meritocrația. Când îi vezi cum o țin langa cu Jos Penalii, când PMP mai profesionist deja a trecut o lege printr-o cameră care rezolvă problema, rămâi cu impresia că în afară de campania publicitară Afară cu ei ca să venim noi USR încă nu e în stare să articuleze nimic de Doamne Ajută.

Ce așteaptă (sau pe cine) Ludovic Orban să se pronunțe în privința trecerii la sistemul pe merit: un concurs național unic de intrare în administrație, fără legătură cu numirile politice, anularea tuturor numirilor prin derogări de pînă acum (de toate guvernele- sunt mii), deschiderea din nou a pozițiilor de management public către cetățeni europeni, care pot fi finanțate prin asistență tehnică pe bani europeni, mai ales la fisc, vamă, companii publice, poliție, unde e mare nevoie de o schimbare de cultură? Ca să nu mai vorbesc că ne-ar trebui o comisie transpartinică să lucreze la simplificarea și creșterea calității legislației/reglementării împreună cu lume din sectorul privat, BXL, etc, că partidele nu prea au oameni capabili să facă așa ceva. Guvernul tehnocrat era așa incompetent că a făcut un website unde întreba poporul ce să taie și ce nu, a plouat cu propuneri să se desființeze buletinul și alte asemenea. Creșterea calității reglementării, fără de care nici nu contează cine se alege primar sau e numit ministru, e o chestiune indispensabilă și super specializată. Ați auzit să se pregătească ceva, ca să nu mai facem ca data trecută, când a decretat un pedelist declarația pe proprie răspundere din cauza căreia a ars Colectiv? Nu am auzit să îl acuze cineva, în schimb lumea incitată de presa tabloidă strigă la salvatori: Criminalilor!

Sunteți siguri că există un public care chiar aspiră la merit?

Ați auzit cumva că se pregătește altceva decât înlocuirea pesediștilor cu liberali? Dacă ar exista un dram de meritocrație nu ar exista zece idei de comisari europeni (și una competentă e mult, pe domeniul Transporturilor), iar Klaus Iohannis și Viorica Dăncilă o agreau la unison. Cum noi nu suntem în stare decât de numiri partizane, întârziem Comisia Europeană cu o lună!

Dacă nu suntem în stare cu meritocrația, aș sugera că modelul Libanului e mai bun, să împărțim statul între facțiuni, că e mai reprezentativ, decât să-i avem pe unii cu 20 la sută care fură la greu câteva luni cât au ocazia. Practic îi invităm chiar noi cu asemenea aranjamente și lipsa de cerere publică pentru merit pe bune. Dacă nu trece garnitura asta din prima, faceți a doua de largă reprezentare, iar până la alegeri poate se pregătesc unii mai bine decât până acum.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

24 thoughts on “Guvernul pe bază de merit, la Sfântu Așteaptă?

  1. JK

    Facțiunile libanezeau sunt destul de bine determinate etnic și religios, în timp ce noi pare că suntem o turmă de oi pe un câmp, noaptea și mai e și furtună. Așa că, comparația nu e fericit aleasă.
    Nici tragerea la sorți a funcțiilor, ca-n Atena antică, nu merge: cei aleși atunci erau lideri și performau nemijlocit (fără media) în mijlocul celor care n-avuseseră șansă la datul în bobi albi&negri, în timp ce cei de-acum sunt reprezentanți care pot să n-aibă nicio calitate de lider. Cred că singurul obicei bun de preluat din democrația ateniană ar fi ostracizarea.
    În fond, putem ajunge ca Libanul: trebuie să ne-atace un vecin, să ne urască Israelul (mai greu, dată fiind iubirea lor pentru mănoasa Românie), șansa de-a primi niște sute de mii de imigranți sirieni există, blocurile din orașele noastre încep să arate ca după război. O mică deosebire ar fi că la ei conduc seniorii războiului, iar la noi seniorii serviciilor, dar dacă seniorii serviciilor intensifică războiul împotriva propriului popor, atunci se poate considera condiție îndeplinită.
    Aveți o obsesie cu meritocrația. Există undeva pe Terra vreun Partid Meritocratic? Scrie pe stema vreunui stat MERITOCRATIE? Meritocratia e ca pseudo-știința economiei: teoria nu poate prezice ce se va întâmpla, dar odată survenit succesul, acesta justifică toate prezicerile care l-au conținut și-i certifică pe toți profeții care l-au cântat. Meritocrația e de dreapta, iar supraviețuirea e de stânga. Vi se pare PNL-ul ca fiind de dreapta (prin ce fac în partid, nu în afară)? Vi se par baronii pesediști și proromâniști de stânga? Vi se pare că puterile sunt separate în stat?
    Mi-ați dat o temă de gândire: Libanul ca orizont al României. Eu porneam de la ideea că Ucraina e. După libanezi va rămâne humusul, după noi, pământul.

    Reply
    • Laur22

      @ draga JK
      Economia nu e o pseudo stiintza shi nu e nu pentru ca nu s-ar ocupa asha cum zici tu se de :
      „teoria nu poate prezice ce se va întâmpla, dar odată survenit succesul, acesta justifică toate prezicerile care l-au conținut și-i certifică pe toți profeții care l-au cântat.”

      Ci pentru ca numele sau corect nu e „economie”.
      Traducerea corecta a „economics” e “economie politica”.

      Shi da daca ii zici economie politica ai exact titlul care descrie activitatea descrisa de tine.
      Adica gargara politica numai buna ca sa justifice actuala stare de fapt in economie.
      Ca exemplu toate manualele de „economics” ii dau cu legea cresterii constante a costului marginal al produsului odata cu cresterea volumului productziei .

      Mda ceea ce explica nu asha de ce Rolce Royce ori Ferrari sunt mult mai „ieftine” decat Ford ori Toyota deorece nu asaha sunt produse in serii mai mici ceea ce genereaza costuri unitare mai mici nu asaha ?
      Nuuu nu e asha ?
      Shi atunci de ce toate manualele de „economics” spun ca e asha ?

      Altfel meritocratzie, buna guvernare ….. bal, bal, bal .
      Ca sa ce in favoarea cui ?

      Cine e dispus sa platesca pretzul economic shi social ca sa creeze asha ceva.
      Baronii hotziei locale ?
      Ori transnatzionalele venite aici la jaf shi praduiala ?

      Nu zic ca o mai buna guvernanatza nu ar fi conceptual cu putintza da daca s-ar intampla am fi oare noi capabili nu doar sa o sustzinem shi aparam ceea ce ar fi strict necesar daca e ca ea sa dainuie, da macar sa o recunoastem daca s-ar intampla din greseala sa ni se intample ?

      Exemple crunte :
      Cel mai bun guvern cu cele mai multe realizari din istoria post decembrista a Romanie a fost conform majoritatzii comentataorilor politici de azi guvernul Adrian Nastase. A fost oare cineva capabil sa zica asta in timplul respectivei guvernari ?
      Din punct de vedere al independentzei Justitzie in anii guvernarii Dragnea situatzia a inregistrat o ce daca e sa compari raportul comsiei europene cu ragetele decrevelate din Piatza Victorie ori din aulele de la BXL ?
      http://www.romaniacurata.ro/comisia-europeana-confundat-romania-bulgaria-mcv-dovada/

      Acuma nu zic nu, n-ar rau sa fie bine, da eu sunt de parere ca inainte sa ne gandim cum sa facem ca sa le avem (o birocratzie eficienta la sange in colectarea de taxe shi impozite shi o meritocratzie militara versata in arta castigarii razboaielor adica cam ceea ce vrea sa obtzine PRC prin 2030 despre care vosrvese alinutza in textul sau) poate ca ar trebui sa ne gandim cu sa facem ca sa fim in stare sa recunoastem cand le avem.

      Caaa ‘geaba te gandesti cum sa faci, ca sa faci mashina mai buna, daca soferul care o conduce e un chior cu ifose de acvila.

      Ca despre o scoala accesibila oricui capabila sa creeze adevarate sanse in viatza majoritatzii populatziei acestei tzari, o scoala ascenssor social shi nu doar furnizoare de sinecuri unor feudalisti locali shi o sanatate capabile in mod efectiv sa sporeasca speranzta de viatza activa shi fara dureri majoritatzii cetatzenilor acestei tzari nu pare sa fie problema ori nu pare sa avem preocuparea sa masuram in mod activ evolutzia noastra pe aeasta scala reala in ultimul sfert de secol.

      Shi uite de aia repet shi eu ‘geaba te gandesti cum sa faci ca sa faci mashina mai buna daca soferul care o conduce e un chior cu ifose de acvila . Soferul fiind noi shi gasca polticienilor shi jurnalistilor , hahaha cica formatori de opinie, care isi imagineaza ca ne conduc catre undeva.

      Reply
  2. Kross

    Din ciclul ,cine se frige odata se frige si a doua oara.Romania repeta greseala dupa greseala.Alungam ciuma rosie cu oameni scoliti la Moscova?Cu fii de fosti tortionari comunisti?Astia sunt liberali?Am senzatia ca tara asta este blestemata.

    Reply
  3. CMC

    1. Predoiu a mintit in public ca nu il stie pe Sima si au aparut filmari cu el cantand intr-o mansarda. Asta ministru la justitie?
    2. Vela a declarat ca a cerut si luat certificat de revolutionar la Caransebes desi nu a facut nimic pentru revolutie, doar ca sa il arate copiilor si nepotilor!
    3. Ministrul la Dezvoltare unul care nu si-a platit corect impozitul.
    4. Ministru la sanatate unul acuzat de malpraxis. Si toti stim cum se musamalizeaza malpraxisul si ca paciantii au dreptate.
    Patru ministri din 16.
    De Citu, ce sa mai vorbim. Destituit pentru atacul speculativ asupra leului…
    Nu sunt PSD-istii cinstiti, dar nici cu astia nu mi-e rusine…

    Reply
  4. Adrian

    „Evident, soluția nu mai corespunde așteptărilor create de oameni ca noi, care au promovat universalismul etic, adică o distribuție a resurselor publice care nu ține seama de grupuri si tratează impersonal și egal pe fiecare cetățean.”

    Ok, vă mulțumim că reamintiți că aceasta e una din soluțiile care ține de o atitudine regaliană. Și că subliniați că e vorba despre resursele publice.

    La noi, totul se consideră că e public, a se vedea capra vecinului.

    (Off-topic) De aceea avem de pildă râuri mutilate în secolul al XXI-lea, că, nu-i așa? Sunt publice/ale statului/știm noi toți-că noi toți suntem statul- știm așadar mai bine, nu bezmeticul de proprietar riveran de generații, ce mai vrea și ăla, stare naturală a râului?!? Să zică mersi că i-am betonat NOI malul, l-am scos din neștiință la știință.
    Biblio.:
    http://www.rowater.ro/damures/Investiii/Promovarea%20lucrarilor%20de%20investitii%202019.pptx

    Priviți, de asemenea, eleganța buldozerelor. Vedeți panourile anunțând investiția&lucrarea. Și împrejmuirea frumos realizată, ecologic, la o distanță de siguranță față de utilaje&lucrare. Aaa, nu se văd? Normal, pentru astea și eventuale accidente, dincolo de distrugerile de mediu, responsabil este, desigur, proprietarul riveran pus în fața faptului betonat, pardon, împlinit. Nu se vede nici postarea înainte de execuție pentru eventuale propuneri &observații. De fapt, nici apa nu se mai vede, dar’mite ceva broaște.

    Reply
  5. emil

    Guvernul Orban este facut pe baza demeritelor guvernarii PSD-ALDE si complicii, nu pe baza de merite. Libanul, Brazilia, Columbia, etc, nu se raporteaza la normele de civilizatie UE, MCV, Schengen, etc. Acolo armata asigura lupta impotriva mafiei si coruptiei.

    Reply
  6. ionas

    PNL si PSD sunt asemanatoare, doar literele difera.
    Schimbarea politica visata de populatie este de fapt doar foamea de resurse economice din PNL si chiar UDMR. USR-ul este parca mai precaut.
    Cine este la putere are libertatea de a fura fara impunitate, opozitia saliveaza de pofta – eventual poate colabora cu alte formatiuni politice ( aspect calificat)
    Sistemul politic este asa de putred incit nu va putea fi schimbat vreodata- de fapt Romania este o tara orientala si nu vest europeana .

    Decit sa impartim statul in factiuni mai indicat ar fi sa impartim tara in regiuni si fiecare regiune sa isi aleaga calea ( Valahia va iesi pe locul I, Dobrogea locul II, Ardeaul III, Moldova se va contopi cu cea de est )

    Reply
    • DeLfinu

      Va iesi razboi fara sfirshit si fara invingatori, de moment ce dobrogea NU exista – sau, exista tot atat cat tzara rumineasca si oltenia, ca inventia a regelui sudist carol1!

      Reply
  7. MZM

    Cat a fost PSD-ul la guvernare nu v-a bantuit niciodata solutia libaneza, oricum nu ati facut-o publica, dimpotriva, dadeati idei Ciumei Rosii cum sa-si consolideze puterea. Acum, ca acest partid antiromanesc a distrus si a praduit totul (resurse, buget, justitie, sanatate, cultura etc.), incercati sa-i mai dati o mana de ajutor: „invitarea tuturor partidelor sa imparta guvernarea”. Pentru a se obtine pacea, ca in Liban si Bosnia, nu-i asa? Nu inteleg cum o persoana de cultura dv. poate avea afinitati politice cu o grupare care odata ajunsa la guvernare nu se gandeste decat cum sa se imbogateasca fara sa fie pedepsita!

    Reply
  8. Radu

    @MZM Troll amarat ce esti, vezi ca daca dai search pe aici si pe B1 gasesti multe indemnuri ale dnei Pippidi la guverne de uniune nationala si la consens incepand din 2017, desigur, nu cum va plac voua, de ex ‘Partidele ar trebui sa se uneasca contra statutului paralel’. Suna a cosmar cand iei banii de unde ii iei, nu? Asa ca las-o jos ca macane. A, si vezi ca mai e o diferenta, PSD avea 50% din Parlament iar astia nu au nici 20.

    Reply
  9. Cristi C

    Am fost surprins sa citesc asta:
    „Când îi vezi cum o țin langa cu Jos Penalii, când PMP mai profesionist deja a trecut o lege printr-o cameră care rezolvă problema, ”
    Cu atat cu cat stiam si citisem Decizia 464/2019 a CCR care scrie negru pe alb, ba chiar da si exemple din trecut, din 2014. Limitarile/constrangerile suplimentare impuse candidaturilor nu sunt constitutionale si nu se pot adauga prin revizuire, ci printr-o noua Constitutie. Mai limpede de atat nu cred ca poate fi explicat. Si credeam ca din iulie, problema este definitiv transata….. ca sa aflu ca PMP depune de furis o modificare a unor legi organice care sa „rezolve” (cum se exprima dna Pippidi) problema. Sigur, prostiile respective au trecut in mod tacit de Senat pentru ca nimeni nu le-a bagat in seama. Ele nu vor trece de Camera Deputatilor, de Avocatul Poporului, de parlamentari care le vor ataca la CCR….. Ele nu vor trece de orice condamnat care le va ataca la tribunal unde va ridica o exceptie de neconstitutionalitate. Actiunea PMP este doar una de spectacol electoral si nimic mai mult. Nu rezolva problema.

    Reply
  10. maria

    Doamna Mungiu

    Desi dumneavoastra nu raspundeti intrebarilor puse aici totusi va intreb. Eu am facut SNSPA , Facultatea de Stiinte Politice si v-am avut profesoara pe dumneavoastra, doamna Miroiu etc….nu lucrez in domeniu dar de acolo va cunosc si va apreciez. A fost unul dintre putinele cursuri de care imi amintesc cu mare placere.
    Deci care e problema cu SNSPA si cum puteti generaliza pentru toti absolventii?

    Reply
  11. Isodor

    Pentru iesirea din impasul prezentat de Doamna Mungiu va trebui creata o Instanta (daca va fi posibil chiar sub
    conducerea domnieisale) care sa pregateasca acesta meritocratie capabila de a guverna Romania.

    Reply
  12. nae girimea

    @JK
    „seniorii serviciilor intensifică războiul împotriva propriului popor”
    Atata tot ca acesti „seniori ” sint de fapt niste Pristandale – slugi in serviciul altora

    Reply
  13. Taxe MICI

    „o grupare care odata ajunsa la guvernare nu se gandeste decat cum sa se imbogateasca fara sa fie pedepsita!”

    Acest ADEVAR mobilizator trebuie scris si afisat pe TOATE gardurile din rromania ! sigur vor sari unii…’- da’ de ce dom’le ? ” – asta a fatat poporu, asa „politicieni” avem…

    Reply
  14. Marin

    Sunt profund dezamagit de atitudinea dvs. pro PSD din ultimul timp. A asemana guvernul PSD cu propunerea de guvern facuta de PNL (sau chiar cu oricare din guvernele precedente) nu mi se pare o atitudine compatibila cu statutul dvs. Poate fi neinformare, interes sau reavointa. Cum de prima nu va pot suspecta, va suspectez de una din ultimile doua. A asemana pe Melescanu cu Bogdan Aurescu este revoltator (sau pe Orlando cu Catu, sau pe Iordache cu Predoiu… De fapt, primul soc privind pozitia dvs. l-am avut atunci cand, intr-o emisiune televizata, il sustineati pe Tariceanu (o nulitate lipsita de scrupule) la functia de candidat la presedintie sustinut de PSD. Un om mai nociv pentru poporul roman ca Tariceanu este greu de gasit.
    Este adevarat ca si eu am retineri fata de unii ministri propusi si consider ca presa trebuie sa ia atitudine fata de cei nepotriviti, dar a cultiva ideea ca guvernul PSD este cam acelasi lucru cu gevernele PSD este deja o metoda subliminala de a reduce participarea la vot si de a sustine, practic, PSD-ul. De fapt, doctrina „toti sunt o apa si un pamant, numai ca PSD ne mai da niste pomeni” este una din metodele practicate de PSD, mai ales in zona alegatorilor mai putin informati. Pentru mine, acest articol a fost dezamagitor.

    Reply
  15. Cinicul

    „E așa o mare diferență între Raluca Turcan și Ana Birchall sau între precedentul și nou propusul ministru al Sănătății etc? ”
    Recunosc ca nu sunt impresionat de garnitura propusa de liberali, dar dvs ati ales niste exemple care convin mesajului pe care-l sustineti. De ce nu Cuc sau Daia?

    Reply
    • MAKE

      Fii mai atent la performantele lui Daia. Iar daca nu le intelegi, sa stii ca problema este la tine, oraseanul. Daia este probabil cel mai bun ministru al agriculturii din ultimii 10 ani. Stiu, o sa imi dai in cap cu gripa porcina. Te sfatuiesc sa vezi ce succes (zero) au avut chinezii comunisti, cu armata impotriva gripei porcine. Stiu, o sa imi dai in cap cu faptul ca nu face filosofie si nu vorbeste elegant si pretios precum Plesu. Nu asta este in fisa postului. Stiu, tu razi de agricultori. Asta este o nefericire, un rasism de clasa, un rasism social din partea ta.

      Reply
      • Catalin

        De acord, dl. Daea a fost la mare distanta de oricare alt ministru post decembrist. Nu ma intereseaza foarte mult cum se exprima, rezultatele vorbesc.

        Reply
  16. Nelu Stiuca

    Pentru a preveni aparitia unor escroci in sfera puterii politice, alegatorii romani trebuie SA VOTEZE, sau sa ofere picatura lor de putere publica spre gestionare numai CANDIDATIILOR (independenti sau membrii de partid) care indeplinesc urmatoarele criterii:
    – sa nu fie obositi sau epuizati de “eforturile politice sau civice” depuse in ultimii ani postdecembristi si mai ales din cauza activitatilor imorale (implicari in scandaluri publice ce nu fac cinste civilizatiei pe care dorim s-o construim) ori sa fi transferat (pentru a ascunde) capital romanesc in strainatate;
    – sa priveasca interesul particular prin prisma celui general si prin acelasi efort de gindire sa cuprinda deopotriva atat chestiunile abstracte cat si pe cele concrete; sa vada prezentul in lumina trecutului istoric, pentru scopuri nobile situate in viitor; nu trebuie sa le scape din vedere sau din procesul gindirii nici o parte a naturii umane sau a institutiilor omenesti; trebuie sa fie interesati de binele general si in acelasi timp sa vizeze teluri nobile pentru ei si semenii lor; sa fie distanti fata de ispite si incoruptibili, dar cu picioarele pe pamint (lucizi) ca niste oameni de stiinta;
    – sa nu faca parte din categoria persoanelor care au detinut functii publice in perioada postdecembrista (parlamentari, guvernanti, alesi locali, lideri ai societatii civile, sindicatelor, din mass-media sau din structura puterii domeniilor rezervate) si in acelasi timp, ei sau rudele lor pina la gradul patru sa fi avut direct sau prin firme intermediare afaceri cu statul, ori sa fi folosit fraudulos banii publici;
    – sa nu faca parte din categoria persoanelor imorale care au BENEFICIAT, datorita pozitiilor influente pe care le-au detinut anterior, DE CISTIGURI FINANCIARE, participind la jocuri piramidale de tip Caritas si fonduri de investitii prin care in mod constient au fost pauperizati milioane de cetateni ori au luat de la banci cu capital de stat imprumuturi lesnicioase acordate abuziv sau nerambursate, mai ales de la cele falimentate;
    – sa nu faca parte din categoria persoanelor care sub diverse forme, de mascare a necinstii, au beneficiat in mod abuziv (ilegal) de indemnizatii sau sume de bani insusite cu ocazia desfasurarii operatiunilor de privatizare a unitatilor economice de stat, sau ca membri in Consiliile de Administratie si Adunarile Generale a Actionarilor (in unitatile cu capital de stat) fara sa-si aduca vreun aport sau sa depuna efort (contributie pozitiva) ori au copiii scoliti inca din clasele primare, in srainatate;
    – sa manifeste si sa dovedeasca practic interes cetatenesc, maturitate si responsabilitate in gindire dovedite de pregatirea si experienta profesionala, calificarea civica, talentul si inclinatia necesara, manifestate intr-unul din domeniile managementului destinelor umane si sa cunoasca intrutotul realitatile celor pe care vor sa ii reprezinte;
    – sa nu fi avut probleme cu justitia din cauza ca au fost suspectati de savirsirea unor acte de coruptiei sau pentru a-si justifica averea; sa nu faca parte din categoria oamenilor de afaceri ajunsi in topul bogatilor, fara a manifesta transparenta in desfasurarea activitatilor comerciale;
    – sa manifeste intelegerea si convingerea cuvenita ca relatia POLITICA = MAFIOTISM + IMORALITATE + INCOMPETENTA + GOLANEALA nu mai are aplicabilitate in Romania si trebuie inlocuita cu ecuatia POLITICA = MORALITATE + COMPETENTA + DARUIRE PENTRU SEMENI + NOBLETE si ca in viata politica romaneasca nu mai este loc de demagogie;
    – pe linga aceste cerinte alegatori pot pretinde candidatilor (indepndenti, dar mai ales politicienilor), cu multa exigenta, sa indeplineasca oricare alte criterii pe care buna lor moralitate si credinta le considera necesare in vederea obtinerii de la parlamentari si edili, politici publice ori rezultate necesare pentru progres general.
    Puterea Publica va PURTA AMPRENTA directa a actului de vointa a alegatorilor pentru infaptuirea statului de drept, minimal, social sau al bunastarii, numai daca procedurile tehnice de investire a alesilor si a executivului sunt insusite si avizate in mod constient (nu prin voturi cumparate sau intoxicari electorale) de SOCIETATEA CIVILA si prevad totodata modalitatile si cauzele destituirii din functie, a demnitarilor sau inaltilor functionari publici in timpul exercitarii unui mandat.
    PENTRU A COMBATE O PARTE DIN CAUZELE “cancerului care macina societatea romaneasca” MAI TREBUIE SA GASIM SI RASPUNSURI LA CATEVA INTREBARI DE NUATURA CIVIC-SPIRITUALA, INSA ESENTIALE PENTRU VIITORUL NEAMULUI ROMANESC si anume:
    1. – Cind vom fi in stare ca cetateni romani, intr-un nr. foarte insemnat (citeva
    milioane), sa protestam simultan, public, citeva ore, avind ca motiv incalcarea unui drept sau a drepturilor elementare ale oricarui semen(roman) de catre autoritatile statului roman sau altele straine, facind astfel dovada sau proba existentei unei coeziuni sociale de neam ?
    2. – Cind, oricare persoana publica, edil sau politician (independent) roman ales ori purtator de autoritate statala va putea sa manifeste aceeasi atitudine, grija (atentie) atat pentru omul bogat cat si fata de cel sarac, tot atat fata de cel performant cat si fata de cel neputiincios facind dovada sau proba existentei unei moralitati in viata civica ?
    3. – Cind vom fi capabili (ca romani) sa intelegem ca indiferent de postura sau functia in care suntem trebuie sa manifestam omenie in rationalitate unul fata de celalalt pentru ca fiecare dintre noi sa primim la rindul nostru tot atatea ajutoare (sau fascicole de energii pozitive) cati romani suntem pe planeta Pamint, facind astfel dovada sau proba existentei unei intelepciuni desavirsite?
    Aceste intrebari au raspunsuri asemanatoare si se vor indeplini atunci cind si in Romania se vor realiza cele trei nazuinte fundamentale ale existentei umane, sa devenim un popor lipsit de lacomie, credincios unor idealuri sau teluri nobile si cu inteligenta colectiva de nivel superior pentru a descoperi, intelege si aplica mecanismul pe baza caruia turmele de animale isi “desemneaza” conducatorii din rindul celor mai viguroase si “talentate” exemplare ca sa fie ferite de primejdii.
    In Romania FIRESCUL – ANORMAL va deveni NORMAL, atunci cand cele patru institutii fundamentale ale unei societati civilizate JUSTITIA, BISERICA, SCOALA si PRESA vor functiona respectand adevarul nascut din moralitate.
    Avand in vedere prezenta evolutie a neamului romanesc, numai DUMNEZEU mai poate decide daca poporul roman mai are seva necesara pentru a-si recapata vreodata adevarata AMPRENTA fiintei nationale sau daca nu, sa fie dezintegrat ori descompus pentru ca nu mai are capacitatea din motive de incompetnta si lacomie sa-si administreze destinul colectiv.

    Reply
  17. Drinceaanu Dumitru

    De acord cu faptul de a nu reduce asa-zisa meritocratie la simpla schimbare a psd-istilor din structurile de decizie, neexistand practic un decalog al tehnocratiei si o trecere prin sita acestor exigente a membrilor noului guvern, si asa cu greu incropit, nici acum si nici in urmatoarele luni. Nici nu este timp, dar decalogul trebuia demult sa existe la PNL si USR. Cel putin sa fie conceput si dezbatut public de indata – unele, destul de multe exigente explicitate mai sus de NELU STIUCA. Cat despre masura egala pe care este necesar sa o aiba un for al societatii civile, aceasta nu poate decurge decat din „noua” sorginte, una inevitabil contaminata de o imoralitate generalizata social-politic: aceleasi exigente si tonuri critice-acide le meritau ieri psd-istii la putere. Atata numai ca cel putin actualii, liberali, trebuie creditati sa isi joace cartea, chiar cu aceleasi diplome si atuuri, cei mai multi, dar si cu prezumtia bunei credinte, care, cel putin aceasta, nu poate fi catalogata asa hotarat si apriori…

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *