În ultimele câteva zile, societatea și internetul nu au văzut altceva decât „să avem sau nu grile la Evaluarea Națională și Bacalaureat?”. Nu am zis absolut nimic deoarece s-a acordat o prea mare importanță unei discuții sterile. Totuși, avem câteva observații… la rece.
1) Ca regulă, Ministerul Educației Naționale publică modelele de subiecte în luna noiembrie. Așa că argumentul „elevii deja au început pregătirea pe vechile modele” este cel puțin lipsit de fundament. Nu e ca și cum doar anul acesta s-au publicat acum modelele. Și oricum, examenele acestea evaluează conținuturi, nu memorarea unor tipare de rezolvare. Pe același raționament ar fi trebuit amânată la nesfârșit intrarea în vigoare a noilor coduri pentru că studenții au învățat în facultate pe o lege, dar vor susține examenele pe alta.
2) Nu de ieri-alaltăieri comunitatea educațională se plânge că examenele de la finalul clasei a VIII-a și de la finalul clasei a XII-a au o doză mare de subiectivism. Și așa și este. Baremele permit o corectură subiectivă, iar câteva sutimi fac de multe ori diferența. Întrebările de tip grilă ar fi crescut obiectivitatea evaluării.
3) Cerem cu toții o schimbare, o reformă, dar atunci când se încearcă ceva ne pornim anticorpii și suntem împotrivă, cerând mereu menținerea situației actuale. Mentalitatea asta nu ne va scoate din mocirlă, ba din contră – o va adânci. Și tare îmi e frică că am ajuns în faza în care ne poziționăm împotriva unei idei doar pentru că e propusă „de ăia”.
Societatea a devenit atât de divizată încât ne-am pierdut capacitatea de a asculta argumentele celor care au altă opinie, iar asta e grav.
Cam asa- bravo, Alex, turma scapa urma…
Sunt de acord cu Dvs, dar:
1. Pentru a introduce un nou sistem de evaluare e nevoie ca acesta sa fie testat si calibrat iar pentru asta e nevoie de mai mult de opt luni.
2. Modificarea modului de evaluare presupune si o modificare majora a modului de abordare a programei școlare. La fel ca la punctul 1, e nevoie de ceva timp.
Probabil ca introducerea începând cu 2020 împreuna cu testarea si calibrarea sistemului timp de 18 luni ar fi fost un demers cu șanse de succes. Chiar si 2021 ar fi un reper acceptabil atât timp cât toți actorii implicat sunt de acord cu ideea ca nu trebuie sa ne transformam copiii in cobai ai unui experiment destinat eșecului.
La admitere in Facultatea de Medicina se da test grila. Exista vreo 100 de teste din care in fiecare an se aleg cateva. Candidatii invata pe de rost rezultatele tuturor testelor. Ex. 1.c, 2.a, 3.b, 4.a etc. Culmea este ca vreo 10 teste au unele rezultate gresite pe grila. Iar profesorii care ii mediteaza pe elevi le spun sa invete pe de rost testele, indiferent daca sunt corecte sau nu. Pentru ca se aplica grila. Ei ne vor trata copii si nepotii. Acesta este viitorul Romaniei.