Mihai Goțiu

Greșeală sau eroare? Manual unic de la Liviu Pop, după modelele „de succes” din Polonia și Ungaria, în super-viteză.

Mihai Goțiu, blog de parlamentar:

În Senat a intrat pe repede înainte, cu termene de dezbatere de la o zi la alta și de la o oră la alta (prima ședință a avut loc ieri, a doua în această dimineață, de la ora 9.00, următoarea ar trebui să aibă loc, tot azi, de la ora 13.00) Legea Manualului Școlar, inițiată de fostul ministru al Educației Liviu Pop. Astăzi, în plen, am solicitat retragerea proiectului legislativ, care nu rezolvă cu nimic problema manualelor, dar lasă larg deschisă ușa controlului ideologic, în special în cazul disciplinelor umaniste (după un model patentat deja de Orban, în Ungaria).

Mai jos e textul declarației susținute azi în Senat.

Legea Manualului Școlar este un proiect anacronic, o întoarcere în timp către manualul unic, un experiment care va avea consecințe grave asupra educației elevilor din România, implicit asupra viitorului lor și al viitorului României.

Manualul unic, pentru că astfel se traduce ceea ce este denumit în mod înșelător ”manualul de bază”, este o reacție politică disperată, izvorâtă din incapacitatea de a elabora, după anul 2013, în timp util, programele școlare, astfel încât toamna manualele bazate pe aceste programe să ajungă pe pupitrele și/sau pe calculatoarele elevilor. Pentru a scăpa de scandalurile de la începutul fiecărui an școlar, s-a ajuns la o asemenea așa-zis ”soluție”, în care interesul politic e pus mai presus decât interesul copiilor.

Viteza cu care se dorește trecerea Legii Manualului Unic prin Parlament, cu termene de urgență de la o săptămână la alta și chiar de la o zi la alta, arată o lipsă de responsabilitate și evitarea unei dezbateri publice reale. Cum să iei o decizie care privește viitorul educației din România pentru cel puțin o generație în doar câteva săptămâni?

Actualul sistem cu manuale alternative este departe de a fi unul perfect, dar, cu siguranță, este unul perfectibil. Au existat și există pe piață produse care, într-adevăr, nu-și merită titulatura de manual. Dar e responsabilitatea cadrelor didactice și a responsabililor din sistemul educațional să sancționeze rebuturile, să evite maculatura și să aleagă variantele cele mai bune pentru elevi. Mi-e greu să cred însă că o singură echipă de autori de manuale, selectați de către o singură echipă de evaluatori, fără criterii și metodologii clare, va putea oferi o variantă mai bună decât variantele pe care le realizează mai multe echipe de autori aflate în competiție. Statistic acest lucru este imposibil. Asta fără a mai aduce în discuție faptul că un sistem bazat pe un manual unic și o editură unică riscă să genereze încredințări cu dedicație, formarea unei caste restrânse și închise de autori de manuale și, în cele din urmă, corupție.

Nu e deloc întâmplător că singurele țări europene care au experimentat revenirea la manualul unic sunt Polonia și Ungaria, unde, după cum era previzibil, s-a dovedit a fi un eșec. Dincolo de problema calitativă, nu s-a rezolvat nici măcar problema formală – finalizarea la timp a manualelor. În Polonia, producția manualelor unice a intrat în întârziere, cărțile erau pline de greșeli, cu totul nerecomandate pentru predare și, în cele din urmă, s-a renunțat la experiment. În Ungaria s-a ”reușit” un singur lucru, uniformizarea noțiunilor, ceea ce, îndeosebi în cazul materiilor umaniste, se traduce prin controlul ideologic al educației, ”visul de aur” al societăților autoritariste și chiar totalitare. Controlul ideologic al istoriei din perioada comunistă ar trebui să ne dea fiori, nu să ni-l asumăm ca țel.

Stimate colege și stimați colegi din coaliția de guvernare,
Vă rog să retrageți proiectul Legii Manualului Unic din Parlament și să inițiați o consultare publică reală pe tema manualelor școlare. Asta dacă, într-adevăr, vă pasă de viitorul copiilor acestei țări, de educația pe care o vor primi și, implicit, de viitorul României.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Greșeală sau eroare? Manual unic de la Liviu Pop, după modelele „de succes” din Polonia și Ungaria, în super-viteză.

  1. Vlad Slăvoiu

    Așa cum am găsit-o eu pe net, „Legea manualului școlar” are 11 articole. În condițiile astea, dumneavoastră considerați că termenele zilnice (nu mai zic săptămânale) sunt o urgență, o grabă și o viteză?…

    La o primă vedere, ideea unui manual de bază nu mi se pare deloc rea: din ansamblul manualelor alternative aprobate de minister (și care vor putea fi, deci, legal utilizate) se alege unul, de bază, pe care ministerul îl pune, gratuit, la dispoziția tuturor. Ce e rău în chestia asta?

    Reply
  2. Ciprian Popa

    Citez – <<<<<<<<>>>>>>>>>>

    Deci, evaluarea o lasam la cadrele didactice care dupa ore ar trebui sa citeasca 50 manuale si sa faca o lista cu plusuri si minusuri si apoi sa decida care e mai ok?
    Cand ai un singur examen si 50 manuale ==> cum poti avea obiectivitate la examen si cum poti controla pregatirea cand parintii nu au putere sa o faca – nu poti muta copilul in alt oras ca nu se face istoria dupa un manual corect in orasul natal, de exemplu.
    Si altele.

    Noi tot facem legi – ba 1 manual ba 50; dar asta este doar efectul – corect este ca evaluarile si rezultatele sa reiasa in urma unor audituri corecte si aceste rezultate sa fie folosite pt a perfecta legea.
    Nu parerile noastre sau altora trebuie folosite in a face o lege ci rezultatele.

    Pana acum toate legile facute ne plaseaza pe ultimele locuri in UE – eu zic ca din punct de vedere rezultate, toate au dat gres – chiar daca erau frumoase in teorie. Si toate noile legi vor da gres pt ca nu sunt adaptate rezultatelor si cauzelor acestora.
    In ex de fata – crede dl. Gotiu ca daca avem 50 manuale alternative pregatirea elevilor va fi superioara fata de varianta cu 1 manual? Are un studiu sau ceva la baza afirmatiei? Avem 42% analfabeti fuctionali – citeste cineva alea 50 manuale sau problema este in alta parte?

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *