Silvia Vrinceanu

EXCLUSIV: ”Camionul fantomă” din Vrancea prestează servicii pentru Schweighofer, familia primarului și șeful obștii (VIDEO)

Poliția a confirmat faptul că transportul de lemne efectuat de un camion fără numere de înmatriculare dintr-o pădure din județul Vrancea (surprins de un cititor al României Curate – vezi aici) era ilegal. Asta nu reprezintă însă o surpriză. Surprinzător e doar modul în care Poliția încearcă să explice cum camionul fără numere e plimbat pe drumurile publice până la ”locul muncii” (exploatările forestiere) cu trailerul ori faptul că omite să comunice că firma care deține camionul a fost înființată de un fost primar și de un șef de obște din Vrancea. Și că, mai mult, conform declarațiilor unuia dintre patroni, transportul ilegal de lemne era o prestare de servicii pentru… Holzindustrie-Schweighofer. Adică exact acea companie care pretinde că are certificare internațională PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification), care atestă ”bunele-practici” în exploatarea lemnului care îl transformă în cherestea și alte produse în fabricile din România.

Citește aici mai multe amănunte despre când și cum a obținut Schweighofer certificarea PEFC.

***

SONY DSC

Al doilea „camion fantomă” din pădurile vrâncene, descoperit de un cititor al României Curate, scoate la iveală beneficiari controversaţi care fac bani din exploatările forestiere. După ce a fost sesizată de coordonatorul regional al României Curate, Poliţia vrânceană a anunţat că autocamionul fără plăcuțe de identificare fotografiat de o activistă de mediu, pe 16 august 2015, pe un drum din munţii Vrancei era neînmatriculat şi transporta lemnele ilegal.

În conformitate cu prerogativele legale pe care le are, IPJ Vrancea a fost solicitat să facă cercetări după ce pe reţelele de socializare au apărut imaginile cu „camionul fantomă” încărcat cu buşteni. Verificările suplimentare făcute de România Curată în Vrancea au scos la iveală că această maşină, care aparţine firmei în care este implicată familia unui primar din zona de munte a Vrancei şi un şef de obşte, cară lemne pentru compania austriacă Holzindustrie Schweighofer, care deține două fabrici de cherestea în România, şi care exploatează lemn în zonă.

Ce spune Poliţia

„Camionul fantomă”a fost fotografiat de o activistă pentru mediu, cea care a iniţiat protestele împotriva defrişărilor abuzive de păduri organizate în luna mai la Focşani, şi care a mers cu prietenii într-o drumeţie în munţii Vrancei. Poliţia a anunţat zilele trecute rezultatul cercetărilor. „Autocamionul în cauză a fost identificat şi s-a stabilit faptul că aparţine unei societăţi comerciale din comuna Vizantea Livezi. Acesta nu este înmatriculat ori înregistrat în circulaţia pe drumurile publice şi este folosit exclusiv la transportul buştenilor pe drumurile forestiere. Transportul acestui autocamion pe drumurile publice se face cu o platformă tip trailer ce apaţine societăţii, situaţie în care a şi fost identificat în data de 25.08.2015 pe DJ 205M, pe raza localităţii Nistoreşti.„, ne-a informat Poliția din Vrancea. De asemenea, spun oamenii legii, în urma verificărilor efectuate s-a mai stabilit faptul că șoferul a efectuat un transport de material lemnos, iar „cu aproximativ 3 km înainte de a ajunge în depozitul societăţii, autocamionul s-a defectat, motiv pentru care conducătorul auto l-a asigurat şi şi-a continuat deplasarea pe jos până la depozit„. „Din cauza defecţiunii, camionul a rămas staţionat în acel punct, la confluenţa pârâului Mişina cu râul Năruja, până în data 17.08.2015„, se mai arată în răspunsul furnizat de IPJ Vrancea. Cercetările poliției au mai scos la iveală că lemnul era transportat ilegal. „Având în vedere că materialul lemnos a fost transportat până în acel punct fără aviz de însoţire şi cod unic conform prevederilor legale, a fost sancţionat contravenţional conform prevederilor Legii nr. 171/2010, cu amendă în cuantum de 5.000 lei şi s-a dispus măsura complementară de confiscare a materialului lemnos, în volum de 12,58 m.c. lemn lucru răşinoase (conform notei de cubaj prezentate). Întrucât materialul lemnos nu a putut fi identificat fizic, s-a imputat contravaloarea acestuia, respectiv suma de 1.594,26 lei.„, se mai arată în răspunsul Poliției.

Prestări servicii pentru Schweighofer

Cercetările realizate de Romania Curată arată că acest autocamion aparține firmei Nicotud Vizantea Livezi, companie înfiinţată de primarul comunei Paltin, Tudorel Bîtcă (PSD), şi de Neculai Herchea, preşedintele Obştii Condratu din comuna Vizantea Livezi, fost consilier local PDL în aceeași comună. Pe lângă exploatarea pădurii, firma se ocupă şi cu reabilitarea de drumuri. După alegerea în funcţie a edilului, acesta şi-a cedat acţiunile soţiei, iar de firmă se ocupă Neculai Herchea. Acesta spune că a fost amendat pe nedrept de Poliţie, întrucât, susţine el, maşina se afla pe un drum atât de prost încât „nici nu poţi să zici că e drum”.

În plus, Neculai Herchea pretinde că firma sa a prestat, de fapt, doar servicii de transport pentru compania austriacă Holzindustrie-Schweighofer, care deţine o exploataţie forestieră pe raza Ocolului Silvic Nereju. „Până mai prinzi pădure trebuie să lucrezi pentru ei”, spune dezamăgit Neculai Herchea, care adaugă că a vrut să înmatriculeze „camionul fantomă” dar că taxa de mediu era prea mare şi nu şi-a permis. Acesta mai spune spune că drumurile forestiere sunt foarte proaste pentru că nu se investeşte în reabilitarea acestora. „Practic, poţi spune că acela nici nu este drum la felul în care arată. Eu nu am nicio vină în treaba asta, maşina era staţionată în apropierea depozitului de lemn. Cine a fotografiat-o mi-a făcut rău și acuma mă dați iar pe la ziare„, a încercat să se explice omul de afaceri, care a mai făcut obiectul unor articole în presa locală din pricina exploatării cu cântec a pădurilor publice.

Judeţul „camioanelor fantomă

Acesta este cel de-al doilea autocamion care transportă ilegal lemne în munții Vrancei și care este denunțat de cititorii România Curată. Focșăneanca Diana Păduraru Coban spune că a fost intrigată când a văzut acest camion încărcat cu bușteni de brad pe drumul de acces în Rezervaţia Naturală Cheile Nărujei. Cum vehiculul nu avea numere de înmatriculare nu a putut cere verificarea transportului la Radarul Pădurilor. „Te duci să te relaxezi în natură dar dai numai de tăieri la ras, care îți agresează privirea„, spune tânăra, care cataloghează aceste afaceri ca fiind „monştri care ne înghit pădurile”.

Un alt „camion fantomă” ne-a fost semnalat de un cititor al României Curate pe 19 mai 2015. Bărbatul a filmat un camion încărcat cu buşteni, circulând fără număr de înmatriculare pe un drum judeţean din comuna Gura Caliţei. Abia după ce înregistrarea a fost publicată pe romaniacurata.ro poliţia a deschis o anchetă. Astfel s-a aflat că maşina era, pur şi simplu, neînmatriculată, fapt care constituie infracţiune. Investigaţia efectuată de Ziarul de Vrancea şi de portalul de bună guvernare România Curată a arătat că de transport beneficia chiar firma familiei pădurarului care administrează pădurile din zonă, și care avea „binecuvântarea” șefilor. Poliţia a anunțat că a trimis dosarul la Parchet pentru continuarea cercetărilor sub acuzaţia de „conducere a unui vehicul fără permis şi fără numere de înmatriculare”.

***

BONUS: Exploatări de lemn în Rezervația Naturală Cheile Nărujei, zonă unde a fost fotografiat și camionul fantomă


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

5 thoughts on “EXCLUSIV: ”Camionul fantomă” din Vrancea prestează servicii pentru Schweighofer, familia primarului și șeful obștii (VIDEO)

  1. DanBruma

    Eu cred ca în cazurile astea asociatiile de cetateni trebuie sa treaca la sabotaj direct. Oprite camioanele, desumflate rotile, etc.

    Reply
  2. Petrache Lupu

    Cate controale sau efectuat la acele gatare si cat material lemnos sa confiscat,ca sunt ferm convins ca si acolo sunt foarte multe nereguli.Cat material lemnos sa confiscat pana la sesizarea facuta de catre activista de mediu ?Cred ca nu sa confiscat nici un lemn pentru ca toti sunt in cardasie.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *