Mihai GoțiuSilvia Vrinceanu

”Ei se jură că nu fură, dar…” Ce spune Schweighofer despre transportul ilegal de lemne sesizat de cititorii România Curată

Într-un comunicat trimis pe adresa redacției, firma de PR a companiei Holzindustrie-Schweighofer încearcă să ne convingă că lemnul fără acte și transportat de un camion fără numere de înmatriculare, în județul Vrancea (caz prezentat de România Curată) n-ar fi ajuns la ei. Într-o primă fază, comunicatul nu a reușit decât să ne confirme faptul că, într-adevăr, firma Nicotud Vizantea Livezi, proprietara camionului în discuție, a avut contract Schweighofer.

”În ceea ce privește lemnul din poza publicată de Romania Curată, dorim să menționăm că acesta nu este deținut de Holzindustrie Schweighofer și că orice speculație în sens contrar induce în eroare și este complet nefondată, astfel încât vă cerem să publicați un articol suplimentar prin care să clarificați aceste supoziții.

Dorim să vă atragem atenția că Nicotud Vizantea Livezi colaborează cu diverse alte companii, și este implicată ea însăși în activități de exploatare forestieră. Ca urmare, respingem cu tărie ideea că presupusele activități ilegale derulate de această companie au legătură cu Holzindustrie Schweighofer.”

Cum proprietarul firmei Nicotud ne-a declarat că transportul fusese făcut pentru Schweighofer (asta nu e ”speculație”, e declarație), am vrut să aflăm pe ce se bazează societatea de PR a companiei, atunci când este atât de sigură că lemnul în discuție nu a ajuns la ei. Motiv pentru care am solicitat lămuriri suplimentare.

Am primit un răspuns în care suntem asigurați că toți furnizorii Schweighofer trebuie să respecte legea (!?). Doar că, în cazul de față, Nicotud nu este furnizor, ci doar prestator de servicii (de transport) pentru companie. Tonul din primul comunicat este, nițel, îndulcit. Dacă inițial negarea era absolută, în cadrul răspunsurilor ulterioare se admite (doar) ca ”supoziție” ideea că trasportul putea fi și pentru Schweighofer: ”Din informațiile Holzindustrie Schweighofer, toate firmele din zonă transportă lemn pe drumul forestier indicat. De asemenea, mai există parchete în exploatare în zonă. Spre exemplu, Nicotud Vizantea Livezi deține, de asemenea, un parchet în apropierea celui Holzindustrie Schweighofer. Astfel, afirmația ca lemnul transportat de camionul respectiv apartine Holzindustrie Schweighofer este doar o supoziție.”. Acuma, ne-am fi dorit să știm ce înseamnă ”din informațiile Holzindustrie Schweighofer”: au analizat/investigat situația pe teren, sau doar de pe hartă? Pentru a nu mai face și alte ”supoziții”.

De fapt, problema este, însă, mult mai simplă. Din pădure (parchet) și până la poarta fabricii, lemnul mai trece și printr-un depozit. Ilegalitățile constatate de Poliție, în urma articolului apărut în România Curată, se referă la prima parte a transportului – cea din parchet la depozit. Toate celelalte considerații de imagine din comunicat și răspunsuri pur și simplu n-au legătură cu subiectul. Agenția de PR care lucrează pentru Schweighofer ne asigură: ”depozitul nostru are toate avizele necesare, obtinute de la autoritatile competente, are registru unic de intrari-iesiri unde sunt consemnate toate miscarile de material lemnos, toate transporturile efectuate de noi sunt insotite de avize de insotire de la locul de incarcare pana la depozitul temporar. Iar, la randul lor, toate camioanele care sunt incarcate din acest depozit si pleaca spre fabrici sunt insotite de avize de insotire si sunt inregistrate in sistemul WoodTracking. (…) Prin urmare, lemnul din fotografie, despre care în articol se scrie că nu avea aviz de însoțire şi cod unic conform prevederilor legale nu putea apartine Holzindustrie Schweighofer, întrucât nu ar fi fost admis în depozit”. Din nou, mult zgomot pe lângă subiect – pentru că transportul în discuție nu privește autorizațiile depozitului, nici transporturile de la depozit la fabrică, ci din parchet până la depozit. Adică exact pe porțiunea în care un camion fără numere de înregistrare, aparținând unei firme care avea contract de prestări servicii cu Schweighofer, transporta lemn fără avize legale. Că lemnul ”nu ar fi fost admis în depozit” e doar o afirmație, în contradicție cu o altă afirmație, a patronului firmei care efectua transportul și care a spus că era lemnul pentru Schweighofer.

Am sperat, ținând cont de fermitatea negațiilor din comunicat, să ne lămurim. Poate suntem noi mai suspicioși (cei care am mai văzut camioane cu lemn fără acte, din parcuri naturale, intrând pe poarta Schweighofer din Sebeș sub ochii polițiștilor, cei care am văzut înregistrările în care compania e dispusă să cumpere lemn furat, dar și rezultatele Corpului de control al Ministerului Mediului în care, în ciuda asigurărilor că lemnul fără acte nu mai poate intra pe poarta fabricii, susține că s-a găsit lemn fără acte în fabricile companiei).

De aceea, aici și aici (în format .pdf) puteți citi comunicatul și răspunsurile companiei.

Aici e articolul la care se face referire în comunicat.

Vă rugăm să citiți și să ne spuneți dacă pe d-voastră v-au convins.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “”Ei se jură că nu fură, dar…” Ce spune Schweighofer despre transportul ilegal de lemne sesizat de cititorii România Curată

  1. Asociatia Neuer Weg

    Multa galagie pe langa subiect – intr-adevar, asta-i caracterizeaza pe cei de la Grupul infractional organizat Schweighofer. E timoul sa fie destructurata aceasta organizatie si cei raspunzatori bagati la inchisoare. Iar din amenzi sa se replanteze padurile distruse.

    Reply
  2. marius skolka

    Da, respecta legea lui Ohm in varianta fanariot-balcanica – Esti om cu mine sunt om cu tine, respecta legea omerta a mafiei si probabil merg pe ideea ca daca spui de foate multe ori un neadevar, atunci ajungi sa crezi si tu ca e adevarat…..Ar trebui dusi la psiholog.

    Reply
  3. Nosferatu

    Dna Vrinceanu, dle Gotiu , explicati-mi va rog, pentru ca eu nu am gasit nicio scuza legala, de ce nu interzicem iesirea din tara de material lemnos neprelucrat, semiprelucrat sau prelucrare sub 50% ?! E un mod de a restrange piata de desfacere ptr afaceresti gen Schweighofer si a le face afacerile neperformante. Cred ca trebuie initiata o miscare sociala avand aceasta tema si fortate guvernele viitoare sa ia masuri in sensul acesta. Cat timp afacerile cu lemn vor fi profitabile, cat timp va exista piata de desfacere in exterior se vor gasi destui care sa profite de situatie.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *