Vlad Popovici

De ce propunerea Ecaterinei Andronescu pentru fluidizarea traficului e binevenită

Păcat că ministrul Educației vine cu propuneri de astea, în loc să-l lăsăm pe cel de la Transporturi sau mai precis din cadrul municipalităților să-și bată capul cu astfel de probleme, dar asta nu ne oprește să ascultăm ideea. La urma urmei, să vină de oriunde, doar să devină realitate dacă e bună.

În bula mea de Facebook, încă de la primele ore ale dimineții, m-am trezit cu „peretele” de pe rețeaua virtuală vuind de share-uri pline de critici la adresa Dumnezeului Educației. Nimic nou sub soare până-n acest punct, doamna ministru fiind omul care a gafat de mai multe ori de-a lungul timpului și care a reușit să contribuie substanțial la distrugerea sistemului de învățământ din România care, oricum, de abia de se mai ține pe picioare. Doar nu e degeaba la cel de al patrulea mandat de ministru.

În fine, femeia care crede că elevii stau prea mult la școală a venit cu o nouă propunere din postura de ministru, unde efectele se vor simți, bineînțeles, (și) asupra elevilor. Însă, de data asta nu e o propunere rea deloc. Andronescu vrea să propună modificarea programului școlar pentru elevi, însă nu să reducă orele, ci să vină cu un sistem prin care școlile să-și înceapă activitatea la ore diferite. Asta, ca să ajute la fluidizarea traficului.

„Am putea să gândim o formulă: nu toate şcolile să înceapă la ora 8,00. Să încercăm să decalăm programul în aşa fel încât să nu supraaglomerăm oraşele. Din punctul de vedere al ministerului, suntem extrem de deschişi spre propunerile dumneavoastră” – Ecaterina Andronescu

Mai mult, aceasta propune ca autoritățile locale să investească în autobuze/microbuze speciale pentru elevi, care să meargă pe anumite rute, speciale. Exemplul dat chiar de ministru a fost Cluj-Napoca.

De ce decalarea programului școlar va fluidiza traficul

Răspunsul este foarte logic și foarte simplu. Mulți români au mașini. O parte dintre românii ăia mulți care au mașini personale au și un copil, sau mai mulți, după caz. Fiecare copil, de voie, sau de nevoie, merge la un moment dat și la școală. Școala își începe programul, de obicei, la ora opt dimineața sau 12/14, după caz, pentru cei care învață după masa de prânz. Majoritatea părinților cu mașină și copil își duc odraslele la școală cu mașina personală, din diverse motive: principalul motiv ar fi că mezinul e mic și este expus la pericole. Ceea ce e total adevărat și de înțeles. Asta înseamnă că: părintele pleacă mai întâi de acasă cu copilul, ca să-l ducă la școală. Merge pe bulevard cât merge, apoi intră și pe străduțele dintre cartiere, că de multe ori acolo se găsesc școlile și liceele. După asta, părintele pleacă în treaba lui, la job, la bană, sau pe unde e nevoit să se mai oprească. La ora prânzului, povestea se repetă. Astfel, traficul crește substanțial. Pentru că, dacă elevul are ore de la opt, iar părintele are job de la opt jumate, acea mașină se va afla în trafic de la șapte jumate dimineața până la 8 jumate.

Dacă elevii ar intra la ore de la opt jumătate, spre exemplu, păinții care își încep ziua de muncă de la aceeași oră vor fi nevoiți să-și lase odrasla să meargă separat la ore sau să chiulească de la job, ceea ce nu-i de preferat. Însă, dacă o școală începe de la șapte jumate, una de la opt, iar alta de la opt jumate, vei avea mai puține mașini pe carosabil în anumite intervale de timp. Începe să prindă contur ideea, nu?

Mitul legat de siguranța copiilor rămâne doar un mit

Dacă o școală începe la șapte jumate, iar una la opt jumate, doi participanți la trafic vor circula în intervale de timp diferite, asta în cazul în care părinții vor continua să-și transporte copii la școală cu mașina personală.

Însă, mașina personală nu este singurul mijloc de transport pentru un elev. În primul rând, nu toți românii au o mașină personală și nu toți cei care au mașină personală își duc copii la școală dimineața. Mulți elevi circulă cu mijloacele de transport în comun, fie că vorbim de tramvaie, troleibuze, autobuze sau metrou. Ăsta e și motivul pentru care Legea Educației prevede o reducere de minim 50% pentru abonamentele elevilor și studenților la mijloacele de transport în comun. Așadar, stai liniștit, copilul tău va putea circula către școală și înapoi în compania colegilor lui, nu se va afla înconjurat total de străini. Și nici nu cred că va dezvolta o alergie la stilul ăsta de viață.

„Sistemul ăsta nu va funcționa”

Cam așa sună unul dintre comentariile văzute de mine fugitiv dimineață pe Facebook. Nimic mai fals, iar cel mai bun exemplu vine din experiență. Când încă mă aflam pe băncile școlii, am optat după ciclul gimnazial să urmez ciclul liceal la C.N. „Gheorghe Vrănceanu” din Bacău. Iar la liceul ăsta, orele începeau la 07:30 sau 08:30 și se terminau la 13:30, respectiv 14:30, după caz. Pauza era între minutele 20 și 30 sau 30 și 40, în funcție de decalajul din pauza mare de la 11:20. Rezultatul? Niciodată nu puteam să mă plâng de trafic, fie că mergeam cu autobuzul sau cu mașina. Programul făcut de așa natură te ajuta să eviți cu brio aglomerația de la orele de vârf. Deci, sistemul funcționează. Și n-am avut nici alergii, n-am avut nici tulburări de somn, nici alte afecțiuni. Din contra, cred că a fost cel mai tare program pe care l-am urmat vreodată.

Nu doar că traficul va fi fluidizat, dar nici nu vei mai inhala atâtea noxe la orele de vârf

Mai e mul până când românii vor îmbrățișa cu adevărat cultura automobilelor electrice, mai ales că nici arhitectura stațiilor de încărcare rapidă nu-i foarte dezvoltată la noi. Și, dacă mai adaugi metehnele românilor de care se scapă destul de greu, nici mașinile nerulate nu sunt la mare căutare. Majoritatea achiziționează automobile rulate, cu câțiva ani de vechime în spate, care consumă mai mult și, automat, eliberează mai multe noxe în aerul pe care-l inspiri în fiecare zi. Și cum motoarele mari, pe diesel și cu mulți cai rămân printre preferatele noastre, poți să te gândești cam ce aer îți invadează plămânii la orele dimineții sau la orele de vârf. Dar dacă traficul s-ar diminua măcar cu câteva procente, rezultatul parcă ar fi cu totul altul, așa-i? La fel mă gândeam și eu.

Cum ar trebui gândit programul și ce ar trebui autoritățile locale să facă

În primul rând, ca proiectul ăsta să dea randament, trebuie făcut un orar corect car va trebui respectat cu sfințenie. Dacă în cartierul X am șase școli, trei dintre ele ar trebui să înceapă cu jumătate de oră mai devreme ca celelalte. Ăsta fiind un exemplu banal. Dar ideea ar fi ca bulevardele și străzile principale să fie mai libere.

Pe lângă acest aspect, primăriile și companiile de transport în comun ar trebui să achiziționeze autobuze/microbuze destinate exclusiv pentru transportul elevilor, cu rute special gândite pentru nevoile acestora. Ceea ce nu-i un irealizabil, mai ales că există țări dezvoltate în care acest sistem funcționează fără probleme. Bine, ideal ar fi să adăugăm și câte un polițist prin acele autobuze, pentru liniștea sufletească a părinților și, gata, sistemul funcționează. Toate nevoile ne-au fost rezolvate. Copiii vor fi în siguranță, vor ajunge la școală la timp, traficul va fi fluidizat, iar noxele vor atinge valori mai mici. Ăsta e un prim pas spre un plan de mobilitate și urbanism atât de necesar pentru orașele din România.

Așadar, înainte să aruncăm cu noroi în inițiativa unui om, doar pentru că a comis erori grave de judecată în trecut, sau pentru că face parte din partidul de la putere pe care e clar că nu-l iubim, ar fi firesc să și ascultăm ce are de zis și să filtrăm puțin informația. De data asta, din greșeală sau nu, Ecaterina Andronescu a propus o soluție foare bună, care sper să devină în cel mai scurt timp realitate. Între timp însă, îi recomand să vorbească și cu ministrul Transporturilor, poate-i dă câteva idei pe domeniu. Rău, n-ar fi, văd că se pricepe.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “De ce propunerea Ecaterinei Andronescu pentru fluidizarea traficului e binevenită

  1. Diana

    Cand eram eleva de liceu (putin inaitne si dupa 1989) conducerea liceului avea o conventie cu regia de transport local (nu stiu exact cum se numea atunci) prin care exista un autobus special pentru transportul elevilor (avea chiar si numar cu terminat E). Traseul era de la un capat al orasului pana la celalalt (unde aveam noi liceul) si in drum ‘culegea’ toti colegii, inclusiv din centru.
    Asa ca daca in vremea aceea se putea, ce ii impiedica pe directorii de scoli sa negocieze ceva similar pentru elevii lor acum, cand pot sa aiba si sprijinul parintilor?

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *