Constantin-Alexandru Manda

Declar pierdut: sistem educațional degradat moral. Nu doresc restituirea!

În fiecare dimineață, înainte să mă îndrept spre facultate, am un tabiet personal: beau o cafea mare și citesc presa. Una dintre știrile citite ieri m-a răscolit și m-a pus pe gânduri. Un comunicat al Inspectoratului de Poliție Ilfov anunță că ofițerii au făcut o serie de percheziții domiciliare și au dus la audieri 39 de persoane într-un dosar amplu de fals, uz de fals și înselăciune. Până aici, nimic care să iasă din tipar. Citesc mai atent și ce văd? Persoanele duse la audieri sunt profesori. Profesori acuzați că au vândut, respectiv au folosit documente false pentru dosarul necesar obținerii gradației de merit. Prejudiciul de care sunt acuzați? Peste 250.000 de euro.

Când spui „profesor” te gândești la principii, valori și educarea viitoarelor generații. Din păcate pentru societatea noastră, am ajuns la acel nivel de degradare morală în care tocmai cei de la care ne așteptăm să modeleze caracterele copiiilor aleg să se preteze la un comportament care nu le aduce cinste nici lor, nici profesiei nobile pe care o slujesc. Pentru un copil, mai ales în mediul rural, pe lângă părinți, cel de la catedră ar trebui să fie cel mai apropiat model de inspirație. Urcam scările de la Drept și mă gândeam… cum putem în condițiile astea să pretindem de la elevi să fie corecți, să nu fraudeze și să iasă din școala cetățeni în adevăratul sens al cuvântului?

Câteva considerații și observații:

1) În această situația s-a ajung și pentru că gradația de merit nu este altceva decât un simplu concurs de dosare. Al cui are mai multe kilograme, cine are mai multe dosare. Cantitatea la putere, calitatea mai puțin.

2) Sper că pentru cei care stau în birourile călduțe din Ministerul Educației acest caz va fi o trezire la realitate. Nu mai putem petici politicile publice privind cariera didactică. Stop! A venit momentul ca cineva să ia taurul de coarne și să regândească un nou sistem privind formarea inițială și continuă, intrarea, menținerea și respectiv ieșirea din sistem a profesorilor. Fără profesori de calitate nu putem pretinde o educație de calitate. Iar un profesor de calitate trebuie să fie integru și cu coloană vertebrală.

3) Îmi doresc foarte mult să văd o poziție din partea sindicatelor. Dacă aceasta va veni, chiar și acum în ceasul al 12-lea, este dovadă că pot fi un partener onest de discuție despre reforma educației. În caz contrar, nu rămân decât un actor interesat doar de creșterile salariale și nimic mai mult.

4) Doamna Andronescu, aveți șansa să dezamorsați situația. Pe termen scurt – regândirea sistemului gradațiilor de merit și solicitarea unei investigații ample a corpului de control, alături de celelalte instituții ale statului, pentru a scoate la inveală și alte potențiale cazuri de fraudă. Pe termen mediu și lung – luați lângă dumneavoastră oameni cu experiență, fără interese private, indiferent de cât de incomozi sunt aceștia sistemului, și propuneți o reformarea din temelii a normelor privind cariera didactică.

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

11 thoughts on “Declar pierdut: sistem educațional degradat moral. Nu doresc restituirea!

  1. Adrian

    Numai puțin, dați-mi voie: nu cumva generalizați? Sigur că în presă este admis a se face presupuneri, dar cred că era util a prezenta măcar rezultatele județului (tot o generalizare, așa este) în cauză în raport cu alte județe la diverse examinări naționale.

    Reply
  2. corneliu

    Ridicol. Profesori/invatatori titulari sunt undeva un pic peste 50%. Restul sunt suplinitori, pensionari. Tocmai am auzit de o clasa 0, Bucuresti-Cotroceni, cu 38 de copii (mai exact 5 clase -175 copii). Nu sunt destule cadre didactice. De unde sa se aleaga cele mai valoroase cadre didactice daca nu sunt destule cat sa umple necesarul? Ce triere?
    Articolul de fata, desi bine-intentionat, trateaza o problema secundara. Este ca si cum am cere o dieta echilibrata in procente stiintifice de carbohidrati, vitamine, calciu si lipide, cand noi nu avem ce sa punem pe masa.

    Reply
    • Dumitru

      Excelenta remarca. Si, de fapt, toata lumea stie asta. Numai ca sunt multi oameni care vor sa traiasca din banii educatiei. Pana de curand o aveam pe Andronescu, care a „distrus” invatamantul aducandu-l la forma celui occidental si aplicand aceleasi reforme stupide pedagogiste care au distrus invatamantul occidental (dar care acum sunt deja vazute ca niste stupiditati). Mai nou, vor sa manance bani publici de la educatie si niste ONG-uri. Care, bineinteles, va vor spune ca totul e o catastrofa, e suficient sa le dam lor niste bani (multi !) si totul va fi bine, s.a.m.d. Bineinteles, invatamantul era OK la iesirea din comunism. Atat de OK incat absolventii erau supra-calificati si nu-si gaseau de lucru in RO. Si am fost atat de multi, incat ii suparam si pe „partenerii occidentali”, pentru ca luam locuri de munca de inalta calificare. Astazi, in sfarsit, invatamantul romanesc poate produce oameni care sunt coerenti cu piata de munca romaneasca si cu felul in care Romania e vazuta la nivel european.

      Reply
  3. Baze

    Multa lumea asteapta ca scoala sa induca copiilor valori de multe ori in opozitie cu ce vad acasa si in comunitate, pur si simplu prin forta magica a prestigiului profesoral, omorat acum vreo 30 de ani, de cand a luat proportii ascensiunea incultilor si asasinarea educatiei. Parintii si rudele care mustra copilul pentru maniere „asa va invata la scoala?” nu au nicio problema in a veni la scoala cu ceata si a face scandal oricarui profesor ca la usa cortului, pentru ca nu-l trateaza la justa valoare pe junior. Cat priveste sistemul actual al gradatiilor de merit, putred cu adevarat, ca multe alte legi nu se afla in pachetul adus de Moise de pe munte, ci a fost scornit de un fel de oameni, foarte probabil exact cei de la care asteptati acum remedieri miraculoase. Corpul didactic avand de multe ori o alta cultura decat media maselor manipularile electorale traditionale functioneaza mai prost. Si atunci s-au introdus astfel de instrumente, pe care unii antreprenori si ingineri le-au transformat in afaceri cu gradatii si inginerii financiare. Ca doar statul are bani, iar daca n-are, sa mai tipareasca.

    Reply
  4. iulia

    Suntem asaltati cu tot felul de astfel de cursuri din diverse centre de formare. Anul trecut am trimis un comentariu la un astfel de centru care promova cursuri internationale fara participare pentru o zi cu 500 lei. Acesta este comentariul meu: ,,Aceste cursuri sunt doar o sursa de castig pentru unii, le consider pur formale. Oare cat o sa mai acceptam aceasta stare de fapt in invatamant? Am ajuns sa vanam hartii care umplu portofoliile. Eu nu mai accept asa ceva”
    Raspunsul lor: ,,Din pacate pt dvs nu v-a intrebat nimeni ce acceptati si ce nu. Atata vreme cat ele se puncteaza in diverse grile facute tot de reprezentantii dvs, cursurile vor avea loc. In alta ordine de idei, de unde stiti ca sunt pur formale? Ati participat cumva si nu ati ramas cu nimic?
    Comentariul meu:Si uite asa impacheta marmota ciocolata……
    Raspuns: Si frustratii nemultumirile …”
    Comentariul meu: Atat timp cat mesajele sunt controlate si nu pot afla informatii de la persoanele care au participat, se pare ca frustratii sunt altii…
    Raspunsul lor: Asta e parerea dvs. Dar nu e nici o problema, v-ati simtit datoare sa comentati ca multi altii, care, desi nemultumiti, au venit la cursuri sa-si completeze dosarele. Va dorim mult succes si fara cursurile noastre! Cu siguranta nu faceti parte din grupul nostru tinta.

    Reply
    • Dumitru

      Trebuie sa va puneti in pielea celor care iau decizii. Pentru Andronescu si cei de sus de prin minister, invatamantul este un teren de experimentare care le permite sa bifeze „reforme” si sa si le treaca in CV ca sa aiba ce raporta la nivel european. Pentru multi altii, e si mai nasol : este o vaca de muls. De muls bani. Asa ca vor face lobbying in diverse locuri ca sa fie trecute formatiile lor in cerintele de angajare, sau pentru ca nu-stiu-ce-ONG sa devina de „utilitate publica”. Si e greu sa fii atent la toti astia. In mod normal, presa ar fi trebuit sa o faca, dar in Romania presa e (global, cu mici exceptii) o adunatura de fomisti dispusi sa scrie orice pentru o mica suma… Si oricum, Romania are probleme structurale mult mai grave, si presa de-abia vorbeste despre ele…

      Reply
  5. emil

    Hai sa nu ne mai mintim unii pe altii, cum ar putea arata profesorii unei natii de corupti, hoti, spagari, talhari si criminali ?

    Reply
  6. Dan_Bruma

    Hahahahaha! E superb apelul catre „doamna” tovarasa Andronescu! Care sa dezamorseze, de parca ar fi ceva deja amorsat! Sint fascinat de fiecare data cum nu se mai satura romanii de a se scalda in aceste zoaie comuniste caldute din perioada de tranzitie care pare sa nu se mai sfarseasca.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *