Mihai Goțiu

De la Bătălia pentru Someș la Contractul pentru Someș (minuta întâlnirii de la Primăria Cluj și ce va urma)

Bătălia pentru Someș și-a consumat un nou episod în Sala Mică a Primăriei Cluj în cadrul unei întâlniri la care au participat arhitecți, consilieri locali (Claudia Anastase, Ioan Bîldea), reprezentanți ai serviciilor tehnice din Primăriei, ai societății civile și, cu intermitențe, primarul Emil Boc.

Minuta întâlnirii (cât am apucat să notez)

Întâlnirea a început cu o prezentare făcută de fostul arhitect șef al municipiului, Adrian Iancu, a Planului Urbanistic Zonal (PUZ) din 2009, legat de zona Cluj Arena și a Sălii Polivalente. Conform acestuia, Aleea Ștrandului (dintre stadion și Hotel Sport) ar fi trebuit să fie pietonală (păstrând o bandă de acces la hotel și la alte imobile private de pe stradă). Liniile de tramvai de pe Splaiul Independeței ar fi fost mai apropiate de Parcul Central (de fapt, ar fi intrat parțial în acesta, la margine) și ar fi fost înierbate. Pe partea cu Someșul s-ar fi păstrat un trotuar pietonal. Conform acestuia, PUZ-ul mai avea în vedere transformarea străzii Coșbuc în pietonală sau păstrarea unei benzi pentru transportul în comun (cu viteză redusă) și valorificarea părților din parc de lângă stadion și Hotel Sport.

Observație proprie: acest PUZ a fost modificat în momentul realizării liniilor de tramvai, Primăria neavând curajul să aducă în dezbatere publică partea de la limita parcului care ar fi urmat să fie sacrificată pentru linia de tramvai. Avantajul acestei variante ar fi fost că s-ar fi păstrat malul Someșului pentru pietonală (promenadă și pistă de biciclete) fără a intra în zona verde a acestuia.

Claudia Anastase a subliniat faptul că actualul proiect, care prevede realizarea unei benzi suplimentare pentru mașini, a fost schimbat printr-o… dispoziție de șantier.

Iulia Hurducaș (arhitect la Planwerk) a arătat că se află în locru un studiu de mobilitate (în locul studiilor de trafic) în care Someșul este văzut ca un culoar de trafic pentru pietoni, bicicliști și mașini.

Șerban Țigănaș (președintele OAR România) a evidențiat ”4+1 crize”:

  • Criză de spațiu, care nu permite un compromis între problemele majore (realizarea, în același spațiu, a benzilor pentru tramvai, a celor două benzi auto și a pietonalei/promenadei și pistei pentru bicicliști – n.a.);
  • Criza de soluții alternative – faptul că realizarea pe etape a modernizărilor din zonă nu au ținut cont de existența unor soluții alternative:
  • Criza de coordonare – faptul că situația și intervențiile în zonă se fac deja de 8 ani și proiectul se poate extinde până la 20 de ani fără coordonare și fără a exista un coordonator;
  • Criza de design integrat – a existat o temă pentru indicatori de trafic, dar nu există deloc o temă peisagistică și doar parțial tema promenadei și a pistei pentru bicicliști.
  • (4+1) Criză dublă de încredere – pe de o parte, o lipsă de încredere a celor care lucrează la proiect (din partea administrației locale) că proiectul actual se poate modifica (fără sancțiuni financiare din partea finanțatorului – n.a.); pe de altă parte, o lipsă de încredere publică în instituții în sensul capacității de realizare a proiectului de la un capăt la altul.

Adrian Borda (arhitect și unul dintre realizatorii PUG Cluj) a arătat că și pentru promenadă și/sau pistă pentru biciclete ar fi nevoie (la ora actuală) de o intrare pe partea verde a malului Someșului, ”o bucățică din taluz” de 70 centrimetri – un metru; conform acestuia, o variantă ar fi realizarea proiectului actual, cu banda auto și transformarea ei ulterioară în promenadă/piste de biciclete. Adrian Borda a arătat că o soluție ar fi fost și o singură linie de tramvai dedicată pe ambele sensuri, cu așteptare la Teatrul Maghiar, respectiv Sala Sporturilor până la eliberarea liniei de tramvaiul care vine din sens contrar (aproximativ 3 minute conform simulărilor, mai puțin decât se face acum, când deși există câte o linie de tramvai pe sens, acestea se suprapun cu circulația auto, în special pe sensul Mănăștur-centru, unde se așteaptă de mai multe ori la stopul de la Teatrul Maghiar – n.a.)

În acest moment s-a atras atenția că pentru o asemenea modificare ar trebui să treacă 5 ani (perioadă după care se poate modifica ceva care s-a realizat din fonduri europene) și s-a discutat în contradictoriu dacă actualul proiect nu poate fi modificat încă de acum fără a atrage sancțiuni și/sau corecții financiare, respectându-se indicatorii din proiect. În timp ce reprezentanții civici și Claudia Anastase au susținut că acest lucru este posibil, reprezentanții Primăriei au afirmat că nu e posibil. Primarul Emil Boc, prezent în acel moment la întâlnire, a arătat că și în prisma celor întâmplate recent (descinderea procurorilor DNA la Primăria Cluj – n.a.), niciun funcționar din instituție nu-și va asuma semnarea unor modificări de proiecte care ar implica riscul ca banii să fie plătiți de la bugetul local (ceea ce ar atrage și răspunderea funcționarilor publici – n.a.).

Discuțiile au atins și modul în care ar fi avantajat transportul în comun (pe legătura centru-Mănăștur) dacă se va ajunge la sensuri unice, pe Splaiul Independenței, Dragalina și Moților. S-au subliniat avantaje pentru legătura de Mănăștur, dar nu a fost clar ce se întâmplă cu liniile de transport în comun din Grigorescu (26, 27, 28 și 30), care ar fi traseul, unde ar avea stații și dacă ar crește sau nu timpul de parcurs al traseului. De asemenea, în contextul în care, oricum, traficul auto s-a aglomerat în ultimii ani la capăt de Grigorescu nu era clar dacă sensurile unice vor rezolva problema sau traficul va crește. Nelămurite au rămas și problema podurilor de peste Someș, în special a Podului Elisabeta. Conform lui Szakats Istvan, banda auto din actualul proiect s-ar suprapune cu podul pe partea cu Splaiul Independenței și, oricum, după trecerea podului, s-ar putea face doar ”la stânga”, către Teatrul Maghiar. O altă problemă evidențiată ar fi cea a iluminatului public, pe Splaiul Independenței, legat de amplasarea stâlpilor.

Conform unor opinii exprimate, zona pietonală de pe malul Someșului pe Splaiul Independenței ”nu ar fi atractivă”, opiniile contrare majoritare arătând că acum de vină este starea jalnică a trotuarului și că nu poate exista un concept de ansamblu coerent privind amenajarea Someșului cu ”ruptura” dintre Teatrul Maghiar și Sala Sporturilor. O opinie a arhitectului Dan Clinci (transmisă prin Szakats Istvan) e că zona e esențială pentru o viziune de ansamblu asupra Someșului, fiind singurul loc de unde există o perspectivă și asupra râului și asupra Cetățuii, lucru care s-ar pierde dacă traficul auto ar ajunge până lângă mal.

Către finalul întâlnirii Șerban Țigănaș a subliniat necesitatea continuării dialogului și a consultărilor publice, precum și a unei promisiuni publice că soluțiile care vor fi găsite vor fi implementate, chiar dacă acest lucru se va desfășura etapizat. În acel moment a apărut ideea unui Contract pentru Someș, asumat de către Primărie și cu implicarea societății civile pentru a pune presiune pentru respectarea lui.

Concluzii (ce va urma):

  • Continuarea dezbaterii – joi, de la ora 10.00 AM, cu o vizită cu planurile pe teren, pentru a le confrunta cu realitatea;
  • Pentru următoarea întâlnire, reprezentanții Primăriei vor aduce: detalii despre poduri (în special Podul Elisabeta) și transportul în comun (atât pentru legăturile cu Mănășturul, cât și cu Grigorescu); detalii despre indicatorii tehnici din proiect și procedura de modificare a proiectului (ce întrebări sunt puse finanțatorilor, nu doar ce răspunsuri au fost primite); clarificări legate de datele de finalizare ale proiectului actual (31 decembrie 2015 sau 1 iulie 2016?);
  • Continuarea consultărilor și formarea unui grup de lucru și pentru alte probleme privind intervențiile în spațiul public al orașului;
  • Elaborarea unui Contract pentru Someș (de către reprezentanții societății civile), agrearea lui cu autoritățile și a mijloacelor de presiune civică pentru realizarea lui.

P.S: Cu scuzele de rigoare pentru că, fiind implicat direct în dezbatere (ca cetățean cu buletin de Grigorescu), nu am reușit să notez toate ideile exprimate și toate probleme expuse. Cei care ați participat la dezbatere și considerați că am scăpat amănunte esențiale, vă rog să le semnalați la ”comentarii”.

 

 


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “De la Bătălia pentru Someș la Contractul pentru Someș (minuta întâlnirii de la Primăria Cluj și ce va urma)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *