Liviu Cioineag

De ce România își ține consumatorii de energie pe întuneric. Semnează petiția pentru transparentizarea facturii de energie!

Tot ce știm despre energie este că ea costă: producție, transport, distribuție, facturare, certificate verzi. Doar 39% din costul facturii reprezintă de fapt energie consumată, însă mai grav este că Statul nu ne învață cum să economisim și cum să fim responsabili. O petiție electronica ne asistă in legatura cu ce să cerem A.N.R.E. pentru a deveni consumatori „smart”.

Aproape jumătate din consumul orar de energie electrica al României (între 6,000 si 8,000 MW ) se realizează în casele noastre. Raportat la decada anterioară, consumul este în scădere, datorită electrocasnicelor tot mai performante, a becurilor cu tehnologie LED și halogen, a televizoarelor LED/OLED. În timp ce casele devin smart, factura lunară de electricitate a rămas dumb.

La ce ne ajută că știm ce plătim?

Autoritatea Națională de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) a făcut pași spre informarea consumatorilor – prin Ordinul nr. 64 din 2014 pentru aprobarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienții finali. De atunci, factura ne spune lună de lună cât plătim pentru: servicii de sistem, certificate verzi, cogenerare, accize, distribuție, tarif de extragere si de introducere electricitate în rețea. Și nu în ultimul rând – energia efectiv consumată, care este doar 40% din costul total.

Puțini sunt cei care cunosc toți acești termeni și, pe bună dreptate, nici nu au de ce să o facă. Să presupunem că este important să știm cât costă un kilowatt oră, dacă ne dorim să ne portăm la un alt furnizor. Însă spre deosebire de piața de telefonie, distribuția și transportul sunt realizate de aceeași operatori, astfel că nu se schimbă nimic semnificativ în costul serviciilor nici dacă îți schimbi furnizorul. Poate în viitor.

Nu tot ce e verde e și prietenos

Deși, de ani buni, Comisia Europeană pune presiune pe eficientizarea consumului în sectorul industrial, al electrocasnicelor, pe termoizolare, consumatorii finali nu au fost atrași de acest curent. Oare de ce nimeni nu-i dorește mai responsabili? Afectată de impactul unităților de producție al energiei verzi asupra speciilor și habitatelor, Coaliția Natura 2000 – o federație de ONG-uri din sectorul mediului, propune îmbunătățiri ale conștientizării populației pe două componente – producție și consum. Într-o petiție publicată recent, Coaliția Natura 2000 solicită ANRE publicarea surselor de producție în factura de energie.

Aceste surse sunt cunoscute de către furnizori, pentru că majoritatea energiei este tranzacționată pe OPCOM prin contracte pe termen lung și pe piața spot (PZU). Dacă noi, consumatorii, am ști că acești furnizori au contracte cu microhidrocentrale sau alte unități de producție cu impact mare asupra mediului, am putea să solicităm renunțarea la aceste surse. Gândiți-vă că în acest moment noi plătim energia produsă de unitățile de pe Râurile Capra, Buda, sau Otic, care au atras infringement-ul asupra României. La fel, plătim și pentru energia produsă pe Râul Taia, a cărei autorizație de funcționare a fost suspendată de către instanțele de judecată, într-o decizie inițială.

Efectele negative, demonstrate științific

Experții autorizați confirmă că energia verde – oficial denumită energie din surse regenerabile – poate dăuna grav… naturii. „Chiar și în rândul producătorilor, acest impact este puțin cunoscut. Mulți cred că dacă ai autorizație de funcționare de la mediu înseamnă că ești ok. Nimic mai greșit – aproape 10.000 de păsări mor anual în coliziunea cu palele elicelor în parcurile eoliene. Populațiile de pești sunt în declin din cauza microhidrocentralelor. Există studii multiple care arată clar impactul parcurilor eoliene, inclusiv în România”, a declarat Marius Nistorescu, expert de mediu.

Din cele peste 500 de proiecte de microhidrocentrale aflate în diferite stadii- de la proiect la funcționare – peste 150 se află în arii protejate, se arată într-o cercetare desfășurată de ecologiștii de la WWF România. Peste 200 de turbine eoliene sunt amplasate pe coridoarele de migrație ale păsărilor, în situri Natura 2000, se arată într-un studiu al Societății Ornitologice din România.

Cât de curată este energia pe care o plătim?

Deși energia care circulă prin branșamente este identică, nu toate facturile sunt la fel. Există peste 90 de furnizori în România, dintre care trei sunt cei mai cunoscuți: EON, Enel, Electrica Furnizare.

Procentul de energie din surse regenerabile cumpărat și furnizat de fiecare dintre ei diferă, însă, acest procent face diferența între o etichetă performantă și una cu emisii mari de Co2. Consumatorii nu sunt informați. Am solicitat astfel publicarea etichetei energetice cu o frecvență trimestrială, pe factura de energie, iar ANRE ne-a răspuns respectuos că acest nivel de informare necesită o bază de date și aplicații dedicate. Eu cred că este un semnal bun. Nu baza date, ci voința politică și administrativă este decisivă în acest caz.

Experții spun că avem nevoie si de alte informații

Petiția se axează și pe crearea unui comportament responsabil, spun experții din sectorul energiei. Furnizorii din Romania trec în factura doar informațiile minime cerute de Ordinul ANRE 64/2014 – Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali (Art. 82).

Dar, ar putea sa ofere și alt tip de informații, de pilda, consumul total anual pe gospodărie sau un grafic cu evoluția comparativa a consumului pe mai multi ani, sau cu evoluția consumului propriu trimestrial sau lunar.

Astfel, consumatorul ar putea fi mai bine informat cu privire la propriul profil, ar putea vedea comparativ dacă consumul de electricitate a crescut sau a scăzut (și cu cât) de la an la an sau de la luna la luna, ar deveni mai conștient de variațiile sezoniere, ar putea sa compare consumul propriu cu media la nivel de localitate. Prin urmare, ar putea să-și ajusteze consumul ca răspuns la aceste informații suplimentare.

„Acum factura ne detaliază foarte bine componentele care intră în prețul final, dar informațiile calitative (proveniența electricității, structura surselor primare, sau amprenta asupra mediului) sunt disponibile doar la nivel anual (perioada de referință este anul calendaristic anterior). Deci, datele care i-ar permite consumatorului să își ajusteze comportamentul în timp real (inclusiv să penalizeze un furnizor care achiziționeaza electricitate de la un producător care a încălcat legislația de mediu) lipsesc din formatul actual al facturii. Consumatorul știe care este eticheta energiei electrice furnizate (structura portofoliul furnizorului) doar pe anul trecut, nu și pe anul, trimestrul sau luna în curs.”, a declarat Eugenia Gusilov, director Romania Energy Center.

Petiția se numește „Plătește doar pentru o factură transparentă și responsabilă!” și poate fi semnată pe de-click.ro. Ea nu se adreseaza doar ANRE, pentru că legea dă posibilitatea oricărui furnizor să ofere și alte informații pe factura de energie.

Liviu Cioineag este director executiv Coaliția Natura 2000 România.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *