De ce nu contează cîți elevi au luat BAC-ul

Mai țineți minte bancul acela vechi în care regimul comunist era comparat cu persoana care voia cu tot dinadinsul să ajute o babă să urce în tramvai, deși baba nu avea nevoie de tramvaiul respectiv? Cam așa că simt și eu cînd aud că iarăși un procent oarecare de elevi au promovat sau nu bacalaureatul în România. Cei norocoși trebuie că au știut, citez din baremul pentru limba română secția real, să explice ”rolul cratimei” să construiască ”un enunț în care se folosește corect o locuțiune/expresie cu substantivul indicat”, să menționeze ” tipul de perspectivă narativă din textul dat (perspectiva subiectivă) și să ”transcrie oricare două secvențe  care conturează dimensiunea temporală”. Cu asemenea examene anacronice și absurde, nu e de mirare că elevii români dau cel mai mare procent în testele PISA de oameni care știu să citească, dar nu înțeleg sensul frazelor, și că pleacă în viața lor profesională cu handicapul de a nu ști cum să scrie o cerere, o invitație, un CV, o scrisoare de dragoste sau orice altceva ar avea nevoie vreodată să scrie, ca să nu mai vorbesc de ignoranța completă a literaturii care ar merita cunoscută. În indiferența generală, s-au publicat rezultatele pe acest an ale sondajului World Economic Forum despre competitivitatea globală, sîntem pe ultimul loc in UE, că o asemenea școală nu servește la nimic.

În condițiile astea o să vă rog să mă iertați că nu mă emoționez dacă absolvenții au una, două sau trei ședințe de BAC, că odată ce ai o programă inadecvată, o abordare pedagogică depășită și un examen final care dă măsura la toate aberațiile care îl preced măcar o diplomă să le dai la oameni mi se pare firesc, că asta e menirea școlii, să promovăm pe fiecare. Ar fi, desigur, bine să îl promovăm cu cunoștințele adecvate, dar asta pare imposibil de realizat. La fel, nu mă pot emoționa că doctoratul se poate iarăși ține la fără frecvență, cînd la cel cu frecvență studenții nu aveau ce frecventa, multe școli doctorale neavînd resurse materiale și umane să ofere vreun program doctoral demn de acest nume.Nu am ce să aleg între școala submediocră creată de atîtea regimuri impotente în a înțelege menirea școlii în secolul XXI, și școala formelor fără fond propusă de pachetul Bologna plus Funeriu. Nici împreună, nici separat, nu au potențialul să ne rupă din cercul vicios și să ne împingă în cel virtuos. După cum am mai scris și altă dată, mai util decît orice lege nouă ar fi să fie dați afară cei care fac programele, subiectele și baremele la română, promovînd un stil de examen la care elevii învață pe de rost comentarii stupide la texte literare. Cînd o să văd că se întîmplă asta și subiectele încep să semene cu ce se dă la PISA, sau la un test gen SAT o să cred că aceia care fac reforme chiar vor să schimbe ceva.

De asta vreau să deosebim net cererea noastră de a dezbate problemele Educației în societate și plenul Parlamentului și a nu le expedia prin ordonanță de urgență, de cea a lui Traian Băsescu. Omul care a spus că a ajuns președinte deși nu s-a ținut niciodată de școală, sau care crede că dacă norma de predare a unui profesor e de 16 ore asta înseamnă că atîta lucrează acela nu are de ce să își dea cu părerea despre educație, că evident nu înțelege nimic din ea. Intervenția lui nu face decît să strice, să împingă pe tărîmul rivalității politice o discuție serioasă pe proceduri și pe fond. Bine ar fi dacă Traian Băsescu și-ar vedea doar de promulgări sau nepromulgări pînă i se termină mandatul, nu s-ar mai amesteca în toate și n-ar mai beșteli pe toți, că ne încurcă mai mult decît ne ajută.

 


Recomandări

15 thoughts on “De ce nu contează cîți elevi au luat BAC-ul

  1. Adrian

    “[…]nu e de mirare că elevii români dau cel mai mare procent în testele PISA de oameni care știu să citească, dar nu înțeleg sensul frazelor”. În primul rând, frazele ălea (acelea, dacă preferați) ar trebui să aibă (cel puțin un) sens. Și apoi, dacă au, ar fi cazul să fie de interes. Refuzul unui fals dialog este natural. Și asta (aceasta, da) vine din educația pretimpurie, din familie adică. Așa că abolirea celor șapte (hai, cinci) ani de-acasă a condensat educația pretimpurie și a predispus-o spre clișee..

    Reply
  2. Vlad

    Doamna Mungiu-Pippidi, ca cineva care a facut liceul in Romania, facultatea in Germania si doctoratul in America, ma bucur sa citesc in sfarsit o pozitie care rezoneaza cu parerea mea despre educatia generala romaneasca. As dori sa se dea in scoala o proportie cel putin egala literaturii universala cu cea data literaturii romane. Un 1984, Zbor deasupra unui cuib de cuci, sau Pavilionul Cancerosilor ar deschide perspective necesare la aceasta varsta, si nu pot sa cred ca toata literatura romana se situeaza ca valoare peste cea universala, ca sa o ignoram pe aceasta din urma la nesfarsit. Literatura trebuie sa deschide si sa formeze si gandirea critica, necesara pentru a alege cu discernamant in viata, si daca nu-i citim pe straini, ar trebui macar sa discutam in detaliu Cel Mai Iubit dintre Pamanteni si mostenirea obsedantului deceniu chiar si in sala de clasa. Insistam atat de mult pe formalisme si comentarii tehnice, ele insele produsele unei scoli critice care nu prea se uita pe afara, incat ucidem orice urma de creativitate in a recepta ce citim si rasplatim practic invatarea pe de rost a unui canon. Metoda de predare/invatare imi aduce aminte de plangerile colegilor mei chinezi de la doctorat, despre scoala care se bazeaza pe memorare si pe transformarea elevului in rezolvatorul perfect de probleme, si aceasta o forma de memorare a unor sabloane simple.
    Trecand la stiintele exacte, mi se pare ca am reusit sa stricam inclusiv materiile moderne, aplicand metode vechi la probleme noi. Cand am plecat din Europa in America, am fost surprins ca majoritatea invatarii la cursurile avansate de informatica se baza nu pe predare, profesorul mergand doar in pas rapid prin niste planse pe proiector, nu pe citirea zecilor de articole din curriculumul unui curs, ci pe munca individuala insotita de documentarea individuala pe proiect. Am avut opt ore de informatica pe saptamana in liceu, in timpul carora repetam o descriere rigida a unor metode cuprinse in programa, ea insusi rezultatul unui efort partial (in engleza as scrie “halfhearted”) al unui specialist angajat de minister. Mi se pare bizar ca nivelul la care se poate preda este limitat de intelegerea si priceperea de a realiza un indumar ale cuiva care nu se afla la varful cunoasterii in materia respectiva. Cu un numar mai mic de ore, un profesor american realizeaza pentru studentii lui o cerinta de proiect diferit in fiecare an, proiect pe care studentii il realizeaza aplicand singuri conceptele care li se descriu.
    Impartasesc sincer intristarea ca hopurile pe care elevii romani trebuiesc sa le sara nu sunt si cele care le-ar dezvolta personalitatea, gandirea critica (revin cu aceasta, dar lipsa ei e o boala de care suferim ca si societate) si le-ar oferi competentele (traducere ce nu pastreaza semantica exacta a englezescului skills) ce i-ar putea ajuta sa-si imbunateasca semnificativ nivelul de trai. As fi tentat sa scriu cuiva cu putere de decizie si creatie in acest domeniu (dar cui?), insa mi-e frica de mereul “nu se poate!”.
    Tatal meu a fost si el o profesor de liceu, vreme de 45 de ani. Mi se pare normal ca metodele pe care le aplicam azi erau folosite la inceputul carierei sale, in anii ’50, cand Romania era si din punctul de vedere al educatiei unei mari parti a populatiei o tara in curs de dezvoltare. Mi se pare anormal, azi, ca aplicam aceleasi metode unor generatii altfel mult mai conectate la cultura externa, si ma uit la sistemul educational romanesc cu aceeasi curiozitate cu care ma uitam cu cativa ani in urma la organizarea statului in India, cu comisariate de politie functionand cu dosare pe hartie, trenuri vechi cu macaze schimbate manual si oficiali de stat plimbati in acelasi model (clasic) de masinuta alba cu girofar rosu. E, dupa parerea mea, un anacronism ce prospera sau un rit la care nu avem defel curajul ra renuntam.

    Reply
  3. cbabeanu

    Ma bucur ca D-na Mungiu Pippidi a ajuns la concluzia ca un semi-analfabet nu are caderea de a se pronunta despre problemele scolii, chiar daca personajul respectiv ocupa, printr-un accident nefericit al istoriei, functia de Presedinte al Romaniei.

    Reply
    • Coc

      Poate ca Basescu nu a fost un elev stralucit (nu stiu, nu imi propun sa-l verific cu lupa, este treaba antenei 3!). Dar a spune ca este semianalfabet este probabil o concluzie luata de-a gata de la aceiasi Anetna 3. Desi de citva timp nu ii mai urmaresc luarile de cuvint, exprimarea lui este mult mai buna decit a multora care se dau ‘telectuali cu morga (vezi de exemplu noul prieten a lui Ponta, Tariceanu, va mai amintiti? (care, pe care erau necunoscute pentru el).
      Dar ura dvs. nu permite sa emiteti judecati de valoare, ci sa o exhibati!
      Bina macar ca avem un plagiator dovedit (incl. de comisia de la Universitatea Bucuresti si spalat de o comisie facuta pentru “el insusi”, cu masterate false.

      Reply
  4. Pingback: COMENTARIUL ZILEI: „Aş dori să se studieze în şcoală şi „1984” sau „Zbor deasupra unui cuib de cuci”” | România curată

  5. GigelM

    Cam asa e cum scrie in articol. De asta parintele intelept isi da copilul la Liceul german, american, francez sau il expediaza peste hotare daca cunoaste pe careva

    Reply
  6. Costin

    Nu vreau sa fiu sau sa par rautacios, dar nici dvs, d-na AMP, nu propuneti un pachet de prevederi care sa reglementeze educatia. sa vina in ajutorul celor care nu pricep. E mai usor sa dai cu barda in ceea ce au facut altii, unii din prostie, altii din indiferenta sau, ca de obicei, dintr-un interes ocult. Ceea ce ma amuza, ca sa nu spun altfel, este permanenta dvs lupta cu Basescu si rastalmacirea declaratiilor acestuia. Eu sunt convins ca prin acea referire la propriile eforturi din timpul scolii, presedintele Basescu nu a vrut sa indemne si pe altii sa nu invete ci, dimpotriva, nu s-a laudat cum ca ar fi fost un tanar model. Poate ca nici n-a fost, dar omul a fost sincer. Stiu insa destui politicieni care s-au comportat altfel, cu referire la proipriul trecut scolar. Si inca ceva: dvs, d-na Mungiu, faceti abstractie si de pactul pentru educatie si de reforma demarata de d-l Funeriu, ale carei roade nici n-au apucat sa se arate ca abramburica andronescu a si ciopartit legea educatiei din 2011. Stiu, o sa ziceti ca a fost adoptata prin asumare, dar daca v-ati uita peste cele 97 de modificari aduse prin OUG-ul lui Ponta and Costoiu, ar trebui sa recunoasteti ca nu se poate negocia cu mafia din psd, care si-a infiintat o droaie de universitati private, unde predau multi dintre parlamentarii psd si ai altor partide, deci, cum se spune prin mahala: “si gura lor trebuie sa manance”.
    Eu am fost oarecum surprins ca scrisoarea dvs adresata lui Ciorbea punea accentul pe altceva decat ar fi trebuit: nu exista nici o urgenta care sa impuna promovarea unei OUG la sfarsit de an scolar/universitar si, culmea cinismului, dupa inceperea vacantei parlamentare. Daca tot vroia sa “corecteze” legea lui Funeriu, atunci ar fi trebuit sa initieze o dezbatere larga. Unde mai pui ca tocmai dezbaterea publica a fost ocolita cu buna stiinta, de parca alde Costoiu si abramburica, muza acestor modificari ar fi cules, precum albina nectarul, opiniile oamenilor prin telepatie . Unde mai pui ca modificarile propuse nu servesc deloc interesului national, tinerilor, in mod direct, ci doar universitatilor private ale clientelei psd, lenesilor din invatamant si lui ponta ca cersetor de voturi la toamna.

    Reply
    • Pinno

      @Costin

      Ce este trist ca nu s-a corectat ceva urgent care sa repare o anumita eroare. Si anume, tinerii doctoranzi se afla in anul 2, 3 sau 4 de doctorat dupa intrarea in vigoare a Legii Funeriu, in functie de situatia concreta (studiile de doctorat s-au cam modificat in forma, pe unii i-a prins doctoranzi inainte de acesta lege, la fara frecventa).
      Conform Legii Funeriu, practic de la toamna cei care nu si-au incheiat doctoratul trebuie dati afara! (unii sint in al II-lea sau al III-lea an.)
      Daca cei cu Ordonanta ar fi fost de buna credinta, ar fi permis o perioada diferentiata in functie de perioada scursa de la accederea la studiile de doctorat. Dar acest lucru dovedeste cu asupra masura ca obiectivele OUG au fost altele Q.E.D.
      Din pacate in discutiile de pe aici nu se prea prezinta cazuri concrete care ar fi avut nevoie de modificareare (probabil mai sint si altele), ci evident este aratat cu degetul vinovatul de serviciu!

      Reply
  7. alinaMP

    @Costin
    am facut dezbaterea extinsa, si zeci de mii de oameni au luat parte (atitea likes au avut texte ca Balacualareatul la limba romana, o rusine nationala, Copii sunt normali Educatia nu sau Trei falimente ale educatiei la romani, pe care le poti citi in volumul De ce nu iau romanii premiul Nobel, si sint dinainte de legea Funeriu, propunerea era radicala, SAT si schimbare radicala de programa, fara BAC, aliati Radu Gologan si altii. Se vede ca nu ne urmaresti. Si, da, viziunea noastra e holistica si s-ar aplica tuturor, nu doar urbanului si elitelor, ia in considerare si problema brandrain, e mai adaptata la realitate.
    Daca nu s-ar suprareglementa ar fi mai bine- nu era nevoie de lege radical noua data trecuta, nici de o suta de modificari acum.
    Chiar articolul spune prima actiune de facut- inlocuiti cei care scriu asemenea subiecte si bareme cu unele mai in genul PISA. Nu trebuie schimbata nici o lege pentru asta.
    In rest, imi place de aia care bocesc pe aici ca nu le mai conduce marinarul educatia- sigur nu provin din domeniul educatiei. Nu vreau sa-i insult creindu-i postaci. Eu zic sa faceti voi un partid nou care sa-si propuna sa fie totdeauna condus de unul cu educatie mai scazuta, ba daca se poate si complexe fata de intelectuali, traditia e glorioasa si sa nu o intrerupem cumva.
    Si mai relaxati-va, frate, nici in Germania, nici la EUI, scoala doctorala de top nu ii da nimeni afara daca nu au ajuns cu doctoratul exact la data. Asta credeti voi ca e problema invatamintului?

    Reply
    • Costin

      Eu ma refeream la altceva. Fiindca sunteti in domeniu, dar si fiindca, dupa cum scrieti in articol, aveti date despre situatia reglementarii din alte state, e prea mult sa va cer sa faceti o sinteza a prevederilor din cele mai reprezentative state? Sau sa ne indicati, daca exista deja, lucrarile despre asa ceva. Conferintele si simpozioanele pe care spuneti ca le-ati organizat pentru dezbaterea unor subiecte nu antreneaza, de regula, prea multa lume. Sau, chiar daca participa peste 50 de persoane, impactul la nivel national tot este insuficient. Am mai scris pe aici despre o discutie mai lunga cu un profesor roman stabilit la Paris. Scriam atunci ca am abordat diferite probleme, printre care si atitudinea francezilor fata de romanii implicati in cercetare, invatamant, etc. Una din temele lung dezbatute si analizate a fost impactul doctoratelor in cotutela, asupra calitatii tezelor, inclusiv traiectoria ulterioara sustinerii tezei a cercetatorilor romani. Intr-adevar, multi dintre cei pe care ii stiu, au gasit joburi peste hotare, din SUA pana in Japonia, iar cei care au ramas in tara suporta dificultatile in care se zbate cercetarea romaneasca. E normal sa am si eu o parere, am avut si mai am contact cu lumea universitara de la noi, cunosc si situatia cu doctoratele luate din cateva universitati, inclusiv durata medie rezonabila in care se poate finaliza o teza, Nu-mi propun sa aflu neaparat de ce sunteti impotriva ideii semnarii unui pact national pe educatie. Si nici de ce sunteti atat de pornita impotriva presedintelui Basescu. Dar cred ca s-ar fi facut ceva pasi inainte, inclusiv in directia stabilitatii legislatiei pe educatie: nu ar mai fi situatia ridicola ca fiecare schimbare de guvern sa atraga dupa sine modificarea legilor educatiei, sanatatii, codului muncii, etc.

      Reply
  8. kerberus

    excelent, pertinent, la obiect! ce bine ca mai gasiti timp pentru problemele romanesti!

    Reply
  9. Andrei

    De ce nu iau romanii premiul Nobel? Pentru ca sunt nulitati cufundate de un marinar si cand fac Harvardul, sau anuleaza singura incercare de reforma cand pozeaza in judecatori impartiali de afara, sustinand insa nulitatile formate pe calea furtisagurilor din tara.

    Reply
  10. Elena

    Subscriu la multe dintre cele afirmate. Nu mi se pare ca problema educatiei in Romania este Basescu si ceea ce afirma (politic; nu-l ia nimeni drept reper intelectual si cred ca nici nu-si doreste asta), ci la decidentii politici pe care ii expediati doar intr-o paranteza: semidoctismul unora ca Ponta si interesele unora ca Dumitrescu, Andronescu si multi altii vor tine educatia romaneasca acolo unde e acum sau chiar mai jos!

    Reply
  11. taunul77

    Ce mod subtil de a arunca vina pe Basescu cand in fond Dottore Viorel si Guvernul sau chiar au o problema cu emiterea Ordonantei privind modificarea Legii Educatiei! Citind acest text, imi aduc aminte de Ghise de la liberali care prin emisiunile in care este invitat, la orice intrebare pe orice tema ii este adresata de reporter, din doua cuvinte ajunge la vinovatia lui Basescu …

    Reply
  12. alinaMP

    @Costin. Pai Pactul national pe educatie, ca si comisiile pe teme de la Cotroceni au fost ideea mea din 2005. Mea culpa pentru ele. Nu a asteptam atunci sa devina un fel de alibi electoral ca guvernul sa nu faca nimic, sau prostii si sa vidam constitutional pe primul ministru in favoarea presedintelui, care insa sa ramina pe final incapabil sa rezolve ceva. Basisti de pe aici, pricepeti odata ca inaintea lui Base al vostru, care era bun prieten cu Tuca, noi ne-am luptat (la vremea aceea, Anca Toader, Stere Gulea si cu mine cu Antena cu vreoe zece ani inainte sa se certe Base cu ei. Si la fel cu PSD, el era in FSN cind noi eram in strada, asa ca nu ma impresionati pe mine facind pe prostii pe aici. Base e a liabaility in lupta anti-PSD la ora asta, sa-si ia familia acasa si sa ne lase in pace. Cit despre Udrea, ea si Ponta oricum sint vechi parteneri de afaceri. Ai cui or fi banii din care tine ea armata de postaci? Ca nu cred ca a mai ramas ceva din settlementul de divort la cit plateste lunar prin presa… Carati-va cu propagada elsewhere si lasati-ne sa ne ocupam de lucruri serioase.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *