Iulia Buttu

Ajută-ne să oprim furtul din banii publici!

Ce este Pactul de Integritate și cum monitorizează societatea civilă achizițiile publice.

Cui îi e ușor să plătească taxele și impozitele la stat, să ridice mâna!

Nu credeți că e bine să știm ce se întâmplă apoi cu banii noștri care devin publici? Mai mult decât atât, vrem ceva în schimbul banilor dați! Vrem transport public decent și funcțional, străzi civilizate, spitale curate, educație în școli modernizate și multe altele. Cum ne asigurăm că acești bani publici sunt cheltuiți cu cap și cu bune intenții? – Intrând în bucătăria achizițiilor publice, fiind prezenți pe tot parcursul procesului, gata să dăm o mână de ajutor in timp real, dar și să tragem semnalul de alarmă in caz de nereguli!

Achizițiile publice reprezintă 19 % din PIB la nivel european. În România, președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), Bogdan Pușcaș menționa în interviul pentru IPP suma de 80 de miliarde de lei care se gestionează anual prin achiziţii publice. Cu alte cuvinte, e vorba de bani mulți, proceduri dificile, legislație stufoasă, rezultate care ne afectează pe toți și, de aceea, achizițiile publice sunt un domeniu strategic pentru politicile publice în general. Nu sunt doar un proces administrativ, ci modalitatea prin care statul trebuie să pună la dispoziția cetățenilor servicii și produse de calitate plătite din bani publici.

În ziua de azi, în România când spui “achiziții publice” automat interlocutorul se așteaptă la o poveste cu final nu neapărat neașteptat, dar măsluit. În ciuda aparențelor, o achiziție cu rezultate de calitate și cheltuială judicioasă poate exista dacă procesul este corect, transparent și funcționează într-un mediu echitabil și concurențial. Un astfel de mediu nu poate exista fără încrederea între instituțiile implicate. Aici intervine monitorul independent, în primul rând să construiască puntea între toți cei implicați și/sau afectați: instituțiile publice (alias autorități contractante), operatorii economici și societatea civilă.

Este mare nevoie ca societatea civilă să monitorizeze achizițiile publice, iar acum avem instrumentul potrivit pentru a face asta: Pactul de integritate!

Am făcut un VIDEO ca să vă explicăm de-a dreptul ce e cu Pactele de integritate!

Ce este Pactul de integritate, cum funcționează, ce rol are monitorul independent într-un proces de achiziție publică și, mai ales, cui îi e frică de Pactul de integritate, aflăm de la reprezentanți ai Comisiei Europene și ai societății civile din România, Italia, Cehia, Polonia, Ungaria și Gemania.

Mulțumim participanților la interviuri:

Valentina Dimulescu, Coordonatoare de proiect, Societatea Academică din România

Irina Lonean, Coordonatoare de proiect, Transparency International România

Adrian Moraru, Director, Institutul pentru Politici Publice

Pascal Boijmans, Șef unitate, Centrul de Competențe pentru Creșterea Capacității Administrative, DG REGIO, Comisia Europeană

Claire Martin, Șefă de proiect – Responsabilitate publică, Secretariatul Transparency International, Germania

David Ondráčka, Director executiv, Transparency International Republica Cehă și membru în Consiliul Director al Transparency International

Gabriella Nagy, Șefa Programului pentru fonduri publice, Transparency International Ungaria

Marcin Waszak,Coordonator de proiect, Fundația Stefan Batory, Polonia

Joanna Nowak, Consilier juridic, ZUE S.A., Polonia

Christian Quintili, Manager de proiect, ActionAid, Italia

Mai multe info despre Pactele de Integritate aici!

Video realizat de Societatea Academică din România, în parteneriat cu Transparency International România și Institutul pentru Politici Publice în cadrul proiectului Pactele de integritate – Instrument civic de monitorizare a achizițiilor publice, etapa II – monitorizare, evaluare și învățare – finanțat de DG REGIO.


Dacă ai ceva de spus despre legislația în achiziții publice, acum e momentul!

ANAP a publicat modificările propuse în reglementările achizițiilor publice. Dacă sunteți profesioniști în domeniul achizițiilor publice și vă confruntați cu dificultăți sau neclarități în aplicarea legislației, înseamnă că aveți ceva de spus. Acum e momentul! Au mai rămas 8 zile pentru propuneri și observații.

Pe 17 aprilie 2018, Agenția Națională pentru Achiziții Publice a publicat pe site-ul propriu proiectele de modificare a unor acte normative în domeniul achizițiilor publice, precum și proiectele pentru înființarea și operaționalizarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate.

Calculând cele 10 zile puse la dispoziție, avem timp până pe 26 aprilie – joia următoare – să depunem comentarii și propuneri pe marginea celor 4 proiecte supuse atenției publicului și anume:

  1. Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul achizițiilor publice
  2. Proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului privind modificarea și completarea unor acte normative cu impact în domeniul achizițiilor publice
  3. Proiect de Ordonanța de Urgență a Guvernului privind înființarea, organizarea și funcționarea Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate
  4. Proiect de Hotărârea de Guvern privind măsurile necesare pentru operaționalizarea și desfășurarea corespunzătoare a activității Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate

Găsiți toate proiectele pe site-ul ANAP, Categorie: proiecte în consultare . Adresa pentru transmiterea propunerilor și observaţiilor este: transparenta.decizionala@anap.gov.ro  .

Nu aștepta, citește și comentează!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Ajută-ne să oprim furtul din banii publici!

  1. Nelu Stiuca

    In Romania notiuni precum coruptie, manelism, cocalarism, fite, dive, gunoaie umane, sistem sanitar la pamint, invatamint prabusit, interne distruse, nepotism exacerbat, lipsa previziunilor, economie imaginara, datorii uriase, lipsa de perspectiva si strategii etc, sunt caracteristici endemice.
    Cultura, ADN-ul istoriei neamului romanesc si stiinta (invatamantul)cea mai importanta resursa a progresului general, in Ro sunt batjocorite si tratate cu indiferenta ori lasate arbitrariului de catre POLITRUCII infantili pentru indobitocirea neamului romanesc. Acum in vremuri tulburi pentru guvernarea tarii poate intelege orice roman de ce marii oamenii de cultura si de stiinta ai neamului nostru au emigrat fiindca nu au putut vietui in Ro, pentru a fi patrioti desavarsiti, ei s-au dăruit omenirii cu pasiune pe teritoriul altor tari.
    Deoarece s-a dovedit ca in Romania TRANZITIA si HOTIA sunt fara de SFARSIT si ca DEPOLITIZAREA functiei publice este un obiectiv fundamental vital, pentru a face loc performantei politicilor publice si reformei in administratia statului in vederea gestionarii riguroase a banului public si utilizarii cat mai eficiente a resurselor bugetare, umane, etc este necesar ca, la nivel REPUBLICAN, sa se infiinteze un colectiv de lucru format din experti, denumit “BIROUL NATIONAL pentru STUDIU BUGETAR” asemanator cu cel ce activeaza, de cand a inceput ultima criza din Marea Britanie, care sa optimizeze IN MOD EXIGENT EXISTENTA STRUCTURILOR STATULUI, organigramele, statele se functii, precum si repartizarea judicioasa a fondurilor publice disponibile in functie de prioritati obiective. Acest colectiv de lucru trebuie sa aiba doar scopuri de dezvoltare social-economica si sa cuprinda specialisti (auditori) din toate domeniile de functionare a statului si din sectorul privat (fara pretentii de plata) cu experienta dovedita, buna credinta, onoare, demnitate, putere de creatie si care sa manifeste multa stiinta si omenie in actiunile lor. Managementul public neperformant, “exercitat pe bijbite” sau „in interes personal ori de grup” trebuie inlocuit cu cel eficient si progresist. Este vremea când trebuie să ieşim urgent pe cale pasnica din această rutină politica, securistica, bolsevica, santajista, mocirloasa si paguboasa pentru destinul Romaniei. Consideram ca a venit timpul să punem capăt atat monopolurilor politice care functioneaza ca niste grupari infractionale de crima oragnizata de 28 de ani în stil bolosevic mimand democratia cat si “dictaturii pluraliste” care stimuleaza instalarea anarhiei .
    Romania în toate timpurile sale istorice a avut nevoie de OAMENI de STAT cu vocatie, talent si daruire pentru interesul general. Ghinionul nostru, ca popor, spre deosebire de alte natiuni este ca in decursul miilor de anii parcursi oamenii de stat adevarati existenti la carma cetatii pe aceste meleguri pot fi numarati pe degetele la o mana. Acum mai mult ca oricand trebuie sa fie depuse eforturi concertate, din partea OAMENILOR care pot dovedi CLAR VIZIUNE, CAPABILITATE si BUNA CREDINTA iluminati, romani apolitici, pentru a concentra energiile pozitive la nivel national si a pune în operă gandirea si proiectele lor valoroase in vederea REDRESARII ROMANIEI care de 28 de ani datorita, SUBMEDIOCRITATILOR, SEMIDOCTILOR, IMPOSTORILOR din SISTEMUL POLITIC, se află într-o continuă prăbuşire ABISALA.
    Numai valorile umane superioare, adevarate, inzestrate cu talent, inteligenta, mestesug competitional, harnicie si moralitate, omenie, sentimente de compasiune, impreuna cu procesul complex de instruire superioara a membrilor societatii pot constituii resursele si caile pasnice sigure si garantate ce pot aduce Romaniei progres si modernitate, caracteristici mult dorite si necesare in cultura, economie, industrie, agricultura, turism, educatie, sistem de sanatate publica, administratie centrala si locala, justitie etc.

    Reply
  2. Daniel

    Pai…daca oprim furtul din banii publici, ce ne facem cu clasa politicà? vafi si mai rau caci va trebui sa le dam ajutoare sociale consistente ca sa nu le scáda ñivelul de viata actual. Toate contributiile UE nu vor ajunge. Ce ar fi sa-i cazam pe toti la Glina la groapa de gunoi ?

    Reply
  3. gabriel radeanu

    Va-sa-zica,daca nu putem asimila banii europeni,pe motiv de,conditionare excesiva si documentare formal-justificativa mult prea complicata,sa „moralizam” si achizitiile publice locale,care in curand vor ajunge apanajul exclusiv al ingerilor sau sfintilor recunoscuti oficial.Figuratia de mai sus,incearca sa se constitue intr-un fel de politie economico-politica morala,de nivel european,pentru un mecanism de acordare deja imposibil de actionat,pe motiv de legislatie ermetica,si prefigureaza viitorul achizitiilor,dominat de operatori europeni „agreati”.Romania este deja un mort-viu,…daca nu a fost asa dintotdeauna!

    Reply
  4. Teodorescu Marcel

    Nu inchideti romaniacurata.? Chiar marele Tiriac ne-a instiintat ca in Ro nu este coruptie.
    Si apoi il avem pe maximus si pe cei care ni l-au dat si il ghidoneaza. Au ei grija de toate. Vom fi iarasi ce am fost.
    Nu-i mai ajunge ” programul de guvernare, l-a dat gata. Acum ne fericeste pentru 20 de ani. Am inceput cu ceausescu terminam cu maximus. ii mai trebuie doar viata vesnica.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *