Constantin-Alexandru Manda

Cum facem școlile mai transparente și bine guvernate?

Dacă în ultimele două săptămâni am discutat despre finanțarea școlilor și despre cum putem determina împreună majorarea acesteia, în acest episod vom răspunde la o altă întrebare pe care am primit-o de multe ori în ultimul timp: cum putem aduce transparența și buna guvernare în școala noastră?

Interesul membrilor comunității școlare este ca bugetul unității de învățământ să fie utilizat în mod eficient, răspunzând nevoilor beneficiarilor, elevii. Și, pentru că informația înseamnă putere, vă sugerăm utilizarea următoarelor instrumente:

  • Cereți publicarea bugetului școlii și a execuției bugetare pe pagina web a instituției de învățământ și afișarea lui la avizier!
  • La finalul fiecărui an, Consiliul de administrație aprobă planul de investiții al școlii. Utilizând instrumentul solicitării informațiilor de interes public, îl puteți cere și chiar influența prin reprezentanții în CA;
  • Solicitați conducerii școlii publicarea la începutul fiecărei luni a listei de cheltuieli aprobate în cadrul Consiliului de Administrație;
  • Monitorizați săptămânal Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SICAP), pe care instituțiile sunt obligate să publice cererile de achiziție, precum și site-ul unității.

Ce obligații are școala în materie de bună guvernare? În primul rând, trebuie subliniat faptul că grădinița, școala sau liceul este o instituție publică precum oricare alta, deci intră sub incidența tuturor prevederilor legale referitoare la structurile publice, atât în privința publicării datelor și a adoptării deciziilor, cât și referitor la achizițiile publice.

Așadar, sub aspectul afișării informațiilor publice din oficiu, fiecare unitate de învățământ trebuie să aibă și să actualizeze permanent o pagină web oficială, iar la nivel de proces decizional conducerea este nevoită să consulte toate părțile interesate înaintea adoptării regulamentelor și celorlalte norme interioare, în special elevii și părinții, beneficiari direcți și indirecți ai procesului educațional.

Anual, fiecare unitate de învățământ trebuie să realizeze și să aprobe următoarele documente concluzive:

  • raportul asupra calităţii educaţiei din unitatea de învăţământ (atribuția directorului);
    raportul general privind starea și calitatea învățământului (atribuția consiliului profesoral);
  • raportul de evaluare internă a calității (atribuția comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității);
  • raportul de execuție bugetară (atribuția directorului);
  • raportul privind activitatea educativă extraşcolară (coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare);
  • raportul de activitate al Consiliului reprezentativ al părinţilor ( atribuția președintelui Consiliul reprezentativ al părinţilor).

Dacă acestea nu sunt publicate pe site-ul școlii sau liceului tău, te încurajăm să le soliciți printr-o solicitare în baza Legii 544/2001 a liberului acces la informațiile de interes public. Te încurajăm în acest sens să utilizezi Ia statul la întrebări, aplicația noastră prin care tu ne trimiți întrebările, iar noi trimitem cererea în numele tău. După ce instituția răspunde, tu vei primi pe e-mmail ceea cei ai solicitat.

Acest material a fost extras din Ghidul monitorilor pentru buna guvernare a școlilor și liceelor, disponibil integral aici (pdf).

Societatea Academică din România, prin proiectul Școli curate, promovează implicarea directă a elevilor și părinților, la firul ierbii, pentru îmbunătățirea calității educației. Vino alături de noi!


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Cum facem școlile mai transparente și bine guvernate?

  1. N. C.

    Toate aceste rapoarte sunt făcute pentru statisticile MEN, pentru că școlile sunt ale MEN și nu ale comunităților. Ca să fie ale comunităților ar trebui ca ponderea membrilor acestora să crească în consiliile de administrație ale școlilor. Cu profesori numiți de director, care de regulă este oricum protejatul primarului -care la rândul său controlează consiliul local- părinților și elevilor le rămâne un număr minoritar de locuri în consiliul de administrație al școlii -controlat în continuare de director.
    La rândul lor directorii sunt aleși de regulă în măsura în care au sprijinul politic al partidului de guvernământ -prin intermediul ISJ politizate pe față- și nu răspund de rezultatele actului educativ din școlile pe care le conduc. Așadar, atâta timp cât nu se va schimba prin lege structura consiliilor de administrație ale școlilor aceste instituții vor rămâne ale exclusiv ale MEN -în afara controlului real al comunităților locale. Cee ce, totuși, nu înseamnă că părinții și elevii -adevărații beneficiari- nu ar trebui să exercite (și din afara CA) presiunea necesară funcționării școlilor în interesul lor și nu în al celor care le conduc.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *