Maria Cernat

Criterii de promovare în învățământul superior – eterna controversă

În buna tradiție a învățământului românesc, legislația se schimbă perpetuu. Singurul element constant, e, paradoxal, schimbarea. În aceste condiții era de așteptat ca, odată instalat la guvernare, Partidul Social Democrat să dorească, ce altceva decât o nouă lege a educației. Sunt foarte multe chestiuni care merită discutate. Dar una care ne privește direct pe toți cei care ne desfășurăm activitatea în universități sunt criteriile de promovare. Ultimii ani au adus în acest domeniu inechități, incoerențe și multă nedreptate. La ce anume mă refer? În primul rând o chestiune de principiu. Ca simplu cadru didactic universitar te simți nu odată captiv între două tabere adverse.

Tabăra 1: Oportuniștii. Incriminați adesea și cu alte ocazii, ei sunt totuși produsul perfect al capitalismului academic. Capitalismul academic este, în linii mari, un sistem în care nu contează împărtășirea cunoașterii – contează prea puțin activitatea didactică la promovarea pe post – cât mai ales extragerea de foloase din justa plasare a informației profitabile – contează unde anume îți plasezi articolele, cât de bine știi să le valorifici pe piața revistelor academice, cât de bine știi să te vinzi și să-ți creezi ”un brand” de cercetător de top. În România, acest tip de sistem l-a înlocuit pe cel tradițional, conservator, bazat pe o comunitate restrânsă ce profesori universitari care se cunoșteau foarte bine și în care promovarea se făcea ca urmare a recunoașterii meritelor de către colegii de breaslă. În prezent, avem indivizi care știu să se orienteze, să vâneze magistral mult râvnitele puncte din grila de evaluare. Uneori o fac prin metode reprobabile. Dar eu am încetat demult să-i mai condamn. Ei sunt rezultatul unui sistem care ne transformă pe toți într-un soi de manageri ai propriei reputații științifice, de specialiști în marketingul propriilor ”producții” științifice. Unii dau un aer mioritic întregii afaceri publicând la edituri pecum ”Denbridge Press”, un fel de ”Adibas” al cercetării științifice. O pată de culoare românească într-un peisaj de corporatism academic ”high class”. Diferența este însă una de grad, nu de  natură.

Tabăra 2. Puriștii. E un lucru curios. Cu cât se găsesc metode mai inventive de păcălire a sistemului bazat pe puncte și externalizarea evalurării, cu atât se înăspresc standardele de cuantificare a calității cercetării științifice. Ce înseamnă ”externalizare”? Ceva destul de controversat. În ultimii ani, la examinarea unui dosar de conferențiar, nu mai stă nimeni să citească ce anume  ai scris. Dacă ai publicat în reviste academice de top – înțelegând aici reviste indexate în anumite baze de date – înseamnă automat că ești validat de o comunitate științifică. Înseamnă deci că acei membri ai comitetului redacțional au prioritate în raport cu comisia de examinare. Iar aici lucrurile sunt foarte problematice. Știu multe cazuri în care articolele nu au fost scrise de persoana care dorește să promoveze sau să obțină fonduri pentru cercetare, pentru că, nu-i așa, mereu se găsesc căi de a ocoli regulile. Cum spuneam, e un lucru curios. Cu cât gașca oportuniștilor devine mai inventivă, cu atât gașca puriștilor devine mai severă. Ca răspuns la ingenioasele tenative de fentă se propun standarde pe care abia un profesor plin la o universitate de top din străinătate le-ar îndeplini, criterii din ce în ce mai dure, rigorism extrem.

Din acest război au rezultat niște inechități greu de justificat. În primul rând, s-a mers pe ideea de a reuni specialiști din diverse domenii de studiu pentru a propune criterii de promovare. Pentru a ajunge conferențiar sau profesor universitar se presupunea că fiecare domeniu trebuie să propună propriile criterii. Așa s-a ajuns la inechități.

Ca să înțelegeți mai bine, voi oferi un exemplu. Orice asemănări cu persoane sau întâmplări reale sunt impur întâmplătoare. Persoana X lucrează într-un departament de Comunicare și Relații Publice. Științele comunicării se încadrează la comisia de științe sociale. Până aici nimic neobișnuit. Totuși Persoana X a promovat pe un post de conferențiar universitar respectând criteriile de la comisia de filosofie. De ce? Ei bine, aici s-au înfruntat două școli de gândire. O  fel de zeitate locală în persoana șefei departamentului juridic pretindea fără drept de apel că tot ceea ce contează este doctoratul și tipul disciplinelor care au fost scoase la concurs. Dacă acestea sunt de filosofie, candidatul va concura după criteriile de la această comisie. Nu era nici un chip să te opui. Firește, existau și voci disidente care susțineau că, din contra, dacă departamentul este de științele comunicării, trebuie musai să ne aliniem standardelor de la comisia de științe sociale. Vocile lor însă se auzeau și la propriu și la figurat mult mai stins, așa că, din Olimpul reglementărilor juridice, s-a transmis că trebuie să urmezi criteriile comisiei unde ai doctoratul. Firește și aici era o problemă. Chipurile, dacă Persoana X avea doctorat în filosofie, litere sau orice alt domeniu în afară de științele comunicării, nu prea putea să devină conferențiar într-un departament de comunicare și relații publice. Oricât de inimos argumenta Persoana X că însuși decanul primei facultăți de profil reînființate după 89, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, profesorul Mihai Coman, are doctorat în litere, de la nivelul la care ne afla, Persoana X nu se putea face auzită.  Dar, ce să vezi, printr-o interesantă întorsătură a sorții – fiindcă, orice s-ar spune, destinul joacă un rol teribil de important într-un sistem atât de ”previzibil” – pentru Persoana X a fost chiar avantajos! Zeitățile juridice și însăși Fortuna și-au dat mâna în chip fericit. Singura problemă e că aici apare inechitatea despre care vă povesteam. Cum fiecare comisie a optat pentru standarde diferite, la științele comunicării cu un articol într-o revistă indexată ISI, peste douăzeci de articole BDI, cinci manuale universitare și vreo douăzeci de conferințe științifice Persoana X se încadra la limită! La comisia de filosofie însă, punctajul minim era de 100 de puncte, iar Persoana X a totalizat peste 600 de puncte – întrunea de șase ori, deci, punctajul cerut! Las cititorii să judece  cam cât de echitabil este acest sistem de promovare.

Dar asta e o poveste de demult. În actualitate tabăra puristă a contraatacat și a înăsprit criteriile de promovare. Totuși la comisia de filosofie minimul e undeva pe la 300 de puncte. Persoana X poate sta încă liniștită în vreme ce confrații de la științe sociale plâng amarnic.

Cum să ieștim de aici? Eu cred că trebuie să ne confruntăm cu niște monștri mult mai periculoși decât lasă să se vadă articolul meu. Dacă e o cale de a depăși aceste probleme este tocmai abandonarea celor două extreme, oportunism versus purism. Oportunismul e destul de lesne de combătut în plan teoretic și foate dificil de combătut în plan practic. Emilia Șercan, dar și alții, au umplut pagini întregi cu articole despre încălcări flagrante ale standardelor academice, fie ele și minimale. În ciuda acestui fapt, deși în plan teoretic toată lumea le incriminează, în planul repercusiunilor directe – returnarea beneficiilor bănești, retrogradarea școlii doctorale, sancțiuni date și conductătorului de doctorat care a girat plagiatele – mai e foarte mult de lucru. În plus, se accentuează culpa personală și mai puțin cea sistemică. Or, trebuie să înțelegem că aceste derapaje au fost posibile pentru că nu am avut o platformă electronică în care să încărcăm tezele de doctorat, softuri anti-plagiat, reglementări clare privind repercusiunile în caz de plagiat, etc. Astfel, eu consider că pedeapsa aplicată strict punctual câtorva persoane nu rezolvă prea multe în absența unei schimbări a condițiilor care au condus la asemenea rezultate.

Surprinzător, mult mai greu de combătut este tabăra puristă. Adepți ai unei perspctive destul de simpliste asupra valorii – trebuie să ai ISI și citări în ISI, precum și granturi – această tabără este, în opinia mea tributară unei viziuni foarte romantice asupra profesorului universitar. Mitul excepționalismului face încă ravagii în educația noastră preuniversitară și ne îndeamnă mereu să căutăm turnuri de fildeș în care valorile sunt certe, imuabile, absolute. Mereu căutăm modele de cercetători excepționali, fenomenali, geniali (și aici nu mă pot abține să nu amintesc de observația profesoarei Mihaela Miroiu despre faptul că ”geniu” nu are formă și pentru feminin). Deși trăim în plin capitalism academic, așteptările noastre de la profesorii universitari ne plasează undeva în epoca romantică, în care el, cercetătorul de geniu este mânat doar de pasiunea pentru cunoaștere. Îl vedem cu eternul sacou rupt la coate într-o mansardă mizeră scriind ecuațiile care urmează să schimbe soarta lumii. Deși noile cerințe academice ne conduc tot mai contrângător către postura de lucrător intelectual furnizor de articole pentru reviste de prestigiu fără remunerație se pare că tabăra puristă a rămas blocată în această viziune excepționalistă a cercetătorului de geniu. Or, cred că pentru asemenea năzuințe ar trebui să existe un titlu special, ”profesor emerit” oferit în condiții de performanță excepțională. Pentru muritorii de rând care nu doresc să trudească singuri în mansarda mizeră și să rămână pe veci căsătoriți cu știința ar trebui gândite niște criterii echitabile și realizabile pe o durată acceptabilă de timp. Sentimentul actual este că tabăra puristă dorește să se izoleze în turnul de fildeș al valorilor imuabile și să și închidă ușa după ea! Or, firește vom întina nițel templul cunoașterii, însă aici putem suspecta o oarecare dorință de a deține un monopol asupra capitalului simbolic oferit de titlul universitar.

Cum spuneam, e foarte greu să depășim această mitologie excepționalistă pentru că, din păcate, noi înșine am uitat ce e solidaritatea. Găsim tot felul de chichițe în activitatea științifică a colegilor: ba că X are ISI la o revistă românească, ba că are cărțile prea lungi și diluate, ba că le are prea scurte. O mare parte din timp o pierdem criticându-ne colegii. Or, câtă vreme noi căutăm cercetătorul perfect, genial și excepțional printre muritorii de rând, tabăra oportunistă înflorește nestingherită.

Repet: singura noastră soluție este să negociem aceste criterii de promovare de pe poziții de lucrători intelectuali, de salariați care au obligații, dar și drepturi. În plus, e vital să revenim la valoarea solidarității și să milităm pentru cauze comune vitale în creșterea calității științifice:

  • Crearea unei infrastructuri de cercetare care să permită accesul facil la toate publicațiile importante pentru toate cadrele didactice universitare
  • Reglementări clare privind decontarea cheltuielilor aferente conferințelor științifice
  • Crearea unui fond extins destinat organizării de manifestări științifice (actualmente condițiile de aplicare sunt foarte dure și fondurile foarte restrânse)
  • Finanțarea a cât mai multe proiecte de cercetare
  • Criterii cât mai transparente și accesibile pentru aplicarea la competiții de finanțarea a proiectelor de cercetare

Avântul meritocratic ar trebui să se concentreze în special în această directie a generării condițiilor propice pentru ca un număr cât mai mare de cadre didactice să aibă acces la resursele de cercetare. Altminteri, cei care reușeșc o vor face, ca de atâtea ori, împotriva sistemului, nu datorită lui.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

6 thoughts on “Criterii de promovare în învățământul superior – eterna controversă

  1. AlinaMP

    Comunicatorul sef, profesorul Coman, este prezent in cartea Romanii dupa 89 cu cateva citate semnificative- el era cu Iliescu si minerii in 1990, deci are doctorat in ceva mai important decat comunicarea. Pe care s-a si cladit ‘comunicarea’ ca disciplina academica in Romania dupa 1990.

    Reply
  2. G.A.

    Este unul dintre cele mai bune / corecte articole despre învățământul universitar românesc. Într-adevăr, o să ajungem ca-n politică: avem mulți indivizi performanți, dar ansamblul (universitățile, sistemul) e de doi lei. Dăm în gropi (la modul propriu, pe străzi), dar publicăm chimie teoretică cu mare factor de impact și nanotehnologie. Avem, cum bine spuneți, profesori universitari care, exceptând exercițiul citirii cursurilor în fața studenților, n-au vorbit în viața lor la vre-un simpozion, congres etc. Nemaivorbind de declararea în CV-uri cunoașterii a două limbi străine, în cazuri în care româna (da. limba care o vorbește dl. Tăriceanu!) este folosită cu poticneli.
    Soluțiile pe care le propuneți sunt OK, însă cine le va aplica? Se va semna un nou pact pentru educație (una dintre cele mai jegoase flegme politicianiste aruncate vreodată înspre educația din România)? Or să fie de acord liderii sindicali care-și calculează scaunele de rectori sau prorectori pentru următoarele alegeri? De ce să-i blamăm pe indivizi pentru comportamentele lor de găinari, când practic nu mai avem direcție dată de minister (ministere) în învățământ și cercetare? La drept vorbind, de ce este condamnabilă fiica unui securist căreia i s-a făcut cadou un post de asistent la aniversarea de 23 de ani și un titlu de doctor, la aniversarea a 26 de ani, a publicat ceva mediocru și este acum conferențiar, comparativ cu un venerabil academician care a închis ochii la susținerea tezei aceleiași odrasle de șobolan roșu?
    Dac-ar fi altfel în lumea civilizată, ar fi OK, însă știți că și-n universitățile lor homo homini lupus … Se petrece, la scară planetară, un proces de scindare a universităților: marile firme private și-au adjudecat partea de cercetare de vârf, iar universitățile, în marea lor majoritate, s-au restrâns la formare și cercetarea neinteresantă pentru cei cu bani. La ei s-a produs o scindare, la noi – o alunecare la vale solidară, a societății, economiei, cu universitățile în brațe.
    Finanțarea echitabilă, transparența, investirea infrastructuri pentru viitor nu sunt cadouri aduse de capitalismul sălbatic.
    O soluție mai bună ar fi fost (poate …) ca cei adevărați, rămași, adică neemigrați, să nu se fi vândut deloc: să fi avut vână etică, să nu se lase penetrați de panarame politice ori de alt tip. Ar fi fost azi mai bogați, mai stimați de societate, mai vizibili, iar „universitate” și „profesor” ar fi fost cuvinte de trezit respectul, nu tipuri de sinecuri. Așa, drumul de la femeie ușoară la doamnă respectabilă este mult mai lung decât calea inversă, oricâți bani ai, oricât de mult ai munci, nu contează câtă cuantificare și standarizare introduci … Eu cred că se poate construi pornind de la câteva coloane vertebrale în fiecare universitate și facultate.
    Vă felicit pentru articol. Se apropie de ceea ce spune un domn pe nume Roland Gori (https://www.youtube.com/watch?v=2FEtiA18lZU) pe care vă invit călduros să-l contraziceți. Ar merita ca RC să-i ceară acordul să-l publice aici conferința (sau cartea)!

    Reply
  3. CMC

    Unde scrie ca toata lumea trebuie sa promoveze pana la nivelul de profesor universitar si ca noi trebuie sa cautam mijloace prin care acest deziderat sa se realizeze, ocolind recunoasterea internationala?
    Pentru asta exista mai multe grade academice. La noi piramidele de grade didactice sunt inversate, pentru ca toti trebuie sa promoveze.
    Nu trebuie infiintat un titlu nou pentru „genii” („profesor emerit”” care de fapt exista si se acorda profesorilor pensionari) ci doar „geniile” trebuie sa ajunga profesori universitari. De fapt nivelul de „geniu” in intelesul de la noi reprezinta cel mult Associate Professor din universitati serioase.

    Reply
  4. Alina Dumitru

    Da, avem multi Associate Professor in universitatile romanesti serioase care au CV substantial mai relevant in planul cercetarii internationale decat multi profesori conducatori de doctorat cu titluri obtinute in urma cu peste 5-7 ani de zile. Aceasta inechitate este greu de suportat in interiorul sistemului care se regleaza doar in interesul mediocrilor obedienti si ai impostorilor, care sunt vesnici in educatie in timp ce valorile pleaca acolo unde sunt recunoscute. Promovarea vine la pachet cu multe privilegii materiale si asta a creat coruptia sistemului academic, care ascunde multe dosare penale si multa impostura morala. Stabili in sistem devin cei care participa, chiar si tacit, la crearea si dezvoltarea coruptiei prin promovare, premii, prime, deplasari in strainatate etc. obtinute fraudulos.Un decan castiga cel putin 3000 de euro pentru 7-8 ore didactice pe saptamana. Cand se mai dovedeste si plagiator este deja prea mult pentru cadrul didactic onest, care isi face orele corect, are CV mai bun decat profesorul plagiator dar are un salariu de 500-600 de euro.Sistemul piramidal de ierarhizare pe baza capriciilor sefului de departament/decanului este promovat prin aceste criterii adoptate prin ordin de ministru, document administrativ care merita atacat in justitie pentru discriminarea indirecta pe care o introduce, usor de probat prin mii de exemple din universitatile romanesti.

    Reply
  5. Lita Voicu

    Criterii de promovare in invatamant… !!! Aceste criterii sunt construite pentru a bloca accesul in interiorul unei caste ilegitime si spun asta din afara sistemului ghidat de urmele lasate in societate de acest sistem: diplome universitare acordate pentru a mentine in viata organismul bolnav de coruptie, doctorate fara nici o legatura cu stiinta ( Vanghelie a spus ca i-a fost putin rusine, altfel era si el doctor ), lucrari ‘stiintifice’, girate de mebrii castei, elaborate in penitenciare de analfabeti functionali, profesori universitari cu salarii decente care predau in n universitati si sunt in alte m comisii si comitii ca te intrebi cand mai au timp sa inchida un ochi, fonduri europene risipite in proiecte fara nici o finalitate decat aceea de a-si rotunji veniturile, si nu mai stiu cate altele. Si pentru ca cineva trebuie sa si munceasca ‘pe bune’ s-au inrobit conferentiarii, seminaristii si preparatorii care trebuie sa astepte disparitia pe cale naturala unui profesor ca sa poata spera la un astfel de post. Dar exista sperante, un asfel de organism, organizat pe caste inchise, se va autodesfiinta tocmai din cauza produselor rezultate.

    Reply
  6. Daniel LEPADATU

    Buna ziua,

    Vin si eu cu o completare….
    Vi s-a parut ca ultimile CRITERII semnate in FUGA de ministru in decembrie 2016….erau de PROMOVARE.

    Imi pare RAU sa CONFIRM afirmatiile colegilor de mai SUS dar sunt CLAR niste CRITERII de NEPROMOVARE

    Criterii pe care …. O MARE parte din CEI CARE LE-AU PROPUS …. NU LE VOR INDEPLINI NICIODATA

    Si nu mi s-a parut ca …. ULTIMILE CRITERII ….cele din 2012 ….au URCAT universitatile ROMANESTI …in TOP 500.

    Dar asta-i ….. poate … O ALTA DISCUTIE.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *