Optiuni marime litera >>> Mareste marimea fontului Marime font implicita Micsoreaza marimea fontului
Home Alianta pentru o Romanie Curata main

FANTOMELE CORPURILOR DE CONTROL BANTUIE MINISTERELE

01 August 2011 - Romaniacurata.ro

Ancheta ARC a scos in evidenta faptul ca un numar infim de persoane mai lucreaza la un control, practic controalele pe la institutiile statului devenind ocazionale. Media fiind de un angajat al corpului de control la alti 550, este mai mult decat evident ca aceste structuri reusesc cu greu sa faca fata volumului de munca specific. Sunt, de pilda, si situatii in care un angajat al corpului de control trebuie sa verifice si peste 1.000 de angajati. Timpul efectiv de lucru nu-i permite sa ia actele la control decat extrem de rar.

Alianta pentru o Romanie Curata a cerut informatii privind activitatea tuturor corpurilor de control din cadrul ministerelor si al Secretariatului General al Guvernului (SGG). Concluzia este alarmanta: un numar foarte mic de angajati trebuie sa tina pasul si sa controleze activitatea unui numar mult mai mare de persoane care lucreaza in ministere si in institutiile aflate in subordinea acestora.

MCSI si  MAE nu au raspuns intrebarii legata de corpul propriu de control

Unele ministere nici macar nu au tratat cu seriozitate solicitarile noastre. Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) din pacate nu a raspuns solicitarii noastre oficiale desi ar fi avut la indemana posibilitatea de a se folosi de prevederea din Legea 544 potrivit careia daca volumul de munca este mare, se anunta solicitantul ca va primi raspuns in termenul legal de 30 de zile. Ceea ce Ministerul Afacerilor Externe a facut, reprezentantii MAE anuntandu-ne ca 10 zile li se par prea putine pentru a ne raspunde si au cerut oficial 30 de zile ragaz pentru raspuns. Il asteptam deci in continuare. Dar din pacate nu putem cuantifica in prezent eficienta lor.

Numarul controlorilor MAI si MApN, secret de stat!

Doua ministere, Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) si Ministerul Apararii Nationale (MApN), au invocat faptul ca numarul celor care controleaza ar fi secretizat. Numarul persoanelor angajate in cadrul corpurilor de control ale Ministerului Administratiei si Internelor si ale Ministerului Apararii Nationale reprezinta informatie clasificata, conform instiintarilor oficiale primite din partea reprezentantilor celor doua institutii. Din raspunsul primit din partea Ministerului Finantelor Publice deducem ca institutia nici nu are corp de control, ci mai multe structuri cu atributii de control. Iar Corpul de control al Ministerului Justitiei nu isi exercita activitatea si asupra judecatorilor sau procurorilor, CSM avand propriile structuri de control in acest caz.

O medie linistitoare pentru corupti

Excluzand astfel cele 6 ministere amintite mai sus, din informatia sintetizata de ARC reiese ca un numar de 76 de angajati trebuie sa verifice bunul mers al lucrurilor in institutiile avute in vedere (inclusiv cele aflate sub autoritatea ministerelor si SGG), realizand controale asupra a 41 778 de angajati (posturi bugetate pentru 2011). Asadar, membrii corpurilor de control reprezinta un infim 0,18% din totalul de angajati platiti din banul public in 10 institutii centrale ale statului si altele aflate in subordinea primelor, media fiind de un angajat al corpului de control la alti 550.

Reorganizarea a facut ravagii in randurile controlorilor

Pe parcursul anului 2010 s-au realizat peste 500 de controale, grosul fiind reprezentat de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (160), Ministerul Educatiei (80) si Ministerul Muncii (75). In schimb, in cazul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) s-au realizat 7 controale, in cazul Ministerului Culturii 14, iar in cel al SGG – 15.

Ministerul Culturii si Patrimoniului National ne-a informat ca din cele 7 posturi din corpul de control al ministerului, 5 sunt vacante, insemnand ca in situatia actula 2 angajati verifica alti 781. Tot 2 angajati exista si la corpul de control al MDRT, doar ca aici avem bugetate 1604 posturi pentru 2011, dublu fata de Ministerul Culturii. Deci, in cazul MDRT un angajat verifica activitatea a alti 801.

La Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, unde exista 10 angajati in corpul de control, acestia verifica activitatea a alti 710 angajati. Insa regula generala pare a fi cat mai putini membri ai corpului de control – si cifra variaza de la 2 la 16. Ministerul Agriculturii are cei mai multi angajati inaa corpul de control – 16, dar si un numar consistent de posturi bugetate pentru anul 2011 in minister, 7566, insemnand un membru al corpului de control la 472 angajati. In schimb, in cadrul Ministerului Muncii, raportul corp de control/angajati este de 5/5286, insemnand ca un angajat al corpului de control e repartizat la alti 1057. Nu departe se afla si Ministerul Sanatatii, cu 7 angajati care verifica activitatea a alti 6954 – un raport de un membru al corpului de control la 992 angajati, si SGG de asemenea – 5 persoane controleaza 4663 angajati, adica un membru al corpului la 933 angajati.

MApN, Munca si SGG nu au facut nici o sesizare penala

Intrebarea ARC legata de numarul de sanctiuni aplicate in urma controalelor efectuate in 2010 a relevat faptul ca in majoritatea ministerelor, incluzand SGG, corpurile de control nu au competente, ele propunand masuri de corectare a abaterilor de la legalitate si a disfunctionalitatilor sesizate in activitatea de control. Totusi corpul de control al MAI a dispus 117 cercetări prealabile, trimiterea la Consiliul de Judecata a unui ofiter, 196 atentionari si 4 cercetari administrative, cel al MECTS a aplicat 13 sanctiuni, iar cel al Ministerului Mediului si Padurilor 52.

La capitolul sesizari penale formulate in urma controalelor efectuate in anul 2010, MADR detine un loc fruntas (dovada ca treaba ar fi destula!) – 40, urmat de Ministerul Educatiei (MECTS) cu 11 sesizari penale.  In total, neavand situatia din cadrul MAE, MCSI si Ministerului Finantelor Publice, corpurile de control au facut un numar de 75 de sesizari penale,  mai putin cele ale MapN, Ministerului Muncii si SGG, unde nu au fost inregistrate asemenea sesizari.

In privinta numarului de propuneri de masuri de corectare a abaterilor de la legalitate si a disfunctionalitatilor sesizate in activitatea de control, corpurile de control cele mai active au fost in cadrul MECTS (382 de propuneri), MAI (318),  Ministerului Transportului si Infrastructurii (176) si Ministerului Mediului si Padurilor (144), in cazul ultimelor trei aceste propuneri fiind si aplicate.

In concluzie, activitatea corpurilor de control variaza de la minister la minister, insa in general este mai mult decat evident pentru toata lumea ca avand in vedere numarul atat de mic, angajatii ce fac parte din aceste structuri reusesc cu greu sa faca fata activitatilor presupuse de statutul lor.

Intrebarea pe care o pune ARC este legata de eficienta acestor structuri in conditiile in care numarul redus al persoanelor care controleaza activitatea din ministere si institutiile subordonate lor dovedesc o functionare strict la cota de avarie – fapt dovedit si de rezultatele controalelor ce ne-au fost comunicate oficial.

Daca ti-a placut articolul, aboneaza-te si urmareste Romania Curata si pe FACEBOOK!
 

Comentariul dvs.!

1 PROCURORUL general-lt. 2011-08-01
Structurile de control din ministere si alte institutii ale statului au un profund caracter politic, deoarece conducerile acestora sunt schimbate cu cei obedienti noii puteri imediat dupa instalarea noului Guvern rezultat in urme alegerilor parlamentare. Orice rezultat al controlului in toate institutiile statului este folosit de mai mari vremii in scopuri santajabile pentru operatiunea de camelionizare a aparatului functionaresc, recuperarea fondurilor financiare alocate in campania electorala si apoi pentru satisfacerea clietelei politice. STRUCTURILE INTERNE DE CONTROL SUNT FOLOSITE DE SEFII INSTITUTIILOR STATULUI pentru perfectionarea modurilor de operare si accentuarea fenomenului coruptiei. SPAGA ministrilor ESTE GESTIONATA din faza initiala IN CONTURILE BANCILOR AFLATE IN STRAINATATE unde ANI si DNA au DOAR presupuneri.
2 L 2011-08-01
Dragi prieteni, Nu stiu de unde aveti cifrele, dar la Ministerul Culturii nici pomeneala sa lucreze 780 de insi, poate doar daca adunati Biblioteca Nationala si Teatrul National, cu masinisti cu tot, la angajatii ministerului. E vorba in realitate de vreo 140 de angajati, numarand aici functionarii si personaul contractual. Se poate verifica in lista de declaratii de avere sau in cea cu salariile bugetarilor, publicata anul trecut.
3 PIRATU 2011-08-02
Dupa decembrie 1989 poporului roman i s-a deschis calea spre suveranitate si la autodeterminare totala, dar aceste deziderate nu se pot realiza din cauza propriilor semidocti, incompetenti (paranoici) care se vor, prin impunere propie, a fi elite sau “genii” precum si a CORUPTIEI imoraliatatii generalizate care stapineste Romania si este prezenta de la nivelul inferior la cel superior, in toate domeniile vietii (invatamint, sanatate, administratie, justitie, etc.) Pentru a i se reda SUVERANITATEA poporului roman trebuie reduse pe cit posibil din spatiul public, dilentantismul, impostura si flagelul CORUPTIEI pe care il exercita nonvalorile (ASA ZISELE ELITE POLITICE) asupra sa, in acest scop este nevoie mai intii de toate de o PUTERE POLITICA formata din elite comparabile cu cele existente in statele emancipate ale lumii si cu grad ridicat de MORALIATATE. Alegerile parlamentare (nationale si europene) nici dupa aplicarea metodei “votului uninominal”, nu ne-a oferit sansa ca si in cazul unui proces de dializa, sa fie ELIMINATE REZIDUURILE SAU GUNOAILE POLITICE din viata publica romaneasca. Avem o clasa politica TOTAL IMORALA care trebuie declarata cat mai curand falimentara.
4 ROMANIA dominata de MASCARICI 2011-08-02
Lupta impotriva coruptiei (a criminalitatii in general) trebuie sa constituie problema centrala in primul rand a institutiilor specializate ale statului, care au competenta in domeniu deoarece dupa 20 ani de la evenimentele istorice, din decembrie 1989, cind a fost marcat momentul trecerii de la COMUNISMUL - STALINIST la /LIBERTATE - DISCRETIONARA/, societatea romaneasca a ajuns la stadiul de /IMORALITATE NATIONALA/. Marea coruptie functioneaza dupa formula CORUPTIE = MONOPOL + PUTERE DE DECIZIE - OBLIGATIA DE A DA SOCOTEALA. Coruptia reprezinta un factor de injustete sociala care intretine si amplifica saracia, afectind, grav dezvoltarea economica singura sursa de securitate credibila si temeinica. Sumele de bani si foloasele care fac obiectul mitei sau altor infractiuni de coruptie ori crimei organizate sunt scoase din circuitul economic normal si au o destinatie oculta, reprezentind venituri ilicite din care o parte sunt spalate iar alta contribuie la amplificarea flagelului impiedicind progresul si cresterea riscului de securitate nationala. CONSOLIDAREA CONTINUA A RELAŢIILOR DINTRE CRIMINALITATEA ORGANIZATA SI CORUPTIE explica legatura puternica existenta intre infractiunile scop si infractiunile mijloc. Astfel, de cele mai multe ori, structurile criminalitatii organizate utilizeaza coruptia ca un mijloc de asigurare a protectiei din partea autoritatilor statului si promovare a activitatilor ilicite, ascunderea sumelor de bani, provenite din aceste delicte, se face prin ingenioase inginerii financiare si prin asa zisele metode de spalare a banilor folosindu-se de “CARTITILE” din sistemul judiciar si serviciile secrete. Actele de coruptiei au impact direct asupra dezvoltarii economice si sociale, distrug beneficiile potentiale ale pietei libere, distorsioneaza regulile economiei eficiente si zadarnicesc capacitatea organismelor statului in prevenirea si combaterea acestora. Romania de astazi ofera tabloul unei societati haotice, dezorganizate si fara perspective. Institutiile (de invatamint, sanatate, judiciare si administratie publica locala sau centrala, etc), sunt ajunse in stadiul DISOLUTIEI TOTALE, datorita atat micii cat si marii coruptii. CAUZA PRINCIPALA a marii coruptii in Romania ESTE DE ORDIN MORAL, ea nu este determinata de nivelul de trai scazut sau saracie, aceasta SE DATOREAZA LACOMIEI NELIMITATE si se masoara in vile si limuzine detinute de cei fara nici un dumnezeu. Drept urmare acapararea pirghiilor, functiilor si rolului statului de catre structurile criminale afecteaza insusi modul de formare a legilor si reglementarilor sau a unui sistem juridic care sa functioneze pe principii de echitate transformand societatea romaneasca intr-un sclavagism modern.
5 romaniacurata.ro 2011-08-02
@L - este vorba de numarul de posturi bugetate pe 2011 pentru Ministerul Culturii si insitutiile subordonate lui, intrucat corpul de control verifica si activitatea acestora. Asadar, am luat in considerare nu numai angajatii din ministerul propriu-zis, ci si din institutiile aflate sub autoritatea MCPN. Cifrele pot fi verificate de oricine pe site-ul mfinante.ro, la bugetele pentru fiecare minister in parte.
6 Constantin 2011-08-02
Am spus anterior ca in Romania controlul este anesteziat. Si este transpartinic . Din cercul primului ministru se afirma ca rapoarte de control nu mai exista. Unele constatari se trateaza in coalitia guvernamentala. Coruptia din interior nu este supervizata. Insusi prim ministrul confirma spunind ca doar institutiile abilitate ale Statului trebuie sa sesizeze neregulile. Nicidecum Corpul de control. Cum poate controla Corpul de control al primului Ministru sau al unui minister o companie cu capital majoritar de stat (pepiniera a coruptiei) daca directorul general este rezultat din logaritmul politic? Acesta este hotul principal, nu politicianul care creeaza schema de sponsorizare prin atribuirea fondurilor de investitii.
7 Ana Popescu 2011-08-02
Comentariul meu: UN CAZ Administratia Financiara Titu /TITU/Dambovita Azi 2 august 2011, la Adm. Fin. Titu Dambovit ,secretara tehnica a refuzat sa primeasca si sa inregistreze o solicitare de informatii. M-a "predat" ca sa nu spun "m-a dat " pe mana unui inspector ,care m-a luat la intrebari intr-un birou care parea al functionarilor din acesta Administratie???! Repet . Eu aveam de depus, sub numar de inregistrare, si insotita de grefa Tribunalului Dambovita, O SOLICITARE de INFORMATII specifice. Dupa care a urmat o inscenare ca EA,secretara ar fi "violentata" de catre mine(?) si tipand de una singura,a chemat gardienii;acestia nu m-am intrebat nimic, ba mai mult au trecut pe langa mine , ignorandu-ma. Am parasit secretariatul,asteptand pe hol sa mi restituie mapa cu documente si poseta de mana cu documente personale .Mi s-a dat si o copie dupa solicitare cu un numar de inregistrare. Oare DE CE se reactioneaza asa la Administratia Financiara TITU/Dambovita? Avea solicitare mea ceva special? DJFP/Dambovita mi-a recomandat sa iau legatura cu Seful, un Domn Raceanu. Acesta nu era in sediu si nimeni nu putea sa de-a vreo relatie cu privire la programul dumnealui.La Primaria Titu se presupunea ca este in concediu?!! Sa fi trecut si Dumnealui la "FANTOME" de se sperie secretara de o simpla cerere?!!
8 romania curata 2011-08-02
multumim pentru mesaj, doamna Popescu. poate, dupa ce va mai linistiti, ne trimiteti un articol despre relatia cetateanului cu functionarii publici si cum ar trebui ea de fapt sa fie.
9 Ana Popescu 2011-08-02
functionarul public sau colaborator(colaborationist) cu contract la stat !!!!!! Da! accept provocarea cu ....articolul. Sa-mi spune-ti deschis cand ceea ce voi scrie "nu merge". Acolo UNDE informatia circula,lucrurile se URNESC .
10 M. Vasile 2011-08-11
Problema nu se afla in domeniul lipsei de personal. Este vorba de o lipsa acuta de profesionalism, dublata de o nesimtire la cel mai inalt nivel. Conducerile institutiilor nu reactionează nici atunci cand sunt sesizate de cetateni, ce sa mai zicem de initiativa proprie. Eu am transmis o petitie la Ministerul Justitiei, prin intermediul unei proceduri pusa la dispozitie pe pagina de internet a acestui minister, inca din data 21.02.2011 si nu am primit niciun raspuns. Mentionez ca pe Site-ul MJ este afisat sloganul "Responsabilitate, Eficienta, Integritate", care nu se potriveste deloc cu realitatea din teren, chiar daca pe pagina de internet MJ se lauda ca ... "a implementat un Sistem de Management al Calitatii certificat in conformitate cu SR EN ISO 9001:2008" Apropo, cine verifica bonitatea acestor firme care implementează diferite sisteme de calitate la institutii publice, pe banii nostri ? Sunt de acord ca "relatia cetateanului cu functionarii publici" ar trebui sa fie in atentia SAR in permanenta. Felicitari pt. abordarea acestui subiect.