Romania Curată

CONTRIBUITI LA AGENDA LUI MRU Astazi îi prezentam premierului doleantele dumneavoastra

Premierul Mihai Razvan Ungureanu a invitat, marti, la Palatul Victoria reprezentanti ai unor organizatii neguvernamentale. Invitatie a primit si Societatea Academica din Romania. Iata de ce spune MRU ca a chemat societatea civila la Guvern: “Îmi doresc ca această întrevedere să fie o primă etapă a eforturilor de revitalizare a dialogului dintre Guvern şi societatea civilă şi o ocazie pentru stabilirea unui program de cooperare”. Intelegem de aici ca premierul incheie guvernarea PDL exact cu ceea ce ar fi trebuit sa inceapa: invitarea reprezentantilor societatii civile la dialog si mentinerea sustinuta a consultarilor pe perioada intregului mandat. Cum insa acum este momentul sa-i cerem puterii sa respecte anumite cerinte, dar fiind ca este an electoral, deci exista si sanse ca obiectivele sa fie realizate, iata ce ne-am gandit sa-i solicitam premierului:

1. Integrarea în programul de Open Government al Guvernului care se finalizează în aceste zile a realizării portalului de cheltuieli publice în timp real, Supervizor.Ro, care să permită căutarea oricărei cheltuieli pe tip de achiziţie, unitate de stat cumpărătoare şi firmă care a vândut produsul. În Parteneriatul pentru o Guvernare Deschisă acest obiectiv e prevăzut în termeni vagi, fără a se preciza cine este responsabil în mod clar şi fără un buget adecvat, deşi există bugete prevăzute pentru obiective mult mai puţin importante.

2. Alăturarea României la EITI – Iniţiativa Transparenţei Industriilor Extractive, care va transmite un semnal clar investitorilor că România nu acceptă decat contracte transparente in domeniul energiei.

3. Adoptarea unei politici astfel incat, pe viitor, profitul din exploatarea resurselor minerale (aur, petrol în platforma continentală) să fie investit într-un fond suveran cu scopul de a alimenta deficitul sistemului de pensii, după model norvegian, tuturor cetățenilor României. Facem aceasta solicitare in spiritul Constituției României și avand în vedere incapacitatea arătată pînă acum de a exploata în profitul cetățenilor români resursele minerale ale tarii, indiferent de forma lor de proprietate.

4. Luarea unei decizii tranşante, in termen de 30 de zile, referitoare la felul in care se poate stinge orice datorie a firmelor de stat catre Fondul Asigurarilor de Sanatate. Aceasta masura s-a putut aplica deja in cazul CFR.

5. Publicarea imediată pe site-ul Ministerului de Finante a situatiei tuturor fondurilor speciale, in primul rand a Fondului Asigurarilor de Sanatate si mentinerea sa la zi. ANAF sa faca publica lista datoriilor catre acest fond, dar si imprumuturile catre alte zone bugetare, care trebuie sa fie transparente. Daca acestea ar fi vizibile, s-ar vedea că Sănătatea e subfinanţată constant şi datorită managementului fondului de sănătate din care se împrumută pentru alte urgenţe, în vreme ce bolnavii intră în criză de medicamente.

6. Abandonarea ideii de a trece prin ordonanţă de urgenţă un nou proiect al Legii Sănătăţii. Aceasta nu poate fi adoptată decât consensual, ca urmare a unor studii şi dezbateri cu toate părţile interesate.

7. Modificarea legii unice a salarizarii si scoaterea personalului din spitale din randul bugetarilor pentru a se putea permite reluarea angajarilor in sistem (in legea sanatatii exista o prevedere potrivit careia fondul de salarii al spitalului nu poate sa depaseasca 70% din bugetul spitalului – deci masura nu va afecta echilibrul bugetar.

8. Cresterea gradului de transparenta a sistemului medical. Aceasta se poate face printr-un simplu Ordin de Ministru prin care toate spitalele sa fie obligate sa raporteze lunar cheltuielile facute pe capitole si numarul de internari.

9. Clarificarea de urgenţă a excedentului nedeclarat la buget de 2 miliarde de euro (a se vedea protestul dlui Stolojan fata de neasteptata crestere a PIB-ului cu 7 mld euro fara sa creasca si veniturile la bugetul de stat).

10. Monitorizarea, de catre SGG, a aplicarii Legii 544/2001, de catre toate departamentele de profil din cadrul ministerelor si din cadrul Guvernului, nu doar a cererilor individuale de informaţie, ci şi a depunerii rapoartelor anuale de activitate ale tuturor autorităţilor publice şi a afişării lor pe situl SGG. Alocarea de resurse umane pentru a reface capacitatea compartimentului care se ocupa de aceste aspecte în trecut.

Cititi si propunerea de agenda propusa de alti reprezentanti ai societatii civile invitati maine la dezbateri, primita din partea colegilor de la FDSC.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

24 thoughts on “CONTRIBUITI LA AGENDA LUI MRU Astazi îi prezentam premierului doleantele dumneavoastra

  1. sandu

    cereti premierului sa dea o dispozitie ca institutiile publice (adminstratie centrala, ministere, primarii, consilii locale si judetene etc.) sa nu mai poata da contracte din bani publici companiilor si firmelor private care inregistreaza datorii catre bugetul de stat (inclusiv la asigurarile sociale) mai mari de 100.000 euro (suma se poate negocia). De ce traiesti din bani publici, cand tu firma privata nu iti achiti impozitele catre stat?

    Reply
  2. Vlahata

    Buna ziua,
    As introduce – formulati dumneavoastra va rog – elaborarea unei strategii pentru conservarea, reabilitarea, monitorizarea si extinderea parcurilor nationale, naturale, a rezervatiilor şi a siturilor Natura 2000 (surse de finantare; rangeri, management etc.)
    si
    introducerea in legislatia din domeniul constructiilor – pentru spatiul rural – a unor norme tehnice obligatorii privind elementele caracteristice ale tipologiilor arhitecturii specifice locale.

    Va pot parea neimportante cele de mai sus, insa as spune ca tin de o dezvoltare durabila (sustenabila si eficienta). Ori efectele proastei gestiuni a acestor probleme sunt, din pacate, tot durabile.

    Va multumesc

    Reply
  3. Soare Maria

    1. Din veniturile obtinute in urma exploatarii rezervelor minerale strategice ale romaniei sa se creeze un fond national pentru situatii de calamitati si dezastre la care sa nu se poata umbla decat in scopul pentru care a fost infiintat. Acest fond sa fie depus in banci sau in fonduri lipsite de risc, in asa fel incat sa poata fi majorat cu dobanda aferenta.Publicarea periodica a cuantumului fondului si a dobanzilor intr-un ziar sau pe un site web in asa fel incat orice cetatean sa-l poata accesa si sa se informeze.
    2. Din aceeasi sursa(exploatarea resurselor strategice la care as include si apele termale ) creearea unui fond pentru achizitia de medicamente necesare bolnavilor incurabili, medicamente care sa le fie distribuite la pretul de achizitionare, fara nici un adaos comercial sau TVA.
    3.Transparenta totala in ceea ce priveste contractele incheiate cu statul. Consultarea societatii civile inaintea incheierii oricarui contract de acest tip si publicarea lui pe un site web unde sa poata fi accesat de orice cetatean.
    3.Executarea silita a marilor datornici catre bugetul statului printr-o lege speciala care sa permita aceasta fara a mai fi nevoie sa se piarda timp pretios in justitie asteptand o hotarare judecatoreasca .
    4. Suspendarea inamovibilitatii magistratilor. Acestia sa raspunda in fata legii pentru hotararile pe care le dau in procese , la fel ca orice alt cetatean.
    5.Consultarea prin referendum , a populatiei, in privinta legilor de interes national.

    Reply
  4. Stefana Bianu

    Ar trebui ceruta ANULAREA DECIZIEI 139 ANPM, in urma careia ONGurile nu mai pot participa la sedintele CAT!

    Intentia evidenta a acestei decizii este blocarea accesului la informatii care a existat pana acum dar nu a fost legalizata!

    Deaceia ONGurile sunt nevoitesa faca uz de proceduri juridice in situatii adesea „post-mortem”.

    Reply
  5. prof.univ.dr. Afrodita IORGULE

    Din partea Grupului pentru salvarea Rosiei Montane din Academia de Studii Economice din Bucuresti, care activeaza din 2002 (www.ase.ro/rosia_montana/index.asp)
    prezint urmatoarele doua propuneri:
    1. Oprirea cu orice pret a proiectului Rosia Montana, deoarece nu numai ca nu este in interesul national, dar este construit pe exploatarea veche a statului, prin multiple ilegalitati ale statului (a se vedea ultimul studiu 2012-03-01-Licenta de exploatare).
    2. Oprirea privatizarii Cupru Min, deoarece nu este in interesul national: Cupru Min detine mai multe licente de exploatare a unor resurse minerale care sunt proprietate publica, si prin privatizare statul trece de la proprietate 100% asupra licentelor la proprietate 0%, cu toate consecintele, TOCMAI ACUM cand pretul cuprului a crescut foarte mult si exploatarea cuprului este foarte rentabila (a se vedea studiul 2011-05-02-Rosia Poieni. doc)

    Reply
  6. Stefana Bianu

    Ar trebui ceruta promulgarea LEGII RESPONSABILITATII pe modelul francez!

    Altfel Romania va exersa in continuare „pedepsirea” erorilor prin amenzi, care nu fac decat sa ridice cota mitei uzuale!

    Reply
  7. Stefana Bianu

    ref la legile electorale, se pare ca repet acest deziderat considerat probabil neprioritar, sunt doua vicii importante:

    1. buletinele de vot in care sunt taiati toti candidatii nu sunt luate in consideratie, deci nu eticheteaza pozitia votantilor fata de toata clasa politica

    2. panotajul „salbatic” si nu cel echidimensional care este legiferat in UE,
    discrimineaza candidatii mai putin sponsorizati, si este o masinarie mafiota de spalare de bani

    Reply
  8. Ioana Bogdan

    As pune ca prim punct o fraza care sa aminteasca celor care exercita temporar puterea in tara ca sunt DOAR reprezentantii poporului si NU au dreptul sa trateze tara ca pe o mosie personala si nici cetateanul ca pe sclavul necuvantator! Patrimoniul national, fie resursele subsolului, natura sau monumentele este un bun al acestui popor si nu averea personala a celor care si-au insusit puterea prin manipulari ale unui sistem democratic „original”.
    Nu-mi fac iluzii, ca ar si intelege aceste randuri, dar cred ca ar trebui sa avem constiinta impacata ca au trebuit sa citeasca negru pe alb ceea ce NU vor sa stie.

    Reply
  9. aura

    In numele transparentei si a disponibilitatii la dialog cu societatea civila clamate de premierul Ungureanu aproape la fiecare discutie publica, as dori sa aflu care au fost motivele care au stat la baza scumpirii pe şest a analizelor medicale realizate in laboratoarele de stat.

    „Incepand din aceasta luna, veti plati mai mult pentru analize medicale daca vreti sa le faceti in laboratoarele aflate in subordinea directiilor de sanatate publica. Din ordinul Ministerului Sanatatii, pretul analizelor in laboratoarele de stat a crescut in medie cu 30%.

    Reprezentantii Ministerului Sanatatii au justificat decizia prin faptul ca in timp ce tarifele la analize nu au mai crescut de cinci ani, costurile de intretinere a aparaturii si de achizitionare a reactivilor au crescut foarte mult.

    Astfel, daca inainte analizele in laboratoarele directiilor de sanatate publica se incadrau intre 10 si 22 de lei, acum preturile variaza intre 13 si 35 de lei. La unele, pretul a crescut cu 7 sau 10 lei, in timp ce la altele aproape s-au dublat. De exemplu, pentru o coprocultura care era 22 de lei, se platesc acum 35 de lei, iar pentru un exudat faringian care era doar 13 lei, oamenii trebuie sa scoata din buzunar 25 de lei.”(sanatate.bzi.ro)

    Reply
  10. Anca Eugen

    Vă rog să-l întrebați pe domnul Prim Ministru ”ce face Guvernul pentru a recupera creanța de peste 18 miliarde de Euro de la Germania, în condițiile în care Ministerul de Finanțe din Germania a recunoscut public această datorie (prin răspunsul la interpelarea parlamentară adresată de partidul „Die Linke”) și prin confirmarea de nestingere a datoriei, de către Banca Reglementelor Internaționale de la Basel – Elveția”. Vă mulțumesc.

    Reply
  11. costel chis

    Care este parerea fostului ministru de externe cu privire la faptul ca ambsdorul Olandei a fost tinut la usa Platului Cotroceni?

    Reply
  12. Radu Golban

    Care este punctul de vedere al Domnului Prim Ministru referitor la posibila datorie a Germaniei fata de Romania din acordul de cliring (1936). De preferat ar fi sa nu faca trimitere la raspunsul dat de BNR in 2010, care a fost infirmat cu nenumarate ocazii si nici sa nu faca trimitere la MFP, care a dat tot in 2010 un raspuns gresit, afirmad ca „tratatul de cliring nu ar mai fi in vigoare…”. Sa precizeze ce s-a intamplat cu activele in cliring ale BNR dupa 1947 si care este statutul acelor creante conform Tratatului de Pace de la Paris. Va multumesc.

    Reply
  13. Afrodita IORGULESCU, prof.univ

    Amintesc propunerea Academiei Romane, preluata de Grupul nostru din Academia de Studii Economice pentru salvarea Rosiei Montane, ca trebuie analizata – in problema resurselor naturale – „acordul pentru impartirea productiei” (Production Sharing Agreement=PSA, introdus in Indonezia in 1966 pentru petrol) versus „concesionarea” practicata in Romania dupa 1995. În PSA, după modelul arendei din agricultură, contractorul operează pe riscul şi cheltuiala sa, şi primeşte o cotă specificată din producţie ca recompensă. Astfel, diferenţa principală faţă de concesiune este proprietatea resursei minerale. Dacă sub concesiune tot petrolul brut produs aparţine contractorului, sub PSA el este în proprietatea guvernului gazdă, şi cota din producţie alocată contractorului poate fi privită ca plată sau compensaţie pentru riscul asumat şi pentru serviciile oferite. Să observăm că în perioada 1990-1995, în România, regimul juridic de punere în valoare a petrolului a fost PSA-ul, nu concesionarea. In contractul între ANRM. şi Sterling Resources Ltd. (desecretizat în 2009 http://www.namr.ro), statul avea 45 % şi Sterling 55 %. Prin modificarea legii petrolului in 1995 si apoi in 2004, statul mai primeste doar o redeventa de 13 % din valoarea productiei. De ce a fost oare legiferat regimul unic al concesiunilor, excluzându-se astfel PSA-ul, pentru petrol în 1995, pentru aur şi alte resurse minerale în 1998?

    Reply
  14. Puica Constanta

    In problema atat de spinoasa a atragerii fondurilor europene,as dori sa ne spuna premierul ce probleme a identificat,dar si ce masuri ar fi dispus guvernul sa adopte pt simplificarea mecanismului de accesare a acestor fonduri.As dori ca orice cetatean sa aiba drepturi egale ,sa poata beneficia, fara atatia intermediari si firme de consultanta,de toate informatiile necesare.

    Reply
  15. Ana Ch. Popescu

    1. Deschiderea „dosarului”
    retrocedarilor
    2. Identificarea averii
    etatizate
    3. Cum si catre cine a fost aceasta avere
    restituita
    4. Transparenta statutului Fundatiilor
    Post-privatizare
    5. Informare declasificata despre
    Programele post-decembriste
    „Cristal”si”Orient”
    6. Declasificarea informatiilor privind
    Fondul Investitiilor Nationalizate din
    Legea nationalizarii /1945
    7. Informatii declasificate despre
    privatizarea ADAS-ului,respectiv
    despre Registrul unic al asigurarilor de
    stat
    8. Declasificarea informatiilor despre
    statutul agentiilor gen Crescent, Terra,
    Dunarea.etc.
    9. Declasificarea informatiilor privind
    SOV-rom-urile
    10. Dezambiguizarea statutului
    functionarului public
    11. Transparenta in bugetul SRI,SIE, si
    alte organizatii care au statut special

    Subscriu la cele propuse de dumneavoastra.

    Reply
  16. relu

    Buna ziua Pt domnul ministru al administratiei si internelor pe cand ordinul pentru sumele retinute la bugetari in urma controalelor curtii de conturi asa cum a promis domnul premier Emil Boc

    Reply
  17. Niculae Radulescu-Dobrogea

    Ce ONG-uri de mediu au fost invitate ? Cele inventate de putere ori RMGC ? Care ar fi credibilitatea acestora ? Domnule Ministru al Mediului, aveti cunostiinte si din domeniul noului ministeriat asumat ? Pentru ca Protectia a devenit Praduirea. Mediului. Si la ANPM si la ARPM-Bucuresti, intitutii care au decis nepartici-para ONG-urilor la sedintele Comisiilor de Avizare ale unor proiecte ce pot avea impact asupra calitatii mediului. UE spune altceva. Legea 86/2000 este transpunerea Conventiei de la Aarhus. Aici se prevede obligatoria participare si consultare a publicului la proiectele ce pot avea impact asupra mediului. Nu suntem in Europa ?
    Presedinte Eco-Civica,
    Niculae Radulescu-Dobrogea

    Reply
  18. Ildeiko Badescu

    Sunt necesare mentalitati noi, generate prin: invatamant pentru democratie si economia de piata, institutii, mecanisme , instrumente corespunzatoare si o societate civila reala a civililor ! Trebuie renuntat la promovarea ideii de personaje providentiale sau de partide providentiale !

    Cu sistemul de invatamant comunist sau cu mentalitati de tip comunist plus intoxicari la care romanii sunt supusi de cel putin 7 ani in genul ca toti politicienii sunt la fel, ca nu ai pe cine alege sau ca de lehamite nu trebuie sa mergi la vot, etc. romanii nu sunt capabili sa gandeasca precum un cetatean crescut si educat intr-un sistem democratic cu instrumente corespunzatoare.

    Ma socheaza cum oameni cu studii superioare, relativ buni profesionisti intr-o meserie sau alta, gandesc din punct de vedere al democratiei precum cei fara prea multe studii, in ceea ce priveste democratia, politicienii sau alegerile.

    O explicatie a acestui tip de gandire ar fi cea de mai sus.

    In prezent, oamenii se aduna pe strazi si prin pietze (inclusiv a Universitatii) si desi au revendicari inclusiv de natura politica, multzi zic ca vor sa schimbe totul din radacini (ceva in genul sa se reinventeze roata sau apa calda), iar ideea ca toti politicienii sunt la fel, este subliminal bine intiparita in mintea multora.

    Aceasta idee ca trebuie schimbat tot, ca nu ne mai trebuie politicieni, ca oamenii nu au ce alege sau din ce alege, ma duce cu gandul ca intr-adevar Sebastian Lazaroiu a intuit (sau studiat f. bine) ce doresc unii si anume pe Alba ca Zapada sau chiar pe Mesia, as indrazni eu sa zic.

    In democratiile cu experienta , unde invatamantul este organizat pentru sistemul democratic, pentru oameni este mai simplu, ei stiu ca exista cateva partide, de obicei 2 mai importante, iar din X in X ani, mie mi se pare ca aleg simplu: au fost multumiti de cei care au fost la putere ii aleg, iar daca nu au fost multumiti ii aleg pe ceilalti care cat timp au fost in opozitie, se presupune ca au avut destul timp sa invete din greseli si sunt capabili sa vina cu ceva nou, constructiv.

    Oamenii constientizeaza ca perfectiunea sau mai binele nu se obtine peste noapte, ci pas cu pas, in timp, pe baza unor schimbari succesive pe toate planurile, procese care sunt de lunga durata (ani, zeci de ani, secole si milenii).

    Ceea ce mai lipseste in Romania fata de democratiile cu experienta este si instrumentul societatea civila reala, organizata in asociatii si fundatii reale, instrument care in mare parte a fost confiscat cu scopuri si fonduri cu tot, de privilegiatii politici, inca de la aparitia legislatiei care nu prevede transparenta sau posibilitate de controlare si ca urmare, scopurile nu este obligatoriu sa fie realizate , iar prin inginerii financiare relativ simple, banii sunt folositi in scopuri personale, nefiind nevoie de niciun fel de justificari.

    Parerea mea este ca politicienii din toata lumea sunt la fel, deoarece in principal sunt sponsorizati de oamenii de afac

    Reply
  19. Puiu

    Asa e, cu asta trebuia sa inceapa! Sa acceptam ca dl Ungureanu a produs ultimul sau act nedemocratic, prin modul in care a risipit fondul de rezerva…Si ca, din acest moment va produce o guvernare responsabila…Asta va insemna ca va pregati alegeri libere si corecte; nu poate avea alt mandat!

    Dl acesta care chinuie limba romana intr-un amalgam de expresii nepotrivite este, deopotriva, arogant si complexat…Si, cum zicea Emil Constantinescu ” nimic nu e mai rau decat un conducator complexat „…

    Aceasta tara nu poate produce oameni!? Conducatori normali care sa nu fie produsi de serviciile secrete!?

    Reply
  20. Nick Sava

    Promulgarea unei legi prin care ONG-urile se autofinanteaza TOTAL. Singura contributie a Statului sa fie scutirea de impozite pe venit organizatiilor (non-profit). Dar nu si spatii, birotica, salarii, plata facturilor etc. Venitul ONG-urilor sa provina exclusiv din donatii si munca voluntara a sustinatorilor.

    Reply
  21. mg

    Oare firmele mici si mijlocii sunt reprezentate prin cineva? Nu de alta dar sunt sigura ca problemele lor nu se reflecta si nu sunt de anvergura celor de la multinationale sau de la marile firmei. O microintreprindere poate veni cu propuneri punctuale si de dimensiuni mai mici. De asemenea, se poate totusi resposabila un contabil pentru actele pe care le intocmeste? Adica ar trebui sa se introduca obligativitatea ca o firma mica sa poata angaja cu minim 2 ore pe luna un contabil, atata timp cat nu dovedeste prin hartii sau teste ca administratoul e competent sa-si tina propria contabilitate. Iar acel contabil sa isi asume responsabilitatea a ceea ce a scris si la control sa raspunda personal. Nu crede in documentul pe care si-a pus semnatura sa nu si-o puna. Asta e o problema pe care nu cred ca o va sustine multa lume dar pentru care plateste unul care nu stie ce-i face contabilul. Si nu merge tampenia ca nu cunoasterea legii nu te scuza, ca ma gandesc ca expresia respectiva se poate invoca doar in cazul in car eomori, lovesti sau aduci atingere unor drepturi umane fundamentale.

    Reply
  22. Victor Olaru

    O propunere eficace pentru dl MRU, plecand de la constatarea ca in Romania statul nu impune respectarea legilor in domeniul economomic.
    Impunerea domnei legii nu trebuie lasata exclusiv in seama justitiei, care, oricum, nu cosidera infractiunile economice, ca fiind grave si aplica pedepse minime, adesea, cu suspendarea excutarii pedepsei. Impunerea domnei legii trebuie facuta de administratia publica. Sa fie legiferata destituirea functionarilor publici care nu au aplicat legea, fara drept, pe viata, de a mai ocupa o functie remunerata din fonduri publice. Le ramane libertatea sa lucreze in mediul privat.

    Reply
  23. Claudiu

    1-tragerea la raspundere,atat materiala cat si penala a tuturor celor care fac parte din comisiile de receptie a lucrarilor din bani publici,dar si a achizitiilor publice.
    2-ocuparea functiile si posturile bugetare sa fie facuta cu transparenta(filmare video,subiectele pazite de S.R.I.
    3-politic,sa mareasca salariile nu cu 15 la suta ,cu 99 la suta,pensiile tot la fel sa mearga in Parlament(alesi trebuie sa voteze)dupa care sa-si d-ea demisia si sa vina U.S.L-ul la conducere,sa vedem ei de unde scot banii,de la Nastase Adrian,Voiculescu,Patriciu,Cristian Tudor Popescu,Ciutacu,Badea mircea,dana grecu……………Elodia?

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *