Silvia Vrinceanu Nichita

Consiliile școlare din județul Vrancea vor școli curate: „nu mai fiți smiley face-uri și jucării ale directorilor!”

Peste 50 de elevi vrânceni au obținut funcții de președinte, vicepreședinte și secretar în cadrul consiliilor școlare ale elevilor din 20 de licee vrâncene cu misiunea de a se organiza și de a lupta pentru a fi parte la deciziile care se iau la nivelul unităților școlare în care studiază. Potrivit reglementărilor legale, Consiliul Elevilor este o formă de organizare a elevilor şi reprezintă un factor important al democratizării şcolii şi al relaţiilor profesor-elev. Acum provocarea elevilor este să fie capabili să se impună în fața conducerilor școlilor, care încă sunt reticente cu privire la implicarea elevilor în actul de decizie. Față de mandatele trecute, alegerile din acest an școlar au adus mai mulți candidați pe posturi, peste o sută, inclusiv câte trei pe loc, dar și elevi mai implicați care vor să vadă schimbări reale la nivelul școlii, după cum ne-a declarat Marian Ignat, președintele Consiliului Județean al Elevilor (CJE) Vrancea. Cu două excepții, un liceu din orașul Panciu, și Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă “Elena Doamna”, unde studiază elevi cu cerințe educative speciale, toate liceele din județul Vrancea și-au ales structuri ale elevilor care ar trebui să lupte pentru școli curate.

“Avem dreptul de a fi parte la deciziile care se iau la nivelul școlii”

Consiliul Județean al Elevilor Vrancea, structura ce apără drepturile elevilor vrânceni, încearcă acum să îi instruiască pe cei nou aleși așa încât să nu fie “jucăriile directorilor”, ci să lupte cu adevărat pentru transparentizarea și buna guvernare a școlilor. Așa se face că liderii din școli au fost invitați la un curs de formare susținut de colegii din conducerea CJE, care le-au trasat și provocări care să facă din consiliile elevilor structuri funcționale. Reprezentații aleși au învățat cum cum se completează documentele și ce trebuie să facă pentru a fi eficienți în munca lor.

“Colegii nou aleși mi s-au părut mai motivați de dorința de a rezolva problemele școlii, de a fi mai vizibili și de a-și mobiliza colegii pentru binele comun. CȘE are dreptul de a fi observator în Consiliul de administrare al școlii, de a fi parte la deciziile care se iau la nivelul școlii. Ei văd cum decurg lucrurile și pot înțelege ceea ce se îmtâmplă în școală, cum se iau deciziile și cum pot fi schimbate atitudini, ceea ce reprezintă un real imbold motivațional. Aceștia pot începe prin a discuta problemele cu conducerea școlii pentru că au responsabilitate față de colegi odată cu titlul pe care le-au obținut”, ne-a mai declarat Marian Ignat, președintele CJE Vrancea.

Totul începe cu “Biblia elevilor”

Până la următoarea ședință de la sfârșitul lunii octombie, noii lideri din școli trebuie să organizeze Adunarea Generală, departamentele CȘE și să își delege oamenii în comisiile școlare, repectiv Comisia de evaluare și asigurare a calității (un elev numit de CȘE) si Comisia de combatere și prevenire a violenței (între doi și patru elevi delegați de CȘE). De asemenea, trebuie să ceară regulamentul de organizare și funcționare al școlii – un secret bine păzit în multe unități – și să se pună la curent cu celealalte legi și regulamente școlare. “Dacă știu Statutul elevilor, care este Biblia noastră, și Regulamentul de Organizare și Funcționare al CNE , care este aprobat de Ministerul Educației, vor cunoaște minimul necesar pentru a face lucruri la nivelul școlilor. Regulamentul școlii ar trebui să fie pe site-ul liceului însă, din păcate, putem număra pe degete școlile din Vrancea care au postat aceste informații pe paginile lor web. În epoca internetului este un gol imens pe site-urile școlilor, fapt care poate fi schimbat și prin implicarea consiliilor școlare”, ne-a mai declarat liderul Consiliului Județean al Elevilor din Vrancea.

“Ar trebui ca reprezentanții elevilor să fie mult mai înțepați”

Simpla alegere în structurile de conducere din școli nu este suficientă pentru a vorbi despre implicare și schimbare. Din experiența elevilor care au deja vechime în CJE, elevii nu sunt obișnuiți să își asume responsabilități pe termen lung și să lucreze constant, atât din lipsa unei culturi organizaționale cât și a presiunilor puse de școală și familie. “Din punctul meu de vedere, una dintre cele mai stringente probleme pe care le-am sesizat în structură este legată de consecvență. Mi-ar plăcea să văd o dedicare pentru consiliul elevilor. Dacă ar fi acea consecvență pe care ne-o dorim, cu siguranță am rezolva multe probleme la nivelul școlilor. Apoi mai este acea lipsă de mentorship, de mentalitate a celor care încă nu știu ce trebuie să facă un reprezentant al elevilor. Ar trebui ca reprezentanții elevilor să fie mult mai înțepați. De multe ori elevii reprezentanți sunt smiley face-uri, jucării ale directorilor, ca să zic așa, în loc să lupte cu adevărat. Tot ce ne dorim este să fie obiectivi, corecți și implicați, și să nu primeze puterea directorilor în fața scopurilor lor”, subliniază președintele Consiliului Județean al Elevilor. Acesta a dat exemplul unui liceu unde a remarcat că lipsea săpunul și hârtia igienică și unde reprentantul elevilor a aprobat docil spusele directorului unității care dădea vina “pe lipsa de creștere a elevilor care înfundă toaletele”. “Când o sa fie copii educati de acasă o sa le pun tot ce le trebuie!“, ar fi spus oficialul școlii. De altel, lipsa markerelor, a cretei, a săpunului și hârtiei igienice este o problemă întâlnită la nivelul tuturor școlilor și pe care aleșii elevilor încearcă să o rezolve, alături de alte aspecte mai serioase ce țin de calitatea educației, dotările din unitățile școlare sau condițiile de navetă.

  • Ce este Consiliul Şcolar al Elevilor

Consiliul Şcolar al Elevilor (CŞE) este o organizaţie informală a elevilor din sistemul de învăţământ preuniversitar prin intermediul căreia aceștia îşi pot alege reprezentanţii pe baza principiului reprezentativităţii, pot formula puncte de vedere specifice lor şi pot elabora propuneri pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii şcolare. Consiliul Elevilor se organizează ierarhic la nivel de şcoală, judeţ şi țară. CŞE este format din liderii elevilor de la fiecare clasă, aleşi în mod democratic, prin vot deschis. Membrul CȘE reprezintă nu doar interesele clasei din care provine, ci interesele tuturor elevilor din şcoală. CŞE îşi desemnează reprezentantul pentru a participa ca membru de drept la şedinţele Consiliului de Administraţie al unităţii, cu drept de contrasemnare în probleme care îi privesc pe elevi. La începutul anului şcolar, directorul adjunct din unitatea de învăţământ va asigura suportul informativ diriginţilor cu privire la procesul de desfăşurare a alegerilor reprezentaţilor claselor, însă în multe școli acest lucru nu se întâmplă.

Consilul Național al Elevilor este membru în alianța națională pentru Școli Curate care militează pentru finanțarea adecvată și transparenta școlilor și liceelor din România.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *