Stefan Vlaston

Concluzii la Bacalaureat 2011

Este primul examen de bacalaureat care a reusit sa devoaleze minciuna, ipocrizia si mistificarea care plutesc de 20 de ani asupra examenelor noastre de absolvire.

An de an am asistat la o coniventa totala in a frauda examenul, din partea tuturor actorilor implicati: elevi, parinti, profesori, directori, inspectori, universitari presedinti de comisii. Toti erau interesati in fraudarea examenului, de obtinerea unor diplome nemeritate care le-ar fi inlesnit accesul la facultate sau pe posturi mai bine remunerate.

Lipsa de evaluare credibila la iesirea din sistem a facut sa scada pana la disparitie motivarea elevilor, cadrelor didactice, parintilor, intr-o pregatire macar mediocra la disciplinele cerute de examen.

Adevarul relevat de acest examen poate aduce o sansa de vindecare, minciuna niciuna.

Vina sistemului

In prima rand ca nu ofera mai multe trasee educationale, pentru ca nu toti elevii au resurse si inclinatii conceptual teoretice pentru traseul liceal, mai pretentios (derivate, integrale, fizica cuantica, teorie literara, etc.). Multi elevi s-ar simti mai bine pe trasee aplicative sau vocationale, care au disparut odata cu desfiintarea scolilor profesionale. In acest fel vor nu vor, au n-au chemare pentru traseu liceal, toti elevii au fost obligati sa mearga pe acest unic drum de pregatire, sa ajunga la un examen de bacalaureat pe care sa-l treaca prin frauda, pentru a ajunge apoi sa cotizeze la fabricile de diplome, spre fericirea si imbogatirea sistemului universitar.

Aceasta a fost conspiratia impotriva educatiei, generata de conducatorii educatiei. Nu intamplator spunea Mihail Hardau, fost ministru al educatiei, senator, presedintele Comisie de educatie din Senat: „Universitatea Spiru Haret si alte universitati controleaza Ministerul Educatiei si Parlamentul Romaniei”.

O alta vina a sistemului de invatamant este aceea ca nu este in stare sa genereze un nou curriculum national, adecvat pietei muncii, noilor realitati socio-economice si particularitatilor de varsta ale elevilor. Asa se face ca in scolile noastre se preda aproximativ acelasi curriculum existent in perioada comunista, curriculum ce servea intereselor acelei perioade si acelor diriguitori.

Rezultatele examenului de bacalaureat din vara (46%) si cele din august (16%), aduc aproape de situatia reala. In opinia mea, rezultatele adevarate sunt si mai mici. Dar bine ca s-a facut si acest pas.

Pe scurt spus, 1/3 din masa de elevi se descurca singuri cu resursele din dotare si fac fata cu brio la acest examen, (cei care au luat din prima sesiune examenul), o alta treime ar trece daca ar invata mai mult, daca ar avea profesori competenti si daruiti meseriei si parinti care sa-i tina din scurt, iar ultima treime nu are ce cauta la liceu, fiindu-i mai potrivit un traseu vocational sau aplicativ. Asta imi spune experienta de 30 de ani la catedra.

Ce s-a intamplat la sesiunea din toamna?

Am fost placut impresionat sa vad ca majoritatea judetelor au procente de promovare cuprinse intre 10-22%, cu media pe tara 16%.

Cu atat mai neplacut apar procentele unor judete care sar departe din aceasta schema: Giurgiu 39%, Ilfov 38%, Suceava 36%, Vaslui 31%. De departe procentul cel mai scandalos s-a inregistrat la Mehedinti: 53%.

Mehedintiul reprezinta un caz halucinant, pe care nimeni nu are curajul sa-l explice. Acum doi ani avea procent de promovare, in vara, aproape 99%, acum un an 82%, in iulie anul acesta 28%, iar acum in septembrie, 53%! Cum este posibila aceasta variatie incredibila, cu aceiasi elevi, aceiasi profesori, ca nu s-a schimbat apa din fantani, nivelul de trai, in doi ani? Cand au fost cinstiti?

La fel de ciudata este situatia de la Suceava. Ani la rand in fruntea clasamentelor, in iulie a avut 67% procent de promovare fara camere de luat vederi, acum, in toamna, cu cateva zile inainte de examen inca nu facusera rost de camere, ca n-au bani, ca primaria este obligata sa le procure. Pana la urma au facut rost cumva, prin imprumut se pare, dar nu e sigur ca au si fost puse in functiune. Or fi fost doar de decor. Asa au obtinut 36% promovare, care adaugate celor 67% din vara duc procentul de promovare impresionant.

Exista un risc major aici, care poate distruge tot efortul ministrului Funeriu de a face un bacalaureat corect. Elevii si profesorii, comisiile de examen din judetele cu procente de promovare „normale”, intre 10-22%, sa se simta frustrati de aceasta situatie, un fel de „ ce suntem noi, prostii satului, sa fim cinstiti, iar altii fura nestingheriti si elevii din acele judete sa ajunga la facultate sau in joburi mai bine platite?” Si au dreptate sa judece asa.

Singura iesire din acest impas este urmatoarea, alaturi de un apel public catre ministrul Funeriu s-o puna in aplicare. Trebuie urgent recorectate toate tezele din cele 5-6 judete care au procente de promovare peste 30%, la Bucuresti sau in alte judete, cu monitorizarea unor observatori neutri, pentru a se vedea cat de cinstit au fost corectate si a se depista tezele identice. Conform metodologiei de examen, aceste teze identice pot fi anulate si post factum, adica dupa anuntarea rezultatelor. Simultan cu preluarea fisierelor cu inregistrarile video, pentru a vedea daca ele exista, si ce contin. Nu este suficient un control superficial al unor inspectori din minister in aceste judete, care sa constate ca nu s-a intamplat nimic.

Doar in acest fel se va face dreptate elevilor si profesorilor care au avut demnitatea si corectitudinea sa nu apeleze la furat, pentru a trece examenul.

In caz contrar, se poate aprecia ca interese obscure il opresc pe ministrul Funeriu sa faca dreptate, iar elevii picati vor ramane cu gustul amar ca in alte parti s-a furat, bine mersi, iar cei cinstiti, ca de obicei, n-au decat de pierdut.

Personal sper ca se va pastra si in anii urmatori aceasta exigenta sporita, ca examenul de bacalaureat nu va mai fi o simpla formalitate, pentru ca trecerea spre invatamantul superior sa se faca doar pentru acei elevi care au acumulat suficiente cunostinte si competente pentru a face fata pretentiilor din acest important segment de invatamant.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *