Cristian Ghingheș

Exclusiv: Comisia Europeană analizează posibila încălcare a Regulamentului 1370 privind serviciul public de transport după adoptarea OUG 51

Potrivit unei adrese a DG Mobilitate și Transporturi (DG MOVE) din cadrul Comisiei Europene, direcție responsabilă de politica europeană în acest domeniu, serviciile comisiei au demarat o analiză ce vizează reglementările din România privind serviciul public de transport, ca urmare a unei sezizări a Asociației Elevilor din Constanța (AEC) după adoptarea OUG 51.

Am sesizat tentativa Guvernului României de a evita aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 atât în ceea ce privește reglementările naționale privind serviciul public de transport, au încercat să reglementeze acest serviciu în alt mod decât cel prevăzut de Regulament, cât și în ceea ce privește afectarea concurenței în domeniul transporturilor prin prelungirea nejustificată a licențelor de transport, ca urmare a adoptării OUG nr. 51/2019 – Mihai Tănase, președintele Asociației Elevilor din Constanța

Cazul deschis poartă numărul de referință CHAP(2019)03151.

În cazul în care un stat membru nu respectă legislația Uniunii Europene, Comisia poate să inițieze o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor și, dacă este necesar, poate să sesizeze Curtea de Justiție a UE cu privire la acest caz. O încălcare a legislației Uniunii Europene înseamnă nerespectarea, fie prin acțiune, fie prin omisiune, de către un stat membru a obligațiilor care îi revin în temeiul tratatelor. – se arată în explicațiile din documentul semnat de Jankovec Barbara, șefă unității care se ocupă cu aplicarea legislației europene în cadrul DG MOVE

Informații de context

În luna iunie 2019, Guvernul a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 51/2019, care a modificat mai multe prevederi în domeniul transportului local de persoane. Printre altele, OUG 51 a eliminat transportul județean (între localitățile aceluiași județ) din sfera serviciilor publice. Urmarea? Consiliile județene nu mai pot impune obligații de serviciu public către operatori în schimbul subvențiilor, iar astfel mai multe categorii de persoane care beneficiază prin lege de reducere sau gratuitate la transportul public județean au rămas fără posibilitatea practică de a își exercita dreptul. Chiar dacă Ordonanța nu a vizat restrângerea efectivă a drepturilor acestor persoane, a fost eliminat instrumentul practic prin care drepturile la facilitățile de transport erau puse în aplicare. În lipsa serviciului public, nu se pot impune obligații în sarcina operatorilor.

În luna august, Avocatul Poporului a invocat în fața Curții Constituționale o excepție de neconstituționalitate cu privire la această ordonanță, termenul de judecată fiind programat pe data de 28 noiembrie. Dacă Ministerul Public a depus deja un punct de vedere în favoarea excepției, Ministerul Educației și Cercetării nu a furnizat nicio opinie.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Exclusiv: Comisia Europeană analizează posibila încălcare a Regulamentului 1370 privind serviciul public de transport după adoptarea OUG 51

  1. Adrian

    (Off-topic) Unde ați găsit informația privind termenul? Ar fi de interes și alte ședințe, de ex. cea privind codul administrativ. Situl Internet Cc furnizează informația „fază de raport” pentru orice dosar cu Av. P.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *