Cinema și drepturile omului la One World Romania 2019

Între 15 și 24 martie 2019 va avea loc la București cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania.

În 2019 se împlinesc 30 de ani de la Revoluția care a încheiat dictatura lui Nicolae Ceaușescu în România, dar și de la căderea Zidului Berlinului, și de la primele alegeri libere din Cehoslovacia și Polonia. În consecință, acești 30 de ani de democrație în România și în Europa de Est reprezintă tema principală a celei de-a 12-a ediții a festivalului One World Romania.

Cele aproximativ 80 de documentare selectate pentru One World Romania vor fi împărțite în mai multe secțiuni tematice, în completarea temei principale. Vor fi proiectate filme din întreaga lume despre justiție, refugiați, migranți, familii „netradiționale”, drepturile femeilor, ale persoanelor cu dizabilități sau despre condițiile de muncă ale lucrătorilor din întreaga lume.

Evenimentele vor avea loc la Cinema Elvire Popesco – Institutul Francez, ARCUB, Cinemateca Eforie, POINT și #Pavilion 32 – Goethe-Institut București.

Selecția de filme a celei de-a 12-a ediții – realizată de Andrei Rus și Vanina Vignal – cuprinde trei secțiuni care au devenit deja tradiționale pentru festivalul One World Romania: ele sunt dedicate justiției, activiștilor și persoanelor cu dizabilități.

 

Secțiunea „Forme de justiție” conține cinci filme europene și un documentar brazilian. Veți afla povestea demiterii primei președinte femei a Braziliei, Dilma Rousseff, vom cunoaște cinci bărbați condamnați pentru pedofilie într-o închisoare atipică din Corsica și ne vom plimba printr-unul dintre cele mai vechi și renumite tribunaluri din Paris, aflând istoricul, utilitatea și elucidând misterul fiecărui colțișor al acestuia.

Unul dintre filmele reprezentative ale secțiunii este „Procesul” („The Trial”), cel mai recent documentar al regizorului Sergei Loznitsa, alcătuit exclusiv din materiale de arhivă care explorează conceptul de justiție ca spectacol prin intermediul unuia dintre primele procese staliniste din anii ’30 intentat împotriva unor economiști acuzați că plănuiau o lovitură de stat împotriva guvernului sovietic.

În secțiunea intitulată „Noi posibilități” au fost adunate poveștile mai multor activiști care luptă pentru a apăra drepturile lor și pe ale comunităților din care fac parte, dar și pentru a pune o fundație mai bună și mai corectă lumii contemporane. protestatari cu gloanțe.

Unul dintre filmele importante ale secțiunii este „Separarea” („La Grieta”), regizat de Yrene Yague Herrero și Alberto Garcia Ortiz. Documentarul prezintă lupta unor familii istoric marginalizate din Spania de a rămâne în locuințele sociale închiriate de la stat. Această luptă capătă noi valențe și semnificații din momentul în care aceștia descoperă puterea comunității de a se organiza și de a acționa pentru a apăra drepturile membrilor săi.

Secțiunea „O altă realitate” ne poartă în familiile și în universurile unor persoane cu diferite dizabilități mentale,

De exemplu, „Ce nebunie” („Quelle folie”), documentarul lui Diego Governatori, îl prezintă pe Aurelien, care suferă de sindromul Asperger, o tulburare din spectrul autist ce se caracterizează prin dificultăţi semnificative în interacţiunea socială şi în comunicarea nonverbală. Realizatorul ne pune față în față cu el, pe toată durata filmului, forțându-ne să reflectăm la tot felul de lucruri, unul dintre cele mai importante fiind chestionarea conceptelor de „normalitate” și de „boală”.

Printre invitații speciali ai festivalului se numără și cineasta austriacă Ruth Beckermann (foto) din opera căreia vor fi prezentate patru filme: „Podul de hârtie” (1987), „Estul războiului” (1996), „Homemad(e)” (2001) și cel mai recent lansat documentar al său, „Valsul Waldheim” (2018).

Ruth Beckermann realizează documentare și eseuri video de patru decenii și este una dintre figurile proeminente ale cinematografiei austriece. Opera sa recuperează, în mare măsură, memoria individuală și colectivă a unei întregi generații de evrei care au trecut prin era teribilă reprezentată de prima jumătate a secolului al XX-lea.

În pelicula ”Podul de hârtie” cineasta merge pe urmele tatălui său ajungând până în Bucovina.

 


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *