Contracte Curate

Cifrele EUROSTAT asupra siguranței, justiției și instituțiilor statului

În România, între 2016 și 2018, încrederea în independența justiției scade. Între 2012 și 2017 percepția asupra combaterii corupției crește doar cu 4 procente. Mai avem de lucru!

Eurostat a publicat statistica cu privire la obiectivul de dezvoltare sustenabilă din perspectiva a trei tematici de bază: pace/siguranță, justiție și instituții puternice (The United Nations’ sustainable development goal (SDG) 16 ‘Peace, justice and strong institutions’). Această statistică (pe scurt SDG 16) scoate în evidență și, în fapt, promovează societățile care mențin un climat pașnic, cu un nivel ridicat de incluziune socială și bunăstare și care au reușit să își construiască o bază solidă prin respectarea drepturilor omului, protecția categoriilor vulnerabile, respectarea legii și, mai ales, buna guvernare la toate nivelurile. SDG 16 are, de asemenea, în vedere transparența, eficacitatea și responsabilitatea instituțiilor. Cu alte cuvinte, în fiecare țară, primesc punctaj bun acele instituții care promovează legile și politicile nediscriminatorii, combat corupția, mita și crima organizată, precum și cele care previn violența, terorismul și infracțiunea.

La nivelul Uniunii Europene, monitorizarea întreprinsă de SDG 16 se axează la modul general pe examinarea progreselor înregistrate de țările membre în materie de asigurare a păcii și a siguranței personale, promovare a accesului la justiție și menținerea eficacității sistemului judiciar.

Ce punctaj obține România în materie de liniște și pace, justiție și instituții puternice?

Câți raportăm infracțiuni la care suntem martori?

Ne apropiem de media europeană în ceea ce privește procentul populației care raportează către instituțiile abilitate infracțiuni sau acte de violență sau vandalism: 14,1 % (media UE fiind 13%). În timp ce țări ca Olanda sau Spania care înregistrează cifre relativ apropiate 16,9 % și respectiv 10,3 %, Bulgaria este mult peste medie cu 25 % din populație raportând infracțiuni în 2016. În majoritatea țărilor europene, raportările au scăzut, sperăm că și infracționalitatea exponențial.

Cât cheltuiește statul pentru sistemul judiciar?

Cum stăm la capitolul cheltuieli guvernamentale generale pentru instanțele de judecată? Mult mai slab decât media europeană. După cum se vede în graficul de mai jos calculul se face în euro pe cap de locuitor. România cheltuie 33,3 euro, Bulgaria (imediat deasupra) 42,2 euro, în timp ce țări precum Olanda cheltuie 112,5 euro sau Germania 155,4 euro. Sigur că este vorba și de puterea economică a țărilor care cheltuie mai mult, dar și de importanța cu care se remunerează sistemul judiciar. Vedeți mai jos că statistica a făcut socotelile până în 2016 inclusiv.

Cât la sută din populație consideră că sistemul judiciar național este independent?

Atenție, aici statistica merge până în 2018. În această privință, în România, 47% din populație consideră că stăm bine și iată-ne sub media UE de 56 % și un pic peste țări precum Bulgaria, Italia sau Spania, care, strict legat de acest subiect al independenței justiției, se situează între 30 și 40 la sută. Este de observat că între 2016 și 2018, populația României și-a mai pierdut din încrederea în independența justiției.

Corupția afectează bunăstarea, siguranța națională și în mod clar șubrezește instituțiile publice.

Care este indicele de percepție în privința corupției în România?

Pe scala de la 0 (foarte corupt) – la 100 (foarte curat), România se poziționează ceva mai jos de mijloc, la numărul 48, în anul 2017. În 2012 se afla la poziția 44, carevasăzică a înregistrat o ușoară, dar mult prea ușoară curățare.

Este clar că mai e nevoie de o serie întreagă de eforturi și schimbare de practici și politici. Pedepsirea neregulilor este foarte importantă, precum și recuperarea prejudicilor, dar, de asemenea, a venit timpul să ne ocupăm serios și de măsurile și procedurile preventive ca să ne putem ridica pe această scală și ca să nu reluăm de fiecare dată același joc.

 

Pentru a vedea toate cifrele și procentele statistice ale SDG 16 și pentru a face mai multe comparații între țările UE, intrați pe:

http://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/WDN-20180618-1?inheritRedirect=true&redirect=%2Feurostat%2F


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Cifrele EUROSTAT asupra siguranței, justiției și instituțiilor statului

  1. Pop

    Și cine ține seama de frecția asta statistică? Guvernul? Comisia?
    Putem să calculăm și un indice pere-mere sau unul grade pălincă/ha – în acest fel vom avea doi indici peste media europeană. Apoi calculând un indice sintetic total, să ne ameliorăm poziția în clasamentul european. Iar la iarnă ne vom ameliora și indicele de percepție a gheții (dacă suntem deștepți și alegem să ne punem pe grafic împreună cu Grecia, Croația și Portugalia).
    Știți cât înseamnă 4 % diferență în cazul unor calcule bazate pe percepții subiective exprimate prin note etalate de la 0 la 100? Înseamnă nimic. Singura semnificație este că i se oferă un argument lui TT (creștere!) să bage pumnul și mai adânc în gura justiției.
    Cum ar fi de dorit: să fim curați ca îngerii danezi sau să facem 51 de puncte și apoi să dormim liniștiți? Or să scadă mâine cu 4% sumele pe care Goldman Sachs le pariază pe prăbușirea României?

    După tot ce s-a întâmplat cu justiția, unde numai cine n-a vrut nu s-a amestecat, după ce acte, legi strâmbe și acțiuni evidente au lovit în ea și în bazele născânde ale democrației, ne trebuie un indice de percepție a independenței justiției? E ca și cum au mi-aș pune mâna pe plita încinsă și, înainte să o retrag, aș face un sondaj să văd percepția de piele arsă a celor din jur. Dar n-aș retrage-o dacă n-ar ieși un punctaj rezonabil.

    Să fim eificenți, tovarăși capitaliști!!!

    Reply
  2. Nelu Stiuca

    In Romania democratia este mimata:
    Anumite teze referitoare la democratie specifica ca, separarea puterilor in stat este un principiu fundamental al statului de drept si presupune o distribuire a puterii sale catre instante diferite, independente, inzestrate cu atribute si prerogative de executie si de conducere supreme in stat. Scopul separarii puterilor in stat este acela de a impiedica acumularea, detinerea sau exercitarea abuziva ori absoluta a puterii.
    Divizarea puterii poate garanta adoptarea si aplicarea corecta a legilor precum si respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Aceasta divizare este caracterizata prin existenta a trei puteri si anume: puterea legislativa, puterea executiva si puterea judecatoreasca (rezervata) a statului. .
    Puterea legislativa este exercitata de catre Parlament, institutie care reprezinta principiul suveranitatii poporului, este organul reprezentativ, suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii. .
    Atributiile cele mai importante sunt: adoptarea legilor obligatorii pentru toti cetatenii, organizarea armatei si apararii nationale, organizarea administrativ teritoriala a tarii, organizarea invatamantului si adoptarea bugetului.
    Puterea executiva este realizata de Guvern, care trebuie sa urmareasca aplicarea intocmai a legilor si sa asigure pe baza STRATEGIILOR elaborate pe termen scurt, mediu si lung realizarea politicii interne si externe a tarii precum si conducerea generala, teritoriala si locala a administratiei publice.
    Puterea judecatoresca (rezervata a statului) este realizata de Instantele Judecatorestie si autoritatile care respectand principiile obiectivitatii, oportunitatii si moralitatii vegheaza la respectarea legilor. .
    Separarea celor trei puteri, Parlament, Guvern, Putere Judecatoreasca, desi au organizare proprie, functii si atributii specifice, nu inseamna izolarea totala a acestora, ci interdependenta si controlul reciproc. Potrivit acestui principiu nici una deintre cele trei puteri nu trebuie sa prevaleze asupra celeilalte, nu se subordoneaza una alteia si nu isi asuma prerogative specifice celorlalte. Intre ele nu exista vreo ierarhie. .
    Constitutia consemneaza acest principiu, pentru a impiedica pe cei ce ar dori concentrarea puterii in mainile unui grup cat mai restrans sau unui singur om, ceea ce ar duce la instaurarea unui regim politic totalitar. .
    Cand puterea autoritatilor isi pastreaza limitele legitime normale, drepturile celor care sunt condusi sunt mult mai respectate deoarece detinatorul ei suprem este poporul.
    Doar Statul de drept garantează libertatea individului şi protecţia minorităţilor, îndeplinind astfel regulile democraţiei. Prin STATUL DE DREPT se certifică faptul că democraţia se sprijină pe convingerile comune şi pe acordul intern al tuturor cetăţenilor în ceea ce priveşte respectarea şi prezervarea drepturilor omului. Numai aşa poate supravieţui democratia si normalitatea sociala divina pe termen lung.
    In Ro, dupa 1989, DEMOCRATIA este mimata, deoarece nu se poate vorbi de o separatie a puterilor in stat, ci numai de amestecul dintre ele, de ingerinte si influiente reciproce de tip imoral, neortodox sau MAFIOT. COABITAREA impusa este o acceptare HAIDUCEASCA balcanica si nicidecum o aplicatie constitutionala sau morala.
    Premierii si ministri isi pastreaza de 28 de ani functiile de conducere detinute in partidele din care provin, in loc sa se autosuspende, activeaza si ca parlamentari exercitand in acelasi timp atributii legislative cat si executive contrar principiului separatiei puterilor in stat incasand unii dintre ei cumulat pensii nesimtite, salarii de la Guvern si de la Parlament. Politruci ca acestia cum sa se mai gandeasca la saraci ori sa mai conceapa si sa implementeze PROIECTE de TARA progresiste ori STRATEGII de DEZVOLTARE generala si SECTORIALE sau de combaterea a CORUPTIEI ori a imoralitatii in cadrul procesului de guvernare a tarii?????
    Parlamentarii si Guvernantii activeaza si exercita functii in Sistemul Judiciar ( fie ca avocati, experti, membrii ai unor comisii ori asociatii juridice, etc) sau in organisme de DECIZIE nerespectand principiul separatiei puterilor.
    Parlamentarii si falsii revolutionari sustinuti de baronii locali isi atribuie fara nici o rusinare in mod abuziv si discretionar drepturi si facilitati imorale (anormale) ignorand orice nuanta a demnitatii umane, in timp ce profesorii, medicii, inginerii, artistii, functionarii, etc traiesc din miciunile si glumele proaste spuse (promise) de guvernanti. Numarul emigrantilor supravietuitorilor si cersetorilor romani in tarile U.E si respectiv in localitatile din Ro a crescut exagerat. Administratia statului Ro nu are nici o strategie privind ingrijirea in sistem organizat a handicapatilor, nejutoratilor, bolnavilor cronici, oamenilor strazii etc……..In Ro cheltuielile, tarifele si preturile sunt aliniate la nivelul tarilor europene iar salariile si veniturile a 85% din populatia Ro sunt comparabile cu lumea a treia din Asia sau Africa.
    Parlamentul si Presedintia exercita ingerinte in functionarea puterii judiciare si executive prin numirea Avocatului poporului, a unor membri in CCR, la Curtea de Conturi, in CSM sau la ANI, etc. ceea ce permite promovarea unor jocuri de interese nelegitime.
    Alesii pentru functii publice (exculs cea de presedinte a Ro) au mandate fara numar, perioade nelimitate, situatie ne mai intalnita in tarile civilizate, ceea ce ofera posibilitatea creerii unui sistem social plurii dictatorial.
    Nerespectarea principiilor independentei, competentei si moralitatii precum si neprevenirea conflictelor de interese sau a unor incompatibilitati cu ocazia ocuparii unor functii in stat de catre demnitari sau functionari a condus la situatia in care la nivelul national al structurilor centrale si teritoriale ale administratiei se regasesc doar clanuri ce au la baza grade de rudenie, relatii de prietenie si interese nelegitime ce au ca scop devorarea economiei nationale si fraudarea fondurilor bugetare.
    Fosta nomenclatura comunisto – securista (in majoritatea ei) si cea formata in postcomunism (falsi revolutionari si politicieni impostori sau ticalosi), intr-un mariaj deplin, au reusit sa-si transforme puterea politica in capital financiar si active economice, si sa detina astfel controlul sau influienta asupra oricarui tip de decizie publica cu riscul pierderii SUVERANITATII si FALIMENTARII Romaniei deoarece saracia “populimii” romane sub toate aspectele este in crestere alarmanta.
    Acesti MUTANTI ,curiozitati biologice balcanice (DEGENERATI ce dovedesc URA si LACOMIE fara limite) dintre care unii autointitulati POLITRUCIENI, anormalitati aparute dupa 1989, nu pretuiesc nici una din valorile sistemului democratic, dovedindu-se in mod dezastros ca gena poporului roman cu toate segmentele vietii sale sociale, este grav afectata de “amprenta celor ce ne-au cotropit de-a lungul istoriei acest teritoriu” precum si de instinctele animalice numite ura si lacomie.
    Cu sprijinul nefast al unei parti din SOCIETATEA CIVILA cumparata de EXCROCI nationali ori internationali si al unei bune parti din PRESA slujita si subordonata prin tot felul de meschinarii s-a ajuns la MAFIOTIZREA rapida a societatii romanesti.
    Sistemul legislativ nu are nimic comun cu necesitatea de a exista in mod obiectiv si moral ca intr-o societate democratica moderna deoarece legile emise de paralamentari cu preponderenta puscariabili ori impostori sunt modificate frecvent invocandu-se motivele puneri lor in aplicare prin O.U.G.-uri, O.G.-uri sau de cele mai multe ori de catre H.G.-uri care la randu-l lor foarte des sunt “mutilate” prin ordine de ministru si dispozitii ale prefectilor ori directorilor, astfel legile cu denumiri interesante ce dau bine in fata celor ce urmaresc cuprinsul acquis-ului comunitar sunt traduse pe intelesul si in interesul celora care au mafiotizat societatea romaneasca.
    In Romania notiuni precum coruptie, manelism, cocalarism, fite, dive, gunoaie umane, sistem sanitar la pamint, invatamint prabusit, interne distruse, nepotism exacerbat, lipsa previziunilor, economie imaginara, datorii uriase, lipsa de perspectiva si strategii etc, sunt caracteristici endemice.
    Romania în toate timpurile sale istorice a avut nevoie de OAMENI de STAT cu vocatie, talent si daruire pentru interesul general. Ghinionul nostru, ca popor, spre deosebire de alte natiuni este ca in decursul miilor de anii parcursi oamenii de stat adevarati existenti la carma cetatii pe aceste meleguri pot fi numarati pe degetele la o mana. Acum mai mult ca oricand trebuie sa fie depuse eforturi concertate, din partea OAMENILOR care pot dovedi CLAR VIZIUNE, CAPABILITATE si BUNA CREDINTA iluminati, romani apolitici, pentru a concentra energiile pozitive la nivel national si a pune în operă gandirea si proiectele lor valoroase in vederea REDRESARII ROMANIEI care de 27 de ani datorita, SUBMEDIOCRITATILOR, SEMIDOCTILOR, IMPOSTORILOR din SISTEMUL POLITIC, se află într-o continuă prăbuşire ABISALA.
    Cultura, ADN-ul istoriei neamului romanesc si stiinta (invatamantul)cea mai importanta resursa a progresului general, in Ro sunt batjocorite si tratate cu indiferenta ori lasate arbitrariului de catre POLITRUCII infantili pentru indobitocirea neamului romanesc. Acum in vremuri tulburi pentru guvernarea tarii poate intelege orice roman de ce marii oamenii de cultura si de stiinta ai neamului nostru au emigrat fiindca nu au putut vietui in Ro, pentru a fi patrioti desavarsiti, ei s-au dăruit omenirii cu pasiune pe teritoriul altor tari.
    Numai valorile umane superioare, adevarate, inzestrate cu talent, inteligenta, mestesug competitional, harnicie si moralitate, omenie, sentimente de compasiune, impreuna cu procesul complex de instruire superioara a membrilor societatii pot constituii resursele si caile pasnice sigure si garantate ce pot aduce Romaniei progres si modernitate, caracteristici mult dorite si necesare in cultura, economie, industrie, agricultura, turism, educatie, sistem de sanatate publica, administratie centrala si locala, justitie etc.
    Avand in vedere stadiul avansat al decaderii Romaniei, CA VARIANTA SALVATOARE UNICA, ESTE NECESITATEA VALORIFICARII INTENSIVE A EXPERIENTEI SI POTENTIALULUI UMAN INVENTIV PRECUM SI A STIINTEI POPORULUI ROMAN, in exercitarea actului politic, al administratiei publice si in vederea reducerii riscurilor economice si ai instabilitatii sociale. Aceste implementari (asimilari) in managementul public al societatilor moderne si statelor civilizate ale lumii care au dovedit practic ritmuri intense de progres in conditii democratice se realizeaza pe doua cai si anume:
    a) – Una in care stiinta si potentialul cultural inventiv sunt asimilate direct sectorial prin intermediul colectivelor permanente de specialisti independenti consacrati – ceea ce in Romania ar corespunde actualmente cu clientela diversa formata din asa-zisi consilieri, chibitari pe post de experti tunari si aranjori de ponturi, pentru “ fraudarea legala” a banului public prin, achizitii publice si ocuparea de functii sau posturi vacante din ministere si structurile Guvernamentale si este foarte dificil, daca nu imposibil, de reformat.
    b) – A doua cale, consta in valorificarea factorilor potentiali, in cadrul actului politic si de administratie publica sau pentru reducerea riscurilor economie si ai instabilitatii sociale, printr-un organism central, total apolitic format din colective permanente de specialisti independenti consacrati. Aceasta este varianta optima, oportuna si pretabila tarii noastre avand in vedere conditiile obiective in care aceasta se regaseste.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *