Alina Mungiu-Pippidi

Cercul vicios şi cercul virtuos. Două scenarii pentru România

Vorbim mult de Vaslui zilele astea, datorită unui caz banal la ţară, nişte băieţi dotaţi cu o maşină au folosit-o ca să culeagă o fată pe care au făcut-o cu toţi prietenii lor „poştă”, în climatul de îngăduinţă al sătenilor şi chiar al magistraţilor locali. Precedenta ocazie în care Vasluiul s-a mai ridicat la asemenea nivel de faimă a fost cazul Tanacu, de la care au trecut exact zece ani. Monahii de la Mănăstirea Sfânta Treime care au ținut timp de trei zile o fată imobilizată pe o cruce de lemn și au supus-o unui ritual de exorcizare până la deces au primit pedepse cu închisoarea dar au fost demult eliberaţi condiționat, întorcându-se la viaţa lor veche. În cei zece ani trecuți, regiunea Nord-Est din care face parte Vasluiul a rămas a doua în topul sărăciei din Europa, după vestul Bulgariei, cu reflectarea civilizațională corespunzătoare – în Cațavencii cules de pe aeroport am găsit gluma crudă că peste tot în ruralul românesc se cioplește în lemn sau piatră, numai în Vaslui în carne de om. Partidul Social Democrat se clasează regulat primul la alegerile din acest judeţ. Conform României Curate, pentru fapte de corupție comise în Vaslui au fost condamnate definitiv 26 persoane în perioada 2010-2014, în peste optzeci la sută din cazuri cu suspendare. Jumătate din cazuri au implicat fonduri UE.

Cei zece ani de la cazul Tanacu la cazul Văleni, evident scurși degeaba pentru evoluția moravurilor și statului de drept vasluian, au adus evoluții în alte județe românești? Să luăm de exemplu Caraşul, în ceva mai bogata regiune Vest: de şapte ani nu e rezolvată asasinarea unui consilier local care investiga pe hoţii de lemne. Acolo au condus şi conduc democraţii familiei Frunzăverde şi gaşca lor locală. Sau luați Buzăul, cândva primul în topul autoritarismului (mai bun un sistem politic cu un singur partid pe vremea tezei mele de doctorat, Românii după ”89 în 1995) unde vechii liberali au reuşit să se ridice la vârf o vreme, doar ca să ducă pe culmi mita stupidă, împărțită prin contract, sau luați Prahova, unde PSD a arătat că poate fi și în fruntea bogaților, nu doar a săracilor. Povestea e peste tot aceeași. Zece ani care nu au schimbat nimic. Sau, dacă îi traducem în fonduri pre-structurale şi structurale destinate ridicării nivelului acestor regiuni, vedem nu zece ani de dezvoltare, ci zece ani de prăduire. Fondurile astea au fost concepute ca să scoată Vasluiul și Buzăul din lumea a treia, să curețe Prahova de fierul vechi și cauciucul care zace prin albie, să protejeze pădurile din Caraș. Fie nu s-au chelltuit, că erau prea cu restricții, fie au fost taxate rău de parandărăt, comisionul recuperat de partidele corupte prin firme favorite. Fapt e că țara nu s-a mișcat defel – la marginea Bucureștiului, care este peste media de venit a regiunilor UE deja pasc mieii printre gunoaie în periferia ilfoveană iar în noaptea de Înviere se aprind focuri pe marginea bălților ca să încălzească morții – un obicei pre-creștin. Filmat de mine anul acesta în multiple locații.

Dacă eu cred că se poate totuși face ceva pentru țara săracă, demoralizată și plină de prădători pe care o văd așa de puțin schimbată față de tinerețea mea din anii optzeci sub Ceaușescu e pentru că mă uit mereu la acel grafic al meu care prognozează ce nivel de guvernare ai în funcție de nivelul de dezvoltare umană la care ai ajuns. 56 la sută din estimări sunt corecte – asta face relația semnificativă, dar tot asta înseamnă că 44 la sută din cazuri se comportă altfel decât te-ai aștepta, sunt fie mai bine, fie mai rău decât ar prezice nivelul lor de dezvoltare. Țările care performează mai bine, fie că sunt performeri istorici, ca Danemarca, fie că sunt performeri recenți, precum Capul Verde, le-am studiat în ultimii ani pe toate. Țările care sunt sub nivel, ca Rusia, China, Zimbabwe sau Venezuela, de asemenea le știu. Din cele în care nu am lucrat pentru vreo agenție de dezvoltare (ca Venezuela) am studenți, și am condus deja destule cercetări. Toate acestea m-au convins că dincolo de fatalități, liderii, grupurile de oameni care vor alte reguli ale jocului, coalițiile binelui contează, ele explică cele peste douăzeci de excepții pozitive pe care le găsesc, tot așa cum oamenii particular de răi, dar care reușesc să coalizeze răul, le explică pe cele negative.

Ei bine, România și Bulgaria sunt exact unde te aștepți să le găsești. E normal: au săteni care trăiesc în preistorie, capitaliștii de succes sunt cei care nu au plătit niciodată taxe și liderii au ajuns în politică pentru că asta e calea cea mai sigură și scurtă de ascensiune socială (nu e așa în țările avansate, unde afacerile sau anumite profesiuni sunt cele care aduc succesul în viață). Dar asta nu e o condamnare, dimpotrivă – așa cum am strecurat țara în UE fără ca ea să merite, pentru că niște oameni strategici s-au aliat la momentul potrivit, și populația, așa amărâtă cum e ea, a vrut asta clar și ferm, tot așa și acum țările astea se pot schimba. Iată cum arată, în doar câțiva pași rudimentari, cele două scenarii, cel vicios, în care tranziția noastră se zbate de 25 de ani, și cel virtuos, în care câteva măsuri pozitive declanșează lanțul care aduce dezvoltarea pe care o dorim. O să le pun în opoziție, fără comentarii.

Balanța fiscală realizată cu trudă și chiar sacrificiu se va dezechilibra din nou prin reintroducerea privilegiilor pentru sutele de mii de pensionari din instituțiile de forță, armată și poliție, ca pensii speciale, și reintroducerea în general a arbitrariului în partea de salarizare și pensii a bugetului (Propunere Gabi Oprea, promulgată de Klaus Iohannis în schimbul aprobării lui MRU la SIE). Va fi primul lucru la care va trebui să renunțăm când vom negocia intrarea în euro și vom prinde Grecia din urmă.

Cum în afară de FMI și de mine mai există forțe ale raționalității, legea va fi revocată de Curtea Constituțională după ce un sindicat al profesorilor o va ataca în instanță, argumentând caracterul ei discriminativ față de categoriile nemilitare (medici, profesori).

Fiscul revigorat va continua să ceară numai la comandă și ocazional execuția datornicilor din opoziție, de genul TVR, sau privați.

Finanțele vor executa fără discriminare companiile private și cele publice care nu își plătesc datoriile, mai ales la CAS, în cap cu eternul campion, Regia Autonomă a Huilei, a cărui persistență în top timp de 20 de ani arată că România nu a făcut niciodată reforma structurală. Prin executarea silită a companiilor de stat bugetul Sănătății se va revigora subit.

Regiile autonome vor continua să ne tragă în jos în topul Doing Business, cu cele mai mari costuri de tranzacție la gaz și electricitate (incluzînd șpaga) sau costuri ecologice (Romsilva).

O să ne controlăm monopolurile la sânge și eventual o să le și spargem sau schimba din nou managementul și/sau proprietarul, pentru a obține niște standarde de calitate la prețuri acceptabile și pentru a lichida cu sectoarele privilegiate din economie. Vilele de protocol ale Romsilva vor deveni tabere pentru copiii cu note bune.

În timp ce se vor acuza unul pe altul, partidele principale vor continua să fie la fel de iresponsabile fiscal, dublând alocații, susținând pensii privilegiate și susținând aceleași măsuri pe care le demască la adversarii politici.

Partidele concurente în alegeri vor prezenta Consiliului Fiscal programe atât de concrete și o filosofie bugetară așa de clară încât Consiliul va putea oferi o evaluare precisă a cât de finanțabile sunt programele concurenților în alegeri și cu ce cost suplimentar pentru votanți, conform acestui model australian pe care îl vedeți aici.

Nu se va face nici un fel de plan de dezvoltare în detaliu integrând fondurile europene cu cele naționale (aditivitate, principiu existent, dar nerespectat) nici pe cinci ani cât e un ciclu de finanțare european, nici pe zece cât a promis președintele Iohannis, decât poate de domnii Dragnea Teleorman și Petrache Ilfov, cu binecuvântarea Academiei Române, ca și la planul precedent de regionalizare. Încă un ciclu de finanțare europeană specială dedicată Vasluiului sau Buzăului se va scurge astfel în nisip lăsând neatins esențialul pe baza actualelor programări și proceduri, banii rămânând fie necheltuiți, fie fiind dirijați politic în locuri cu mic impact de transformare ca și până acum. Dacă s-ar face ar dispărea toate alocațiile clientelare deci ar fi atinse direct interesele baronului Frunzăverde și alții ca el, care l-au sprijinit pe Klaus Iohannis.

La inițiativa președintelui Klaus Iohannis un plan de dezvoltare național pe cinci ani plus, în care e prins și Văleni/Vaslui, va fi adoptat de partide prin consens și renegociat cu Comisia Europeană ca o supra integrare (și corecție) a planurilor disparate actuale, rezultate din două decenii de incapacitate de a ne informa, colecta date și plănui în mod obiectiv pentru dezvoltarea noastră. Planul va fi rezultatul unei mari consultări naționale patronate de șeful statului și al muncii dedicate – voluntare- a catedrelor și institutelor publice și private de statistică și dezvoltare regională, într-un efort național care se va solda pentru prima dată cu dezvoltarea unei comunități profesionale în domeniul dezvoltării. Dat fiind că orice fel de investiții vor fi cuprinse în acest plan cheltuiala clientelară pe patinoare va dispărea.

Jumătate de miliard de euro dedicat reformei administrative (PODCA) se va cheltui fără a modifica esențialul în materie de recrutare, pregătire, evaluare, recompensare materială și promovare a funcționarilor publici din România, dat fiind că interesele politice se opun unui sistem pe bază de merit și existenței unui corp funcționăresc autonom față de factorul politic și alte interese private.

O largă alianță de sindicate din sectorul public, facultăți de administrație, societate civilă și oameni politici vor iniția un manifest pentru desființarea instituției informale numită politizarea serviciului public care a dus la prăbușirea capacității noastre administrative și o revizuire a legislației pentru crearea în fine a unui sistem pe bază de merit în administrația românească.

Persoanele care ocupă funcții strategice pentru cheltuirea fondurilor europene sau eradicarea corupției (șef vamă, control, Agenția Națională de Integritate) vor contiua să fie recrutate fără nici un fel de competiție reală, din oamenii de casă ai politicienilor sau agenți acoperiți, cu rezultate pe măsura dipomei lor cumpărată la fabricile autohtone particulare. Se va legifera în fine formal că pentru a lucra în sectoarele cu adevărat lucrative, ca ASF, apartenența la fosta securitate direct sau a familiei e obligatorie.

Prin consens între forțele politice și cu ajutorul Comisiei Europene vom aduce în fruntea diferitelor programe operaționale sau zone strategice pentru Schengen (integritate, vămi, frontieră, spălarea banilor) independenți români sau europeni de pe piața internațională (pensionari de la Interne olandezi, germani), pentru a da un semnal clar de competență și independență politică. Aceste persoane nu vor fi recrutate pe post de consilier, ci cu puterea executivă totală și contract de a crește capacitatea sectoarelor respective.

Nici un fel de reformă administrativă nu va încerca să impună standardele și să prevină corupția, astfel că după câțiva ani vom decreta că DNA își pierde vremea și mai bine îi închidem, că, uite, arestează de cinci ani și corupția tot înflorește. Atenția se va muta pe reforma pușcăriilor pline de corupți, ca să îi scoatem mai devreme de acolo și să îi transformăm în lideri de opinie. Becali, Cristoiu și Roșca Stănescu vor fonda împreună o universitate unde se va preda despre abuzurile politice ale binomului DNA-SRI în al doilea deceniu al acestui secol.

Reforme pe sector de genul celor care au făcut din Otopeni din cel mai corupt aeroport din lume cel mai rapid și ieftin când vine vorba de transport (niște automate de emis comenzi la taxi cu un software elementar) vor fi introduse peste tot. Școlile vor posta bugetul lor pe uși, ca să știe părinții pe ce se duc banii și unde e nevoie să suplimenteze. O comisie independentă de experți pentru calitatea lucrărilor de infrastructră publică va valida – sau nu – prețurile și calitatea lucrărilor. Eliberată de presiune, DNA se va ocupa în fine doar de marea corupție.

După 2016 vom realege o majoritate de prădători în Parlament care vor trece oficial în descrierea slujbei Ministrului Justiției că treaba lui e să îi protejeze pe ei de DNA.

Mandatul procurorului șef al DNA va crește la șase ani prin propunere PNL în prima legislatură de după viitoarele alegeri, ca să nu se suprapună cu cele politice, procurorii șefi vor fi finalmente numiți de șeful statului ca urmare a unui concurs deschis și cu o prezentare publică integral organizat de CSM, iar bugetul instituției va crește semnificativ.

Nu vom afla numele miniștrilor alternativi la cei actuali, pentru că ne-am speria dacă i-am ști, și după un prim ministru pus acolo de baroni, dar care măcar era sus pe scara de IQ vor urma unii puși de servicii, sau cărora li s-a cumpărat locul de către mediul de afaceri, dar care nu ar putea rezolva o problemă de nivelul clasei a noua și tocami de aceea au câștigat procesul de selecție. Fiecare va mai face câte un pas mic din cei promiși de președintele Klaus Iohannis.

Guvernul Ponta va schimba pe secretarul de stat care a spus la Comisia Europeană că s-ar declanșa un incident diplomatic dacă recomandările mele de bună guvernare ar fi urmate. PNL va anunța un viitor guvern cu nume strălucitoare, fără diplome de la universități private românești, și fără participare la guverne precedente unde a devenit clar că paradăndărâtul era regula jocului, ca să motiveze lumea să dea jos guvernul Ponta.

Românii vor continua să aleagă răul cel mai mic dintre două partide mari decimate de DNA și care au rezolvat problema reprezentativității aducând în locul celor băgați la pușcărie oameni din familie, în care poți avea încredere că le vor da înapoi locul după ce își servesc datoria față de societate.

Partidele mari vor trece de la câteva mii de membri la sute de mii de membri după ce la localele din 2016 românii le vor da o lecție, ca în Spania, alegând în toate orașele mari primari independenți din localnicii care chiar au făcut ceva pentru oraș când au avut ocazia.

Românii vor continua să publice două best seller-uri pe an despre excepționalitatea țării lor complet banale și aliniate la nivel de guvernanță cu Burkina Faso (dar un pic mai prost), fără referințe sau argumente, dar abundând de cuvinte ca destin, popor, istorie care vor fi mult citate la coafor și emisiunile pe Radio Cultural.

Se vor introduce criterii de evaluare în învățământul superior și cercetare, referenți anonimi pentru publicațiile științifice, autopublicarea de ONG-uri sau edituri de buzunar va fi considerată nulă, și jumătate din universitățile ca Reșița, institute de cercetare sau secțiile Academiei unde contribuția cumulată a membrilor nu duce la un index Hirsch de zece se vor închide.

Inginerul electrician Cristian Mirescu își va schimba a treia oare prenumele ca să continue să păstorească subiectele la balacalaureat și evaluarea națională sub al douăzecelea ministru de paie al educației, și numărul românilor care nu înțeleg românește va rămâne enorm în testele PISA și viața reală.

Prin consens între partidele mari se va liberaliza programa în domeniul educației, se vor elimina formele de testare desuetă, se vor elimina monopulurile celor care fac manuale și subiecte și au adus sute de mii de copii la analfabetism ca să prospere industria de meditații.

Președintele Klaus Iohannis se va plictisi să lucreze doar cu doctoranzi ai generalului Misha Ionescu precum Dan Mihalache și va accepta vasalitatea reînnoită a lui Liviu Dragnea, singurul om care înțelege reforma profundă a administrației românești. Mihalache și Dragnea vor reforma România cum au fost învățați la școala de cadre de bază de nivelul doi, asigurându-se că președintele e direct implicat, de exemplu în renovarea vilelor de la Neptun sau Scroviștea, presupunând că Băsescu o va elibera vreodată pe cea din urmă.

Șeful statului își va aminti că a fost votat că mergea cu bicicleta și o va mai scoate și între campanii, că îi place să meargă cu ea și nu e doar o amintire din trecutul sărac când el nu avea șapte case și d-na Iohannis patru designeri vestimentari. O să își amintească și de timpurile când era inspector școlar și recruta oameni care știau carte și o să ceară lista românilor absolvenți de prin marile universități internaționale, și nu ca să le solicite donații pentru viitoarea campanie prezidențială.

Sunt convinsă că mai puteți și dvs completa cercurile astea. Vă rog să o faceți.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

20 thoughts on “Cercul vicios şi cercul virtuos. Două scenarii pentru România

  1. taunul77

    Dupa cum s-a miscat Johannis in primele luni de mandat, si cunoscand cam ce fel de personaje populeaza PNL-ul, mai curand Romania va evolua dupa scenariul pesimist. Nu prea vad cum sa fie votati independenti in masa. Tuturor li se sugereaza ca PSD si PNL isi vor lua partea cea mai consistenta din voturi. Ceea ce duce la acordarea de voturi negative. Il votez pe asta ca sa nu iasa celalalt. Iar cei nou intrati in politica vor fi marginalizati. Pentru ca electoratul roman e las. Desi se plange de 25 de ani de actuala clasa politica, tot de 25 voteaza aceleasi partide. Si-i priveste cu suspiciune pe cei nou intrati.
    Am inteles ca Nicusor Dan va candida iarasi pentru Bucuresti. Astept sa vad cu ce program si ce candidati propune pentru primariile de sector si pentru consiliile locale. Asta ca sa am cu cine vota. Ca altfel imi anulez votul precum la euro-parlamentarele din 2014. PSD sau PNL nu votez in niciun caz.

    Reply
    • bogdan

      hai sa-ti tai avintul, dat fiind ca nu are oameni suficienti precum psd sau pnl de acoperire a macar 50% din sectiile de vot, sincer nu cred ca acopera nici 5% din ele, atunci voturile pentru Nicusor Dan se duc in cel mai bun caz la ANULATE dupa ce o sa fie aplicata o stampila in plus de catre reprezentantii psd si pnl de comun acord sau o sa fie distribuite in beneficiul unuia dintre cele doua partide care are influenta mai mare pe sectia de votare.
      Ori faci o miscare de protest politic cu mare priza la public si izvorita din protestele ultimilor ani ori la loc comanda si astepti revoltele singeroase in strada cind ajunge cutitul la os, si cum societatea noastra civila doarme in papuci atunci nu ramine decit varianta a doua.

      Reply
      • NC

        Intr-adevar, acoperirea sectiilor de votare este cruciala (se stie ca la noi conteaza mai mult cine numara voturile decat cei care voteaza). Insa aceasta problema cred ca poate fi rezolvata cu ajutorul societatii civile si a voluntarilor. Statutul de observator se poate obtine destul de usor. Mai ramane doar sa ne convinga candidatii ca merita efortul.

        Reply
  2. cetatean roman

    Foarte interesant articolul si , din nefericire este relevant pentru o analiza a ceea ce a fost si a ceea ce o sa fie : nimic incurajator pentru popor ca entitate! Poate ar trebui transformat intr-o scrisoare deschisa (manifest) catre presedinte, parlament, societate civila, etc. pentru o dezbatere publica privind viitorul Romaniei dupa 25 de ani de democratie ! Este dureros ca nu stim concret si corect ce vor sa faca pe termen lung „alesii” nostri; lipsa de strategii fezabile ne blocheaza ca natiune . Este dureros si pagubos pentru tara noastra ca exista un asemenea decalaj in dezvoltarea regiunilor Est versus Vest. Este revoltator ca „alesii” nu raspund penal pentru subminarea economiei, sanatatii, educatiei…Nici n-ar fi nevoie de alte dovezi , data fiind starea natiunii dupa „guvernari de succes”!

    Reply
  3. WIKI

    Cica Ponta a spus, dupa sedinta de guvern de iei, in pivat, mai in gluma, mai in serios: „mi-e frica sa nu dea o masina peste mine…. Astia, in disperarea lor pentru ciolan sunt in stare de orice”!
    Brrr…..ne transforma „astia” intr-o Nicaragua a anilor ’80 !
    Din Wikipedia: „The first challenge to the governent(of Nicaragua) came from the Contras, groups of Somoza’s Guard organized, trained and funded by CIA elements” !
    adica , pe scurt, „amenintarea pentru guvern a venit de la grupari organizate, antrenate si finantate de CIA”

    Reply
    • geo

      frate, numai tu si Pravda mai veniti cu asocieri din astea. ai studiat la Moscova ori la Baneasa la ff. !?

      Reply
  4. Cosmina

    Ce a fost am trait viitorul depinde de presedinte el trebuie sa impuna opozitiei oameni noi pregatiti profesional la alegerile locale si parlamentare. Partidele revin la liste deci totul se poate verifica din punct de vedere profesional .Trocul opozitie putere trebuie sa inceteze iar viitoarea putere sa forteze opozitia la reforma autentica .E prima data cand citesc un scenariu propus de o parte a elitelor un pas e facut merita incercat sper ca presedintele sa tina cont de acest posibil scenariu sa nu se afunde in popularitatea de can can .Azi citeam ca Petre Roman participa la alegerile interne pentru primaria Bucurestiului nu vad rostul unei intoarceri in timp cu un politician depasit lipsit de forta varstei cu amintirea ploverului fara rezultate profesionale. Presedintele trebuie sa ceara partidelor sa prezinte listele cu mult timp inainte astfel incat elitele si societatea civila sa poata puna presiune pe forma finala a acestor liste sa putem vota documentat sa avem sansa unui parlament curat .

    Reply
    • danu binaru

      @Cosmina, si care ar fi oamenii aia noi si pregatiti profesional, pe care presedintele trebuie?
      toti oamenii de treaba de care stiu nu vor sa auda de politica.
      si daca si in media mai serioasa se ia lumea de fustele fam Iohannis in loc de sustele famigliei Ponta, tot la nivelul Valeni/Vaslui ramanem

      Reply
  5. Ionut A.

    Un articol foarte interesant si cu multe idei bune care ar putea fi preluate de vajnicii nostri lideri.
    Dupa cum vad eu lucrurile, clasa conducatoare din Romania e intr-un haos total. Nu au nici o idee, nici o viziune, si mai rau, nici nu par a accepta cu usurinta sfaturi. Eu cred ca romanii se aliaza greu atat pentru a face bine cat si pentru a face rau asa ca nu imi e clar daca vre-unul din cele doua cercuri se va impune. Mi se pare ca Romania evolueaza intr-un „random walk”. Insa daca e sa aleg, tind sa cred ca vom cadea in cercul vicios. Probabil din cauza ca a trebuit sa citesc Miorita de atatea ori la scoala …

    Reply
  6. emil

    @Danu, gresesti. Lumea nu s-a luat la vreme de fustele lui Udrea cu acelasi argument- ca trebuia sa ne luptam numai cu A3 si Geoana, si asa s-a ajuns ca regimul anticoruptie sa contina pe cei mai corupti chiar la varf. Fustele dau un semnal- si e importmat cum e dat si cum e citit. Eu am votat un sas auster, nu un amator de vile si BMW, din astia am cat cuprinde dintre romani.

    Reply
    • crina

      ei lasa, ca si base umla cu loganu sa vada fraierii ce popular este si acum nu se mai dezlipeste de masini de mare clasa! si mi se pare normal ca un presedinte sa locuiasca in conditii civilizate (totusi acolo a locuit base 10 ani!) iar despre pasiunea pt bmw se stia din vremea cind era primar asa ca nu vad mirarea…omul nu s-a plimbat cu loganul sa para din popor pt cetatenii din Valeni/Vaslui….

      Reply
  7. MIRCEA POPESCU

    Expunerea celo doua variante este completa, informata, inteligenta si mai ales cu dorinta iesirii Romaniei din marasm. Nu mai este nimic de adaugat, asa ca ar putea fi de „simplificat”. Tot ce se intampla in Romania nu are autor/faptas. Toate relatarile sunt la modul impersonal : s-a furat, s-a distrus, s-a luat/ nu s-a luat..etc. Dupa mine „redresarea” sta in doua conditii : legi aspre privind responsabilitatea in toate domeniile, si institutiile adecvate (politie, justitie, executarea confiscarilor) sa functioneze promt fara a fi impiedecate de nicio imunitate. S-a procedat sistematic la neantizarea raspunderilor. Acum avem 3 guverne : guvernul OPREA/PONTA, guvernul in formare ISARESCU, guvernul DRAGNEA. Nici SIE, nici DIE, nici dracul nu stie cum mai iesim din asta. Sa fie oare absolut necesara o dictatura luminata pe 10 ani? O pregateste cineva? Nici asta nu rezolva nimic, puterea „LUMINATILOR” fiind nula. Sunt destule prerogative ale U. E. si N.A. T. O. pentru a fi administrati de altii. Am dovedit cu prisosinta ca singuri nu suntem apti.

    Reply
  8. Dan

    Poate ca daca ar exista mai multi Nicusori Dan in tara asta…reprezentanti ai societatii civile care sa ii faca pe cei angrenati in vehicule pilitice sa tremure putin in campanii electorale …poate ca am mai avea o sansa ca natiune….
    Din pacate nu sunt…cel mult doar vorbesc pe la tv sau scriu in gazete online articole motivationale despre cum ar trebui salvata natiunea…
    Va admir dar in acelasi timp sunt mahnit pentru ca oameni deosebiti ca dumneavoastra nu trec la fapte ci doar fac analize si hranesc iluzii inutile celor care spera ca vom evolua intrun timp care sa fie echivalentul macar al unui sfert de viata.
    Sunteti multi care chiar puteti reda speranta dar nu rupeti lantul …aveti cel mai bun exemplu de om care a avut curajul ca singur sa lupte cu un mamut
    …asteptati sa va rugam?
    Nu mai stati in spatele cuvintelor ….iesiti in fata iar noi va vom fi alaturi

    Reply
  9. brod

    ceva optimism… așa pare să picure, din tonul articolului.
    cea mai importantă problemă ar fi aceea că – dacă citirea printre rânduri dă rezultate corecte – președintele Iohannis ar părea dispus să se întoarcă la soluțiile rezonabile și la oamenii pricepuți, în locul controversaților din prima sa echipă.

    doamnă, nu ați spus nimic despre acel consiliu de supraveghere a deciziilor economice, care a fost aprobat (în mod surprinzător) de guvern. nu v-ați dumirit ce-i cu el, sau… pur și (deloc) simplu, nu credeți că această inițiatvă va „trece clasa” în actualul Parlament?

    Reply
  10. alinaMP

    Nu stiu de ce era nevoie de supraguvern. Pentru cine nu stie, fata de cand au inceput problemele in Grecia acuma avem o institutie noua, semestrul european, deci semestrial exista supervizare si veto fiscal de la BXL daca cheltuim prea mult. Dar cum democratia e democratie si legile mari sunt mai observabile decat cele mici s-au trezit la Codul Fiscal si au scapat pensiile. Nu e nimic, vor fi scoase mai tarziu.
    Ca suveranitate in domeniul fiscal in perspectiva euro nu exista, si asta pentgru ca noi am vrut asa, tratatyl de aderare a fost agreat in unanimitate (minus Lavinia Sandru) si la fel si pactul fiscal, nu a fost opozitie. Acuma ce face guvernul e ca sa numim un sef de dormitor la internat sa vegheze sa nu faca baietii prostii care sa fie basite de supraveghetorul de etaj. Acela insa vine oricum la sase lunu odata deci nu imi e clar la ce serveste, la disciplinarea cui? A institutiilor de forta? Sau la injectarea de prezenta de spirit si cojones la cine trebuie sa se opuna la toate cheltuielile astea? Neclar.
    ca daca e vreunul care stie si poate, sa il facem PM, nu supraveghetor de PM, avem BNR si BCE si BXL, ajunge cu atatia supraveghetori…ce lipseste e unul care sa fie supravegheat…

    Reply
    • Dumitru

      Pai daca nu mai exista suveranitate in domeniul fiscal, ar trebui sa se consfinteasca asta institutional. Eu nu sunt de acord cu forma actuala a UE, in care statele nu mai sunt suverane de facto, insa sunt de jure, si in plus guvernanta UE e nedemocratica. Daca se doreste federalizarea, eu sunt pentru, dar o federalizare democratica. Nu vreau sa traiesc intr-un imperiu.

      Reply
  11. Corneliu

    Orice analiza ar tebui sa plece de la realitatea evidentiata de toate statisticile,sondajele si clasamentele realizate de institutii internationale precum si de ceea ce simtim noi,oamenii obisnuiti,in fiecare zi :suntem saraci!!! Statisticile ne plaseaza,in mod corect, in randul tarilor din lumea a III-a dar aceasta nu pare sa deranjeze deloc clasa noastra politica,acest subiect fiind evitat cu grija in toate dezbaterile televizate unde participa cohorte bine hranite de politicieni,ziaristi,analisti,specialisti in economie.sociologi,psihologi(?) etc, adica toti cei care se erijeaza in formatori de opinie si educatie politica si care ajung ,invariabil, la aceeasi concluzie:oamenii simpli sunt de vina!!! Romanii nu au educatie politica,vor salarii prea mari,sunt obezi, cred,gresit, ca este usor sa fii parlamentar sau europarlamentar roman,nu l-au citit pe Kant etc si ,in ultima instanta, isi merita,dom’le, politicienii pe care ii aleg ! Plasarea Romaniei,in toate statisticile europene, pe ultimele locuri in toate domeniile ,arata sec adevarul crud si dezastrul produs de toata aceasta clasa politica de tip fanariot !!!

    Reply
  12. PAFI

    Mai bine nu citeam, m-a apucat disperarea. Prognoza mea, bazata pe continuitatea pradatorilor si pe lunga traditie de pasivitate, este ca se va continua dupa coloana din stanga. Pe termen lung, din cauza avantajelor (pentru ei) emigrarii in UE a celor tineri (calificati sau nu) si a natalitatii scazute, imbatranirea populatiei va conduce la situatii din ce in ce mai disperate, cu consecinta perpetuarii la putere a „pradatorilor”. Ei au ca unica solutie de guvernare este asa-zisa crestere a pensiilor si salariilor in mediul bugetar din 4 in 4 ani (cu avantajele realegerii de catre o populatie imbatranita). Evident, in conditiile astea, sa vorbesti de patriotism, performanta, echitate, elite, cercul virtuos, pare o gluma proasta. Inca ceva, in anii ’80 angajarile nu se faceau exclusiv dupa criterii politice, comunistii tineau seama de faptul ca aveau nevoie si de unii mai competenti, care sa tina cat de cat lucrurile in miscare.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *