Constantin-Alexandru Manda

Ce ar trebui să monitorizăm la școlile noastre pentru a le face mai transparente și bine guvernate

Săptămâna trecută am vorbit despre cum pot elevii și părinții să aducă buna guvernare și transparența în școlile lor, unul dintre instrumente fiind solicitarea informațiilor de interes public. Orice persoană poate cere informații de interes public de la instituțiile statului, în baza Legii nr. 544/2001 a liberului acces la informații publice. Fie că ești elev, părinte sau pur și simplu ești interesat de anumite informații care țin de activitatea unei școli, ai dreptul să ceri și să primești aceste informații.

Unitățile de învățământ, la fel ca orice alte instituții, sunt obligate să comunice din oficiu, pe site-ul propriu sau prin afișare la sediu, anumite informații, precum: programul de audiențe al conducerii, datele de contact (adresă, număr de telefon, adresa de e-mail sau cea a paginii web), bugetul, execuția bugetară și sursele de venit, documentele de strategie proprie, deciziile Consiliului de Administrație, regulamentele interne, raportul anual de evaluare a calității  etc. Dacă acestea nu sunt deja publice, bineînțeles, pot face obiectul cererii tale.

Ce vă sfătuim noi este ca anual să monitorizați câteva informații esențiale pentru buna guvernare a școlii voastre. Care sunt acestea:

  • Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) – este regulamentul intern al unității de învățământ, care, de regulă, se modifică anual la începutul anului școlar. Interesant de văzut în cazul lui este dacă prevederile sale contrazic sau nu alte acte normative superioare, care reglementează organizarea școlii (Legea Educației, Statutul Elevului, ROFUIP etc.). Dacă răspunsul este da, acele prevederi sunt ilegale și pot fi anulate în instanță.
  • Planul de investiții al școlii – societatea evoluează pe zi ce trece, iar infrastructura școlară trebuie să se adapteze și ea. Sau poate școala în care înveți are un acoperiș care cade pe elevi, o izolație termică care crează senzația că orele se țin în Alaska, mobilier din perioada comunistă sau grupul sanitar în curte. Oricum ar fi, orice manager de unitate școlară trebuie să aibă un plan anual sau multianual de investiții în infrastructura școlii. Ar fi chiar ciudat să afli că în școala ta, deși există una din problemele mai sus amintite, a fost achiziționat un mare televizor LED în cancelarie, nu?
  • Previziunea bugetară transmisă autorităților locale/documente care să ateste că au fost cerute suplimentări de fonduri – “Nu sunt bani, primarul a refuzat să ne mărească finanțarea”. Aceasta este deseori replica pe care conducerile unitățile școlare o au când sunt întrebate de ce planul de investiții de la punctul nr. 2 este inexistent. Adevărul este că în multe cazuri directorilor de școli le este teamă să ceară bani mai mulți autorităților. De ce? Pentru a nu supăra și a nu risca să își piardă funcția.
  • Procesele verbale ale ședințelor Consiliului de administrație – Din moment ce nu poți lua parte efectiv la ședință, acesta este mijlocul prin care tu, ca elev sau părinte ori cetățean interesat de bunul mers al școlii din comunitate, poți afla ce a decis organul care “guvernează” unitatea de învățământ. Etic ar fi ca reprezentanții elevilor și profesorilor în CA să realizeze la finalul fiecărei întrunire o informare pe care să o comunice celor pe care îi reprezintă. În cazul reprezentantului elevilor, aceasta este o obligație pe care o are prin Statutul Elevului.

Instituția de învățământ, prin conducerea acesteia, are obligaţia să îți răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării. În cazul în care durata necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul îți va fi comunicat în maximum 30 de zile, dar cu condiţia înştiinţării tale în scris despre acest fapt în termen de 10 zile. În cazul în care nu primești răspuns ori răspunsul este unul incomplet, nesatisfăcător sau evaziv, te încurajăm să trimiți o reclamație administrativă în care să explici direcțiunii că dreptul tău de a avea acces la informații publice a fost încălcat sau să ne semnalezi nouă acest lucru la contact@romaniacurata.ro, urmând ca noi să luăm legătura cu respectiva instituție.

Te vom sprijini în obținera informației sau în acționarea în justiție a școlii pentru a fi obligată să îți comunice informtiile, noi având un repertoriu lung de succese în instanță împotriva instituțiilor care au încălcat Legea nr. 544/2001.

Dacă vrei să trimiți o solicitare protejându-ți identitatea sau pur și simplu ca să îți fie mai ușor, te invităm să folosești aplicația Ia Statul La Întrebări, urmând ca noi să formulăm cererea și să o trimitem la instituția selectată de tine. Tot ceea ce trebuie să faci este să ne spui ce vrei să afli, de la cine, iar noi ne ocupăm de restul.

Acest material a fost extras din Ghidul monitorilor pentru buna guvernare a școlilor și liceelor, disponibil integral aici (pdf).

Societatea Academică din România, prin proiectul Școli curate, promovează implicarea directă a elevilor și părinților, la firul ierbii, pentru îmbunătățirea calității educației. Vino alături de noi!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *