Lucian Davidescu

Când F-16 își rupe gâtul pe gheață de 1 Decembrie, e semn că am tocat 628 de milioane de euro degeaba

Cu F-16 ar trebui să iasă scandal mare, păcat că probabil n-are cine să-l țină, că puținii ziariști oarecum specializați pe apărare îs mai degrabă pe post de piariști ai producătorilor…

Deci azi, de paradă, n-au fost în stare să ridice patru din 12 de la sol. Cică din cauză că a înghețat pista – o scuză foarte, foarte ieftină.

Știam deja că nu sunt operaționale, asta înseamnă că și dacă zboară nu poți să te duci la luptă cu ele. Asta e aproape de înțeles, că și la un model nou durează ceva timp, ani!, până devine operațional, F35 e un exemplu notoriu, Eurofighter la fel etc.

Nu poate să lupte dar barem zboară!!! Adică e în stare să se ridice de la sol chiar și numai ca să fie văzut.

Dar și cu ridicatul de la sol e complicat… În momentul în care o forță aeriană, oricare, e în stare să ridice mai mult de jumătate din aparate se poate spune că e în formă de vârf. De obicei procentul e ceva mai mic de jumătate, dar și așa tot e acceptabil.

E oarecum firesc, un avion de luptă are nevoie de zeci de ore de mentenanță pentru fiecare oră de zbor. Când aparatul e încă prea nou apar tot felul de probleme neprevăzute. Când e prea vechi apar altele, predictibile dar de neevitat.

Ca exemplu, Mig-urile 29, retrase deja de 14 ani de România, mai zburau câte unu sau două dintr-un total de vreo 20. În unele zile, nici unul.

Problema mare e când ai zbor programat, ca de exemplu la o demonstrație aeriană sau – cum a fost azi – la o paradă. Atunci ai tot timpul ca să pregătești zborul și să „economisești resursa”. Iată că nici măcar așa n-a fost să fie, caz în care înseamnă că este o problemâ cât casa.

Lucru care nici măcar nu-i vreo surpriză pentru cine știe despre ce e vorba.

F-16 e de altfel un avion foarte bun, în general, încă se mai produce și cu mare succes. Doar că România a ales fix excepția…

Nu-i vorba că ar fi „vechi”, e probabil încă una din cele mai eficiente opțiuni. Cam ca Volkswagen Golf – modelul se produce de peste 40 de ani, dar Golf 1 n-are nici o legătură cu Golf 7 în afară de nume.

Tehnic: la F-16 există trei generații de producție – A/B, C/D și E/F (ăstea sunt variante constructive – depinde în principal de anul în care au fost produse) respectiv mai multe variante de echipare – block 1/5/10/15, block 25, block 30/32, block 40/42, block 50/52, block 60, block 70/72 (aici variază echipamentul și capabilitățile lui).

Polonia, de exemplu, a cumpărat 48 de F-16 noi din generația E/F cu block 50/52 – contract din 2004 (cu offset uriaș – 160%!, la noi e mereu 0). Slovacia cumpără acum 14 F-16 block 70, care îi e până una alta superior chiar și lui F-35 (și mai scump!).

România a cumpărat 12 F-16 A/B block 15 din Portugalia, la mâna a 3-a. Că și portughezii le luaseră la vremea lor din surplusul american, apoi nu prea au avut bani ca să mai și zboare cu ele.

„Block-ul” se poate upgrada până la un punct – poți să pui un radar mai bun și rachete mai performante… La noi era vorba să fie 52 dar nu e clar dacă va mai ajunge fix acolo sau doar pe aproape, că A/B o variantă mai micuță care nu le poate duce pe toate. Dar aici asta n-ar fi chiar rău, s-ar descurca onorabil la nevoie.

Problema cu A/B este că au fost produse acum mai mult de 30 de ani, iar asta înseamnă că rata de disponibilitate va fi inevitabil mai mică. Este ca și cum am fi pus motorul de Golf 6 pe Golf 2 – merge frumos, consumă puțin dar dacă ți-a ruginit tărăboanța, tot degeaba.

Deci ai 12, echipate cât-de-cât, dar la nevoie va zbura fie unul fie nici măcar unul…

Prin urmare, așa cum era deja clar încă de acum 6 ani pentru cine a vrut să vadă, 600 de milioane de euro au fost tocate de pomană. Dacă ne atacă cineva singura șansă e să spunem „piua! – n-avem cauciucuri de iarnă”.

Singura salvare mai poate să vină din faptul că nici avioanele posibililor atacatori nu prea se ridică de la sol… dar tot trebuie să ne pregătim pentru vreun atac de zilele lor naționale, că atunci zboară.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

30 thoughts on “Când F-16 își rupe gâtul pe gheață de 1 Decembrie, e semn că am tocat 628 de milioane de euro degeaba

  1. Daniel B

    E o prapastie ce spuneti dvs. Escadrilele de aia sunt escadrile. Ca in caz de conflict armat sa se poata ridica toate odata de la sol. Toate cele 12 avioane, ca sa poata actiona in campul tactic ca o escadrila. Nu e acceptabil in nicio armata din lume ca din 12 sa se poata ridica doar 2.

    Reply
  2. robert

    Nevoiile fortelor armate române sunt mari, si pentru toate armele, dupa atâtea decenii de lipsa a investitiilor, iar bugetul tarii este care este. Pentru avioanele astea se modernizeaza si baza de la Câmpia Turzii ceea ce inseamna înca 1.7 Miliarde de lei de la buget. Macar, odata operationale putem spera ca vor fi capabile sa asigure politia aeriana a teritoriului, si mai zic eu, ca mirean, ca mai bine sa le ai pe astea 50 decât 5 ultimul racnet, ai si mai multi piloti care pot zbura si antrena, iar daca o sa cada unul-doua nu ne pierdem jumate din aviatie! hehehe

    Reply
    • Dumitru

      Pai in conditiile astea, nu era mai bine cu Gripen-uri ? Macar erau noi si facute de suedezi – deci probabil functionau si la -10 grade. Si erau si ieftine.

      Reply
  3. Pascalau Gheorghe

    Bade Davidescu, este vorba despre ,,degivrare”! Ghiața aia era pe aripi, nu pe pistă! Ce înseamnă să-ți sacrifici coronarele… D-na prof. dr. AMP unde-i găsiți? La Berlin? Sau sunt mândrii români, în care aveți ,, încredere deplină”( școlați de minunatul pror. dr. ministru rector ș.c.l. TT)…

    Reply
    • Dumitru

      Ce vrei, nu toata lumea a facut academia SRI, ca sa aiba ,,încredere deplină” in cine trebuie in pofida faptelor (care cam ustura).

      In alta ordine de idei, daca am cumparat avioane care nu pot zbura la -10 grade, le-am cumparat clar degeaba. Sau poate doar ca sa le folosim in teatre de operatii externe.

      Reply
  4. Patru Marin

    Sa stiti,ca taticul meu,,ii bate pe toti tatici,vostri….m-ia zis mie tov.educatoare,la gradinita…

    Reply
  5. Cristian

    Să înteleg că acest text este articol? Sau un pamflet? Nu de alta dar amesteca date aproape reale cu intoxicare si stiri false….ca sa ce? Sa ne spuna ca nu avem nimic bun si F16 e o gluma ce nu e bună pt România ca noi avem iarna… Dar oare ati vorbit cu un pilot? Sau fost pilot? Sau un google ceva…ca poate si tarile nordice au F16 si iarna…si poate ca pt a fi operaționale aceste avioane au nevoie si de altceva decât piloți si kerosen…

    Reply
  6. Radone

    Interesant cum Volkwagenul Golf 1 nu are nicio legătură cu Volkswagenul Golf 7. Întra-adevăr, un argument tare….

    Păi în articolul despre sistemele Patriot folosiți exact argumentul invers (!), cum că sistemul Patriot pe care l-au cumpărat românii (PAC3+ 2018) n-ar fi bun pentru că a dat rateuri în primul război din Golf (PAC1din 1990). Diferența dintre cele două generații e mai mare ca diferenta dintre cele două VW Golf de care vă serviți ca argument.

    Se impune un pic de consistență în argumentație, măcar atunci când vorbiti de echipamente militare.

    Apropo de articolul cu achiziția sistemului Patriot, în care î-ați lăudat vârtos pe polonezi că țin cu dinții de offsetul lor, nu credeți că se impune un update la articol? În care să informați cititorii acelui articol că polonezii au dat-o în bară cu offsetul lor și au revenit la soluția românească de achiziție directă, pierzând timpul degeaba cu insistența lăudată de dv.

    Reply
  7. Cantemir Bărbulescu

    Se pare că ați omis știrea – pista era înghețată.
    De peste 40 de ani pistele sunt încălzite și, în caz de viscol, se curăță de zăpadă cu echipe de utilaje complexe care lasă pista curată și cu un strat de 3 cm nisip uscat. Viteza de curațare ajunge la 60km la oră.
    Unde ați văzut asta la noi ?
    Sper că armata este echipată măcar pentru jocuri video .

    Reply
  8. Ghita Bizonu'

    pista inghetata ar insemna polei . Naspa rau ptr aviatie (nu poti decola cu 15 km/h)
    Incaz de necesitate .. decolezi si vezi apoi rezultataul.
    Insa in conditii de pace faci economii

    Reply
  9. Ștefan

    Norvegia are F-16 în dotare de cîteva decenii, americanii au baze de F-16 în Alaska, deci avionul funcționează și zboară în condiții mai aspre decît cele din Bărăgan. M.Ap.N. a dat o explicație la mișto și ați fugit după fentă. Teama de ridicol și transparență nu ai fost niciodată punctele forte ale comunicatorilor armatei.

    Reply
  10. Dumitru Drinceanu

    Dincolo de logica si stilul prezentarii, nu tocmai concis si inteligil – care este cauza neridicarii aparatelor? – art. prezinta o veche problema. Exprimam pareri bazate pe informatii servite de presa. Dupa pacaleala cu MIG nu mai era nevoie de alta de proportii. Fiindca nu este vorba numai de bani, ci de riscul unui dezastru national. Pentru alegerea unor aparate, degivrarea trebuia sa fie o conditie eliminatorie – numai pentru aceasta trebuia respinsa achizitia. Toti cei ce au aprobat-o, in frunte cu cel responsabil de asigurarea unei forte de reactie ireprosabila trebuie demisi. Ca sa faci o achizitie de aparate vechi de peste 30 de ani si la mana a treia (?!), imi pare bataie de joc si periclitarea grava a capacitatii de luptă, subiect serios al CSAT. Cu acei bani se puteau face achizitii de aparate noi sau cu numai cativa ani vechime, mai putine, dar… adevarate. Este trasa la indigo achizitia de arme din anii 40, disparate si necunoscute, dar, cel putin, nu erau… la mana a treia!! Se arunca banii, dar ce facem cu soarta tarii?

    Reply
  11. Dumitru Drinceanu

    Mi se refuza o postare, ceea ce demonstreaza o cenzura urata. Intrebarea ramane: Daca sunt asa grave probleme cu MIG, de ce s-a repetat o achizitie de neconceput, cu aparate mult prea vechi (daca nu au degivrare…), la mana a treia? Cine si cati, cum vor raspunde pentru selectie si compromiterea capacitatii de lupta/aparare? Poate CSAT se convoaca de urgenta si postfactum mai facem o batrohomiomahie moderna…

    Reply
  12. ilie

    Reauavointa autorului e clara. Avioanele trebuiau doar sa se „plimbe” nitel, nu sa lupte. Ca doar au mai zburat si pana acum. Vinovatii trebuie cautati la cei care intretin pista.

    Reply
  13. Terzi Petre

    Dragilor comentatori, de oricare orientare geopolitică, sau concepţii religioase, vă rog opiţi-vă un minut şi reflectaţi !
    Nu cumva sunteţi victimele „marelui război cu fakenews-uri” ?
    Faceţi într-un fel ca de ex. „fakenews-ul lansat iî timpul prezentării paradei militare de la Bucureşti, la 01 dec. 2018, că avioanele multiroll, recent achiziţionate, nu au putut decola datorită vremii, deci sunt nişte rable, sau au personalul incompetent.
    Aşa o enormitate ar fi trebuit să-l trezească la realitate si pe prezentatorul Hoandră, care în ultima perioadă se prezintă, si moderază într-un mod ciudat şi neverosimil. Eu în locul său, comunicam publicului că nu au fost scoase nici macar pentru câteva ore, din cauză că au sarcina de patrulare în zona teritoriului României, şi dat fiind „temperatura geopolitică excesiv de ridicată datorită situaţiei create de Putin prin evenimentele din Marea de Azov şi a modului cum se deruleză.
    Personal, am văzut la TV BBC, o scenă filmată în care Putin se salută cam „golăneşte” cu prinţul arab implicat în asasinarea ziaristului saudit, în timp ce la câţiva metri trece Trump, fără măcar să schiţeze că simte prezenţa lui Putin.
    Mie mi se pare de o gravitate simbolistică, importantă, fiind după părerea mea, şi imaginea difuzată de BBC, care sublinia că anularea întălnirii bilaterale Trump-Putin, se mentine, chiar şi după ce o astfel de întâlnire dintre Preşedintele chinez şi Trump se consumse.
    Cred că o minimă deontologie devine obligatorie, în evitarea alunecării în derizoriu, cel puţin faţă de telespectatorii „mai inteligenţi” de care are parte Realitatea TV, cu atăt mai grav cu cât unele comentarii total nepotrivite ale D-lui Hoandră au continuat până seara târziu !
    Aceleaşi aprecieri le fac şi faţă de România Curată, care, chiar că mă dezamăzeşte din nou, după ce o analiză geopolitică recentă, a fost relativ obiectivă.
    Fraţilor, cum de nu adulmecaţi, duhoarea putinistă care se întinde din ce in ce mai intempestiv, iar liderii democraţi din G7, G20, conducerea ONU, si Consiliul de Securitate, pot rămâne îincremeniţi în ambiţiile fiecăruia, cănd se „vede de la o poştă” cum spune o zicere româneacă stămoşească, cum norii dictaturilor, sărăcirea unor populaţii, până la înfometare, lucie, proliferare prin finanţare subterană a miscărilor teroriste, au creat valuri enorme de emigranţi care au pornit în cohorte către tările civilizate, mai bogate şi prospere, din Europa de vest, şi SUA, în special.
    Ignorarea până la paranoia a semnalelor care au început de pe timpul „clubului de la Roma” de la sfârşitul secolului trecut, asupra pericolelor, creşterii temperaturii globale, care pot conduce la autodistrugerea planetei ? Păi, poate fi acceptabil raţionamentul: „Eu aparţin unei natiuni prospere, şi avănd în vedere bogăţia noastră, NOI, vom gasi o soluţie ? „America first” nu poate fi o soluţie la încălzirea globală, dacă se va neglija în continuare, poluarea atmosferică şi marină, renunţarea la utilizarea la maximum a energeticii regenerabile, eliminarea risipei de energie şi resurse, neglijarea tehnologiilor de reciclare materială şi energtică.
    Semnalele care vin de la COP 24 de la CATOWICE- Polonia, către întreaga planetă nu trebuie neglijate în concertul de gălceve geopolitice , proliferate cu mult talent de forţele mondiale ale Putinismului condamnabil, care circula ca o stafie vie, din Australia până în Groelanda, si din Africa până în Alaska si din Tokio la NewYork !
    Finanţarea subterană a destabilizarii cu fakenews-uri, care au încins războiul din Siria şi mai recent din Ucraina, a destabiliării societăţilor aşezate, şi prospere, astfel ca să reapară, separatismul spaniol, BREXIT-ul, încercarea de lovitură de stat din Turcia, Liga nordului în Italia, Iliberalismul maghiar, proliferarea sofismului economic si juridic din România, jachetele galbene in Franţa, o reală „pregătire de artilerie” înainte să se înceapă înceapă să se zgudue relaţiile consolidate din interiorul NATO, prin ademenirea vicleană de cooperare în cadrul „NATO-Rusia”. Cel puţin aici, Putin se poartă cu liderii vestici, ca șeful de bandă care intră în gospodăria care trebuie jefuită, si ţine de vorbă pe stăpân şi pe musafiri, în timp ce banda operează, pe nebăgate seamă, astfel ca la sfârșitul vizitei, să se arate, neputincios că nu va putea să determine pe cei din bandă, să restituie, ceea ce si-au însușit deja. Georgiaşi Ukraina, o dovedesc cu indubilitabilitate,
    Sunt foarte trist ca se întâmplă așa ! Ca să se evite acum un al treilea război mondial, depinde de resursele UE si Federației Ruse de a găsi un nou „Gorbaciov” dornic sa facă împreună cu UE. o „casa europeana” care sa cupleze tehnologia Europei Occidentale cu rezervele materiale si energetice imense ale Federației Ruse.
    Romania care acum este prinsa la mijloc, va trebui să joace cartea câștigătoare, așa cum a făcut Regele Ferdinant I si Regina Maria, în timpul primului război mondial, şi s-a putut ajunge la constituirea României Mari ! Asta este acum rolul istoric al lui Johannis în cazul României !.
    Totul este acceptabil, până la reluarea cursei înarmărilor ! In ultimii ani în repetate randuri am recomandat liderilor geopoliticii, să citeasca sau reciteasca, cartea publicata, dupa al doilea razboi mondial, de Genevieve Tabouis: ”20 ANS SUSPENSE DIPLOMATIQUE” (tradusa si in romana) care permite sa se înteleaga ce urmeaza când te retragi lipsit de fermitate în fata unui conducator-despot, lipsit de scrupule şi irational. In special dacă, comportarea lui are la baza o suferinta sau alte tulburari comportamentale genetice sau dobandite.
    Liderii tărilor, democrate şi prospere, ar trebui să citească sau recitească această interesantă analiză care a provocat al doilea razboi mondial !

    Reply
    • DomTom

      Pentru tema schimbări climatice a se consulta Contributors.ro. Scrieți „Crânganu” în fereastra de căutare. Se poate preda la școală la disciplina Trâmbița de think-thank. Pe scurt, nu există încălzire globală.
      Despre suferințele sau tulburările comportamentale genetice sau dobândite, ați nimerit-o cam parțial: nici Trump nu respiră sanitate, stăpânire de sine, iar diplomație n-are de unde (chiulea de la ore ca să facă afaceri).
      Gorbaciovul inteligent a venit, în persoana lui Putin, când a propus o uniune de la Lisabona la Vladivostok, dar i s-a dat cu flit. Ghiciți din voia cui!
      Româniacurata.ro a lăsat evident piciorul de pe accelerație: câte-un articol rar de tot, restul articolașe, dar și ele cu frecvența scăzută.

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *